www.fss.muni.cz PSYb2890 www.fss.muni.cz Město Vezměte si papírek a jdeme na to Jméno Počet manželství Slavný koncept Monterey Eric Berne 3 www.fss.muni.cz 1. …že tu budete 2. …že si to prakticky vyzkoušíte • Samostatné úkoly na každé setkání • Trénink dovedností: Ukázka rozhovoru a máte 4 kredity www.fss.muni.cz 1. Zadám vždy během setkání a ještě připomenu na konci 2. Jde hlavně o aplikaci dovedností 4. Možnost seberozvoje 5. Probírání/prezentace na dalším setkání Hodnocení: kvalita zpracování/dostatečný počet www.fss.muni.cz 1. V týmech po 3 2. Natočit ukázku rozhovoru (5 minut) nebo si najít ukázku situace zaměřenou na pracovní prostředí 3. Vytvořit analýzu (popis, 3 koncepty a jejich ukázky) dle šablony 4. Prezentace na setkání (představení a reagování na komentáře a otázky) Hodnocení: kvalita rozhovoru/reflexe/reakcí www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz 1. Úkoly 2. Sebezkušenost 3. Zkoušení, praktická cvičení, ukázky 4. Teorie www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz 1. Odlišnosti od psychoanalýzy 2. Aplikační oblasti 3. Filozofická východiska 4. Základní koncepty Udělejte 4 skupiny a vyhledejte online informace – máte na to 10 minut www.fss.muni.cz 1. Odlišnosti od psychoanalýzy • srozumitelnější pojmy • rovnost terapeuta a klienta • kratší doba práce • sleduje i vývoj osobnosti člověka www.fss.muni.cz 2. Aplikační oblasti • Poradenství • Psychoterapie • Vzdělávání • Organizace www.fss.muni.cz 3. Filozofická východiska • Lidé jsou OK • Lidé mají kapacitu myslet • Lidé mohou dělat vlastní rozhodnutí a vytvářet tak vlastní osud, své rozhodnutí mohou měnit www.fss.muni.cz 4. Základní koncepty • Transakce • Ego stav • Strukturální a behaviorální model • Psychologické hry … www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz Koho byste si nejraději vybrali jako spolupracovníka na skupinovou práci? (seřaďte fotografie podle preference) Udělejte si 2-jice; máte 5 minut www.fss.muni.cz 1. Na základě, čeho jste rozhodovali? Panovaly ve dvojici nějaké neshody? 2. Jak jste se cítili v situaci, kdy jste si měli vybrat? 3. Co způsobilo to, že na první pohled jste někoho považovali za…? 4. Co mělo vliv na váš výběr? 5. Myslíte si, že lze vybírat na základě těchto informací? www.fss.muni.cz • Přesvědčení na základě zkušeností – o sobě, o ostatních o světě a o tom, jak to funguje • Čím více se potkáváme s rozdílnými lidmi, tím se může obohacovat • Je potřeba aby byl co nejširší a propustný • Chráním si ho snižování a přehánění Úkol I. část: Všímejte si, jak reagujete mimo váš RR – příklady (minimálně 3) www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz S kamarády se domlouváte, kdy budeme společně pracovat na úkolu. Společně jste se dohodli na pondělí a ty jsi s tím i tak počítal/a. Jeden z kamarádů ale den před napsal, že se omlouvá, ale nakonec nemůže, protože si to špatně zapsal a už tam na pondělí něco má. Chce tedy sraz přesunout na úterý. Ty sis tam už ale něco domluvil/a, nepočítal/a jsi s tím, a tak tě to trochu naštvalo. Všichni ostatní ale řekli, že to se stává, berou to na pohodu a na změnu přistoupili. Čeká se na tvoji odpověď, zda by sis to nějak nezařídil/a. Co ti běží hlavou/co uděláš přirozeně? www.fss.muni.cz V rámci předmětu odevzdáváte úkol. Už dřív ses se o něm bavil/a s kamarádem a uvažovali jsme na konceptem dost podobně. Když sis pak jeho úkol četl/q, vlastně ti přišel dost podobný. Přijde ti zpráva, že je už konečně opravený. Koukneš se do tabulky bodů a vidíš, že jsi dostal jen 6 z deseti a tvůj kamarád 10. Co ti běží hlavou? www.fss.muni.cz • Franklin Ernst • Ok corral • Odráží postoj člověka k sobě a druhým lidem • Vzniká v raném dětství (3-5 rok) • Překrucování ve ztrátových pozicích www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz • Určení životní pozice u sebe a jiných • Situační diagnostika • Cvičení vlastního komunikačního stylu Úkol II. část: Najděte a popište situace ze svého osobního a pracovního života, kdy jste se ocitli v jednotlivých životních pozicích (minimálně 3 příklady) www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz www.fss.muni.cz 1. Základní jednotka teorie osobnosti 2. Soubor vzájemně propojených myšlenek, pocitů a způsobů chování 3. 3 kontaktní dveře (vstupní, cílové, padací) www.fss.muni.cz 1. Úvod do transakční analýzy 2. Požadavky předmětu 3. Historické okénko 4. Referenční rámec 5. Životní pozice 6. Ego stav www.fss.muni.cz 1. Všímejte si, jak reagujete mimo váš RR (minimálně 3 příklady) 2. Najděte a popište situace ze svého osobního a pracovního života, kdy jste se ocitli v jednotlivých životních pozicích (minimálně 3 příklady)