Ekonomika obrany a bezpečnosti Zdrojové zajištění # bezpečnosti: faktor kapitálu CÍL o ukázat význam kapitálu pro produktivitu schopností bezpečnostní instituce o vysvětlit základy akvizičního procesu o vysvětlit problém substituce práce kapitálem bezpečnostním systému CR o analyzovat alokační pravidla pro rozvoj schopností bezpečnostní instituce Osnova: o Pojem kapitálu (věcné prostředky, výzbroj a výstroj) o Akviziční proces o Kapitálová strategie (technologický růst) Klíčová slova: kapitál, věcné zdroje, akvizice, rekvizice, konfiskace, akviziční proces, veřejné zakázky, substituce práce kapitálem, technologický růst, zranitelnost. Doporučená literatura o PERNICA, B. Plánování a investiční výdajové programy v odvětví obrany České republiky - spirála dějin nebo bludný kruh? In The XlIIth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [CD-ROM + sborník abstraktů s. 33]. 1. vyd. Praha: Oecono (dostupné na mica, 2008. ISBN 978-80-245-1378-2. [13. mezinárodní kojiference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VŠE 11. až 12. 4. 2008] http://kvf.vse.cz/download.php?soubor=155) o PERNÍQA, B. Vojenská politika, vojenské výdaje a porcování medvěda -případ České republiky In The XIVth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [CD-ROM + sborník abstraktů s. 79]. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1513-7. [14. mezinárodní konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VŠE 3. až 4. 4. 2009] (dostupné na http://kvf.vse.cz/download.php?soubor=251) o PERNICA Bohuslav. Strategie investování do vybavení ozbrojených sil na příkladu USA a ČR. Obrana a strategie, 2006, roč. 6, č. 2, s. 56-59. o SMEJKAL, Václav. Kam míří 4 kola armádního vozu. Ekonom, 1995, roč. 39, č. 2, s. 27-34. o SOLOW, R., M. Wachstumstheorie. Darstelung und Anwendung. l.Aufl. Gôttingen: Vandenhoeck and Ruprecht, 1971..... bezpečnostní struktura bezpečnostní systém bezpečnostní legislatíva doplňování bezpečnostních institucí T personální struktura 1 výzbroj a výstroj formy mobilizace princip doplňování kádrová instituce mezinárodní smlouv HL_. o Ústava ostatní z<§tony i-á (branná) povinnost dobrovolnost I cd ts t3 všeobecná selektivní zaměstnanecká instituce dobrovolnická instituce žoldnéřskág instituce doplňky bezp. sytmému T koncepce výstavby záloh 1 polovojenské prvky soukromé bezp. prvky i bezp.prvky W Pojem kapitálu o Jediný z výrobních faktorů, který je produkován ekonomickým systémem (movitý a nemovitý majetek): • kapitálové výdaje podporují ekonomiku (investice) • kapitál vytváří závislost na jeho dodavateli během životního cyklu (roky — desetiletí) • volba při pořízení kapitálového statku určuje provozní výdaje o Kapitál od 1. capitälis = hlavní, 1. caput = hlava Kapitál/majetek o Systematizace: strukturu majetku určuje účetní _ v _ osnova MF CR (hmotný/nehmotný, drobný, zásoby...) o Ucel: vojenský (speciální) a nevojenský materiál. • zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění..., ve znění pozdějších předpisů o Trvání: životní cyklus majetku (reálné a morální opotřebení). o Kapitál určuje převahu ve schopnostech (substituce práce kapitálem). Model schopnosti výstavba vstup schopnost výstup zdroje: A) personál, B) technika/zbraně, C) zásoby, D) nemovitosti, E) komunikační a informační infrastruktura organizační jednotka (prezenční stav) organizační jednotka (mobilizovaná stav) 1) aktivace aktuální organizační struktury, např. nasazení v zahraničí (odřad/kontingentj 2) válečná organizační struk (mobilizace) Akviziční proces o Akvizice od 1. acquirere = získat (ad- = k, při + quaerere = hledat) o Akviziční proces: • definování potřeby (funkcionalita/parametry) • veřejná zakázka (pořízení majetku, nákup služeb zadání stavebních prací, výzkum a vývoj) • výzkum a vývoj • životní cyklus (provoz, reprodukce, modernizace, technické zhodnocení) • vyřazení z provozu (odstavení, likvidace, prodej...) Zadávání veřejných zakázek v ČR zákon platnost účinnost konec účinnosti z. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek 28.9.1994 1.1.1995 30.4.2004 z. č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách 1.5.2004 1.5.2004 30.6.2006 z. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách 14.3.2006 1.7.2006 30.9.2016 z. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek 29.4.2016 1.10.2016 Produkce bezpečnosti při daném rozpočtovém omezení (kapitál) aO-bO.. al-bl.. a2-b2.. . počáteční rozpočtové omezení . redukce rozpočtu (redukce kapitálů a personálu) -redukce schopností . počáteční rozpočtové omezení (substituce kapitálu prací) al aO A (personál) Substituce práce kapitálem „Habešané" jednotlivec jednotky útvary GQ >N O j3 O Oj ° 'o4 vyšší celky )- „občan v uniformě" — nebojová činnosť o o „občan v uniformě" vybavený ručními zbraněmi — pěchota ■ voják 21. století - pěchota schopná nasazení s ost. armádami! o cr -f- druhy vojsk - voj. schopnosti kompatibilní s ost. 9 4, 5 armádami cr cd ts cd o< o «3 95 CORE-GĚr6----soběstačné odvětví obrany (ost. resorty, ost. státy) složitost specializace an Pravidlo 50-30-20 Doporučení NATO k vojenskému rozpočtu: Pro dosažení rovnoměrné obnovy a rozvoje schopností ozbrojených sil by: g o o osobní výdaje měly být nižší než 50 % 1 o se výdaje na investice měly pohybovat kolem 20 % l o se výdaje na provoz měly pohybovat kolem 30 % | cr cd n t3 cd U ozbrojených sil vzrůst podílu osobních výdajů nad 50 %: | o okamžitě podvazuje pohotovost schopností (vytlačení výdajů na provoz), o dlouhodobě degraduje portfolio a kvalitu schopností (vytlačení investic na pořízení techniky, její modernizaci^ft a obměnu) PRAVIDLO 50-30-20: PŮVOD Vojenské výdaje USA ve stálých cenách na jednoho vojáka jako index (100 % = 1962) -Operation and Maintenance -Military Personnel Procurement 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 PRAVIDLO 50-30-20: APLIKACE NATO: o osobní výdaje (devoted to personnel) 50 % o investice (devoted to equipment&infrastructure) 20 % o provoz (devoted to other) 30 % Česká republika: o mandatorní výdaje (osobní výdaje + důchody a výsluhové náležitosti) 50 % o kapitálové výdaje (investiční programy) 20 % o ostatní běžné výdaje (vše, co nepatří pod kapitálové výdaje a mandatorní výdaje) 30 % Pravidlo 50-20-30 v NATO Osobní výdaje SRN 58,3 57,1 54,9 53,9 47,0 41,8 Francie 58,0 57,2 57,0 57,1 46,9 42,9 47,4 Belgie 75,1 75,3 78,9 72,0 72,1 56,3 Nizozemsko 47,2 Portugalsko 75,7 76,2 78,7 71,7 71,8 64,1 Velká Británie 41,6 40,4 38,8 36,5 37,2 |31,s| USA 34,8 36,9 35,2 33,4 42,4 37,5 K o o o cr cr cd n t3 cd o< O 03 pramen: www.nato.int Pravidlo 50-20-30 v NATO investiční výdaje (movité věci) SRN 14,2 15,0 14,6 17,1 18,1 18,6 Francie 21,3 22,8 21,4 21,0 27,2 18,8 17,4 20,2 Belgie 6,4 5,9 4,8 8,2 9,7 16,9 Nizozemsko 29,0 26,8 Portugalsko 8,9 8,9 8,4 13,5 13,3 17,8 Velká Británie 23,1 21,4 22,6 22,5 24,0 26,1 USA 24,5 23,8 24,6 26,0 28,2 29,4 pramen: www.nato.int Pravidlo 50-20-30 v NATO provozní výdaje 2005 2006 2007 2008 2018 2021 SRN 23,9 24,3 26,5 24,9 24,6 31,7 Francie 15,9 16,4 17,6 18,1 25,9 26,3 30,9 Belgie 16,3 16,8 14,5 18,0 18,3 25,1 Nizozemsko 30,8 27,4 22,4 Portugalsko 14,4 13,1 12,2 13,9 14,9 18,1 Velká Británie 34,9 35,6 36,3 38,9 38,8 |40,e| USA 39,6 38,1 38,9 39,0 29,4 31,6 pramen: www.nato.int Pravidlo 50-20-30 (equipment) 35 30 25 20 15 10 35 0 HTt^OC0»05Nl0C0HTl*ťOMCĎ05N hhhQOCCQOaOfllOiOSOOOHHHHN 05050505C50Í0Í050505OOOOOOOO rHrHrHrHrHrHrHrHrHi-IC<|C<|C<|C<|C<|C<|C<|C<| 0 »USA •Francie ■Itálie •Velká Británie ■SRN ■Kanada l>l>l>GOQOQOQ0050505000rHrHrHrH(M 050505050505G5C5C5C5OOOOOOOO rHrHrHrHrHrHrHrHrHrHS<|C<|C<|C<|C H O »-3 NO > pq £ «5 j O o CM GO £rí,2 1,2 1,1 1.0 1.0 1.0 i p n q n q n q n q n q 1.0 1.1 1,2 10,0 - 8,0 - 6,0 - 4,0 - 2,0 0,0 -9,0 ioot-cMco^-ioot-cMco^-ioot-cM OOOOOOOOOOOOOOOt-t-t-t-t-t-t-t-t-t-CMCMCM 050505050500000000000000000000000 t-t-t-t-t-CNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJCNJ -10,0 •dluh vlády jako % HDP •deficit veřejných rozpočtů jako % HDP •vojenské výdaje jako % HDP Kapitálová strategie o Logika investování o Substituce práce kapitálem o Technologický růst Model schopnosti výstavba vstup schopnost výstup zdroje: A) personál, B) technika/zbraně, C) zásoby, D) nemovitosti, E) komunikační a informační infrastruktura organizační jednotka (prezenční stav) organizační jednotka (mobilizovaná stav) 1) aktivace aktuální organizační struktury, např. nasazení v zahraničí (odřad/kontingentj 2) válečná organizační struk (mobilizace) Logika investování o Snížit závislost na trhu práce, eliminovat omezení člověka (substituce práce kapitálem) o Zvýšit schopnosti (technologický růst) o Zvýšit hospodárnost/efektivnost provozu schopnosti (uvolnění prostředků pro další investice do kapitálu nebo do personálu) Substituce práce kapitálem o Produkční funkce charakterizuje schopnost z pohledu parametrů výstupu (hodnota) a vztahu vstupů (práce a kapitál). o Práce tvoří zpravidla více než 50 % hodnoty vstupů a změna její hodnoty je závislá na změně trhu práce. Technologický růst o Prohlubování kapitálu = zvyšování hodnoty kapitálu dávaného každý rok na jednoho vojáka. o Výdaje na výzkum a vývoj podporují ekonomiku. VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V USA (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 70 000 60 000 50 000 % 40 000 ■ S 30 000 20 000 10 000 o Kapitálové výdaje kapitoly MO v letech 1993-2013 (per capita v KČ) i ooo 900 800 700 600 CO ^ lO ÍĎ l> 00 G5 O) G) O O O) 0) O) o o o o o o o OHNM^ií5?Ďh0005OH(NM ©©©©©©©©©©r-Ir-li—li—l ©©©©©©©©©©©©©© •L Kapitálové (investiční) výdaje ■II. Běžné (neinvestiční) výdaje Struktura investic do ozbrojených sil ČR v letech 1993-2020 (mld. KČ) 20 15 10 0 30% - 25% - 20% -- 15% ; 10% _ 5% 0% co 05 05 l> 05 05 05 O O CO o o o o l> O o 05 O O CO lO o O O O 05 i—I O ^■nemovitá infrastruktura □informační a komunikační prostředky a ostatní □technika pozemních sil □technika vzdušných sil ^—výdaje na pořízení výzbroje jako % výdajů MO CR Komoditní struktura vojenských výdajů na nákup □ ostatní neobrněná vozidla □ elektronika a spojovací prostředky ■ munice □ ostatní zbrojní materiál I delostrelectvo lobrněná vozidla l řízené střely □ letadla a motory Vojenské výdaje na nákup a výstavbu (mil. Kč; s.c. 2005) 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 — \ \ s \ _ * / LLJ-1 \ S j X- X- i \ v i-Ľpt I .1. I I ■Ír- x- ■l- CO 8 mcosooo)OT-cNco3ir)cpscoo)o 8Q)G)G)0)OOOOO G> O O O CM CO □ nákup □ výstavba komoditní struktura vydajú na nákup, 1993-2012 (mld. kč) ■ ostatní Ineobrněná vozidla ■elektronika a spojovací prostředky ■ munice K o o o cr □ ostatní zbrojní 2 materiál ^ cr ■ delostrelectvo S cd o< □ obrněná vozidla^ m ■ □ řízené střely ■ letadla a motory Pramen: OSN VÝDAJE KAPITOLY MO v LETECH 1993-2019 (v MIL. KČ) 0)OiO)0)0)0)OiOOOOOOOOOOr-li—li—li—li—li—li—li—li—li—l 0)QOO)OiOiQOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO II. Kapitálové (investiční) výdaje III. Běžné (neinvestiční) výdaje •L Kapitálové (investiční) výdaje (v % Struktura zůstatku rezervního fondu MO ČR v roce 2005 a 2006 (v tis. KČ) 2005 2006 prostředky z minulých let 11 561 797 11 302 648 prostředky ze zahraničí 166 247 187 586 nepoužité peněžní dary 83 056 78 821 příjmy z prodeje majetku 266 902 218 096 prostředky pro úhradu škod z pojistných událostí 3 893 CELKEM 12 534 797 // 787151 VÝVOJ ZŮSTATKU REZERVNÍHO FONDU (TIS. KČ) 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Rezervní fond MO (v mil. Kč) zůstatek k z toho ISPROFIN programů převod M F 2003 1 105 547 1 076 816 55 6 435 2004 7 622 457 4 080 181 48 2 059 2005 12 054 895 7 494 609 51 72 592 2006 11 787 151 10 433 498 41 244 260 2007 6 0821 57 4 667 275 37 5 389 628 2008 4 103 965 2 982 681 26 o 2009 1 290 760 0 25 0 pramen: MF ČR/ARIS KAPITALOVÉ VÝDAJE A JEJICH SPRAVA V LETECH 1993-2018 (MLD. KČ) 8>o8>8>8>8>8>8888o8o88oooooooooo T-T-T-T-T-T-T-CNCN(N(N(NCNCNCN(N(N(NCNCN(N(N(N(NCNCN >nákup vybavení nemovitá infrastruktura počet pod/programů VÝVOJ ROZPOČTU MO A MODERNIZACE VOJENSKÉ SÍLY V LETECH 1993-2017 not spent (CZK b), acquasition, 30 i infrastructure (CZK 25 MOD ceiling (CZK b) 60 50 20 15 10 40 30 20 10 □ not spent •capital spending as % ceiling •acquisition •MOD spending (ceilings) > infrastructure výdaje kapitoly mo čr, zálohy na dlouhodobý majetek a nedokončený dlouhodobý majetek v letech 2001-2025 (mld. kč) Výdaje kapitoly Ministerstvo obrany ČR, zálohy na dlouhodobý majetek a nedokončený dlouhodobý majetek v letech 2001-2025 (mld. Kč) 40 cu cu 35 "ňT 30 cu >u c o o ■o cu 25 > N 20 15 > o q. > io Z cu N cu > převod do RF (od r. 2009 NNV • nároky nespotřebovaných výdajů) zůstatek RF • výdaje vč. převodu do RF nebo NNV a zapojení prostředků • výdaje schválené v zákoně o státním rozpočtu výdaje bez převodu do RF nebo NNV A zálohy na dlouhodobý hmotný majetek (31.12.) O Nedokončený dlouhodobý majetek (31.12.) 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 2025 výdaje kapitoly MO ČR v letech 2001-2025 a stav brutto hodnoty majetku (mld. kč) Drobný dlouhodobý hmotný majetek (31.12.) Dlouhodobý nehmotný majetek (31.12.) Dlouhodobý hmotný majetek (31.12.) 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 2025 VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V ČR (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 j~i— \ -- l_l j f -- n v? .—-v co 3 lO O) O) O) O) O) O) CO O) O) O) O) O) O) o o o CM o o CM o CM 8 s o o CM CM O ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (kurz) -■—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (kurz) -0—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (PPP) ■□—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (PPP) m o o CM -- 150 000 250 000 o o -- 100 000, cd ts cd o< o 03 výdaje na nákup výzbroje na vojáka v USA a v ČR (USD s.c. r. 2000 a dle PPP) 70 000 60 000 50 000 I 40 000 ■ jg 30 000 20 000 10 000 0 CM (O O) J f A- I A P lín W\ -n cd CM O) O) CM CM CM O O CM ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (kurz) ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (kurz) USA kapitálové výdaje na nákup výzbroje - PPP = kurz ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (PPP) ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (PPP) -- 150 000 250 000 + 200 000 H o o -- 100 000. 50 000 cd ts cd o< o 03 Specifika České republiky o Demografie o Problém ceny/kupní síly (národní trh práce mezinárodní trh vojenských technologií) o Korupce (organizovaná a systémová) Osoby ve věku 15-24 v USA, UK a CR 45 000 40 000 35 000 30 000 25 000 20 000 15 000 10 000 5 000 0 o o 05 2 500 000 2 000 000 1 500 000 - 1 000 000 500 000 0 o r-1 o o co o o o SO 05 o o GO 05 o 05 o o o __ w USA^Velká Británie (Anglie a Wales) ^Ceská republika Demografická prognóza CR: osoby 15-24 let 1 800 000 1 700 000 1 600 000 1 500 000 1 400 000 1 300 000 1 200 000 1 100 000 1 000 000 900 000 800 000 j o m o sO o o oo o o o o T o o (N CM o CM O CM O m o CM o ^-o CM O m o CM o sO o CM K o o o cr cr cd n t3 cd o< o «3 •vysoká: 15-24 —střední: 15-24 —nízká: 15-24 měnové kursy, parita kupní síly a výzbrojní projekty v ČR v letech 1993-2020 oooooooooooooo oooooooooooooo ooooooooooooo ooooooooooooo K o o o cr cr cd n t3 cd o< 0 o 03 •CZK/l USD »CZK/1 USD v PPP •CZK/l EUR Shrnutí 1. S nástupem industrializace vzrostla role kapitálu v bezpečnostním sektoru. Přináší totiž růst produktivity personálu. f 2. Význam kapitálu vzrůstá také se demografickým stárnutím populace. 3. Důležitost kapitálu v rámci ozbrojených sil států NATO je vyjádřena alokačním pravidlem 50-30-20. 4. Toto pravidlo má nutit vlády k tomu, aby pečovaly o technologický růst ozbrojených sil. o cr cr cd ts cd o< o 03 Otázky a úkoly o Vysvětlete pojem substituce práce kapitálem v modelu hranice produkčních možností a v modelu firmy, pokud jde o zvyšování produktivity jednotky práce, anebo schopnost zvládat náročnější scénáře. o Představte si situaci, kdy hoří 10 m2 trávy a máte je uhasit. Jaké jsou Vaše volby pro řešení tohoto scénáře v rámci modelu firmy? — Zkonstruujte alespoň tři řešení situace a uspořádejte podle stupně substituce práce kapitálem. o Hodně se hovoří o iniciativě Průmysl 4.0. Jak lze tuto strategii uplatnit v bezpečnostním systému? o Jaký vliv podle Vás bude mít rozšíření umělé inteligence v ekonomice na činnost policie, hasičů a Vězeňské služby? - Uveďte vždy alespoň tři případy pro každou z uvedených složek.