1 Akademické žánry II . Mgr. Martin Jirušek, PhD. Research paper/výzkumný článek • Prezentace výsledků výzkumu a způsobu, JAK jsme k nim došli • Informuje o výzkumu a jeho komponentech - čtenář musí být schopen na základě sdělených „ingerdiencí“ tento výzkum replikovat a získat stejné výsledky - kredibilita • Research paper neobsahuje veškeré aktivity související s výzkumem (např. přesný přepis rozhovorů) – zaměřuje se na CO, PROČ a JAK • Zaměřuje se na klíčové komponenty výzkumu – téma, nástroje zpracování a prezentace výsledků, popř. zasazení do kontextu. • Jednotlivé části na sebe logicky navazují, sdělení jsou však zároveň věcná a VŽDY s ohledem na cíl práce Research paper/výzkumný článek 1) úvod - popis problému (CO) - zdůvodnění (PROČ) - přehled literatury (může být jako samostatná kapitola) - teorie (může být jako samostatná kapitola) 2) metodologie (tj. JAK odpovíme na výzkumnou otázku) 3) výsledky 4) interpretace výsledků/zasazení do kontextu/implikace (diskuse) Pamatujte: CO, PROČ, JAK? Research paper/výzkumný článek • Dívejte se na text očima čtenáře • Co chybí? • Pochopí čtenář, oč mi jde? • Má všechny informace? • Buďte čtenáři průvodcem, buďte transparentní! ALE… • Do textu patří jen to, co je důležité k odpovědi na výzkumnou otázku • To, co vás posunuje k cíli. • Trivia/background do textu nepatří, pokud není nutné jej znát. • Čtenář musí znát především zdroje a nástroje. Research paper/výzkumný článek • Replikovatelnost = důvěryhodnost • Platí pro zdroje, metody, výsledky i odkazy! • Ačkoli v textu nemusí být popsán každý krok, čtenář musí vědět přesně, jak jste dospěli k závěru • Každý krok a zdroj musí být vystopovatelný • Nevymýšlejte si zdroje! • Buďte co nejadresnější a nejpřesnější v citacích/odkazech. • Čtenář musí být schopen najít: - zdroje, které jste použili - osoby, které jste zpovídali - Jsou dostupné přepisy? Kde? - Jsou weblinky funkční? - Kdy naposledy jste je kontrolovali? - … Research paper/výzkumný článek Research paper/výzkumný článek • Vymyslete téma výzkumu • Princip obrácené pyramidy - funguje oběma směry • Začněte obecnou oblastí • Zužujte téma až do chvíle, kdy je hodně specifické a dá se vymyslet konkrétní otázka (typicky „ano/ne“, „jak“) • Střezte se popisných „výzkumů“ • Pozor na reslističnost výzkumného záměru Pojďme to zkusit ☺ Plakát • Používá se na konferencích, kongresech, výstavách,... • Stručná a ucelená prezentace výzkumu/výzkumného záměru • Způsobem prezentace informací (tabulky, grafy, obrázky,...) se podobá fact sheetu • Měl by být srozumitelný i v multidisciplinárním (mnohonárodním) prostředí • Sleduje postup zpracování výzkumu ve zhuštěné podobě (cíl, účel, metody, výsledky, diskuse/další práce) • Měl by být srozumitelný sám o sobě Plakát • Měl by komplexně pokrývat výzkum • ale měl by být pochopitelný i pro lidi mimo obor • čtenář by neměl být nucen trávit dlouhý čas snahou zjistit, o co jde • měl by být atraktivní (ale nepřehánět to) • Struktura by měla být jednoduchá a srozumitelná • Buďte připraveni v případě potřeby vysvětlit svůj výzkum s důrazem na hlavní body • Měl by obsahovat jasnou identifikaci Diplomová práce • Podobné tvorbě research paperu/výzkumného článku, ale těžší ☺ • Zachovejte strukturu CO - PROČ – JAK • Komplexní popis výzkumného procesu včetně účelu, motivace, přehledu literatury, metodologie, postupu výzkumu, všech podkladových informací a dat, závěru, diskuse, ... • Závěrečná/diplomová práce je záznamem CELÉHO výzkumného procesu • Výzkumný článek může být ze z. práce odvozen) Research paper Z. práce SWOT analýza • Původ v byznysu • Seznámení se situací • Způsob třídění známých faktů • Strukturovaný způsob posouzení konkrétního problému • Nejedná se o skutečnou metodu, spíše o způsob třídění indormací • Představuje silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) • Používá přesná a ověřitelná/měřitelná tvrzení Zkuste si vlastní SWOT analýzu • Vyberte téma/problematiku... • Identifikujte silné a slabé stránky, příležitosti, hrozby Styl vyjadřování/psaní • Jen otázka sebevědomí...? • Odosobněný, přiměřeně sebevědomý styl vyjadřování • Pozor na subjektivní hodnotící soudy! • Spisovně! • Stručně! • Věcně! • Text musí dávat smysl a být vnitřně logicky provázaný • Posloupnost! – úvod – metody – výsledky – závěr • Struktura textu ale i odstavců • Odstavec jako hamburger • Úvodní věta – obsah – závěrečná věta zrcadlící úvodní větu • 1 odstavec = 1 souvislá myšlenka Neuspořádaná doporučení k psaní akademických textů • Neustále se ptejte: Co (tímto) chcete čtenáři sdělit? - Začněte hlavním sdělením (poznámky, odrážky) a postupně jej „obalte“ kontextem a dalšími částmi textu - Pomoci si můžete myšlenkovými mapami, grafy, sítěmi,… - Pokud si nejste jisti, zeptejte se sebe sama: - K čemu je tato část užitečná? - Posunuje mě to blíže k odpovědi na otázku? - Usnadňuje čtenáři chápání? • Téma především! - Nástroje/metody zvolte až podle cíle výzkumu, ne naopak Hlavně si pamatujte… • Research paper/diplomka by měly nejen prezentovat výsledky snažení, ale také cestu, jak jste k nim došli • Cílem je poskytnout popis, který čtenáři umožní výzkum zopakovat a dojít ke stejným závěrům jirusek.martin@mail.muni.cz