METODOLOGIE ZÁVĚREČNÉ/DIPLOMOVÉ PRÁCE SEMESTR PODZIMNÍ 2023 Uvedení do tvorby závěrečné práce na KSPSP FSS MU Diplomová práce •Závěrečná práce je společně se státními zkouškami bezpochyby jednou z největších výzev, která čeká každého vysokoškoláka při honbě za titulem. •Zatímco recept na státnice je poměrně jasný, bakalářská práce či magisterská v sobě může skrývat spoustu překážek. •Není však třeba věšet hlavu, s naším návodem se v psaní neztratíte. •Jak si s ní poradit, na co se připravit, co nepodcenit, a čemu se vyhnout obloukem? To všechno se dozvíte v následujícím článku. Logika doprovodných předmětů Role jednotlivých předmětů Délka: 1 semestr Délka: 1 semestr Délka: 1 semestr Rozdělení zodpovědnosti Cíle kurzu: Metodologie závěrečné práce Formulace tématu •Vliv sociálních médií na duševní zdraví mladých lidí •Toto téma by se mohlo zaměřit na to, jak sociální média ovlivňují duševní zdraví mladých lidí, zejména těch, kteří jsou v péči sociálních služeb. Můžete zkoumat, jak sociální pracovníci mohou používat sociální média jako nástroj pro diagnostiku a intervenci. •Účinnost různých modelů podpory pro osoby bez domova •Tento výzkum by se mohl zaměřit na srovnání různých přístupů k práci s lidmi bez domova, včetně "Housing First" modelu, terénní sociální práce, a dalších. Jaké jsou klady a zápory jednotlivých přístupů? Jak lze měřit jejich účinnost? •Role sociálního pracovníka v procesu deinstitucionalizace psychiatrie •Deinstitucionalizace psychiatrie je aktuálním trendem v mnoha zemích, ale tento proces je často komplexní a náročný na zdroje. Jakou roli hrají sociální pracovníci v tomto procesu? Jak lze zabezpečit, aby byly potřeby pacientů správně identifikovány a zajištěny? • Příklady témat DP II: Cvičení •Navrhněte alespoň TŘI možná témata DP •Pro každé stručně vysvětlete: •Osobní zájem •Relevance a aktuálnost •Dostupnost zdrojů •Proveditelnost •Originalita •Interdisciplinárnost •Návaznost na vlastní praxi • • • Vyhledání školitele •Sehnat správného vedoucího někdy může být větší oříšek, než se na první pohled zdá, zvlášť pokud studujete v pandemické době. •Jděte na stránky katedry, kde se nachází seznam potenciálních vedoucích bakalářské či diplomové práce. •Pro bližší informace navštivte profily jednotlivých vyučujících v informačním systému, kde je k nalezení seznam prací, které v minulosti vedli, publikace a obory, které vystudovali. •Z toho pak můžete jednoduše odvodit, jestli se na vedení vaší práce hodí, a jestli na to má potřebné znalosti. •Poté už stačí pouze rozkliknout jeho/její e-mail, nastínit vaší vizi a případně slušně požádat o konzultaci. •S oslovováním potenciálního vedoucího rozhodně neotálejte. Dostatečným časový předstih se vám v budoucnu může hodit. Školitelé a jejich obvyklá témata •Možná témata DP Tvorba projektu DP •Úvod - vysvětlení výzkumného problému, který chce student ve své práci řešit •Vysvětlení účelu závěrečné/diplomové práce a toho, čeho chce dosáhnout •Popis kontextu na základě reflexe odborné literatury (včetně odkazování) •Hlavní výzkumná otázka •Předpokládaná osnova práce (obsah) •Metodologie: •Výzkumný design - popis, jak bude výzkum prováděn •Vzorek - popis účastníků, jejich výběrový proces a zdůvodnění jejich výběru •Metody sběru dat - volba a zdůvodnění nástrojů a technik, jako jsou rozhovory, skupinové diskuse, pozorování atd. •Postupy analýzy dat - vysvětlení, jak budou analyzována shromážděná data. •Etické aspekty - diskuze o etických otázkách a jak budou řešeny. •Limity studie: Možné slabiny studie. •Časový plán •Bibliografie tématu závěrečné/diplomové práce Zadání tématu DP do IS •Obsahuje shrnutí klíčových parametrů projektu diplomové práce a jejich stručné zdůvodnění: •Zkoumaný problém a očekávaný přínos •Hlavní výzkumná otázka •Klíčové teoretické zdroje •Metodologie • •CCa 450-600 slov Úkoly v rámci tohoto kurzu úkol (upřesnění viz níže) konzultace kdo rozhoduje způsob odevzdání způsob hodnocení 1/ Účast na semináři učitel učitel aktivní přístup studenta v průběhu celého semináře ne/přítomen 2/ Volba a formulace tématu + nalezení školitele diskuse se školitelem dohoda studenta se školitelem do 23. 10. 23 vložit do sdílené tabulky uvedené v organizačních pokynech ve studijních materiálech ne/dodáno 3/ Reflexe východisek a formulace Projektu DP písemná či osobní konzultace se školitelem školitel vložit do odevzdávárny v ISu v termínu dohodnutém se školitelem ne/přijato 4/ Formulace Zadání max. 1 strana, (velikost písma 12, řádkování 1,15) písemná či osobní konzultace se školitelem dohoda studenta se školitelem vložit do odevzdávárny v ISU v termínu dohodnutém se školitelem ne/přijato 5/ Vložení oficiálního zadání do ISu diskuse studenta se školitelem student se školitelem školitel vloží přijaté Zadání do ISU včetně přesného znění tématu v českém/slovenském a anglickém znění ne/vloženo -zápočet Proces konzultace •Pravidelně •Připraven •Dle domluvy se školitelem •V Isu jsou konzultační hodiny. Pravidla akad. psaní •Měli byste se vyhnout nespisovným výrazům, hovorovému jazyku, ale také subjektivního úhlu pohledu. Neměli byste používat žádné emocionálně zabarvené a práci založit na vlastním postoji. To ale neznamená, že byste si na téma nemohli vytvořit vlastní názor a do práce ho promítnout. Musíte ho však podložit relevantními argumenty a literaturou. Akademická práce zkrátka není novinářský článek ani úvaha. Pokud si nejste jistí, jak na to, není od věci, si před psaním bakalářky zapsat nějaké akademicky zaměřené kurzy, kde si psaní bakalářky vyzkoušíte nanečisto. •APA nebo ČSN ISO 960. Viz také následující dokumenty •Sylabus •Zde zapisujte téma a školitele Děkuji za pozornost •