Vymezení tématu výzkumu Petr Ocelík MVZb1017 Akademické psaní a dovednosti Osnova • Proč je důležité vymezit téma výzkumu a definovat výzkumnou otázku? • Jak vymezit téma výzkumu a definovat výzkumnou otázku? • Vztah výzkumné otázky a designu výzkum Výzkum: studenti vs. akademici • Ačkoli se žánr, publikum i účel liší, je potřeba dodržovat týž nároky a standardy! studenti akademici žánr seminární a závěrečné práce odborné publikace publikum pedagogové badatelská komunita účel demonstrace znalosti komunikace poznatků Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? • Akademický výzkum je systematický proces, během nějž shromažďuje, organizujeme, analyzujeme a interpretujeme informace s cílem získat nové poznatky • Abychom mohli tímto způsobem pracovat, je potřeba zřetelně vymezit: 1. Co nás zajímá? Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? • Akademický výzkum je systematický proces, během nějž shromažďuje, organizujeme, analyzujeme a interpretujeme informace s cílem získat nové poznatky • Abychom mohli tímto způsobem pracovat, je potřeba zřetelně vymezit: 1. Co nás zajímá? • Tematická oblast • Specifické téma (problém) • Výzkumná otázka Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? • Akademický výzkum je systematický proces, během nějž shromažďuje, organizujeme, analyzujeme a interpretujeme informace s cílem získat nové poznatky • Abychom mohli tímto způsobem pracovat, je potřeba zřetelně vymezit: 2. Proč je to důležité? Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? • Akademický výzkum je systematický proces, během nějž shromažďuje, organizujeme, analyzujeme a interpretujeme informace s cílem získat nové poznatky • Abychom mohli tímto způsobem pracovat, je potřeba zřetelně vymezit: 2. Proč je to důležité? • Nestačí, že „nás to zajímá“ • Jaká je akademická a/nebo společenská relevance tématu? • Jaké poznatky může výzkum přinést? Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? • Akademický výzkum je systematický proces, během nějž shromažďuje, organizujeme, analyzujeme a interpretujeme informace s cílem získat nové poznatky • Abychom mohli tímto způsobem pracovat, je potřeba zřetelně vymezit: 3. Jak nové poznatky získáme? • Je náš záměr proveditelný? • Jaký design výzkumu je vhodný? • Jaká data bude potřeba shromáždit? Proč je důležité (správně) vymezit téma výzkumu? 1. Co nás zajímá? • Tematická oblast • Specifické téma (problém) • Výzkumná otázka 2. Proč je to důležité? • Nestačí, že „nás to zajímá“ • Jaká je akademická a/nebo společenská relevance tématu? • Jaké poznatky může výzkum přinést? 3. Jak nové poznatky získáme? • Je náš záměr proveditelný? • Jaký design výzkumu je vhodný? • Jaká data bude potřeba shromáždit? Jak vymezit téma výzkumu? 1. Co nás zajímá? • Tematická oblast • Specifické téma (problém) • Výzkumná otázka 2. Proč je to důležité? • Nestačí, že „nás to zajímá“ • Jaká je akademická a/nebo společenská relevance tématu? • Jaké poznatky může výzkum přinést? 3. Jak nové poznatky získáme? • Jaký design výzkumu je vhodný? • Je náš záměr proveditelný? • Jaká data bude potřeba shromáždit? Jak vymezit téma výzkumu? 1. Co nás zajímá? • Tematická oblast • Specifické téma (problém) • Výzkumná otázka 2. Proč je to důležité? • Nestačí, že „nás to zajímá“ • Jaká je akademická a/nebo společenská relevance tématu? • Jaké poznatky může výzkum přinést? 3. Jak nové poznatky získáme? • Jaký design výzkumu je vhodný? • Je náš záměr proveditelný? • Jaká data bude potřeba shromáždit? Jak vymezit téma výzkumu? 1. Co nás zajímá? • Tematická oblast • Specifické téma (problém) • Výzkumná otázka 2. Proč je to důležité? • Nestačí, že „nás to zajímá“ • Jaká je akademická a/nebo společenská relevance tématu? • Jaké poznatky může výzkum přinést? 3. Jak nové poznatky získáme? • Jaký design výzkumu je vhodný? • Je náš záměr proveditelný? • Jaká data bude potřeba shromáždit? Od obecného tématu k výzkumné otázce Tematická oblast Specifické téma Výzkumná otázka … Praktické aspekty • Principiálně proveditelné téma je nutnou, nikoli postačující podmínkou → vždy potřeba také zvážit: • Vedení: zabývá se tímto tématem některý z potenciálních vedoucích? • Časová náročnost: lze dané téma kvalitně zpracovat v omezeném čase (typicky jednoho semestru)? • Dostupnost dat a jiných zdrojů: např. je potřeba provádět rozhovory s elitními aktéry? • Požadované dovednosti: např. dané téma vyžaduje obeznámenost se statistickou analýzou dat Alon 2009 Tematická oblast Klimatická politika Od obecného tématu k výzkumné otázce obecné specifické Tematická oblast Klimatická politika Od obecného tématu k výzkumné otázce obecné specifické Specifikace: • problémová: klima-skepticismus • teoretická: role (1) politických elit a (2) politického diskursu Tematická oblast Klimatická politika Od obecného tématu k výzkumné otázce obecné specifické Specifikace: • problémová: klima-skepticismus • teoretická: role (1) politických elit a (2) politického diskursu Specifické téma (problém) Klima-skepticismus politických elit (PE) Cíl výzkumu Výzkum mapující klimaskepticismus PE v českém politickém diskursu 2015-2022 Výzkumná otázka Jaké diskurzivní strategie PE využívaly v rámci českého politického diskursu v letech 2015-2022? Tematická oblast Klimatická politika Specifické téma (problém) Klima-skepticismus politických elit (PE) Od obecného tématu k výzkumné otázce obecné specifické Specifikace: • areálová: Česká republika • úroveň analýzy: celostátní • časová: 2015-2022 (Pařížská konference, válka na Ukrajině) Rešerše literatury • Rešerše literatury (literature review) nám pomáhá: 1. Zorientovat se v dané tematické oblasti 2. Zúžit vymezení výzkumu → určení výzkumných mezer (research gap) 3. Kontextualizovat a interpretovat naše zjištění • RL není vyčerpávající přehled • RL není pouze přehled → reflexe současného stavu a určení mezer • RL využívá důvěryhodné zdroje: indexované články a knihy Rešerše literatury • Obyčejné googlování nestačí, je potřeba postupovat systematicky 1. KDE: Hledáme v rámci etablovaných databází • Google Scholar dobrý začátek; nové nástroje (např. ResearchRabbit) 1. JAK: Pomocí klíčových slov identifikujeme (A) přehledové články a (B) seminální (vysoce citované) texty • Přehledové články: zachycují relevantní dimenze daného tématu • Seminální texty: zpravidla prezentují zásadní poznatky a/nebo teoretické/konceptuální inovace Tematická oblast Klimatická politika Specifické téma (problém) Klima-skepticismus politických elit (PE) Cíl výzkumu Výzkum mapující klimaskepticismus PE v českém politickém diskursu 2015-2022 Výzkumná otázka Jaké klima-skeptické strategie PE využívaly v rámci českého politického diskursu v letech 2015-2022? Od obecného tématu k výzkumné otázce obecné specifické Ellis and Levy 2008 Výzkumná otázka a design výzkumu • Formulace výzkumné otázky vychází nejen z tematického zaměření výzkumu, ale reflektuje také design výzkumu, jehož je součástí • Design výzkumu: sled kroků, skrze které odpovídáme na výzkumnou otázku • Obvyklé rozlišení: 1. Kvantitativní designy 2. Kvalitativní designy 3. Smíšené designy Příklad: výzkumná otázka v kvanti designu • Dominantním přístupem je statistická analýza dat • Popisná VO: jaké je rozložení postojů vůči klimatické změně v dospělé české populaci? • Komparativní VO: liší se míra klima-skepticismu mezi voliči českých parlamentních stran? • Explorační VO: existují v dospělé české populaci skupiny rozlišitelné na základě postojů vůči klimatické změně? • Explanační VO: jaký vliv má úroveň vzdělání na míru klimaskepticismu v dospělé české populaci? Příklad: výzkumná otázka v kvanti designu • Dominantním přístupem je statistická analýza dat • Cílem statistické analýzy dat je – zpravidla – zobecňovat závěry, které učiníme na základě výběrových dat (typicky dotazníkové šetření), na cílovou populaci (např. dospělá česká populace) • Součástí tohoto výzkumného designu je proto proces formulace a testování hypotéz • Výzkumná otázka nám pomáhá specifikovat téma výzkumu, které následně rozložíme do hypotéz Příklad: výzkumná otázka v kvali designu • Popisná VO: jaká jsou hlavní témata týkající se klimatické změny v programech českých parlamentních stran? • Komparativní VO: liší se tematizace klimatické změny v případě konzervativních a liberálních stran? • Explorační VO: jakým způsobem je téma klimatické změny v programech českých parlamentních stran rámováno? • Explanační VO: jaký vliv mají nevládní organizace na formulaci české klimatické politiky? Hlavní a vedlejší výzkumná otázka • Rozlišujeme také mezi hlavní a vedlejší výzkumnou otázkou • Hlavní VO vymezuje a zastřešuje téma našeho výzkumu Jaké klima-skeptické strategie PE využívaly v rámci českého politického diskursu v letech 2015-2022? • Vedlejší VO specifikují relevantní dimenze daného tématu 1. Která témata byla v rámci klima-skeptických strategií nejčastěji artikulována? 2. Kteří aktéři byly v rámci uplatňování klima-skeptických strategií nejaktivnější? Vlastnosti výzkumné otázky • Zaměřená • Koncizní • Analyticky orientovaná • Proveditelná McNabb 2010, Poling 2009, GMU WC 2018 Vlastnosti výzkumné otázky • Zaměřená • Jaký je dopad vládních politik na společnost? • Koncizní • Jak různé historické, kulturní, ekonomické a sociální faktory přispívají k rozvoji a provádění klimatické politiky a jaké jsou možné důsledky této politiky pro mezinárodní vztahy, diplomacii a globální vládnutí? • Analyticky orientovaná • Jsou USA důležitým zahraničněpolitickým aktérem? • Proveditelná • Jaký je dopad Zelené dohody na konkurenceschopnost EU? McNabb 2010, Poling 2009, GMU WC 2018 • Vymezit téma výzkumu a definovat výzkumnou otázku si žádá čas → nedílná součást časového plánu Úkol 2 • Vymezení tématu výzkumu a výzkumné otázky pro modelovou bakalářskou práci • Úkol hodnocen 0-10 body • Rozsah: 900-1800 znaků včetně mezer a bez seznamu zdrojů (bez tolerance) • Termín odevzdání: 7. 12. 2023 (23:59) Formální stránka Max Formátování textu Text je standardně a konzistentně formátován (jednotný font, řádkování, definice odstavců, apod.) 1 Práce se zdroji Text řádně cituje zdroje (jednotný citační standard, přímé a nepřímé citace), text zahrnuje seznam zdrojů a literatury 1 Jazyková úroveň Text netrpí závažnými gramatickými, pravopisnými a stylistickými nedostatky 1 Obsahová stránka Definice tématu výzkumu Zahrnuje (1) tematickou oblast a (2) specifické téma (problém) 2 Formulace výzkumné otázky VO je zaměřená, koncizní, analyticky orientovaná, proveditelná 2 Relevance výzkumu Odůvodnění akademické a případně společenská relevance výzkumu 2 Nastínění designu výzkumu Volba adekvátního typu výzkumného designu 1 CELKEM 10 Hodnotící šablona – úkol 2 Děkuji za pozornost