Self managment Time managment ING. MGR. ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ FSS, PODZIM 2023 Úkoly dnes ČTVRTEK 28. 9. důležitý důležitý nenaléhavý naléhavý tendence odkládat nutnost řešit pod tlakem Složky EI dle Daniela Golemana Pojal koncept emoční inteligence široce a rozdělil ji do pěti základních složek. • Znalost vlastních emocí: „vědomé rozpoznání citu v okamžiku jeho vzniku“ • Zvládání emocí: schopnost „nakládat se svými city tak, aby odpovídaly situaci“ • Schopnost sám sebe motivovat: snaha zapojovat vlastní city tak, aby nás rozvíjely • Vnímavost k emocím jiných lidí: schopnost vcítit se do druhého člověka, empatie • Umění mezilidských vztahů: schopnost přizpůsobit své jednání emocím druhých lidí Emoce • Znalost vlastních emocí: „vědomé rozpoznání citu v okamžiku jeho vzniku“ • Zvládání emocí: schopnost „nakládat se svými city tak, aby odpovídaly situaci“ Co jsou emoce? Celková reakce organismu na situaci, provázená citovým stavem příjemného nebo nepříjemného ladění. temperament X podněty Cvičení 1. Jaké jste dnes zažívali emoce? Jaké emoce jste schopni ve skupině vyjmenovat? Označte emoce pozitivní a emoce negativní Označte emoce prospěšné/užitečné a zbytečné/neužitečné https://www.rachelbicova.cz/ke-stazeni Základní emoce a jejich význam Strach Smutek Radost Hněv Odpor (Překvapení) – chrání před nebezpečím, upozorňuje na ně – pomáhá vyrovnat se ze ztrátou – umožňuje uvolnit se, – chrání hranice, dává sílu k obraně – chrání, odvrací od něčeho nevhodného – zajistí plné soustředění na situaci Reakce na emoce Potlačení (ovládej se!) Zvládání (zvaž, co udělat) Neovládané vyjádření (vykřič se!) Přístup k emocím Já jsem Jsem to já Ovládá mě to Pohlcuje mě to Nemám nad to vliv Já cítím Není to moje podstata Je to malé a ohraničené Přichází a odchází Občasný mrak na obloze Jak zvládnout své emoce „Člověk není rozumná bytost, která má emoce, ale emocionální bytost, která občas myslí.“ František Koukolík EMOCE nerovná se CHOVÁNÍ Pojmenovat emoci Přijmout emoci Zpracovat emoci Promyslet reakci Reagovat Teorie trojjediného mozku Paul Donald MacLean (1. května 1913 – 26. prosince 2007) • americký lékař a neurovědec • 1960 - model tzv. trojjedinného mozku • mozek je organizován v hierarchii • různých aktivitách nebo situacích se aktivují různé části mozku • Nebezpečí – mozkový kmen – stresové hormony, energie • Děsivé informace – limbický systém –chemické látky, emoce • Přemýšlení, argumentace – neokortex LIDSKÝ MOZEK • Myšlení, jazyk, plánování, víra, vědomí SAVČÍ MOZEK • Emoce, emoční vzorce, paměť, vzpomínky, návyky PLAZÍ MOZEK • Boj, útěk ustrnutí • Základní fyziologické funkce Semafor Zastavit se, nemluvit, nedýchat. Nespustit automatickou reakci. Nejdůležitější a nejdelší fáze. Posvátná pauza. Akce – nejlaskavější reakce. Intuice, meditace Mžik – sami mnohé víme dřív, než si uvědomíme Trénování – v klidu, v méně náročných situacích, každodenně. I když se nepodaří, prozkoumat zpětně, zkoušet v dalších situacích. Rozvíjení – pomocí meditace, času pro sebe, všímavosti Emoční deník – zapisování prožívaných emocí Mít všech pět pohromadě Zakotvení v pěti smyslech POSVÁTNÁ PAUZA – prostor, kde leží moje svoboda, jak budu reagovat 1. Pevný stoj, periferní části těla 2. Samota, odchod/odložení 3. Uklidnit tep – dýchání „přes krabici“ (4 – 4 – 4 – 4), tep < 100/minutu 4. Zakotvení - kotva Úkol do 8. 10. vlastní cíl, kterého chci ve vztahu k sebeřízení a řízení času dosáhnout https://gasparotto.co/2022/03/07/the-importance-of-taking-smaller-steps/ Literatura pro tento seminář NAKONEČNÝ, Milan. 2000. Lidské emoce. Academia. Praha. Str. 7 – 28 Kolo emocí a práce s ním https://www.rachelbicova.cz/ke-stazeni/ Děkuji za pozornost ELIŠKA VONDRÁČKOVÁ, 2. SEMINÁŘ