Self managment Time managment ING. MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ FSS, PODZIM 2023 Nástroje TM ▪ Paretovo pravidlo ▪ Důležitost a naléhavost ▪ Metoda oblázků ▪ NE seznamům úkolů ▪ Poměr 60/40 ▪ To do – today přehledy ▪ Schopnost říkat NE ▪ Křivka výkonnosti ▪ Práce s dokumenty ▪ Kontrolní seznamy ▪ Delegování „Zítra je taky den...“ Sloveso prokrastinovat pochází z latinského procrastinare - příslovce „pro” (pohyb kupředu) a „crastinus” (patřící k zítřku). Fenomén prokrastinace má dlouhou historii a krátkou badatelskou minulost ▪ Antika ▪ Vědecko-průmyslová revoluce – kolem roku 1750 – negativní konotace ▪ 60. léta 20 století básník Hésiodes, kolem roku 800 př. n. l.: „Neodkládej svou práci na zítřek ani pozítří, pro líného pracovníka neplnícího svou stodolu, nikdo neodloží svou vlastní práci. Píle jde ruku v ruce s dobře odvedenou prací, ale člověk odkládající svou práci míří ke zkáze.“ Cvičení Prodiskutujte ve skupině: 1. jakou máte zkušenost s prokrastinací. 2. čím prokrastinujete 3. jak jste proti prokrastinaci bojovali 4. co se vám osvědčilo Prokrastinace Odkládání věcí na později, přestože víme, že bychom danou úlohu měli udělat hned a budeme se potýkat s nechtěnými důsledky oddalování. (Neenan M.) - nejedná se o lenost (dělám jiné, příjemnější věci) - nejedná se o úmyslně odložení (k tomu mám důvody) - jiný záměr a jiná skutečnost (chci dělat něco, dělám něco jiného) - důsledky vážné, především u chronické p. (deprese, pocit viny, úzkost, špatné výsledky….) - budoucnost je nahrazena krátkodobým, momentálním příjemným prožitkem - snaha chránit sebe před nudnými úkoly - okrádání sama sebe Prokrastinace ▪ sekvence chování směřující k odkladu ▪ vedoucí k výsledku chování, které neodpovídá standardu ▪ týkající se úkolu, jehož splnění je pro prokrastinujícího jedince důležité ▪ výsledek stav, jenž lze nazvat emoční rozladou. Milgram, N. A., Batori, G., Mowrer, D. Correlates of academic procrastination. Journal of School Psychology, 1993;31:487-500 Styly prokrastinace ➢ Perfekcionista – nezačne, protože by to neudělala dokonale ➢ Snílek – realita je příliš nudná, on sní o nereálných cílech ➢ Pesimista – nechce riskovat, snášet nepříjemné situace, nevěří si ➢ Škarohlíd – odmítá návrhy druhých, ale říká ano i když dělá ne ➢ Krizový manager – snadno se nudí, potřebuje stres „na poslední chvíli“ ➢ Externista – neumí si rozvrhnout čas Sapaduinová a Maguire 1996 in Neenan, 2015 Důvody prokrastinace ▪ Úkol ▪ Všeobecný přístup ▪ Iracionální přesvědčení ▪ Další faktory Kategorie prokrastinace ▪ prokrastinace v běžné denní rutině ▪ rozhodovací prokrastinace ▪ neurotická prokrastinace ▪ kompulzivní prokrastinace ▪ akademická prokrastinace Milgram, N. A., Batori, G., Mowrer, D. Correlates of academic procrastination. Journal of School Psychology, 1993;31:487-500 ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Akademická prokrastinace - odkládáním úkolů týkajících se studia jako je psaní seminárních prací, přípravy na zkoušky, domlouvání individuálních konzultací… - Nejvíce prozkoumaná - Souvisí se studiem - Jako problém ji vnímá téměř 90% studentů ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Počty Rozvíjí se v období rané dospělosti s vrcholem kolem 20 - ti let. Odhady naznačují, že 95% vysokoškolských studentů se potýká s prokrastinací 20% dospělých trpí chronickou prokrastinací (Persaud in Neenan) Steel roce 1978 uvádí - 15% dotazovaných uvedlo, že občas prokrastinuje a - 1% respondentů se hodnotilo jako velmi často prokrastinující. V roce 2002 - občasnou prokrastinaci uvedlo již 60% respondentů a - velmi častou 6%. Posouzení prokrastinace ➢ Intraindividuální proces ➢ Neprůhlednost pro posouzení okolím ➢ Sebeposuzovací škály Pro měření akademické prokrastinace je v českých podmínkách je vhodná dvacetipoložková česká verze Škály prokrastinace pro studenty https://www.adiktologie.cz/layova-skala-prokrastinace-pro-studenty ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Boj s prokrastinací Spejbl říká: „Hurvajs, musíš si umět poručit.“ Hurvínek mu na to odpovídá: Což o to taťuldo, já si poručím, jenže já se neposlechnu.“ ▪ Posilovat kognitivní zdroj ▪ Trénovat vůli – učení návyků (začít na minimální laťce) i odnaučování zlozvyků ▪ Racionálně-emotivní behaviorální terapie - A aktivující událost (Activating), B systém postojů a přesvědčení (Belief) a C emoční důsledky (Consequences). ▪ Behaviorální terapie Řešení prokrastinace Řešení prokrastinace zahrnuje 4 fáze (dle Drydena in Neenan) 1. Uvědomění – objevit spouštěč 2. Cíle – pozitivní formulace 3. Závazek – práce 24/7, krok do neznáma 4. Vytrvalost Snažit se nebo skutečně dělat? Jak sníst slona? Jsi ochromen? Nemáš odvahu se toho pustit? Odkládáš začátek? JE TO V HLAVĚ! Naporcuj slona na miniporce! Jez malé kousky! Postupuj krok za krokem a slon je snězený! ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ Doplňující literatura Jana Švajcrová Prokrastinace (odkládání povinností) a její zvládání u vysokoškolských studentů, diplomová práce, 2009, UK Praha Děkuji za pozornost ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ, 10. SEMINÁŘ