Adobe Systems Seminář č. 5 Argumentace, závěr, diskuse 21. 11. 2023 POLb1100 Úvod do problematiky psaní odborného textu Adobe Systems 2 Argumentace Adobe Systems 3 Argumentační linie •Tvrzení – vysvětlení – důkaz • •Tvoří jeden uzavřený argument • •Při seminární práci trochu odlišné, ale role argumentu důležitá Adobe Systems 4 Tvrzení •Konstatování názoru • •Co si o dané záležitosti myslíte? • •Co by se mělo/nemělo stát • •Ve školách by měly být povinné uniformy • •Komunistická strana měla být po listopadu 1989 zrušena • •ANO v senátních volbách nezíská více jak dva mandáty • •Na veřejných vysokých školách by mělo být zavedeno školné • •Jedna věta či krátké souvětí Adobe Systems 5 Vysvětlení •Vysvětlit, proč je tvrzení pravdivé • •Vysvětlením tvrzení/názoru většinou dostaneme něco, co je v podstatě další tvrzení/názor • •Neustále se ptát proč, jít do hloubky (ALE omezení rozsahem) • • •Klíčová část (také je nejdelší) • Adobe Systems 6 Vysvětlení „Na veřejných vysokých školách by mělo být zavedeno školné, protože to zvýší kvalitu výuky. Kvalita výuky závisí jednak na kvalitě učitelů, jednak na kvalitě vybavení školy (zejména u přírodovědných a technických oborů, avšak nejen tam). Kvalitní učitele musíme zaplatit, aby si místo učení nevybrali práci v soukromém sektoru nebo neodcházeli za hranice, kde mají často lepší finanční podmínky než ve školství. Zavedením školného získají vysoké školy další zdroj příjmů vedle dotací od státu. Budou si tak moci dovolit zaplatit víc kvalitních učitelů a nakoupit moderní techniku“ (Debatovani.cz – začínáme debatovat, r. n.). • • Adobe Systems 7 Důkaz •Dokazuje platnost našeho vysvětlení (skutečně to takto v realitě je) • •Důraz na empirii (vs. vysvětlení, které je převážně teoretické) • •Relativně málo textu, ale časově náročné připravit -> research • •Příklady důkazů: • •Statistiky, včetně průzkumů • •Vědecké studie a výzkumy • •Názory odborníků v daném oboru • •Příklady z praxe (pozor na to, jak příklady vybíráme) • •Paralely, analogie, komparace (pozor na to, s čím porovnáváme!) • •Demonstrace, experiment • •Pokud nemám důkaz, nahradím ho nepopiratelným vysvětlením • Adobe Systems 8 Argumentace a chyby (ČDS) •Nelžete • •Neurážejte • •Nespoléhejte se na názor většiny • •Neodkazujte na nepravé autority • •Nepřekrucujte • •Nestrašte Adobe Systems 9 Příklad • Adobe Systems 10 Cvičení 1 Přečtěte si následující závěry práce a zamyslete se nad typem informací, které obsahují. Co je cílem sdělení? Adobe Systems 11 Význam závěru • •Podobně důležitý jako úvod • •Shrnutí postupu práce a především zjištěných poznatků • •Klíčovou zásadou je, že v závěru by se neměla objevit nová informace (v kontextu předchozího textu) • •Rozsah – cca 10 – 15 % z celkového rozsahu práce • Adobe Systems 12 Význam závěru •Dobrý závěr sumarizuje zjištění a vyzdvihuje jejich širší význam • •Přestože neobsahuje nový argument (zjištění), není to pouhá sumarizace • •Závěry jsou propojovány s existující literaturou a diskusí/stavem poznání (jak jej naše závěry posouvají, rozvíjejí? Jaké další otázky můžeme formulovat?) • •Zjednodušeně (!) podobný jako úvod, ale zasazený do širšího rámce • •V závěru ukázání, zda bylo dosaženo cíle textu • Adobe Systems 13 Tipy pro psaní závěru •Na začátku připomenout cíl studie a případně význam tématu • •Sumarizace průběhu studie (stručná) • •Shrnutí závěrů – typicky od obecného/hlavního k dílčím • •Představení argumentu, který vychází z těchto zjištění, resp. zdůraznění hlavního zjištění a jeho dopadu • Adobe Systems 14 Cvičení 2 Uspořádejte jednotlivé odstavce závěru podle typu informace, které obsahují. Co je cílem sdělení? Adobe Systems 15 Cvičení 3 Přečtěte si informace o vlivu přírodní katastrofy na znovuzvolení politiků, vytvořte krátký závěr Adobe Systems 16 Shrnutí •Napsat závěr není jen „formalita“ • •Závěr jen nepopisuje (znovu) výsledky • •Cílem je zdůraznit význam vlastních zjištění v souvislosti s otázkou, kterou jsme si kladli • •A to v širším kontextu existujícího výzkumu • •Volitelně naznačení posunu dalšího studia dané oblasti Adobe Systems 17 Písemný úkol č. 6 (určeno na Seminář 6) – cvičení k závěru textu v IS. Vypracování kompletní seminární práce. V IS budou dostupná krátká cvičení, která se týkají závěru. Studenti písemně zpracují a odevzdají kompletní seminární práci. Obsah seminární práce by měl vycházet z doporučení z přednášek, seminářů a zadané literatury. Rozsah seminární práce je stanoven na 9 – 10 normostran (bez titulní strany, obsahu, seznamu literatury, ale včetně poznámek pod čarou). Bibliografické citace se budou řídit normou Chicago Style.