Měření pravomocí prezidenta POL347 Hlavy státu v Evropě Srovnání síly prezidentů (Duverger) Síla prezidenta v systému Dle Ústavy Dle praxe Pořadí sestupně od nejsilnějšího k nejslabšímu (stav odpovídající cca. první polovině 80. let) 1. Francie 2. Finsko 1. Finsko 2. Island 3. Výmarské Německo 3. Výmarské Německo 4. Portugalsko 4. Portugalsko 5. Rakousko 6. Francie 5. Rakousko 7. Irsko 6. Irsko 7. Island Duvergerova transformační mřížka Vláda/Prezident Vůdce většiny Opozičník Člen většiny Neutrál Jednobarevná Absolutní monarcha Regulátor Symbol Regulátor Koalice s dominantní stranou Omezený monarcha Regulátor Symbol Regulátor Vyvážená koalice Diarcha Regulátor Symbol Regulátor Kvazivětšina Omezený monarcha Regulátor Symbol Regulátor Bez většiny Diarcha •Snaha posoudit reálnou pozici prezidenta na základě formátu vlády a prezidentova vztahu k vládě Snahy o kvantifikaci •Frye – 27 pravomocí, exkluzivní 1 bod, sdílená 0,5 bodu (pro nepřímo volené výsledek x 0,5) –množství pravomocí může zhoršit jejich „vyváženost“ –odstupňováno sdílení x exkluzivní pravomoc, ale již ne různá „váha“ (např. veta) •Podobně Helman (27 pravomocí) nebo Lucky (28 pravomocí) •Snaha o redukci – Siaroff (9 pravomocí) Siaroff •9 pravomocí (či konstelací), 1 bod za každou odpověď „ano“ (škála 0-9) –Lidová (přímá) volba –Souběh prezidentských a parlamentních voleb –Samostatná jmenovací pravomoc –Předsedá jednání vlády –Veto –Dekretální pravomoc –Hlavní role v zahraniční politice –Hlavní role při formování vlády –Možnost rozpustit parlament Hodnocení •+ •Redukce okruhu pravomocí •Zohledňuje reálné fungování systému (pravomoc se vykonává či ne, nejen zda je či není v ústavě) •- •Rezignuje na různou váhu uvnitř jedné kategorie (různá síla veta) Metcalf (Shugart a Carey) •Metcalf rozšiřuje původní měření Shugarta a Careyho o prezidentskou pravomoc iniciovat soudní přezkoumání zákona •7 legislativních (S+C 6) a 4 nelegislativní pravomoci, na škále 0-4 body (nemusí být „obsazeny“ všechny bodové hodnoty na škále) –Shugart a Carey se dále liší v některých detailech u jednotlivých škál (např. chybí některá z bodových hodnot) Legislativní pravomoci I. •Absolutní veto: o4 – nelze přehlasovat o3 – přehlasování kvalifikovanou většinou o2 – přehlasování nadpoloviční většinou všech členů o1 – přehlasování prostou většinou o0 – neexistuje •Částečné veto: o4 – nelze přehlasovat o3 – přehlasování kvalifikovanou většinou o2 – přehlasování nadpoloviční většinou všech členů o1 – přehlasování prostou většinou o0 – neexistuje • Legislativní pravomoci II. •Dekretální pravomoc: o4 – vyhrazená oblast bez možnosti zrušení o2 – dočasná pravomoc s určitým omezením o1 – omezená pravomoc o0 – neexistuje, nebo ji deleguje parlament •Exkluzivní předkládání legislativy: o4 – parlament nemůže předkládat pozměňovací návrhy o2 – omezená možnost pozměňovacích návrhů o1 – neomezená možnost pozměňovacích návrhů o0 – neexistuje •Rozpočtové pravomoci: o4 – připravuje rozpočet, bez pozměňovacích návrhů o3 – parlament může redukovat částky o2 – prezident stanovuje horní hranici výdajů, parlament může pozměňovat o1 – parlament může navýšit rozpočet, najde-li příjmy o0 - neexistuje • Legislativní pravomoci III. •Referendum: o4 – neomezené vyhlašování o2 – omezené vyhlašování o1 – vyhlašování s kontrasignací o0 – prezident nemůže vyhlásit referendum •Soudní přezkum (jen u Metcalf): o4 – iniciuje pouze prezident o2 – vedle prezidenta iniciuje též vláda či parlamentní většina o1 – iniciovat může i parlamentní menšina o0 – prezident neiniciuje • Nelegislativní pravomoci I. •Formování vlády: o4 – jmenuje ministry bez ohledu na parlament o3 – jmenuje ministry, ale musí mít svolení parlamentu o2 – jmenuje ministry, ale do úřadu je uvádí parlament o1 – nominuje předsedu vlády o0 – jmenuje ministry jen na doporučení parlamentu •Odvolávání vlády: o4 – odvolává dle libosti o3 – odvolává se souhlasem parlamentu o2 – odvolává pouze za určitých podmínek o1 – odvolává na návrh premiéra o0 – ministr může být odvolán jen vyslovením nedůvěry parlamentem • Nelegislativní pravomoci II. •Nedůvěra vládě: o4 – nelze vyslovit, parlament neodvolává vládu (ministry) o2 – lze vyslovit, ale prezident může na oplátku parlament rozpustit o1 – „konstruktivní“ nedůvěra o0 – neomezená nedůvěra •Rozpouštění parlamentu: o4 – neomezené o3 – omezené frekvencí nebo dobou v rámci prezidentova mandátu o2 – znamená prezidentské volby o1 – omezené jako reakce na určité události o0 – nemůže rozpustit parlament • Hodnocení •+ •Přesnější odlišení váhy „uvnitř“ dané pravomoci •- •Větší důraz na ústavu •Otázka „vyvážení“ pravomocí •Demokratičtí evropští prezidenti se pohybují na dost omezené části škály Pokusy o revizi •Elgie – standardizovaný průměr hodnot u Siaroffa, Shugarta a Careyho a Metcalf –na škále 0 – 1, větší variabilita i v rámci Evropy •Javůrek – efektivní prezidentský potenciál (propojení Duvergerovy mřížky a bodování u Metcalf) –V určité pozici může prezident určitou pravomoc vykonávat efektivněji (a vice versa), tj. jeho bodování u Metcalf se adekvátně zvýší/sníží •Absolutní monarcha: + 3 až 5 bodů •Omezený monarcha: + 2 až 4 body •Diarcha: +2 až 4 body •Regulátor: - 3 body •Symbol: - 2 body Skóre prespow (Doyle a Elgie) •Dvě skóre: Prespow 1 a Prespow 2 (Presidential Power) •Založeno na normalizované hodnotě 28 měření pozice prezidenta (každé měření převedeno na škálu 0 – 1) –prespow 1: pouze tam, kde existují měření –prespow 2: chybějící měření doplněna matematickým algoritmem •Prespow 1 poněkud ovlivněno dostupnými měřeními • Příklady Země Siaroff Metcalf Elgie Prespow 1 (2) Francie 7 9 0,44 0,131 (0,465) Rumunsko 5 9 0,39 0,250 (0,463) Polsko 3 9 0,29 0,241 (0,443) Finsko 2 8 0,17 0,050 (0,269) Slovensko 2 5 0,15 0,189 (0,314) ČR (do 2013) 1 5 0,17 0,257 (0,270) Rakousko 1 5 0,13 0,092 (0,346) Německo 0 3 0,06 0,029 (0,133) Škála 0-9 0-44 0-1 0-1 (0-1)