Teoretické a metodologické přístupy - jak zkoumat objekty Materiální kultura SANb1019/ SANb2019 3.10. ve 12:00, U33 Kateřina Čanigová Miller a Tilley 1996 •Společný zájem intedisciplinárního výzkumu jsou směry jimiž jsou artefakty zapojeny do konstrukce, udržení a transformace sociálních identit • •Studium materiální kultury může být definováno jako vztah mezi lidmi a věcmi v čase a místě, perspektivy jsou lokální a globální, minulé a přítomné • •Není vědní disciplína “materiální kultura” - nechtějí založit subdisciplínu, chtějí pozorovat mezioborové vztahy, spoluprácí, obohacení mezi obory které zkoumají vztah mezi lidmi a materiálními objekty ( studium konzumerismu, umění a sběratelství, architektura, archeologie, krajinářství) • •Žádná disciplína si nenárokuje monopol na vědění, každá nahlíží stejné téma z jiné perspektivy • •Komparativní přístup ve výzkumu materiální kultury, stojí o zachování teoretické plurality • Obsah obrázku text, štítek, kniha, design Popis byl vytvořen automaticky Historie zkoumání materiální kultury •Jak zkoumat materiální objekty? •Role kontextu - Materiální významy v čase a místě - materiální objekty jsou neustále interpretovány v nových kontextech (Hodder 1994 ) •Materiální kultura by měla být interpretována ve vztahu k situovanému kontextu produkce, využívání (Hodder 1994) •Široké pole toho, co znamená materiální kultura - psané texty, symboly okolo smrti, rituálů, nakupovací vzorce, konstrukce cest a letadel… (Hodder) •Marxismus, strukturalismus, sémiotika, fenomenologie - zakládající teoretické perspektivy díky kterým byl vytvořen obor materiální kultura (Tilley, 2006) •Reflexe vztahu subjekt – objekt -> pomáhá pochopit podstatu lidské existence a sociálního bytí na světě (Tilley, 2001) • • • • Tilley 2001 Objekty a jazyk •Lévi-Strauss - studium neverbálních aspektů kultury jako základ pro moderní studium materiální kultury •věci komunikují významy stejně jako jazyk •materiální kultura jako text ke čtení a semiotický diskurz k dekódování •výzkumy snažící se odhalit design, symetrii, vzory u jiných kultur ve vztahu ke genderovým vztahům, mytologii a vztahům ke krajině - kulturní specifičnost •existuje jazyk věcí • Za (beyond) jazyk: materialita věcí •významy artefaktů u domorodých kultur - význam leží uvnitř artefaktu •materiální medium znázorňuje co to znamená být členem společnosti, je to systém vědění •věci nahrazují to co nelze říct slovy •význam je inherentní, vtisknutý do věci •Melanésie - síťovaný pytel nebo kanoe znázorňují mužské a ženské role v reprodukci sociálního života •objekty mají multidimenzionální kvality - lze je vidět, slyšet, cítit, ochutnat, dotknout se jich •věci mohou být hodnotné protože jsou lokální a dostupné pro všechny a nebo cizí a exotické zboží •věci performují práci, tak jako slova nemohou •věci mají praktickou hodnotu ale i sign value - funkční a stylové parametry • Objektifikační proces •Reflexe vztahu subjekt – objekt -> pomáhá pochopit podstatu lidské existence a sociálního bytí na světě •přemýšlíme nad věcmi jako nad objekty a lidmi jako subjekty •věci jsou mrtvé - získávají význam skrze sociální agenty •skrze dělání věcí dělají lidé sami sebe - proces objektifikace - překonání dualismu objekt/subjekt kdy objekt je pasivní a subjekt aktivní •významy jaké lidi dávají věcem jsou významy, které dávají svému životu •naše kulturní identita je zároveň vtělena do lidí a objektifikována do věcí •Věci mají agency - produkují efekt na lidské životy •Gell- příklad významu kanoe pro rituál Kula…. umění není pouze symbolika a komunikace ale i vytváření sociálního efektu • • Strukturace- vědění a agency •Yolungu společnost - umění dává lidem sílu, je v něm zakódována spiritualita a silné designy předků •Význam maleb při ceremoniích je komplexní - ikonografický význam (co znamená linie), reflektující význam (co znamená bílá barva), tematický význam (jaký má kresba význam pro konkrétní ceremonii), partikulární význam (asociace mezi kresbou a specifickou událostí jako je pohřeb např.), sociologický význam ( forma kresby a její spojení s klanem a jejich územím) (celkem 6 významů) •denotativní - spojení s konkrétní událostí a konotativní významy - opakující se činnost •více vrstev významů a vědění - které mohou být podrobeny restrikci a kontrole k legitimaci moci a autority • Metafora a materiální kultura •jaké jsou kognitivní procesy ve vztahu mezi lidmi a věcmi? •strukturalisti - binární opozice •funkcionalisti - zrcadlení a reprezentace •metafora - spojení myšlení, akce a materiální formy •být člověkem - myslet skrze metafory •vytvářet spojení mezi věcmi k tomu, abychom jim rozuměli •metaforická logika je analogickou logikou •metafory v jazyce jsou kulturně relativní a historicky determinované •animismus - předměty mají duši (kameny, stromy, artefakty) nebo ducha/spirit •spojení mléka a bílé barvy, krve a červené barvy - zobrazování těla skrze jeho jednu část • Objekty a prostor •rozložení předmětů v prostoru - židle v kruhu, v řadách •to jak dům vypadá, jak je zařízen, jaký má nábytek, jak je vyzdoben - podoba vesnice- vše má efekt na lidi a jejich sociální vztahy •příklad budování kanoe v Papua Nová Guinea – prostorově-dočasné přeměny sociální identity, zase příklad Kula a putování mušlí - význam rituálu - vyměňovány mezi muži •co dělá dům domovem? - vstup do domu je jako vstupem do těla, mysli, do specifického módu bytí na světě •Kabyle house - Bourdieu -analýza organizace domu - v opoziciích jako uvařený/syrový, oheň/voda, vysoký/nízký, světlo/stín, den/noc, východ/západ, muž/žena - symbolické dělení domu je konstantně vyvoláváno skrze praktické činnosti spíše než aby bylo inherentní vlastností místa • Artefakty, čas a paměť •sociální čas spíše než jako časová jednotka •antický nábytek- získává stárnutím patinu •popis předmětu využívaného u pohřebních materiálů - symbolizuje smrt, jeho význam je dočasná, po použití je vyhozen do přírody • Biografie věcí •výzkum osobních historií skrze hovor o věcech v Indonésii •hovor o věcech jako cesta ke konstrukci, materializování a objektifikaci sebe •věci mají biografie a různé životní cykly od produkce, spotřeby, destrukce nebo znovupoužití •významy které věci nesou se mění v čase, tak jak jsou cirkulovány a vyměňovány v různých soc. kontextech •přeměna košile od nové, sváteční, každodenní, jako prac. úbor a nakonec hadra • Technologie •funkcionalismus - jaká má efekt technologický proces na sociální vztahy, produkci, environmentální prostředí, maximalizace efektivity •technologie a techniky jako kulturní volby nebo sociální produkce spojena se systémem vědění a hodnot •technologie by měly být viděny jako zakotvené v širším symbolickém, sociálním a politické systém •technologické tradice jako širší logika kulturní volby a lokální reprezentace technik - stejné objekty jsou často tvořeny jinak v různých společnostech •využití materiálů, nástrojů a technik je sociálně informováno a vychází z historických tradic •zaměřeno na malé společnosti nezápadní •technologické vědění neoddělené od spirituality •technologie a nástroje jsou metaforami pro diskusi o společnosti a sociálních vztazích (pletení jako činnost - analogie k diskusi o vztazích) •vytvořit košík analogie vytvořit člověka •moderní technologie - odlišení od tohtoto chápání - bez kouzel, mysticismů - Latour nakonec lze ale tyto významy také nalézt • Výměna: dary a komodity •Dualita my vs. ni •Mauss - Gregory, distinkce •v klanových společnostech - věci nemohou být odděleny od jejich stvořitelů - inalienable quality (vs. alianted producenti v kapitalismu) •výměna daru . dominance darujícího nad obdarovávaným - sociální produkce zadlužení - dar musí být vrácen, dary mají kvalitu, výměna daru vztah mezi lidmi •výměna komodity - určena cena, ta je vyjádřena penězi, komodity mají kvantitu , výměna komodit je vztah mezi objekty •Příklad výměna ženy •Primitivní výměna •commodity economy vs. gift economy •klanové vs. třídní společnosti, lokální výroba věcí vs. odcizená od věcí v moderní konzumní společnosti • Spotřeba •porozumění modernitě skrze spotřebu •přeměna odcizených věcí ve smysluplný majetek skrze přiřknutí subjektivních významů ve vztahu k etnicitě, genderu, sociálním rolím a statusům. •jaké lidé dávají sociální významy objektům - např. oblečení, nábytku, jídlu •význam jaký má mají věci pro lidi - vždy je performativně produkován, vtělen, pracuje kontextuálně ve vztahu ke specifickým lidem, skupinám, sociálním sítím, místům a čase •nakupování - sociální a morální pořádek - nákupní střediska - věci/zboží komunikují skrze sociální vztahy, symbolické akty, proces ekonomické kalkulace • Globální a lokální •identity lidí a věcí jsou navzájem propojeny, nemůžeme rozumět jedné pokud nebereme v potaz druhé •studium koloniální předmětů •transnacionální toky materiálního zboží, služeb, populací, peněz, informací a explozivní růst tursimu vedl k homogenizaci a erozi lokálních tradic •coca cola a hamburgery jako meta symboly kapitalistické dominance v globálním měřítku jimž lokální kultury nemůžou odolávat •lokalizované v globalizované - intersekce v hybrdiní svět lidí a zkušeností kteří hledají autenticitu •věci dostávají lokální specifcké významy •coca cola etnicky kontextualizována v Trinidadu - asociace s black africannes •vysoce kontextualizovaný mód produkce, globální procesy organizují diverzitu spíše než produkují homogenitu - kultury si produkt přisvojí po svém •analýza tourist art - zmenšení a zjendodušení tradičních objektů •globalizace vedla k multikulturalismu, moderintě a postmodernitě •éra dekolonizace revivals etnicitu, lokální komunity které chtějí své artefakty zpět •umění jako politická zbraň - nové významy •“primitivní” kultura zobrazovaná v civilizovaných místech •reparace ukradených objektů •zahrnutí nových předmětů do svých kultur - plastové kelímky •vizuální antropologie - lépe vyjadřuje sílu věcí než text, doporučuje využívat obrazy a film Zdroje •Obrázky- google.com