Výzvy současné politiky a politologie Miloš Gregor POLb1001 / 15.11.2023 mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ Obsah hodiny ‣světový pořádek a globalizace ‣politické násilí ‣radikalismus ‣populismus ‣marketing v politice mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace ‣hierarchie ‣polarita ‣unipolarita (USA po konci studené války) ‣bipolarita (USA a SSSR, 1947–1991) ‣multipolarita (dnes ?) ‣závislost, nezávislost a vzájemná závislost ‣symetrie a asymetrie ‣centrum, semiperiferie a periferie (Immanuel Wallerstein) mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace: centrum vs periferie centrum semiperiferie periferie forma vlády demokratická autoritativní nedemokratická mzdy vysoké nízké pod existenčním minimem sociální zabezpečení silné slabé absentuje dovoz surovin výrobků a surovin výrobků vývoz výrobků polotovarů surovin mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace ‣hierarchie ‣polarita ‣unipolarita (USA po konci studené války) ‣bipolarita (USA a SSSR, 1947–1991) ‣multipolarita (dnes ?) ‣závislost, nezávislost a vzájemná závislost ‣symetrie a asymetrie ‣centrum, semiperiferie a periferie (Immanuel Wallerstein) ‣teorie her mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace: teorie her ‣hra s nulovým součtem (zero sum game) ‣hra s nenulovým součtem (non-zero sum game) ‣vězňovo dilema ‣kuře (game of chicken) mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace ‣globalizace jako: ‣mezinárodní obchod ‣pohyb investic a kapitálu ‣migrace osob ‣šíření znalostí mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ světový řád a globalizace ‣šest vln globalizace: ‣šíření velkých světových náboženství (kulturní globalizace) ‣expanze Evropanů (od 16. století) ‣války evropských velmocí (koloniální teritoria) ‣vznik světového trhu, růst mezinárodního obchodu (před WWI) ‣post WWII - potřeba řešit globální problémy vs. studená válka ‣rostoucí migrace, multikulturalismus, nová média (dnes) mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ politické násilí CÍL ZDROJ jednotlivci/skupiny stát jednotlivci/skupiny zločin terorismus národní kon fl ikt třídní kon fl ikt nepokoje a povstání separatistické násilí převrat revoluce stát udržování pořádku násilí establishmentu válka mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ Volební násilí? politické násilí mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ Je terorismus v některých případech ospravedlnitelnou formou politického násilí? politické násilí Lze jasně odlišit mezi teroristy a bojovníky za svobodu a spravedlnost? mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ radikalismus ‣radikální = požadavek velkých společenských změn Jedná se o schopnost podrobit existující okolnosti kritickému zpochybňování a hlásat reformu nebo zrušení těchto okolností. Je to tedy spíše postoj než politické přesvědčení, jeho praktický obsah se mění s politickými okolnostmi, v nichž se radikálové nacházejí. Blackwellova encyklopedie
 politického myšlení mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ radikalismus ‣radikální = požadavek velkých společenských změn ‣radikalismus politický a náboženský ‣radikalismus vs extremismus? ‣radikalismus a terorismus mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ populismus Co je populismus? mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ populismus Které politické strany v ČR jsou populistické? mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ populismus ‣populismus jako ideologie ‣populismus jako tzv. thin-centered ideologie (Cas Mudde) ‣populismus jako komunikační strategie (Tim Haughton) mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ populismus ‣lid a elity jsou stejnorodé entity ‣kon fl ikt mezi lidem a elitou ‣lid je morálně čistý, elita zkorumpovaná a zkažená mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ marketing v politice Hrozba, nebo příležitost? mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ marketing v politice Slepice, nebo vejce? mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ marketing v politice ‣kritika marketingu v politice: ‣přílišná orientace na plnění vůle veřejného mínění ‣ztrácí se ideologická podstata politiky ‣následovníci místo vůdců ‣personalizace politiky, negativita, manipulace a sound bites ‣soustředění na nerozhodnuté místo přesvědčených voličů ‣centralizace a rostoucí role konzultantů mgregor@fss.muni.cz/ Miloš Gregor /AnselmoCZ marketing v politice ‣obhajoba marketingu v politice: ‣marketing v politice jako reakce na vývoj ‣politici činí jen to, co občané dovolí ‣větší vliv vůle lidu ‣přiblížení politiky lidem, kteří by se o ni jinak nezajímali Děkuji za pozornost. Miloš Gregor mgregor@fss.muni.cz