Vstup do psychologické profese Ambulance dětské klinické psychologie Aneta Siroňová 1)Specializační vzdělávání v klinické psychologii, fungování ambulance dětské klinické psychologie 2)Nástrahy a překvapení klinické psychologické praxe – praktické informace 3)Nástrahy a překvapení klinické psychologické praxe – „diagnostické prohřešky z praxe“, psychologické poradenství 4)Informace a zdroje, které mohou absolventovi usnadnit start v práci s dětmi a v klinické praxi 5)Jak získávat podporu pro sebe při výkonu psychologické praxe 6)Sdílení zkušeností z psychologické práce s dětmi z klinického prostředí 7)Diskuze nad konkrétními příklady z klinické psychologické praxe Specializační vzdělávání v klinické psychologii •5 let postgraduálního studia při úvazku 1.0 (10 let při úvazku 0.5) – praxe na psychologickém pracovišti zdravotnického zařízení •Minimální výše pracovního úvazku 0.5, jinak se praxe do atestací nezapočítává •Průběžné povinnosti: •Pravidelná účast na skupinových kazuistických seminářích (při plném úvazku 1x14 dní, min 10 za semestr, konané na akreditovaných pracovištích) •1x za semestr účast přímo na IPVZ na povinném teoretickém semináři •Dále: povinný kurz neodkladné první pomoci a seminář Základy zdravotnické legislativy, absolvování psychoterapeutického minima (abs. 200 hodin zahájeného komplexního akreditovaného PST výcviku) Specializační vzdělávání v klinické psychologii •Po 3 letech (plného úvazku) pak další dva roky praxe – z toho jeden rok musí probíhat na akreditovaném pracovišti a z toho: •Minimálně 1 měsíc na psychologickém pracovišti poskytujícím péči o děti •Minimálně 1 měsíc na psychologickém pracovišti, které poskytuje své služby psychiatrickým pacientům •Minimálně 1 měsíc na psychologickém pracovišti lůžkového oddělení, které poskytuje své služby pacientům jiných lékařských oborů •Plus další kurzy, semináře na získání dostatečného počtu kreditů, které umožní přistoupit k atestační zkoušce (ROR, Psychologická vývojová diagnostika…) • • A další ... … … •Specializační vzdělávání v dětské klinické psychologii •Specializační vzdělávání v psychoterapii •(pozor: nezaměnit s absolvováním komplexního akreditovaného PST výcviku) •24 měsíců, nutnou podmínkou je absolvování prvních 36 měsíců spec. vzdělávání v klinické psychologii a 200 hodin komplexního PST výcviku akreditovaného pro zdravotnictví •Seznam výkonů – nutné vést psychoterapii s klienty/pacienty “spadajícími“ do konkrétního okruhu diagnóz •1x semestr IPVZ kurz, povinný specializační kurz v rozsahu 5 dní •Komplexní pst výcvik schválený pro zdravotnictví https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/4225/39851/P%C5%99%C3%ADloha-%C4%8D.-65-VP-Psychoterap ie.pdf Na co pamatujte… •Na papíře to vypadá děsivě, v logbooku to vypadá děsivě, někdy to vypadá děsivě na samotném pracovišti •Ale! Během praxe plyne předatestační příprava „skoro sama“, kurzy jsou hodně přínosné, kazuistické semináře jsou nezbytné, den na IPVZ je odpočinkový J •Je ale důležité si dobře vybrat pracoviště a zajímat se o podmínky, za kterých probíhá předatestační příprava na tom daném konkrétním pracovišti Co se spíš vyplatí •Ohlídat si akreditaci zařízení – obecně se udělují dva typy akreditace – pro praktickou výuku a pro teoretickou výuku, velká část zdravotnických zařízení má pouze akreditaci pro praktickou část, tudíž na kazuistické semináře je nutné dojíždět na jiné pracoviště • (pozor nástraha: může se tak stát, že je budete navštěvovat ve svém volném čase) •Výhodnější může být pracovat v nemocnici, kde je více oddělení – zaměstnavatel jednodušeji uvolní psychologa na potřebné praxe • (pozor nástraha: při práci v ambulanci je nutné pak mít stáže z jiných pracovišť – zaměstnavatel může mzdu za práci jinde proplatit, ale také vám dát neplacené volno/požadovat vybrání dovolené/požadovat nadpracování hodin ze stáže na svém pracovišti/kombinovat typy uvolnění) https://www.mzcr.cz/akreditace-podle-zakona-c-96-2004-sb/ Nástraha – tzv. „stabilizační dohody“ •Dohoda mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, ve které se stanovuje za jakých podmínek bude probíhat vzdělávání psychologa v atestační přípravě a co za to zaměstnavatel získá •Co je důležité: •Zaměstnavatel psychologovi umožní se vzdělávat, uvolní ho na potřebné stáže/semináře/v lepším případě poskytne finanční podporu na kurzy •Psycholog se zaváže, že po úspěšném dokončení atestace bude na daném pracovišti pracovat dalších několik let – obvykle 5 let při daném úvazku (záleží na konkrétních podmínkách) •Pozor – při ukončení pracovního poměru dříve, náleží zaměstnavateli náhrada (podle podmínek i návrat mzdy, která byla proplacena např. během účasti na pravidelném povinném semináři IPVZ) •Je možné získat rezidenční místo - Rezidenčním místem je školící místo na akreditovaném pracovišti, které je spolufinancováno ze státního rozpočtu Nástraha – tzv. „stabilizační dohody“ •Na co pamatovat: •Rozhodně není stabilizační dohoda pravidlem (např. v NUDZ jsou psychologové běžně uvolňováni na vzdělávání, kurzovné si hradí sami) •Osobní doporučení: •hledejte zařízení bez stabilizační dohody s kladným přístupem ke vzdělávání •Už při přijímacím pohovoru si ověřujte, jak konkrétně probíhá uvolňování na vzdělávání a zda má dané pracoviště volné místo pro vzdělávání v klinické psychologii (často je akreditace udělena např. jen na dvě pracovní místa!) •chtějte vidět podobu stabilizační dohody ještě před podpisem pracovní smlouvy •Tip: pokud už začnete pracovat bez stabilizační dohody, zaměstnavatel už na její zpětné podepsání nemá ze zákona nárok (ačkoli se děje opak – vlastní zkušenost) Co je trochu nepraktické – tuto dohodu podepisujete během začátku praxe, kdy pracoviště ještě plně neznáte Moje zkušenost se stabilizační dohodou •Předložena zaměstnavatelem po 9 měsících práce na pracovišti – bez prostoru k diskuzi („podepište“) •Situace, kdy jsem měla navázané „terapeutické“ vztahy s mnoha dětmi a stále ještě velké nadšení z klinické praxe •Průběh, který ale byl definován až „za pochodu“: uvolnění na seminář IPVZ (1xsemestr) a kurz ROR (1xměsíc na 4 semestry), za který náleží náhrada mzdy (kurzovné si hradím sama), další povinnosti ve volném čase (pravidelné kazuistické semináře, PST výcvik, příp. další kurzy) •Na kazuistickém semináři ale řešíte pacienty ze zdravotnického zařízení daného zaměstnavatele – supervize tedy probíhala v mém volnu – což odporuje definici výkonu práce psychologa ve zdravotnictví Na co se ptát při přijímacím pohovoru •Máte AKTUÁLNĚ volnou pracovní pozici pro nastoupení do specializačního vzdělávání? •Vyžadujete stabilizační dohodu? Jaké jsou její konkrétní podmínky? •Kde probíhá pravidelný kazuistický seminář? Pokud probíhá na jiném pracovišti, za jakých podmínek na něj budu uvolňován/a? •Za jakých podmínek budu uvolňován/a na semináře na IPVZ, psychoterapeutický výcvik, další kurzy? •Za jakých podmínek budu uvolňován/a na absolvování povinných stáží po absolvování základního kmene? •Jak konkrétně bude probíhat supervize mé práce? Kdo je supervizor? Kolik dalších psychologů má na starosti? •Tip: ideálně chtějte vše konkrétně definovat do pracovní smlouvy, pokud tomu tak nebude v předloženém návrhu Na co pamatujte: •Jdete PRACOVAT, práce psychologa ve zdravotnictví není DOBROVOLNICTVÍ •Jste plně kompetentní si vyjednat podmínky práce takové, aby vám v ní bylo dobře – je to náročná práce, systém je náročný a je třeba si v něm najít vyhovující místo – to nepodceňte •Máte nadprůměrné znalosti z oblasti statistiky, psychometriky, diagnostiky – to se moc cení J •Nedoporučuji vybírat dovolenou na kurzy, semináře – je potřeba nepodcenit odpočinek – hlavně na začátku a později také! •Najděte si pracoviště, které vás bude podporovat ve vzdělávání na všech úrovních (a to opravdu se vším všudy…ne, že si to napíší do inzerátu, zapíšete se do spec. vzdělávání a pak se sedřete) • K zamyšlení •Jaké jsou mé hodnoty? •Proč chci pracovat ve zdravotnictví? •Proč chci pracovat s dětmi? •Co mi absolvování atestace přinese? •Statut klinického psychologa? A co to vlastně pro mě znamená? •Chci absolvovat atestace, abych měl/a vlastní ordinaci, kdy je péče hrazena zdravotní pojišťovnou? •Chci pracovat jako supevizor? • Důležité odkazy s informacemi •Popis programů •https://www.mzcr.cz/vzdelavaci-programy-specializacniho-vzdelavani-pro-nelekarske-zdravotnicke-pra covniky/ •Seznam otázek a odpovědí – klinická psychologie •https://www.ipvz.cz/o-ipvz/kontakty/pedagogicka-pracoviste/klinicka-psychologie/casto-kladene-otaz ky •Seznam akreditovaných pracovišť (klinická psychologie, dětská psychologie, psychoterapie) •https://www.mzcr.cz/seznamy-akreditovanych-zarizeni/ •Seznam akreditovaných PST výcviků pro zdravotnictví •https://www.ipvz.cz/o-ipvz/kontakty/pedagogicka-pracoviste/klinicka-psychologie/schvalovani-psycho terapeutickych-vycviku • • • • • Reálný týden v praxi psychologa v předatestační přípravě na ambulantním pracovišti •Úvazek 0.8 •Pondělí: ordinační doba: 8:00 – 18:00 (9,5 hod) • typicky: •1) dvě cílená vyšetření dětí (po cca 90-120 min) a 4 terapie (60 min) •2) cílené vyšetření dítěte (cca 90-120 min), 5 terapií •3) tři cílené vyšetření dítěte, 2-3 terapie (velmi výjimečně) •4) 7 terapií •zbytek času věnujete výsledkům vyšetření, psaní zdravotnické dokumentace, psaní zpráv •Úterý – ordinační doba: 8:00-12:30 – 3 terapie, 1 vyšetření/2 terapie,2 vyšetření, odpoledne: kazuistický seminář (1x14 dnů) 13:30-15:30 •Středa: ordinační doba: 8:00 – 18:00 (9,5 hod) – skladba shodná jako pondělí •Čtvrtek: ordinační doba: 8:00-17:00 (8,5 hod) – skladba shodná jako pondělí, akorát o jednu terapii méně Popis fungování ambulance klinické psychologie – kódování výkonů, principy Začátky … •Můj první den – 3 zakázky na 3 cílená vyšetření •Dostupné informace den předem od recepce: •Dívka 5 let, nemluví s nikým jiným než s rodiči a sourozenci •Chlapec 14 let, zapaluje věci •Chlapec 6 let, problémy s pozorností, hyperaktivitou, nechce spát sám v pokoji, koktá, objevují se tiky, dg. epilepsie, doporučení neurologa a školy na psychologické vyšetření • •Co je třeba mít na paměti: •rodiče s dětmi čekají na termín psychologického vyšetření několik měsíců – je nutné ihned začít jednat, není možné jen získat anamnestické informace •Často potřebují rodiče podpořit při prvním kontaktu Cvičení k diskuzi, Začátky bývají v tempu pozvolnější  Další frustrace … aha ta diagnostika •Střípky zkušeností: • •Dg. Vývojové dysfázie na základě porovnání výsledků neverbálního inteligenčního testu Sonr 21/2-7 a verbální škály v S-B IV •Ignorace intervalů spolehlivosti •Přehnaná víra v projektivní testy •ROR s přístupem alá věštíme z koule, signováním se zabývat nebudeme, na to není čas… Moje doporučení •Zopakovat si detailně vývojovou psychologii (nejen dětskou klinickou psychologii) – často chodí rodiče s trápením ohledně vývojově normálního chování •Absolvovat kurz krizové intervence (hodí se u adolescentů a rodičů) •Rozšířit si obzory v možnostech práci s menšími dětmi – jaké se nabízejí “dětské“ pst výcviky, kurzy (já mám absolvovaný výcvik v nedirektivní terapii hrou pro děti do 11 let) •Posilovat pocit vlastní kompetence a zároveň přijmout to, že se nečeká, že víte všechno J … ani ti supervizoři neví všechno J •Vytvořit si intervizní tým se spolužáky a SDÍLET •Aktivně vyhledávat supervizi •Vracet se pro rady na katedru psychologie FSS J •Pamatovat na to, že příběh každého dítěte a každé rodiny je jedinečný Informace a zdroje, které mohou absolventovi usnadnit start v práci s dětmi a v klinické praxi Moje doporučení – INICIATIVA 2023 •Sledujte pravidelně aktivitu INICIATIVY 2023 • •https://www.iniciativa2023.cz/ • •„Iniciativa 2023 je nezávislé a nepolitické sdružení klinických psychologů*žek a psychologů*žek ve zdravotnictví vzniklé za účelem prosazování změn ve stávajícím systému vzdělávání v oboru klinická psychologie a psychoterapie. •Vznik Iniciativy 2023 je reakcí na aktuální společenskou situaci nedostupnosti péče o duševní zdraví, jejíž součástí je, kromě jiného, také nedostatek klinických psychologů*žek. “ • Moje doporučení •Facebooková stránka AKP pro sledování inzerátů nabídek volných pozic v klinické psychologii • •Odkaz na AKP: • •https://sites.google.com/akpcr.cz/akpcr/pro-odbornou-ve%C5%99ejnost/pracovn%C3%AD-m%C3%ADsta#h.rqg mkoy04si8 • Kazuistiky