Vážení zákonní zástupci, oznamuji tímto, že na pondělí 27. listopadu 2023 ruším provoz naší školy, a sice z důvodu zapojení většiny pedagogických pracovníků a téměř všech nepedagogických pracovníků do vyhlášené jednodenní výstražné celostátní stávky. Nejsem totiž v tento den schopen zajistit výuku, která by splňovala náležitou bezpečnost a ochranu zdraví našim žákům, tj. vašim dětem. A vlastně by ani nebyla úplně smysluplná. Na tento den bude studentům zadána samostatná práce. Žádám vás tímto o pochopení s touto situací. Jsou dva hlavní důvody, proč se naši zaměstnanci do stávky zapojili: 1. plánované snížení státem hrazených týdenních vyučovacích hodin (tj. existuje obava, že "škrtáním" vyučovacích hodin významně omezíme počet dělených hodin, počet otevřených seminářů apod., a tím snížíme kvalitu vzdělání vašich dětí) a dále 2. avízové snížení finančních prostředků na platy nepedagogických pracovníků a ostatních pedagogů (například asistentů pedagoga apod.). Jsou to - dle mého názoru - velmi důležitá témata, která stojí za to detailněji vysvětlit, a to i na příkladu naší školy. Vysvětlení je uvedeno v dopise v příloze. Pokud budete mít jakékoliv dotazy, připomínky či náměty, obraťte se prosím na mne. Děkuji za pochopení a za spolupráci S pozdravem Ústavy Erving Goffman, 1961, Asylums • Všeobkličující charakter, omezují kontakt s vnějším světem víc než jiné instituce • Souvisí se vznikem moderního státu (vězení, vojenské instituce, psychiatrické léčebny) • Prostor je fyzicky vymezen Vše se odehrává na jednom místě Pod dohledem jedné autority Člověk spí, baví se, pracuje, odpočívá na jednom místě, nelze se svobodně pohybovat neustálé přítomnosti dalších jedinců, se očekává podobné chování klíčové - zvládání mnoha lidských potřeb pomocí byrokratické formální organizace. spojení atributů obytné komunity a formální organizace - sociální hybridy chovanci a zaměstnanci hierarchicky nerovné, zaměstnancům připisujeme roli dominantní, nadřízenou, zatímco od chovanců se očekává pozice podřízená, ve skupině kontrolovaných Obě skupiny jsou však na sobě různými způsoby závislé a právě ve vzájemné interakci utvářejí (každá svými specifickými strategiemi) prostor totální instituce. Dohled Jedinec je nucen obývat omezený prostor s lidmi, s nimiž by za jiných okolností kontakt z různých důvodů nevyhledával. Spolu chovanci ale i zaměstnanci Pohledu/dohledu jsou vystaveny intimní vztahy jedince, a to i ty přesahující prostor totální instituce (cenzura dopisního kontaktu - vězení, dohled nad návštěvami). Sebedohled Uvnitř totální instituce jsou doposud spolehlivě fungující normy nahrazeny jasně danou autoritou dohledu: jedinec je nucen neustále po očku sledovat, zda jeho chování bude nebo nebude následováno kritikou či trestem. Jakýkoli zaměstnanec má určité právo disciplinovat jakéhokoli chovance, jehož život v totální instituci tak může být provázen chronickým strachem z porušení pravidel a následného trestu. nemůže například vyjádřit popuzení, rozmrzelost, ironii či pohrdání, všechny tyto obranné mechanismy mohou být příčinou dalšího útoku, další penalizace. Tyto faktory přispívají k narušování autonomie já. Goffman rozlišuje dva typy adaptace v totální instituci, a to adaptaci primární a sekundární Skrze primární adaptaci se člověk v totální instituci stává pouhým článkem, jen jedním v řadě chovanců, které je třeba regulovat - s cílem dosáhnout co nejefektivnější nápravy a segregace od majoritní společnosti V procesu primární adaptace se lidé ocitají v pozici, kdy musí částečně akceptovat zaměstnanecký pohled na své touhy, přání a potřeby a za uspokojení těchto potřeb vyjádřit alespoň minimální vděčnost a projevit chuť spolupracovat. Zúčastňuje-li se jedinec aktivit plánovaných vedením, jakoby tím přijímal fakt, že je určitým typem osoby přebývající ve specifickém prostředí. sekundární přizpůsobování představují takové mody chování, které jedince staví mimo institucí předepsanou roli a identitu, a dochází k nim prostřednictvím únikových světů (kolektivních nebo individuálních) Sekundární adaptaci tvoří praktiky, které nejsou namířeny přímo proti zaměstnancům, ale které vězňům umožňují získat zakázaná uspokojení či získávat povolená uspokojení zakázanými prostředky. Goffman rozlišuje dva druhy sekundárního přizpůsobení, tzv. podryvné, kdy je záměrem participantů z totální instituce uprchnout nebo radikálně pozměnit její strukturu, a tzv. přizpůsobení poklidné, které stejně jako primární adaptace zapadá do oficiálních struktur instituce. Totální instituce výrazně pozměňuje, či na určitý čas totálně odsouvá dvě instituce, které před vstupem do vězení podstatně strukturovaly jedincovu každodenní realitu, tedy rodinu a práci. Vyvlastnení Nastává proces vyvlastnení jedince, kdy je aktér pomalu zbavován dosavadní koncepce já, dosavadní identity. Tento proces vyvlastnení některých rolí označuje Goffman pojmem „občanská smrt"; chovanec zakouší nejen dočasnou absenci práv a rolí, které do té doby považoval za samozřejmé, ale je také výrazně omezen jeho kontakt s významnými druhými a škála kognitivních procesů, které doposud užíval dle svého uvážení. Pomocí přijímacích procedur nastává tzv. mortifikace (umrtvování), jedinec je „programován", „zastřiháván", „rámován" do podoby snáze zpracovatelné administrativním aparátem byrokratické formální organizace proces opouštění jedinečného, k čemu měl člověk citovou vazbu (jméno, osobní věci), a přejímání něčeho jiného, co má charakter spíše univerzální, mnohokrát opakovaný a opakovatelný (uniforma). Stručné shrnutí projektu Životní příběhy Cílem projektu je nabídnout podporu lidem se zdravotním postižením, kteří žijí nebo žili dlouhou dobu v ústavech, při vyprávění životních příběhů za lidská práva a budovat kompetence samotných vypravěček a vypravěčů, jakož i kompetence odborné i široké veřejnosti, nezbytné pro sdílení, předávání a uchovávání těchto příběhů. Projekt umožní lidem s postižením vytvořit výzkumnou skupinu a společně s výzkumníky, studenty a umělci obohatit odborné i veřejné povědomí o zkušenost lidí se zdravotním postižením. Výstupy ze společného autobiografického a archivního výzkumu budou využity při práci na odborné knize a článcích, jakož i při přípravě vysokoškolských vzdělávacích kurzů a kurzu celoživotního vzdělávání. Čtenáři a posluchači snadno dostupných materiálů o lidskoprávních aspektech života s postižením - komiksu, série podcastů a webových stránek - dostanou příležitost seznámit se s životními příběhy, které do veřejné debaty dosud nezasáhly. Přínosem projektu je vytvoření prostoru jak v odborném tak i ve veřejném povědomí pro hledání lepších forem soužití a nalezení účinných způsobu narušování ticha, které životy lidís postižením dosud obklopovalo. ■ Safari So ijpravy 7crv.i?nri Htetnrlr 7áloJty Okm rAlprv/rVti $ 3?$ si CT O ^ O © Q na M. 11,18:87:63 i • E - < > © fi ťr + n E i5 IS $ Jcepl (J) ». (0 hcCii.arrsr Q wir«-, O ,n1,v H airas.-r-.-n WIK MU 9 ' 3a( 3 Mapa Pf «rs .:so« A öonjlesehola- || Mttiľall $ linraryl.3r«ar. (j) .'•-r. oním- £ l-n fg UHi> » O i acebo:* f} i Kcfeoek [J] ,vi»rr-n: UC|r.,, vVcrmozíMnve-i,-: u-ailáTMv.d: FW Sociologický časopis Ln,l Czech Sociological Review Archiv " Pro autory * /kill. Hl i r.li f'i in first Archiv i uč Jí (20231.54 32 1 mčJ.-. (2022): »3 43 21 nič-57 (2021): IS4321 roé.SC. (2020): 6 5 4 3 2 1 rOÍ . l.'ul'i: b 5 4 i .' 1 iuč.Í4 C2U1UI. 65 43 2 1 ...cel> obsah Seznam knih k recenzi Licenční podmínky Sociologický časopis Sociologický Časopis i Czech Sociological Review 2023, S8(V. ■>■'-'- -u... DOI: 10.130M)/cir.2O22.O29 „Všechno stejný, všechno zastavený": Karanténa v „domově" pro lidi označené za postižené Michal Synek , Dana llradcová", Radek Carboch 1 CeMrurr pre teoretická Muobk Spotečné pracoviště L/a a AV CR, Frar.a 1 Mulls hjTurHtnlth ■,:*!:' UK. ^rj.''3 While raný evaluation ol ne -espouse from residential social sen-ices to the COVID-19 pandemic have pointed to hijjh mortality rates and rumart rights violations, some have giver a positive assessim il of llieir ue-fnrinance. Whatever III* verdict, il is a fact llui the r.aenls of lesidt-nlial social services huh subject lu stiiulei and lurger luck down measures th /uLiidzil t 5'áhiOÉs* ritAri