Adobe Systems Zápatí prezentace 1 Ableistické metodologie Hana Porkertová Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Metodologie Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 3 •Proč naráželi účastníci a účastnice výzkumu na problémy? •Metodologie vycházejí z určité představy o tom, co se bude dít. Pouze tehdy může být metodologie aplikována a může existovat metodologická literatura pojednávající o správném procesu a varující před nástrahy, které mohou nastat. Ale tato představa navazuje na určité způsoby, jak lidé komunikují, jak se chovají, či jak chodí – což utváří standardizovaného „respondenta“. Adobe Systems Zápatí prezentace 4 (Go)-along rozhovory •Rozhovory při chůzi/při pohybu •Pomůžou vyjádřit momenty, které zůstávají neartikulované •Odhalit neuvědomované vztahy mezi místem a člověkem •Výzkumný design podle určité představy o tom, jak se lidé pohybují a jak mluví •Zvyšující se popularita „mobilních metod“ pro výzkum disability à výzkum tělesné zkušenosti a able-bodied privilegií à ale nejasná metodologie Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Výzkumné záměry/otázky: a)Jak se utváří vztah mezi nevidomostí a městským prostorem? b)Jakým způsobem se nevidomost a městský prostor vzájemně utváří? c)Kritická reflexe geografického myšlení, které je vystavěno na vizualitě 1)Rozhovory •Ale i nevidomí lidé v rozhovorech reprodukují diskurzivní a politické struktury a kolektivní režimy pravdy, které jsou především vizuální 2)Go alongy •Studium mikro-geografií a mikro-aktivit, o kterých se často nemluví a které nabourávají vizuální představy o pohybu a vision-centrism sociální geografie •Poprosili jsme komunikační partnery a partnerky, aby absolvovali známou trasu tak, jak jsou zvyklí, a popisovali nám, co se děje, co dělají, jak to dělají a proč to dělají, čeho si všímají, co je pro ně důležité Adobe Systems Zápatí prezentace 6 •Tazatel a pozorovatel (jak jít, kde jít? Kam umístit diktafon?) •Konfrontace s nevidomostí nás přiměla všímat si jiných aspektů a jiných věcí à smyslový zážitek •Studování pohybu bez naší asistence 3) Rozhovor po go-alongu Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Ableistické nástrahy •Nebyli jsme konfrontování jen s ablestickými metodologiemi, ale i s ableistickou koncepcí urbánního prostoru à Nejasná očekávání, zmatené situace •Je tedy dobrým nápadem osvobodit výzkum od metodologických očekáváních? •Post-kvalitativní výzkum – go-along jako příliš metodický, systematický a předpřipravený „Snad nejlepší, co může vyučující udělat, je uhnout studujícím z cesty a pomoci jim odmítnout [metodologické] danosti. Oni něco „udělají“ a „vymyslí“, a když to nezafunguje, „udělají“ a „vymyslí“ něco jiného (St. Pierre, 2019: 10-11) Adobe Systems Zápatí prezentace 8 àAni metodologie, ani anti-metodologie nejsou neutrální, ale produkují a zesilují situace, které chtějí studovat (Law, 2004) à mohou posilovat ableismus àPropojit metodologické praktiky s prostorovými praktikami Chůze s bílou holí či/a s vodicím psem vyžaduje hodně plánování, předvídání a koncentrace à Potřebovali vědět, co jsou naše plány à je třeba, aby toto plánování vyhovovalo chůzi nevidomých lidí Go-along rozhovory mají potenciál rozrušovat mocenské nerovnosti mezi výzkumníkem a komunikačním partnerem à Ale mohou je naopak i prohloubit à vyjevení pozicionality a privilegií Adobe Systems Zápatí prezentace 9 •Různé přístupy k vizuálnímu prostoru, různá očekávání nejen od vidících lidí k nevidomým, ale i naopak àPotřeba vyjednávaní rolí ve výzkumu àNicméně i přes vyjednávání se stanou nečekané situace, které přinášejí etická dilemata àPotřeba ptát se ve vhodnou chvíli (nutná velká sebekontrola) àPotřeba reflexe výzkumných metod Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Konstruktivistické pojetí vědy •Behěm go-along rozhovoru „výzkumník doprovází participanta při chůzi, která by normálně nastala, i pokud by výzkumník přítomen nebyl“ (Kinney, 2017: 2) – popisujeme autentické situace? •Co jsme to vlastně zkoumali? •Zkoumali jsme praktiky a afekty vytvářené během výzkumu àUrčité věci musely být pozměněny, abychom měli k nevidomé zkušenosti s městským prostorem přístup à nutnost vytvořit „go-alongovou laboratoř“ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 àLaboratoř jako místo, kde se mohou shromáždit věci, které byly vzdálené à Vědecké výsledky jako nikoli záležitost reprezentace, ale skládání (assembling) – zkonstruovali jsme to trošku jinak, než trasu konstruují obvykle naši komunikační partneři sami – otázka zní: ale vadí to? •Čím více vědci pracují, čím více umělých prostředí vytvoří, čím více zasahují, čím jsou vášnivější, tím je větší šance, že dokážou zkoumaný fenomén artikulovat skrz své „logos“ a „grafos“ (Latour 2004: 2019). •Přemístit jednu věc někam jinam vyžaduje postupné překlady, které ji transformují àPřeklady ne/vizuální zkušenosti do mluveného slova àPřeklady nevidomé zkušenosti do soc. geografie a soc. geografie do nevidomé zkušenosti – asambláž à společně jsme vytvářeli něco nového a proměnili to staré Adobe Systems Zápatí prezentace 12 •žádní experti ani průvodci, jen zprostředkovatelé (mediators, see Latour, 1994) àCílem není jedno porozumění, ale vzájemné porozumění àZpětná vazba na zkušenost, která je přeložená dobře nemusí být „Ano, to je přesně ono!“ ale „ano, můžeš to říct i takto“. • •Jaká to proměna, jaký to pohyb, jaká to deformace, jaká to invence, jaký to objev! (Latour, 1999: 51) à Ve výzkumu jsme konstruovali i objevovali nevidomou zkušenost s městským prostorem Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Co z toho vyplývá •Otázka není, zda je vědění reprezentované či konstruované, ale co je konstruované, jak je to konstruované a jaké jsou důsledky této konstrukce •Metodologie nemusí být vždy ableistické, ale mohou •Některý výzkum vyžaduje méně pravidel, některý více •Jaké otázky si klást? Jakým způsobem na ně odpovídat? à klást si jiné otázky než novináři či lidé, kterých se to týká •Co to znamená „dát někomu slovo“? Co je na tom problematické? Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Seznam literatury Latour B (1994) On technical mediation. Common Knowledge 3(2): 29–64. Latour B (1999) Pandora's Hope: Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge: Harvard university press. Porkertová, H., R. Osman, L. Pospíšilová, P. Doboš a Z. Kopecká. ‘Wait, really, stop, stop!’: Go-Along interviews with visually disabled people and the pitfalls of ableist methodologies. Qualitative Research (accepted) St. Pierre EA (2019) Post qualitative inquiry in an ontology of immanence. Qualitative Inquiry 25(1): 3–16. doi:10.1177/1077800418772634. ̶