Niccolò Machiavelli Jiří Baroš Tradice politického myšlení 1 Hlavní témata přednášky Tradice politického myšlení 2 § Dějinný kontext § § Machiavelliho Vladař § § Machiavelliho Rozpravy Hlavní témata přednášky Tradice politického myšlení 3 § Dějinný kontext § § Machiavelliho Vladař § § Machiavelliho Rozpravy Dějinný kontext I Tradice politického myšlení 4 § přelom pozdního středověku a novověku § § rozvoj obchodu a úpadek moci církve § § turbulentní vývoj italských městských států § § renesance a humanismus Dějinný kontext II Tradice politického myšlení 5 § Florencie (Medicejští, Savonarola, republika, návrat Medicejských) § § Machiavelli (1469-1527) sekretářem Soderiniho, za Medicejských v exilu, kdy píše hlavní knihy: § § Vladař (1513) a Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia (?1513-1517?) Hlavní témata přednášky Tradice politického myšlení 6 § Dějinný kontext § § Machiavelliho Vladař § § Machiavelliho Rozpravy Vladař Tradice politického myšlení 7 § Kdo je vladař? § § Ozbrojení a neozbrojení proroci § § Machiavelli a morálka § § Estetika násilí § § Dvě třídy lidí § § Machiavelliho utopismus Kdo je vladař? Tradice politického myšlení 8 § žánr zrcadla princů § § všechny státy: buď republikami, nebo knížectvími § § knížetství dělí na dědičná a nová § § zabývá se jen novými (potenciálními) vladaři Ozbrojení a neozbrojení proroci Tradice politického myšlení 9 § cesty vyšlapané velkými předchůdci § § ozbrojení a neozbrojení proroci § § postavy Mojžíše a Ježíše Krista § § je Machiavelli neozbrojeným prorokem? Machiavelli a morálka Tradice politického myšlení 10 § přehodnocení jazyka dobra a zla § § transformace křesťanské morálky § § dobro státu § § jazyk ctnosti – virtù § § normální politika založena na mimořádné politice § § velikost a sláva Estetika násilí Tradice politického myšlení 11 § Cesare Borgia a Ramiro d´Orco § § účinky násilí § § vůdcové muži špinavých rukou § § vztah virtù a fortuna § § souhra náhod, štěstí a nahodilosti, ale i lidská inteligence, plánování a předvídavost Dvě třídy lidí Tradice politického myšlení 12 § kontrastní dispozice vedou k tomu, že vznikají dvě velké třídy lidí: grandi (urození) a popolo (lid) § § lid si nepřeje být řízen a utiskován, velcí si přejí řídit a utiskovat lid § § koho preferuje Machiavelli? § § kontrola velkých, udržení důvěry lidu § § M. jako demokrat, apoštol svobody Machiavelliho utopismus Tradice politického myšlení 13 § modelem jsou mu zakladatelé států a národů § § mýtus vladaře § § degradace společnosti a otázka vykoupení § § Machiavelli jako Mojžíš Hlavní témata přednášky Tradice politického myšlení 14 § Dějinný kontext § § Machiavelliho Vladař § § Machiavelliho Rozpravy Rozpravy Tradice politického myšlení 15 § O co jde v Rozpravách? § § Nová pravidla a myšlenky § § Starověké a moderní republiky § § Nové křesťanství O co jde v Rozpravách? Tradice politického myšlení 16 § směřuje čtenáře k velikosti Říma § § výchovné pojednání pro mladé aristokraty § § kauza ve prospěch republikanismu § § nový Řím Nová pravidla a myšlenky Tradice politického myšlení 17 § srovnání s Kryštofem Kolumbem § § odlišnost od humanistů § § schopnost sebevlády zdegenerovala § § imitace velkých činů předchůdců Starověké a moderní republiky I Tradice politického myšlení 18 § měl by být politický režim ustaven jedním zákonodárcem, či by měl vzniknout nahodile? § § Sparta vs. Řím § § konflikt vs. konsensus § § psychologie lidí Starověké a moderní republiky II Tradice politického myšlení 19 § je lepší svěřit moc lidu, nebo urozeným? § § Sparta a Benátky vs. Řím § § odlišnost od Aristotelovy politeie § § argument „víc hlav více ví“ § § obhajoba institutu veřejné obžaloby Starověké a moderní republiky III Tradice politického myšlení 20 § republiky tradičně malými městskými státy § § Machiavelliho modelem Řím: potřeba imperiální expanze a dobývání § § ontologický argument o povaze reality Nové křesťanství Tradice politického myšlení 21 § křesťanství způsobilo slabost a nejednotu Itálie § § osoba Numa Pompilia § § staří vs. moderní: svoboda vs. pokora a kontemplace § § potřeba nového náboženství § § občanské náboženství § § Závěr Tradice politického myšlení 22 § konsekvencionalismus (důraz na výsledky) § § moc je ústřední politickou kategorií § § autonomie politiky § § stát (zákony, vojsko, náboženství) § § republikánská (neo-římská) tradice