ZDROJOVÉ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI: FAKTOR PRÁCE (ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY) 5 Ekonomika obrany a bezpečnosti CÍL vysvětlit způsoby získávání zdrojů pro potřeby schopností bezpečnostního systému seznámit se základními charakteristikami personální struktury a jejich vlivem na funkčnost instituce vysvětlit základy personální politiky v bezpečnostní instituci 2 Ekonomikaobranyabezpečnosti ⌖ OSNOVA: Zdroje a jejich získávání Lidské zdroje/personál Personální struktura (kvalitativní a kvantitativní charakteristiky personálu) Personální politika Ekonomikaobranyabezpečnosti Klíčová slova: práce, lidské zdroje, lidský kapitál, personál, systematice personálu, dobrovolnost, profesionalita, trh práce, donucení, služební povinnost, konskripce, daň v úkonech, profesionalizace, koncept/politika celkových sil. 3 DOPORUČENÁ LITERATURA PERNICA, B. Profesionalizace ozbrojených sil: trendy, teorie a zkušenosti. 1.vyd. Praha : AVIS, 2007. ISBN 978- 80-7278-381-6. PERNICA Bohuslav. České profesionální ozbrojené síly – krátké ohlédnutí do minulosti. Vojenské rozhledy, 2008, roč. 17, č. 1, s. 94-96. PERNICA Bohuslav. Česká republika a model zaměstnaneckých a dobrovolnických profesionálních ozbrojených sil. Vojenské rozhledy, 2006, roč. 15, č. 4, s. 143-146. Bílá kniha o obraně (přístupná na http://www.mocr.army.cz/informacni- servis/zpravodajstvi/plne-zneni-bile-knihy-o-obrane-55515/) Ekonomikaobranyabezpečnosti 4 SOUBOR SIL A PROSTŘEDKŮ K ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI Vestfálský mír (Instrumenta Pacis Westphalicae) – čl. XVI, odst. 19 Osnabrücké smlouvy/odst. 110 Münsterské smlouvy): „…vojenská tělesa a vojska stran zúčastněných ve válce mají být rozpuštěna a vojáci z vojska propuštěni a každá z panovnických autorit si jen ve své zemi má ponechati ve službě pouze takové vojsko, které považuje za dostatečné k ochraně a bezpečnosti své a spravovaného uzemí.“ = každý stát má právo budovat a udržovat ozbrojenou sílu určenou k ochraně a obraně spravovaného území a politického systému. Pod jedním státem s jednou vládou a s jedním velením existuje jen jeden systematicky budovaný soubor pravidelných sil a prostředků využitelných k zajištění bezpečnosti. Ekonomikaobranyabezpečnosti 5 bezpečnostní struktura bezpečnostní systém bezpečnostní legislativa doplňování bezpečnostních institucí vnitřní organizace personální struktura výcvik a vzdělávání výzbroj a výstroj Ústava ostatní zákony formy mobilizace kádrová instituce miliční instituceprincip doplňování (branná) povinnost dobrovolnost všeobecná selektivní zaměstnanecká instituce dobrovolnická instituce žoldnéřská instituce koncepce výstavby záloh doplňky bezp. sytmému dobrovolná milice polovojenské prvky soukromé bezp. prvky prezenční instituce mezinárodní smlouvy Ekonomikaobranyabezpečnosti 6 Ekonomikaobranyabezpečnosti účel bezpečnostní legislativa EKONOMICKÝ POHLED NA STÁT 7 „Kterákoliv instituce představuje organizační strukturu, kombinaci personálu (lidské zdroje) a majetku (věcné zdroje), prostřednictvím které je naplňován její účel definovaný národní legislativou. Výsledky činnosti instituce jsou dány kombinací faktorů práce a kapitálu.“ Kvantitativní charakteristiky (množství – hospodárnost) Kvalitativní charakteristiky (substituce/investice – efektivnost) Územní a organizační rozložení (alokace) ZÍSKÁVÁNÍ ZDROJŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 8 KVANTITA A KVALITA: VELIKOST, ZKUŠENOST A DONUCENÍ V OZBROJENÝCH SILÁCH vojáci z donucení (vojáci základní služby, povinná záloha)dobrovolníci (aktivní záloha) dodavatelé (Private Military Companies) míradonucenívojenské profese požadovaná velikost ozbrojených sil zkušenost (délka výkonu vojenské služby) profesní jádro míradobrovolnostivojensképrofese 9 požadavek zaměstnanecké jádro (vojáci z povolání) stav substituce vojenského personálu: občanští zaměstnanci Ekonomikaobranyabezpečnosti 9 KVANTITA: REKRUTACE A RETENCE PERSONÁLU (3/4 POČETNÍHO STAVU OZBROJENÝCH SIL) Ekonomikaobranyabezpečnosti -500 0 500 1000 1500 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 přírůstek úbytek bilance -500 0 500 1000 1500 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 přírůstek úbytek bilance rotmistři/poddůstojníci a mužstvo praporčíci 10 MNOŽSTVÍ: DOPLŇOVÁNÍ (3/4 VELIKOSTI) 11 0 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 0 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 OR1-OR3 OR4-OR9 pramen: Ročenka (2005–2020). Praha: Ředitelství personální podpory. Ekonomikaobranyabezpečnosti KVALITA: STÁRNUTÍ PERSONÁLU (3/4 POČETNÍHO STAVU OZBROJENÝCH SIL) 0,00 0,02 0,04 0,06 0,08 0,10 0,12 0,14 0,16 18 22 26 30 34 38 42 46 50 54 1999 2004 2009 2014 0 0,01 0,02 0,03 0,04 0,05 0,06 0,07 0,08 0,09 18 21 24 27 30 33 36 39 42 45 48 51 54 1999 2004 2009 2014 rotmistři/poddůstojníci a mužstvo praporčíci Ekonomikaobranyabezpečnosti 12 PRŮMĚRNÝ A MEDIÁNOVÝ VĚK V AČR V ČR V LETECH 1993–2019 Ekonomikaobranyabezpečnosti 1330 32 34 36 38 40 42 44 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 averege age CZE median age CZE average age CAF (CZSO, proper formula) median age CAF average age CAF (revision: 56>/19<) average age CAF (yearbook) REKRUTAČNÍ A RETENČNÍ POLITIKA ARMÁDY ČR, 2005-2020 Ekonomikaobranyabezpečnosti 14 rekrutace retence 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 9 000 10 000 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 enlisting-ratio enlisted applicants enlisting-ratio 30 32 34 36 38 40 42 44 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 age(years) public administration (staffed) others (staffed) avarage age, military personnel average age, Czech population KVALITA: VLIV POHLAVÍ VOJÁKŮ NA POHOTOVOST SCHOPNOSTÍ 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1100 1200 1300 1.1.2004 1.1.2005 1.1.2006 1.1.2007 1.1.2008 1.1.2009 1.1.2010 1.1.2011 1.1.2012 1.1.2013 1.1.2014 1.1.2015 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 dispozice placené dispozice neplacené vojákyně Ekonomikaobranyabezpečnosti 1515 KVALITA: NÁKLADY NA ZDRAVOTNÍ PÉČI (KČ ZA ROK) 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 40 000 45 000 -4 5-9 10-14 15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64 65-69 70-74 75-79 80-84 85+ muži ženy průměr - muži průměr - ženy Ekonomikaobranyabezpečnosti 16 Ekonomikaobranyabezpečnosti OZBROJENÉ SÍLY (EKONOMICKÉ POJETÍ) 17 TRŽNÍ ZPŮSOBY ZÍSKÁVÁNÍ ZDROJŮ najímání (zaměstnanecký vztah) akvizice (veřejná zakázka/nákup, výzkum a vývoj) NETRŽNÍ ZPŮSOBY ZÍSKÁVÁNÍ ZDROJŮ ▪ konskripce (všeobecná/selektivní branná povinnost) ▪ rekvizice (zabavení za úplatu - vyvlastnění) ▪ konfiskace (zabavení bez úplaty) tržně určená cena netržně (úředně) určená cena Ekonomikaobranyabezpečnosti 18 Procesní a funkcionální organizace ozbrojených sil Mírová (prezenční) struktura personálu Válečná struktura personálu (mimořádná služba) Sociální stratifikace (problém reprezentace) PERSONÁL OZBROJENÝCH SIL 19 Ekonomikaobranyabezpečnosti 19 Procesy: •Výkonné (obsluhovaný systém – požadavek) •Podpůrné (obslužný systém – uspokojení požadavku) other combat support service combat support combat škola hydrome- terologická služba dělostřelectvo pěchota hudba vojenská policie ženijní vojsko tankové vojsko logistika průzkum zdravotnická služba protivzdušná obrana 20 Ekonomikaobranyabezpečnosti PROCESNÍ STRUKTURA 20 Prostor působení/podřízenost: •pozemní síly •letectvo (vzdušné síly) •námořnictvo (námořní síly) •jiné síly (speciální jednotky, teritoriální vojsko, civilní obrana) •zabezpečení (logistika) Ekonomikaobranyabezpečnosti FUNKCIONÁLNÍ STRUKTURA 21 aktivníneaktivní profesionálníneprofesionální vojenský nevojenský ve služebním poměru v pracovním poměru ve zvl. poměru vojáci v záloze vojáci v záloze na vojenském cvičení (AZ) vojáci základní (náhradní) služby vojáci z povolání státní zaměstnanci občanští zaměstnanci žáci PERSONÁL OZBROJENÝCH SIL ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti 22 PERSONÁLNÍ MIX OZBROJENÝCH SIL ČR 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 40 000 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1.1.1993 1.1.1995 1.1.1997 1.1.1999 1.1.2001 1.1.2003 1.1.2005 1.1.2007 1.1.2009 1.1.2011 1.1.2013 1.1.2015 1.1.2017 1.1.2019 1.1.2021 poddůstojníci a mužstvo (1.12.1999- 31.12.2010 rotmistři) praporčíci nižší důstojníci vyšší důstojníci Ekonomikaobranyabezpečnosti 23 •Vzdělání (předpoklad) •Odbornost (místo v organizaci) •Hodnost (kompetence – místo v hierarchii organizace) •Role (rozhodování/velení, podpora) •Kariéra (horizontální a vertikální postup) Ekonomikaobranyabezpečnosti KVALIFIKACE A KOMPETENCE 24 hodnost sbor: NATO armádní generál generálů OF 9 generálporučík OF 8 generálmajor OF 7 brigádní generál OF 6 plukovník vyšších důstojníků OF 5 podplukovník OF 4 major OF 3 kapitán nižších důstojníků OF 2 nadporučík OF 2 poručík OF 1 podporučík OF 1 štábní praporčík praporčíků OR 9 nadpraporčík OR 8 praporčík OR 7 podpraporčík OR 6 štábní rotmistr rotmistrů OR 5 nadrotmistr OR 4 rotmistr, rotný OR 3 četař pod- důstojníků OR 2 desátník OR 2 svobodník mužstvo OR 1 vojín OR 1 hodnost sbor: NATO armádní generál generálů OF 9 generálporučík OF 8 generálmajor OF 7 brigádní generál OF 6 plukovník vyšších důstojníků OF 5 podplukovník OF 4 major OF 3 kapitán nižších důstojníků OF 2 nadporučík OF 1 poručík OF 1 štábní praporčík praporčíků OR 9 nadpraporčík OR 8 praporčík OR 7 pod- důstojníků rotmistr OR 6 rotný OR 5 četař OR 4 desátník OR 3 svobodník mužstvo OR 2 vojín OR 1 Ekonomikaobranyabezpečnosti 25 vzdělání hodnost sbor: NATO Ing./Mgr./MSc. MA MUDr./MDDr. armádní generál generálů OF 9 generálporučík OF 8 generálmajor OF 7 brigádní generál OF 6 Ing./Mgr./MSc. MA MUDr./MDDr. plukovník vyšších důstojníků OF 5 podplukovník OF 4 major OF 3 Bc./BA kapitán nižších důstojníků OF 2 nadporučík OF 1 poručík OF 1 DiS štábní praporčík praporčíků OR 9 maturita nadpraporčík OR 8 praporčík OR 7 výuční list rotmistr pod- důstojníků OR 6 rotný OR 5 četař OR 4 desátník OR 3 svobodník mužstvo OR 2 vojín OR 1 26 Ekonomikaobranyabezpečnosti 26 0 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 A1/2 A2/3 A3 A4 A5 A6/A6m A7 A8 A9/A9m A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 mužstvo poddůstojníci nižší důstojníci vyšší důstojníci generálové BUNDESWEHR 2000 Ekonomikaobranyabezpečnosti 27 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 platová třída rotmistři praporčíci nižší důstojníci vyšší důstojníci generálové ARMÁDA ČESKÉ REPUBLIKY 2007 Ekonomikaobranyabezpečnosti 28 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 USA Velká Británie Česká republika POČET VOJÁKŮ PŘIPADAJÍCÍCH NA JEDNOHO CIVILNÍHO ZAMĚSTNANCE Ekonomikaobranyabezpečnosti 29 bojové prvky (combat troops): tankové jednotky, protitankové jednotky, pěchota (mechanizovaná, motorizovaná apod.) apod.; prvky bojové podpory (combat support troops): dělostřelectvo, ženijní vojsko, jednotky protiletecké obrany, chemické vojsko, letecká doprava a přeprava, jednotky taktické letecké podpory apod.; prvky podpory velení (command support troops): spojovací vojsko, hloubkový průzkum, vojskové zpravodajství, vojenská policie, hydrometeorologická služba a topografické zabezpečení apod., služby bojové podpory (combat service support troops): technická logistika (opravy výzbroje), logistika (skladování, doprava a distribuce materiálu, pohonných hmot, stravování aj.), vojenské a vojskové zdravotnictví; ostatní služby a podpůrné prvky: finanční služba, personalistika, vojenská hudba apod. Zdrojeaprocesyprobezpečnostregionu ODBORNOST Ekonomikaobranyabezpečnosti 30 •Generalista – řídící kompetence (velitel) •Specialista – podpora (odborník) Ekonomikaobranyabezpečnosti ROLE 31 Personální politika Pojem profesionalizace (kvantitativní a kvalitativní přístup) Uniformovaný a neuniformovaný personál (služba a práce) PROFESIONÁLNÍ BEZPEČNOSTNÍ INSTITUCE Ekonomikaobranyabezpečnosti 32 rekrutace (nábor) výběr příprava retence (udržení v zaměstnaneckém poměru) – platová politika, zaměstnanecké benefity, podmínky výkonu služby/práce propouštění Ekonomikaobranyabezpečnosti PERSONÁLNÍ POLITIKA 33 NÁBOR A PŘÍPRAVA VOJÁKŮ vojenské vysoké školy trhpráce resortní školy vojenské střední školy odvětvíobrany vojsko správní orgány obranný průmysl 15 17/18 18 - 30 20 - 55/65 věk odvod záloha Ekonomikaobranyabezpečnosti 34 PROFESIONALISMUS VE VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ BEZPEČNOSTI Ekonomikaobranyabezpečnosti voják základní služby, voják v záloze (aktivní, povinné) dobrovolný hasič, člen ČČK – Horská služba, ČČK, myslivecká stráž, rybářská stráž, ozbrojené síly bezpečnostní sbory a jiné povolání = hasič, voják, policista, lékař atd. přesun centrální funkce na region nebo obec a její zajištění dobrovolníky = milice 35 0 20 000 40 000 60 000 80 000 100 000 120 000 140 000 160 000 1990 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 0 10 20 30 40 50 60 70 80 (%) VZP VZS %VZS % VZS (plán) I II III IV Ekonomikaobranyabezpečnosti KVANTITATIVNÍ POJETÍ PROFESIONALIZACE ČSA/AČR 36 KVALITATIVNÍ POJETÍ PROFESIONALIZACE ORGANIZACE (H. SØRENSEN) Ekonomikaobranyabezpečnosti prohlubování odbornosti rekrutace výcvika vzdělávání povolání profesionalit a kariéra VSTUP služební zařazení odpo- vědnost odborník pracovní úsilí VÝSTUP ozbrojené síly civilní prostředí 37 POČET VOJÁKŮ A CELNÍKŮ V ČR, 2001– 2022 ozbrojené síly ČR Celní správa ČR 20 000 21 000 22 000 23 000 24 000 25 000 26 000 27 000 28 000 29 000 30 000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 *2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 systemizováno skutečnost 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 9 000 10 000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 *2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 systemizováno skutečnost pramen: Státní závěrečný účet. 2002–2023. Praha: MOČR, MFČR. 38 Ekonomikaobranybezpečnosti POČET POLICISTŮ A PROFESIONÁLNÍCH HASIČŮ V ČR, 2001–2022 Policie ČR Hasičský záchranný sbor ČR 20 000 25 000 30 000 35 000 40 000 45 000 50 000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 *2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 systemizováno skutečnost 0 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 *2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 systemizováno skutečnost pramen: Státní závěrečný účet. 2002–2023. Praha: MVČR. 39 Ekonomikaobranybezpečnosti SHRNUTÍ 1. Každá bezpečnostní instituce potřebuje ke své činnosti zdroje. Ty může získat tržně nebo netržně. Netržní způsob slouží k překonání rozpočtových omezení. 2. V principu jde o získávání lidských (personál) a věcných (kapitál) zdrojů náborem a zakázkami, anebo donucením (konskripcí), zabavením (za úplatu). 3. Klíčovou roli pro schopnosti bezpečnostní instituce hraje personál. Na ten lze nahlížet z pohledu mnoha klasifikací; zásadním parametrem je jeho početnost a kvality. 4. Kvalita personálu je vyjádřena jeho profesionalismem, tj. schopností plnit zadané úkoly v systému na základě jeho vzdělání, výcviku, výchovy a zkušeností. 40 Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY S využitím konceptu bezpečnostní struktury vysvětlete, jaké možnosti pro získávání personálu v ČR má: armáda, policie, hasiči a tajné služby a jaké skutečně využívá. Jak koncept bezpečnostní struktury koresponduje s ustanoveními zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, ve znění pozdějších předpisů, pokud jde o získávání faktoru práce pro činnost bezpečnostních institucí? Co je profesionalizace a jakým způsobem ji prohlubují např. dobrovolní hasiči? – Musí být profesionál vždy zaměstnanec? Zvolte si bezpečnostní instituci a ukažte naplňování personální politiky v této instituci. 41 Ekonomikaobranyabezpečnosti ?