Výukový blok 1 (8 hodin prezenčně v Brně, čtvrtek 25. 1. 2024)
První den si představíme základní východiska rutinního monitorování psychoterapeutické praxe a ukážeme si, jak jej využívat v praxi s klienty. Budeme pracovat se systémem Deepsy, což je volně dostupný online systém pro získávání a využívání zpětné vazby v psychoterapii.
První část – teoretická
Cílem této části je, aby účastníci získali potřebné znalosti k tomu, aby byli schopni vysvětlit důvody využívání systému DeePsy jak klientům, tak případně i kolegům.
- Stručně se seznámíme s historií a dosavadním výzkumem v oblasti včetně výzkumů zkušenosti klientů se systémy získávání zpětné vazby v psychoterapii.
Diskuze v menších skupinkách nad prezentovanými výsledky výzkumu psychoterapie v souvislosti s využitím zpětné vazby. Jsou tyto výsledky překvapivé? Co nám mohou říkat o tom, jak ve své praxi pracujeme a na co zaměřujeme pozornost?
- Nastíníme proč a jak zpětná vazba v psychoterapii funguje a jak k tomu přispívají dotazníková měření.
Cvičení:
Diskuze v malých skupinkách. Jak podpořit kulturu zpětné vazby ve své praxi? Jak získáváte zpětnou vazbu na terapeutických proces? Podle čeho vyhodnocujete, že se Vám to daří? Výstupem by měly být první body akčního plánu, jak máte v plánu podpořit kulturu zpětné vazby se své praxi.
- Jak dobře využití DeePsy nebo podobného systému vysvětlit klientům a angažovat je pro aktivní spolupráci.
Cvičení:
Trénink ve dvojicích si vyzkoušet představení a zadání práce s DeePsy vycházející z Collect, share, act modelu.
Druhá část – praktická
- Ve druhé části se budeme věnovat práci s konkrétními dotazníky v systému DeePsy. Důraz bude kladen na využití rutinního měření na každém sezení.
- Vysvětlíme si co, proč a jak měříme.
- Ukážeme si, jak dotazníky administrovat a interpretovat.
- Vyzkoušíme, jak s klienty o dotaznících a jejich výsledcích komunikovat, jak je zadávat a jak s nimi následně pracovat, tak aby nám pomáhaly v práci s klienty.
Dotazníky měřicí výsledky psychoterapie.
- Seznámení se s dotazníky CORE - 10 a WHO - 5 s jejích výhodami a limity.
- Jak vypadá vhodné zadání dotazníků a jaké jsou možnosti jejich administrace.
- Jak dobře pracovat a interpretovat křivky, které dotazníky zobrazují.
- Jak využití položkové zobrazení.
Cvičení:
Ve dvojicích si na modelových případech z praxe vyzkoušíme jak pracovat v situaci, kdy nám dotazníky poskytují zpětnou vazbu o tom, že průběh psychoterapie neprobíhá podle plánu.
Práce s preferencemi v psychoterapii a dotazníkem C-NIP
- Shrnutí výzkumu důležitosti preferencí na straně klientů.
- Jak zacházet s klientskými preferencemi a to zejména s ohledem na to, pokud se liší od našich vlastních?
- Zadání a využití dotazníku C-NIP
Cvičení:
Nejprve individuální vyplnění C-NIP ze svého pohledu. Následně za své klienty. Diskuze nad možnými rozdíly. Alternativně cvičení ve dvojících, zadání a C-NIP a diskuze nad preferencemi vedená snahou zjistit, co mi výsledky dotazníku napovídají o tom, jak mám pracovat.
Práce s pracovní aliancí v psychoterapie a dotazníkem SRS - 3 - B
- Koncept pracovní aliance, v čem spočívá a proč jej nelze redukovat na emocionální vztah mezi klientem a psychoterapeutem.
- Jaké jsou klíčové aspekty pracovní aliance.
- Práce s dotazníkem SRS - 3 - B
Cvičení:
Tři dobrovolníci vyplní SRS - 3 - B na základě vlastní zkušenosti se svou poslední supervizí/psychoterapií. Následné ve třech skupinách se "vícehlavý" terapeut snaží prohloubit porozumění jednotlivým odpovědím. Diskuze o administraci dotazníku.