Pokyny pro zpracování závěrečné práce (prezentace) (Jsou 2 % HDP na obranu moc, nebo málo?) •Účelem zpracování prezentace je (1) prohloubení schopnosti studentů používat kritické myšlení, (2) pracovat v malé skupině, (3) ověření schopnosti aplikovat znalosti získané v předmětu a (4) ověření schopnosti správné interpretace výsledků vlastní analýzy založené na datech ve specifickém kontextu vztahů mezi státy. • •Cíl práce: Analyzovat jestli pravidlo o 2 % HDP dává smysl v případě vybraných států NATO (ne Island, Lucembursko, Česko a Slovensko). • • • •Netextové prvky (obrázky/grafy/schémata, tabulky, rovnice): a) všechny označeny číselně v samostatné číselné řadě pro každý prvek zvlášť, b) s výjimkou rovnic je třeba netextové prvky označit jako tabulku (tab.) nebo obrázek (obr.) a názvem, c) pod obrázky a tabulkami je uveden pramen/zdroj – vlastních se neuvádí, pokud jde však o vlastní výpočet, je třeba to uvést, d) grafy, schémata, fotografie se označují jako obrázek. Citování: a) nepoužívat poznámky pod čarou, b) v seznamu pramenů na konci studie seřazeném abecedně uvádět jen zdroje použité (citované) v textu, c) jednotný citační styl (autor/ři, rok vydání: s.) na výběru studenta (preferován APA). • 1 Prezentace je pojímána jako vývojová (mezivýsledky budou diskutovány ve skupině) •Vyberte se svého partnera/partnerku a zvolte jeden z 31 států NATO, s výjimkou Islandu, Lucemburska, Česka a Slovenska. •Prostudujte data a další zdroje, která máte k dispozici, a zvolte max. tři časové řady, mezi kterými lze hledat souvislosti (korelace); lze si zvolit také pracovní výzkumnou otázku. •Slide 1: informace o státu a jeho sousedech (Fragile State Index + The World Factbook) •Slide 2: Identifikace vnějšího rizika ve vztahu k sousedům a identifikace rizika podle strategického dokumentu vydaného státem. •Slide 3: povaha státu a jeho ambice v mezinárodním systému 2 •Slide 4: reakce státu na existující a definovaná rizika ve vztahu k jeho ambicím v mezinárodním systému (finanční, věcné ukazatele – časová řada přesahující 10 let) •Slide 5: hledání korelací a závěry analýzy (proč se zvolené analyzované indikátory vyvíjejí tak, jak se vyvíjejí) 3 Zdroje •Dostupné datové zdroje •Dále pak prostudovat a využít datové zdroje, např.: •Population Estimates and Projections •https://datacatalog.worldbank.org/dataset/population-estimates-and-projections •World Development Indicators http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=world-development-indicators • •Dostupné datové zdroje •SIPRI Military Expenditure Database http://www.sipri.org/research/armaments/milex/milex_database •Information on Defence Expenditures http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_49198.htm •United Nations Report on Military Expenditures •http://www.un-arm.org/Milex/home.aspx •The World Factbook https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ •The Military Balance •https://drive.google.com/file/d/1fhu2QtpXKWy8N5h1aUFvGWs1VmrEsmVR/view • • 4