Adobe Systems Seminář č. 4 Tělo odborného textu 7. 11. 2023 POLb1100 Úvod do problematiky psaní odborného textu Adobe Systems 8. 11. 2022 POLb1100 Úvod do problematiky psaní odborného textu Obrázok, na ktorom je text, dokument, snímka obrazovky, písmo Automaticky generovaný popis Adobe Systems 3 Struktura odborného textu ̶Makrostruktura a mikrostruktura ̶ ̶IMRD = Introduction + Methods + Results + Discussion (Conclusion) ̶Logická návaznost – vymezení textu + popis postupu (a dat) + představení výsledků + shrnutí ̶Jasné směřování textu v návaznosti na stanovený výzkumný problém/výzkumnou otázku vs „plevelné“ kapitoly ̶Každá věta vztažena k cíli práce ̶ ̶ Adobe Systems 4 Doporučená struktura úvodu 1)ustavení výzkumného tématu autorem -stručné představení a posouzení příspěvků předchozího výzkumu z “naší oblasti” -doložení důležitosti, zajímavosti, problematičnosti či jiné relevance zkoumaného tématu 2)identifikace “mezery” v dosavadním výzkumu -naznačení mezery v dosavadním výzkumu a vznesení otázky o rozšíření dosavadní znalosti problému 3)vyplnění výzkumné “mezery” naším přínosem -vysvětlíme, jak budeme k problému přistupovat my: nastíníme smysl výzkumu, formulujeme otázku či hypotézu, shrneme základní zjištění +další Adobe Systems 5 Metoda •Detailní popis průběhu studie • •Navazuje na teorii • •Nutné všechny informace k tomu, aby: • - Čtenář mohl posoudit výsledky • - Studie mohla být replikovaná • -Bylo možné zahrnout ji do metaanalýzy - •Ale nedávejte tam zbytečné až samozřejmé informace (více v metodologických kurzech) • • • • • Adobe Systems 6 Výsledky •Mají mít vlastní strukturu – od jednodušších po složitější • •Čtenáře ale vždy uveďte do kontextu • •Shrnutí výsledků – všech potřebných údajů • •Mnoho údajů dávejte do tabulek, ve vhodných případech používejte grafy • • • • Adobe Systems 7 Tělo textu – věta, odstavec, argumenty Adobe Systems 8 Tělo textu – od věty k odstavci ̶Co je to odstavec? ̶ ̶Jaká je běžná délka odstavce? ̶ ̶Existuje standardní struktura odstavce? ̶ ̶Co činí odstavec koherentní? Adobe Systems 9 Tělo textu – od věty k odstavci ̶ ̶Co je to odstavec? ̶Skupina vět týkajících se jednoho tématu/argumentu ̶ ̶Jaká je běžná délka odstavce? ̶Různá, ale zpravidla ne delší než pět vět ̶ ̶Existuje standardní struktura odstavce? ̶Většinou se jedná o uvedení tématu/argumentu, jeho rozvedení a shrnutí dílčího argumentu ̶ ̶Co činí odstavec koherentní? ̶Návaznost jednotlivých vět (např. prostřednictvím spojek, zájmen apod.) Adobe Systems 10 Tělo textu – od věty k odstavci Typy vět: ̶Významové věty (topic sentences) – spíše obecnější, určují obsah odstavce ̶Ne každý odstavec musí mít významovou větu ̶ ̶Rozvíjející věty (supporting sentences) – navazují na významovou větu (důvod, fakta, detaily, příklady…) ̶ ̶Shrnující věty (concluding sentences) – většinou na konci odstavce. Návaznost na významovou větu, a/nebo uvedení dalšího odstavce. ̶ ̶Spojující věty (linking sentences) Adobe Systems 11 Příklad The political outcomes of Slovakia and the Czech Republic after the end of Czecho-Slovakia are very different. Although it is becoming increasingly popular to express skepticism about the Czech ‘miracle’, the Czech political institutions did at least operate according to basic democratic principles. Slovakia’s political institutions, by contrast, did not play by democratic rules (Leff, 1996; Krause, 1998a). Whereas the Czech Republic’s governing coalition made only rare and indirect use of its power for political advantage, Slovakia’s governing coalition intervened in the political contest at a more fundamental level, undercutting accountability mechanisms and making direct assaults on rival political institutions. Although Czech problems cannot be dismissed, Slovakia’s problems represented a far more severe threat to the entire democratic system. (Deegan – Krause 2000) Adobe Systems 12 Příklad Adobe Systems 13 Cvičení 1 Identifikujte v každém odstavci významovou větu. Vysvětlete svoji volbu. Adobe Systems 14 Cvičení 1 Identifikujte v každém odstavci významovou větu. Vysvětlete svoji volbu. Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 15 Cvičení 2 Přečtěte si následující odstavce a z uvedených možností vyberte nejlepší významovou větu. Adobe Systems 16 Cvičení 2 Přečtěte si následující odstavce a z uvedených možností vyberte nejlepší významovou větu. Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 17 Cvičení 3 Vymyslete rozvíjející (alespoň 3) a shrnující větu k významovým větám uvedených ve cvičení. Adobe Systems 18 Cvičení 4 Přečtěte si následující odstavce a ke každému vymyslete vlastní významovou větu. Adobe Systems 19 Cvičení 4 Přečtěte si následující odstavce a ke každému vymyslete vlastní významovou větu. Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 20 Jak psát odstavce ̶Logicky sestavené části textu ̶ ̶Návaznost textu ̶ ̶Odstavec jako prostor pro rozvíjení hlavní myšlenky ̶ ̶Relevance každé věty (vztažení k tématu odstavce) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 21 Typy odstavců ̶Úvodní odstavce – kontext, struktura textu, vede k formulování cíle textu ̶Odstavce v hlavním textu – rozvíjení hlavní teze ̶ ̶Shrnující odstavce – v zásadě nikoli nové informace ̶ Adobe Systems 22 Cvičení 5 Přiřaďte následující věty k typu odstavců. Adobe Systems 23 Shrnutí ̶VĚTY (významové, rozvíjející, shrnující, spojující) ̶ODSTAVCE (úvodní, v hlavním textu, shrnující) ̶ ̶ne delší než pět vět, jedno téma/argument Adobe Systems 24 Seminární úkol č. 5 Cvičení k tělu a argumentaci v odbornému textu. V IS budou dostupná krátká cvičení, která se psaní těla práce a argumentace. Vidíme se za dva týdny