ZDROJOVÉ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI: FAKTOR PRÁCE (NUCENÁ PRÁCE/POVINNÁ SLUŽBA) Ekonomika obrany a bezpečnosti 6 CÍL operacionalizovat pojem kompetencí občana využitelné v bezpečnostním systému vysvětlit význam a rizika institutu donucení v získávání faktoru práce pro bezpečnostní systém vysvětlit vývoj institutu branné povinnosti a jeho alternativ v demokraciích vysvětlit fungování branné daně jako nástroje pro zajištění spravedlnosti práce pro bezpečnostní systém 2 Ekonomikaobranyabezpečnosti ⌖ OSNOVA: Doktrína/koncepce celkových sil Nucená práce/služba Společenská služba Branná daň Ekonomikaobranyabezpečnosti 3 Klíčová slova: donucení, služební povinnost, konskripce, daň v úkonech, civilní služba, profesionalizace, osobní úkony, branná daň. DOPORUČENÁ LITERATURA PERNICA, B. Profesionalizace ozbrojených sil: trendy, teorie a zkušenosti. 1.vyd. Praha : AVIS, 2007. ISBN 978-80-7278-381-6. PERNICA Bohuslav. České profesionální ozbrojené síly – krátké ohlédnutí do minulosti. Vojenské rozhledy, 2008, roč. 17, č. 1, s. 94-96. PERNICA Bohuslav. Česká republika a model zaměstnaneckých a dobrovolnických profesionálních ozbrojených sil. Vojenské rozhledy, 2006, roč. 15, č. 4, s. 143-146. PERNICA, B. Branná povinnost jako daň v úkonech a otázka její spravedlnosti. In The XIth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [sborník abstraktů s. 32 + CDROM]. 1. vyd. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1032-4. [11. mezinárodní konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VŠE 7. až 8. 4. 2006] (přístupné na http://kvf.vse.cz/download.php?soubor=31) LEWIS, Adrian, R. Conscription, the Republic, and America’s Future, Military Review, 2009, No. 6, pp. 15-24. (dostupné na http://usacac.army.mil/CAC2/MilitaryReview/Archives/English/Milita ryReview_20091231_art005.pdf) 4 Ekonomikaobranyabezpečnosti 5 bezpečnostní struktura bezpečnostní systém bezpečnostní legislativa doplňování bezpečnostních institucí vnitřní organizace personální struktura výcvik a vzdělávání výzbroj a výstroj Ústava ostatní zákony formy mobilizace kádrová instituce miliční instituceprincip doplňování (branná) povinnost dobrovolnost všeobecná selektivní zaměstnanecká instituce dobrovolnická instituce žoldnéřská instituce koncepce výstavby záloh doplňky bezp. sytmému dobrovolná milice polovojenské prvky soukromé bezp. prvky prezenční instituce mezinárodní smlouvy Ekonomikaobranyabezpečnosti NATO: POČET ČLENŮ, VELIKOST VOJ. SÍLY (MIL.) A JEJÍ STRUKTURA V LETECH 1990–2022 0 5 10 15 20 25 30 0 1 2 3 4 5 6 1990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 počet států počet států s profesionální armádou počet vojáků profesionální vojáci 6 Právoabezpečnoststátu EVROPA/NATO: POVINNÁ VOJENSKÁ SLUŽBA V ROCE 2021 stát délka služby (měsíce); velikost (tisíce) poznámka Dánsko* 4–12; 18 Norsko 6–18; 21 i ženy Švédsko* 12; i ženy Finsko* 6–12; Estonsko 8–11; 7 Litva* 9; 16 Řecko 3–12; 108 Turecko 6–12; 437 Rakousko* 6–12 Švýcarsko* 260 dnů Rusko 12 Stát Izrael* 36 24 měsíců ženy 7 Právoabezpečnoststátu *… miliční systém 8 Ekonomikaobranyabezpečnosti OZBROJENÉ SÍLY (EKONOMICKÉ POJETÍ) dobrovolníci nucená služba 9 Ekonomikaobranyabezpečnosti profesní jádro mírová a válečná struktura DOSTATEK FAKTORU PRÁCE KVANTITA A KVALITA: VELIKOST, ZKUŠENOST A DONUCENÍ V OZBROJENÝCH SILÁCH vojáci z donucení (vojáci základní služby, povinná záloha)dobrovolníci (aktivní záloha) dodavatelé (Private Military Companies) míradonucenívojenské profese požadovaná velikost ozbrojených sil zkušenost (délka výkonu vojenské služby) profesní jádro míradobrovolnostivojensképrofese 10 požadavek zaměstnanecké jádro (vojáci z povolání) stav substituce vojenského personálu: občanští zaměstnanci 10 Ekonomikaobranyabezpečnosti 11 aktivníneaktivní profesionálníneprofesionální vojenský nevojenský ve služebním poměru v pracovním poměru ve zvl. poměru vojáci v záloze vojáci v záloze na vojenském cvičení (AZ) vojáci základní (náhradní) služby vojáci z povolání státní zaměstnanci občanští zaměstnanci žáci PERSONÁL OZBROJENÝCH SIL ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti 12 ozbrojené síly branné organizace (branná výchova) záloha záloha ozbrojené sbory vojsko odvod 18 X1570 věk populace dobrovolná záloha nevojenská dobrovolná vojenská záloha povinná KONCEPCE CELKOVÝCH SIL Ekonomikaobranyabezpečnosti KOMPETENCE PRO BEZPEČNOSTNÍ SEKTOR 13 Ekonomikaobranyabezpečnosti aktivita/věk děti pracovní síla důch. 0 … 6 … 15 … 18 … 30 … 65 … P: předškolní výchova v rodině a předškolních zařízeních M/Ž M/Ž M/Ž získáváníkompetencí P: povinná školní docházka (primární vzdělávání) M/Ž M/Ž M/Ž D: sekundární a terciální vzdělávání M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž P: povinná školení při zaměstnání M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž P: povinná vojenská služba (základní vojenská kvalifikace) M M M P: vojenská cvičení M M M Poznámky M… muži, Ž…ženy P… povinnost, D…dobrovolnost VÁZÁNÍ V SEKTORU BEZPEČNOSTI 14 Ekonomikaobranyabezpečnosti aktivita/věk děti pracovní síla důch. 0 … 6 … 15 … 18 … 30 … 65 … P: (mimořádná služba) M M M M M nasazení(realizace) P: (pracovní povinnost) M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž D: zájmová činnost v sektoru obrany a bezpečnosti M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž D: dobrovolnictví v sektoru obrany a bezpečnosti M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž D: služba státu v sektoru obrany a bezpečnosti M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž D: práce v obci v sektoru bezpečnosti M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž D: práce ve firmě v sektoru bezpečnosti M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž M/Ž starobní důchod M/Ž X Poznámky: M… muži, Ž…ženy P… povinnost, D…dobrovolnost VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCVIK A VÝCHOVA V OBLASTI BEZPEČNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE V LETECH 2003–2022 Ekonomikaobranyabezpečnosti 15 Zdravotní výchova Požární výchova 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 ml. zdravotník I ml. zdravotník II zdravotník junior 0 20 000 40 000 60 000 80 000 100 000 120 000 140 000 160 000 180 000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 projekt Hasík poh. a věd. soutěže ostatní POVINNÁ PARTICIPACE OBČANŮ NA BEZPEČNOSTNÍM A OBRANNÉM SYSTÉMU ČR 16 *) „…časově omezené práce …k zdolání nárazových nebo mimořádných úkolů pro obranu republiky Ekonomikaobranyabezpečnosti dílčí účel povinnosti Ministerstvo škol. mládeže a tělovýchovy Ministerstvo obrany Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo vnitra povinná školní docházka (podmíněná) branná povinnost (podmíněná) pracovní povinnost registrační povinnost základní informace soupis registrace zápis odvod (přikázání k osobním úkonům)*) kvalifikace školní docházka (základní/náhr adní voj. služba) - - re/kvalifikac e - vojenská cvičení - nasazení - mimořádná služba osobní úkony - INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ POVINNÉ PARTICIPACE OBČANŮ NA BEZPEČNOSTNÍM SYSTÉMU ČR 17 Ekonomikaobranyabezpečnosti veřejnosprá vní (územní) odpovědnost Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (p. šk. doch.) Ministerstvo obrany (branná pov innost) Ministerstvo práce a sociálních věcí (prac. povinnost) Ministerstvo vnitra (registrační povinnost) stát veřejné vysoké školy - - centrální registry kraj veřejné střední školy územní orgány (krajská vojenská velitelství) územní orgány (krajská ředitelství Úřadu práce ČR) (okres) - (okresní vojenské správy) - obec základní školy vojenské útvary a zařízení expozitury matrika 0 10 20 30 40 50 60 70 80 0 20 000 40 000 60 000 80 000 100 000 120 000 140 000 160 000 1990 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 (%) VZP VZS %VZS % VZS (plán) I II III IV 18 Ekonomikaobranyabezpečnosti PROFESIONALIZACE ČSA/AČR Pracovní/služební povinnost (všeobecná/selektivní) Trestně-právní postih Branná daň a spravedlnost branné povinnosti 19 NUCENÁ PRÁCE Ekonomikaobranyabezpečnosti TRESTNĚ-PRÁVNÍ POSTIH Trestní stíhání pro: ⚫ vyhýbání se registraci (osobní úkony) ⚫ vyhýbání se odvodu (vojenská služba) ⚫ vyhýbání se službě (vojenská služba) ⚫ vyhýbání se povinnostem ve službě (odmítání rozkazu, zběhnutí) Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník ⚫ trestné činy proti branné povinnosti ⚫ trestné činy vojenské 20 Ekonomikaobranyabezpečnosti POSTOJE ČESKÉ VEŘEJNOSTI K OBRANĚ STÁTU V LETECH 2000–2020 (% SOUHLAS „URČITĚ ANO“ + „SPÍŠE ANO“) 30 40 50 60 70 80 90 100 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020 1. Suverenitu je třeba bránit za každou cenu 2. Kdyby k něčemu došlo, stejně bychom se neubránili 3. Je zbytečné uvažovat o obraně státu, protože o takové malé zemi, jako jsme my, stejně rozhodují velmoci 4. Náklady na obranu zbytečně zatěžují státní rozpočet 5. V případě vojenského ohrožení bych šel (šla) naši zemi bránit 21 Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: CVVM služební povinnost je daní v úkonech 22 povinná školní docházka (branná výchova) rozložení daňové zátěže spravedlnost daně rovnost šancí socializace občana PRINCIP DONUCENÍ VE VEŘEJNÉ POLITICE Ekonomikaobranyabezpečnosti 23 INSTITUT ŠKOLNÍ DOCHÁZKY NA ÚZEMÍ ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti zákon č. účinnost od začátek (věk) trvání (roky) konec (věk) 62/1869 ř. z., jímžto se stanovují pravidla vyučování ve školách obecních (§ 21) 1. 9. 1869 6 (8) 14 226/1922 Sb., jímž se mění a doplňují zákony o školách obecných a občanských (§ 11) 21. 8. 1922 6 8 (15) 95/1948 Sb., o základní úpravě jednotného školství (školský zákon) (§ 13) 1. 9. 1948 6 9 (15) 31/1953 Sb., o školské soustavě a vzdělávání učitelů (školský zákon) (§ 3) 7. 5. 1953 6 8 (15) 186/1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdělávání (školský zákon) (§ 5) 28. 12. 1960 6 9 16 63/1978 Sb., o opatřeních v soustavě základních a středních škol 1. 9. 1978 6 10/9 (15) 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) (§ 34) 4. 4. 1984 6 10/8 (15) 171/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) 1. 6. 1990 6 9 (15) 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (§ 36) 1. 1. 2005 6 9 17 zákon č. 184/1937 Sb., o branné výchově • „Účelem branné výchovy je pěstovati v obyvatelstvu Československé republiky podle jeho věku, vzdělání a povolání (zaměstnání) ony mravní vlastnosti, tělesnou zdatnost, znalosti a dovednosti, jichž je třeba k obraně státu“ • „Branné výchově podléhají … českoslovenští státní občané bez rozdílu pohlaví ode dne, kdy počíná jejich povinnost k školní docházce, až do konce roku, v němž dosáhnou 30. roku věku.“ zákon č. 73/1973 Sb., o branné výchově: • „Hlavním cílem branné výchovy je dosáhnout, aby každý československý občan cítil vysokou odpovědnost za osud své socialistické vlasti, byl vždy připraven postavit se na její obranu a obětavě bojovat za její svobodu a nezávislost, za vítězství komunismu v naší vlasti.“ • „Branná výchova zahrnuje brannou výchovu žáků, učňů a studentů, přípravu branců, brannou přípravu vojáků v záloze, přípravu občanů k civilní obraně, zájmovou brannou činnost a další činnosti směřující ke stanoveným cílům branné výchovy.“ 24 BRANNÁ VÝCHOVA Ekonomikaobranyabezpečnosti BRANNÁ POVINNOST: OBSAH, VÝKON A MÍSTO 25 společenská služba branná povinnost: • registrace (konskripce) • odvod/výběr* (rekrutace) • služba (servis) ozbrojené síly vojenská služba: civilní služba alternativní služba (dobrovolný výkon služby) • základní, • cvičení, • mimořádná. • beze zbraně, • ve zbrani. civ. veřejný sektor doma/zahraničí doma/zahr.doma selektivní nebo všeobecná místo výkonu: osobní úkony *losem/komisí Ekonomikaobranyabezpečnosti „Náklady a závazky celého říšského válečného aparátu musí být na všechny spolkové země a jejich obyvatele rozděleny přiměřeně tak, aby nedocházelo ani ke zvýhodňování ani přílišnému zatěžování jednotlivých států nebo tříd. Kde nelze odpovídající rozdělení této zátěže dosáhnout přirozeně, aniž by bylo poškozeno společenské blaho, lze tohoto cíle dosáhnout zákonodárnou cestou při respektování zásad spravedlnosti.“ 26 F.M. Die Wehrsteuer im deutschen Reich. Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik. 1881, Bd. 36, Nr. 3, S. 299-310. [www.digizeitschriften.de] Ekonomikaobranyabezpečnosti CIVILNÍ SLUŽBA V ČR V LETECH 1990–2004 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 40 000 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 počet podaných prohlášení ve výkonu civilní služby zbývá povolat 27 pramen: MPSV Ekonomikaobranyabezpečnosti PREFERENCE CIVILNÍ A VOJENSKÉ SLUŽBY PODLE POLITICKÉ ORIENTACE (%) civilní služba vojenská služba obě služby žádná služba L S P L S P L S P L S P Česko 17 16 16 43 28 27 28 44 45 12 12 12 Německo 58 35 13 6 11 30 33 52 55 3 2 2 Polsko 10 7 11 50 44 53 40 48 35 0 1 1 28 poznámky: L… levice, S… střed, P… pravice pramen: SARVAŠ Štefan. Civilní služba v české, německé a polské společnosti. Výběr statí…, 1997, roč. [neudán], č. 7 [červenec], s. 65-72 [příloha] Ekonomikaobranyabezpečnosti OCHOTA ČESKÝCH MUŽŮ A ŽEN DO 30 LET VYKONÁVAT VŠEOBECNOU SLUŽEBNÍ POVINNOST V ROCE 1996 (V %) ochoten ochotná neochoten neochotná Ochrana životní prostředí muži 38,2 1,4 ženy 25,1 0,9 Péče o nemocné muži 11,5 5,5 ženy 20,5 2,8 Péče o handicapované osoby muži 5,1 11,0 ženy 7,4 6,0 Ošetřování dětí vyžadující zvláštní péči muži 2,3 12,3 ženy 40,0 3,7 Péče o přestárlé lidi muži 1,4 27,9 ženy 2,3 11,1 Služba při ochraně veřejného pořádku, hasiči muži 30,0 10,0 ženy 3,3 25,0 29 pramen: HENDRYCH, J. Voják v míru. 1.vyd. Praha: MO ČR, 1998. ISBN 80-86049-21-3, tab. č. 9 Ekonomikaobranyabezpečnosti Branná povinnost uvalená státem na občana je zvláštním druhem daně – daní v úkonech. Peněžním ekvivalentem daně v úkonech je branná daň. Wehrsteuer, Wehrgeld (D), Militärtaxe (A), Militärpflichtigerersatz (CH), substitute (USA), vojinskij nalog (R), USA, Francie, Rumunsko, ČSR 30 BRANNÁ DAŇ Ekonomikaobranyabezpečnosti BRANNÁ DAŇ „Náklady a závazky celého říšského válečného aparátu musí být na všechny spolkové země a jejich obyvatele rozděleny přiměřeně tak, aby nedocházelo ani ke zvýhodňování ani přílišnému zatěžování jednotlivých států nebo tříd. Kde nelze odpovídající rozdělení této zátěže dosáhnout přirozeně, aniž by bylo poškozeno společenské blaho, lze tohoto cíle dosáhnout zákonodárnou cestou při respektování zásad spravedlnosti.“ 31 F.M. Die Wehrsteuer im deutschen Reich. Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik. 1881, Bd. 36, Nr. 3, S. 299-310. [www.digizeitschriften.de] Ekonomikaobranyabezpečnosti povinní odvodem a) odvedeno zařazeni do službyb) absolutně % povinných odvodem absolutně % povinných odvodem Prusko 1831 279 267 79 145 28 49 267 18 1843 419 003 93 515 22 40 684 10 1854 344 372 62 409 18 40 391 12 1862 428 361 69 513 16 62 517 15 Německ á říše 1875 760 878 157 185 21 135 091 18 1884 867 222 161 875 19 142 521 16 1894 974 664 249 671 26 235 649 24 1899 1 052 662 232 144 23 226 957 22 1909 1 226 730 - - 218 541 18 1913 1 328 019 - - 305 675 23 poznámky: a) 20letí muži a muži s odloženým odvodem ve věku 21 až 24. b) Muži vykonávající víceletou základní službu. 32 Ekonomikaobranyabezpečnosti povinní odvodema) odvedenob) zařazeni do službyc) absolutně povinných odvodem absolutně povinných odvodem SRN (staré země) 1956 434 724 269 942 62 % 96 266 22 % 1959 440 189 232 391 53 % 108 539 25 % 1972 386 595 290 528 75 % 196 846 +13 129 +14 293 58 % 1988 508 907 392 898 77 % 199 464 +100 662 +13 518 62 % SRN 1997 416 034 341 245 82 % 173 815 +135 470 +10 796 77 % poznámky: a) 18letí muži evidovaní vojenskou správou. b) Osoby schopné podle rozhodnutí odvodní komise vojenské služby. c) Muži předurčení k vykonání základní vojenské služby (první číslo), případně služby civilní (druhé číslo) či jiné alternativy (třetí číslo). 33 Ekonomikaobranyabezpečnosti ZATÍŽENÍ BRANOU POVINNOSTÍ V POPULACI NIZOZEMSKA VE 20. STOLETÍ (% POPULAČNÍHO ROČNÍKU ZATÍŽENÉHO VOJENSKOU SLUŽBOU) 34 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 DUINDAM, S. Military Conscription. An Economic Analysis of the Labour Component in the Armed Forces. 1st Ed. Heidelberg : Physica-Verlag, 1999. ISBN3-7908-1203-X. fig. 4.3 Ekonomikaobranyabezpečnosti SHRNUTÍ 1. Se zhroucením feudalismu se objevuje fenomén nucené práce/služby, tzv. konskripce. Dochází k militarizaci společností. 2. Nucená práce/služba nakonec přerůstá ve společenskou službu, kdy jsou zavedeny alternativy vojenské služby, např. civilní služba, s cílem mírnit nespravedlnost konskripce. 3. Nástrojem mírnění nespravedlnosti povinné vojenské služby se stal institut branné daně. 4. Zánik služební povinnosti neznamená zánik potřeby kompetencí, které jsou využitelné pro bezpečnostní systém, např. znalost první pomoci, ochota podvolovat se autoritě, plavání apod. Ty lze zpravidla poskytovat již jen jako součástí povinné školní docházky. 35 Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY Na stránkách CVVM vyhledejte poslední výzkum veřejného mínění věnovaný k postojům občanů k obraně ČR. Odpovězte si na otázky výzkumu a vždy uveďte alespoň jeden argument, proč jste zvolili danou odpověď. Jak se liší Vaše odpovědi od běžné populace a proč? Preferujete znovuzavedení povinné vojenské služby? – Proč ano, proč ne? Měli by se děti na základní škole učit zacházet se zbraní, nebo by měli získávat jiné kompetence? – Proč ano/ne? – Které kompetence by měli získávat a v jakém pořadí? Co je mezigenerační spravedlnost? Lze ji nějak zaručit? 36 Ekonomikaobranyabezpečnosti ?