Self managment Time managment ING. MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ FSS, PODZIM 2023 SEBEROZVOJ PORADENSTVÍ SUPERVIZE MENTORING TERAPIE OPEČOVÁVÁNÍ KOUČINK Koučink Rozdílné přístupy, s rozdílnou odborností a rozdílnými postupy ➢ Poradenství – dává informace, rady ➢ Supervize – prostřednictvím rozhovoru dává supervidovanému zpětnou vazbu v oblastech jeho práce, ➢ Mentoring – předává vlastní dobrou praxi ➢ Terapie – hledá příčiny, zaměřuje se na problémy, potíže, úzkosti…. ➢ Opečovávání – dává podporu, empatii, naslouchá a polituje ➢ Koučink – pomáhá najít cestu, zaměřuje se na cíle, na rozvoj Témata koučinku ➢ Stres ➢ Životní a obchodní krize ➢ Nedostatek motivace ➢ Problémy se zvládáním týmů, změn, atd. ➢ Mentální bloky ➢ Konfliktní situace Koučink Termín pochází z anglického slovesa coach (trénovat, vést). - metafora kočího (v angl. coach) nebo dostavníku – jako prostředku, pomáhajícího dostat se důležité osobě pohodlným způsobem z místa, kde právě je, na místo, kde chce být. Jedná se o proces, ve kterém pomocí rozhovoru kouče a koučovaného dochází k posílení vnitřních zdrojů koučovaného a tím nalezení řešení ve zvolené oblasti – řešení problémů i osobní rozvoj. Profesionalita kouče ➢ Obecně lidské vlastnosti ➢ Sympatie mezi koučovaným a koučem ➢ Odpovídající vzdělání ➢ Certifikace – ICF ➢ Etický kodex Historie Timothy Gallwey – sportovní trenér, „objevitel“ unikátní metody Inner game Jeden z prvních, který demonstroval ucelenou metodu koučinku, která může být využita v mnoha situacích. Ve sportu a později v obchodních společnostech. Cílem je zvýšit výkon. Inner game ➢ Něco se děje navenek – znalosti, technika, rady… ➢ něco se děje uvnitř – vnímavost, vědomá volba, víra v sebe. Úspěch = vyrovnanost těchto vnějších a vnitřních her Základní princip vnitřních her 1. vnímání bez hodnocení 2. Sebedůvěra 3. Vědomá a svobodná volba Typy koučinku Podle hloubky, kterou zasahuje – transakční x transformační Podle oblasti života, které se dotýká – profesní x osobní Podle počtu osob, se kterými pracuje – individuální x týmový Podle počtu koučovacích setkání – dlouhodobý x krátkodobý Výkonový koučink Jeden z nejznámějších představitelů obchodního koučinku je sir John Whitmore. Zasadil se o rozšíření modelu koučinku nazývaného GROW – technika uplatnitelná především ve firemním koučování. Whitmore říká, že koučink „vytváří mezi koučem a koučovaným vztah vzájemné podpory, ve kterém dotyčný od kouče nezískává fakta, ale s jeho pomocí je sám nalézá.” GROW Princip spočívá v postupu od identifikace nejvzdálenějšího cíle k co možná nejkonkrétnějším krokům. G – Goal – cíle, a to krátkodobé i dlouhodobé R – Reality – prověření reality, skutečný stav věcí O – Options – možnosti, alternativní strategie nebo postup činnosti W – Will – jaká je vůle to udělat, co, kdy a kde Cíl – základ koučování - SMART ▪ S – specifický, , konkrétní, pozitivně formulovaný, naprosto jasný ▪ M – měřitelný, lze poznat, jestli byl naplněný nebo ne, podle čeho poznám, že je splněn? ▪ A – ambiciozní, záleží mi na něm, mám do něho opravdu chuť, je to „můj“ cíl, v souladu s hodnotami ▪ R – reálný, lze ho uskutečnit v mé situaci, v mých podmínkách, v daném čase, není to vzdušný zámek, pod mým100% vlivem ▪ T – „timovatelný“, je stanovený termín, kdy ho chci dosáhnout (podceňujeme dlouhodobé hledisko, přeceňujeme krátkodobé) a pozitivně formulovaný Realita Tím, že ji pomůžeme dobře prozkoumat, často koučovaný najde řešení sám bez další pomoci. Lepší výkony je výsledkem zlepšeného vnímání reality dosažené v průběhu zkoumání reality. Otázky využitelné při zkoumání reality: ➢Co můžeš ovlivnit ty sám? ➢Co jsi v tom už udělal? Jaký to mělo vliv? ➢S čím to souvisí? ➢Kdy se cítíš lépe? ➢S kým se ti dobře pracuje/trénuje? ➢Co se ti na tom líbí? Co nejvíce? … Možnosti - modifikovaný brainstorming s cílem narušit vnitřního kritika, omezující a často neuvědomělé myšlenky (To nejde, to je blbost, to nezvládnu, na to nemám…). Využívá se fantazie, pohádky, přenesení do budoucna… Končí výběrem nejlepšího řešení ➢ Představ si… ➢ Kdybys měl neomezené možnosti, jak bys to vyřešil? ➢ Kdybys měl kouzelný prsten… ➢ Kdybys to měl vyřešeno, co bys dělal? Vůle, závazek ➢ Co konkrétně uděláš? Pro kterou variantu ses rozhodl? ➢ Kdy to uděláš? ➢ Kdo ti může pomoct? Jak? ➢ Jak si o pomoc řekneš? Kdy? ➢ Co dalšího je ještě potřeba (potřebuješ)? ➢ Na kolik procent si myslíš, že to opravdu uděláš? ➢ Co potřebuješ, aby to bylo na 100%? Další typy koučinku Systemický koučink – rychlé, nedirektivní, zaměřené na řešení, nespravuje co není rozbité, dělá to co funguje, nedělá když to nefunguje Eriksonovský – svět vnímáme smysly, principy, postupy Všímavý - koučování založené na přítomnosti, budhismus, satirterapie Koučovací princip 1. neexpertnost – expert je klient. 2. + mod – pozitivní zaměření, nezabývat se tím, co nefunguje 3. Zaměření na cíl, na budoucnost 4. Konkrétnost – chování, emoce, myšlení 5. Nehodnotící přístup 6. Důvěra a vztah „Včera jsem byl chytrý, proto jsem chtěl změnit svět. Dnes jsem moudrý, proto měním sám sebe“ /Sri Chinmoy/ Koučink v praxi Koučink V cíleném koučovacím rozhovoru – externí kouč, interní kouč Koučovací přístup V celkovém přístupu mezi lidmi – manager, rodič, vedoucí, učitel Otázky – základní nástroj koučinku Uzavřené – ANO/ NE – rychle zjistím fakta, utnu hovor Sugestivní – při manipulaci s druhým člověkem, tlačím ho „někam“, stačí i intonace Alternativní – dávají možnost výběru, vhodné u nerozhodných osob, nedávají možnost NE Otevřené – JAK, KDY, KDE, KDO, V KOLIK Škála ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Měřicí nástroj využívaný po celou dobu koučování Kde jsem nyní? Kam se chci dostat? Jakou mám vůli to udělat? Děkuji za pozornost ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ, 10. SEMINÁŘ