PSYb1110 Personální psychologie ANALÝZA PRACOVNÍ POZICE PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií PŘEDMĚT PSYb1110 Personální psychologie TYP STUDIA bakalářské studium AUTOŘI Klikněte sem a zadejte text. 1. Název pracovní pozice: Odborný asistent na FSS MU 2. Přehled pracovních činností na obsazované pozici § VÝUKOVÉ ▪ konzultace se studenty ▪ výuka v českém i anglickém jazyce (přednášky, semináře) ▪ inovace předmětů a příprava nových předmětů ▪ vedení bakalářských a magisterských diplomových prací ▪ příprava zkoušek, testů, seminárních prací, zkoušení u státnic ▪ poskytování zpětné vazby studentům na jejich práci ▪ VÝZKUMNÉ ▪ realizace výzkumu ▪ získávání prostředků na vlastní výzkumnou činnost (podávání žádostí do grantových soutěží domácích i zahraničních) ▪ prezentování výsledků na zahraničních i domácích konferencích ▪ příprava publikací v odborných časopisech ▪ ADMINISTRATIVNÍ ▪ organizace předmětů (komunikace se studenty i ostatními vyučujícími předmětu, příprava harmonogramů a sylabů) ▪ účast na poradách 3. Přehled vybraných kritérií pro výběrové řízení a zdůvodnění jejich volby Komunikační dovednosti Definice: Jasné, výstižné a srozumitelné slovní i písemné vyjadřování myšlenek. Gramatická kultivovanost textu přizpůsobená jak formálnosti situace, tak možnostem adresáta. Součástí je přesvědčivost, tedy schopnost podat sdělení tak, aby došlo k získání podpory (Gibbons et al., 2006), a také schopnost interaktivního vedení přednášek a seminářů. Zdůvodnění volby kritéria: Velká část práce OA je spojena s komunikací se studenty, kolegy i laickou veřejností. Je zapotřebí, aby i složité informace předával OA srozumitelně v písemné i mluvené podobě. Během přednášek a prezentování výsledků výzkumu na konferencích by měl dokázat druhé svým projevem nadchnout a zaujmout. Zdroje informací: vlastní pozorování, rozhovor s OA1 a OA2 Název kritéria 2 Definice: Zdůvodnění volby kritéria: Zdroje informací: Název kritéria 3 Definice: Zdůvodnění volby kritéria: Zdroje informací: Název kritéria 4 Definice: Zdůvodnění volby kritéria: Zdroje informací: Název kritéria 5 Definice: Zdůvodnění volby kritéria: Zdroje informací: 4. Použitá literatura Gibbons, A. M., Rupp, D. E., Snyder, L. A., Holub, A. S., & Woo, S. E. (2006). A preliminary investigation of developable dimensions [Online]. The Psychologist-Manager Journal, 9(2), 99–123. https://doi.org/10.1207/s15503461tpmj0902_4 5. Přílohy Rozhovor s OA Jak asi vypadá váš běžný pracovní den nebo týden? Jaká je konkrétní náplň vaší práce? Můj pracovní týden je ovlivněn tím, že jsem na univerzitě na půlku úvazku, takže je to jenom půlka týdne. Pondělní den je věnovaný přípravě k výuce, editování časopisu, dělání výzkumu. V úterky většinou učím, jsou porady a konzultace se studenty - to je úterní den během semestru. A pátek, respektive část pátku je na to, na co se během týdne nedostane, co je potřeba řešit - a e-maily tak nějak v průběhu týdne. Takže to je v zásadě výuka, organizační věci, editace časopisu, výzkum, příprava na výuku. Myslím, že jsem z toho důležitého nic neopomenul. Jak je to náročné na časovou organizaci? Jak moc si musíte sám organizovat čas, abyste ty úkoly stihl? Hodně. To je velká věc, protože nenechat se přetížit je jedno z velkých témat, která nesdílím zdaleka já jediný, protože ta práce je zajímavá, dá se v ní být kreativní a vlastně by nikdy nekončila, i kdybyste do ní investovali celý úvazek, ani kdybyste se rozkrájeli na dva, tak by nikdy neskončila, protože těch možností je strašně moc. Takže to je jeden velký nárok, naučit se dobře organizovat práci, umět věci propouštět, umět se věnovat třeba e-mailům jenom někdy, protože stačí mít předmět, který má sto studentů, a když vám začnou trochu víc psát, tak je to už samo naplňující ten čas… A co se týče třeba čistě administrativních činností? Ty vám zaberou hodně času? A co třeba konkrétně zahrnují? E-maily píšu – jestli je psaní e-mailů administrativní činnost, za paní ekonomkou nebo na personální moc často nechodím. Velká část té práce je dneska publikování, hlavně přes ty e-maily nebo porady, a to zabere velký kus času. Třeba celé dopoledne a pak zjistím, že jsem napsal dejme tomu padesát e-mailů, takže to zabere velký kus času a je v tom kus toho organizačního, ale velký kus toho komunikativního, kde se odehrává taky to tvůrčí a spolupracující, ať už se studenty nebo pak v rámci týmu nebo výzkumu. Co je z vašeho pohledu na vaší práci úplně nejtěžší? Motivovat se do toho, do čeho se mi nechce (smích), zvlášť když je ta volnost. Co potřebuje odborný asistent navíc oproti někomu, kdo pracuje ve výzkumu a vůbec neučí? Ty pedagogické dovednosti. Na to bychom jako psychologové měli být odborníci, ale víte sami, čím projdete - odborníci na didaktiku se z vás nestanou, ale to ani kdybyste studovali pedagogickou fakultu (smích). Takže tohle je ten důležitý faktor, že vás baví učit a že vám to nějak jde, což ten výzkumný pracovník taky nějak potřebuje - umět předat sdělení, ale nemusí zvládat třeba interaktivní situace seminářů.