JAK POL^š^pňÍBĚHSVÉHOŽ|VOTA ^--J^JLPolepšit příběh svého života Někdy se _ , Ve *lém "í1 zda' *e Ísme zce,a v po^dku, jen jak s tím přežít knfce je Svete- Jsm© vlastně oběťmi špatnosti druhých. I v této být ČlovL - V,astně pořád řeč-Již staří Ŕekové vědě,j» iak umí nedaří Ch 2l^' a pak ta česka ško,a! Není divu' že se nám tak ^*mu h " G~l'*tyt0 úvahy dovést k dokonalosti, lze si zahrát ■V "Pryč a pryč je všechno...", která se jmenuje: KdybV bylo bejvóvalo V*dv obsahaVena na systematickém kladení otázek, které musí *V,ád|' dosáhl preambu,i: "Co já bych všechno (udělal, zažil, n*Prík|ad. hl' mě0, kdyby ..." Pro inspiraci můžeme nabídnout % kc,ybyCho se s ' ?e marodil v jiné rodině (vůbec se nenarodil, narodil % kc,Vby m-n*m Doh,avím> popřípadě jako hermafrodit), teď bvľe r°diče (ne)da'i do jeslí, mateřské školy, tak bych • nestrádah°C,a,ne 0DratněÍší (Protože bych v dětství citově kdyby mx % Vař©ní. ^ne)da,i na angličtinu, klavír, volejbal, do kurzu KdyK«- ľ % Hbych ľ01 Štěstí na ,ePší učite,e' j, SG (neoženil, (ne)měl děti, atp. n* Všern sľrádá8'' da,ŠÍ možr,osti. Hru lze ovšem hrát i když vinu % aaní vidíte u sebe. Pak je ovšem nutno probrat: kClybyc. tý), nebyl tlustý (hubený), malý (velký), chudý (boha- 96 (A1 sáh s°bě dospělým, dítětem ibodičb^ na r°dičů ybVchK ' Uc'telů, nadřízených, podři' 'QtiV{ °rně *Pětn6*» to* č?pr*vněn!kar°hl''d a*?msi'temen tropit žerty-0<*$, 'e "len;« j. casu .• e"e nan, _ "< 8 Presto „____.. r .-i„ F*lá. Z*?lt č!*Su h Z^p4^esřosemi5iedo5tóř^ >°^f^» n£Tživ°tčaJ,ak.° """Učí maminky ^Lý^L^«,^Tm'P<^1 nfu*álými zákazy, f>0^fc£**W £fme lvšech atelů> se ne<# c/o^v °0 s ^'^ova* " ' °/eřo "'^e že ^ ""pepe příkazy ^ 'oZStu<*°nou»°eněDrZesta»e>»e kouřit, faS4"* r>á P**fe° buLP"Snou' budeme se ;' /í££.to faunou i zlacen někde p°vede a bn Si1, aby *V 0,73 překřičel. Až se vám někdy něco udete se cítit víc než pod psa, zkuste tuto hru: a ó věci Li! 0 SG vam kdy v životě povedlo. Počítají se jak Patř't Dorľí 1 ma,»čkosti. Můžete si své nápady zapisovat C^VaJfcí5ÍS vaši snanu budou křížit černé myšlenky, Vy ,2 ^yste'sľU6 jSte to za c,oveka! Když jste v maléru, tak sj :^ Wte, CQ * káli, jen si hračičkujete a ještě se vychvalujete. Va^ záI a,e radeii t0 zde z°PakllÍe™e ' nevšímejte a| b VuÍ©Hi s T 'e pro ně Porvou. Nekrmeny uschnou. yíc ľ?6*6 úsDě* i nic "poprvé. °^ku opakuje tak dlouho, %i0i> než feľ ?ak si Pohlédněte svůj záznam. Je tam jistě n%ete udě|at i S Ceka,i- vyberte si některou z nich, kterou **Z ľecePt na ^ hned a která by vás Potěšila- Vlastně jste si MUdě,ate J6Í které um'te a kde máte velkou naději, že je 0b> vžcjy UsPešně. ^ohtr^nýchSVn-f prob,érny způsobujeme sami. Stáváme se Příro' rOždě|,t n uda,ostl- Říká se tomu stres. Ten bychom biOíni*Půsoih b,0,09ický asociálni Naši předkové, žijící p°Vort^ života- me,i zkušenost zejména se stresem n*oh**' ohrľf h,ad' by,a i'm zima, občas vypukl požár, te^á?Vatatp MVa,a ie dravá zvířata, která měla chuť se H S?adn> biki 2e by dnešní c,°věk neměl naději na nějaký Pr° nejsm ICky stres- Za obvyklých životních okolností, J 0bjiKš *iv0t mV epicentru přírodních katastrof nebo válek, je * ih, u říkémn -°hem důležitější stres sociálni Sice i my V> ř bft ru* 26 když ne*de o život» nejde o nic a kdo chce 56 dnes Ča 8,8 0no by toho všeh0 me,° byt S mír0U' asto hovoří o distresu. Tím jsou míněny situace nlné <*C^ re<*c| n£%? "•'"■ní, protože •» %s P'*vi?l°sti ^7u,^St9^knme 2aP^ft s rnfroo. Surf řreba ^awfř°^« na hurikán, ma^/fná/^' *° nebo IL« Uc/,u- Dostaneme své mnozW bo"- V obou př/padecň /* energie. Zaměstnáme tím JAKP^pérr ga ****** tSeza6neAř dokwe cukt, uvoW> dané WetV **t* Uao\edv\nky se cvov P" « ,e a «e9^"i ^ko^ P ^ neb° P, tfcké reakce vtastne starty oó J**^ ,udef ^co. ^ sWJad, mohou to V >věc\ W^stně *<*°iWe c° a\yt podnět udtíé své. Spust* v\a* y p(a*se. - co teakcř (ako př\ setkaní *eÄo W^*J*e»cí co «* * kdv není možné ^1^'^ ^íd^Ä Hromadí se tam a ékoA.^ K ^1^^ sKU^f, se n«vva trustračrt "Ji Z&S^a * *oZ sice sor:ľ. 7kl!da)í. co se jim přihodilo, co je P ^gi^ hlediska Jľ ľekdy na Pováženou ale z ^ S** &* "výkon- i? t0 ta ,ePší možnost. Přece jen se UUP°0 ^I * větrnou od* -r°Žní důsledkV stresu sníŽÍti pľk Pl^i slovu707l?d n-ekolika nodin do několika dnu. ^íšs'', dál ž7° , ľ- Ten prav(: "Sta|o se, nedá se to změn* ^ tudy na Í£ľ °Uha! Teoreticky má člověk jasno, a» * se vplétá h d0tV,:nou kalost myslí. V noci ho o čemkoN Uzkostnýoh snů. Ať se zabývá »rr*°J >*j probfr 1? Chvíli 'e "svého 'Vybraného" témf* b0 tr*j čas amaC° se. sta|o a co měl a neměl poté udělat N* plKl* situace n'6?' Weré mai' °"že k pomstě než k řešen' |e. Vede to v«Pak°Vaně si 2akáže na inkriminovanou Tento Ä,6n k ověření bonmotu o chuti zakázaného ^ deprese subiektivně velmi nepříjemný a lze ho zara Co nTL «kfe' 1 zde isou mezi lidmi velké rozdrfy- m Stejně se ^šě'zrační tolerance je zájmem každého^> , z »fiy Äh0dÍ! kdvž dokáže nezměnitelné P»*Ä> sa takovou ' mozné' že někdo to umí a druhý nikoli? T of^ toho co ľ. P°Vahou nar°dili. nebo je to výsledek zPraCbl)de kousek Iŕľ6 Vzivotě Pr°žili a jak? Obojího tam 9» ^j úrovni. DojS nakír na P°dněty probíhá i na mole*^ Podnětu Tlí ,2afľuklad u "ěkoho pod vlivem velm nru tickému 2Í,T 'ezkého urazu hlavy při nějaké havárii) k ap> <-( Podnět NakľtU'pak Pro vybavení dalšího stačí mnohem**^ sePe" Říká ° ?° se začnou záchvaty vyskytovat samy ^ Přinejmenším h Poúrazová epilepsie a neurologie o ^ úr«u he™esetiletí. Proto také zkušený neurolog po vážném Pacient sTrnnohľ'"1''6 P^entovi preventivně ant.epHept.ka se mnohdy diví, proč z něj dělá nemocného, když mu nic není. PŘÍBĚH SVÉHO ŽIVOTA 101 w we aby se. podně^. Nakonec stt®£ n v«let»J^ tfed ne nosile\ či sttu\ce není *w « zacn dep(e3e- ydas«*° ieSe zachvi c^JŽot P?íTie Ä **Srf podobné mechanismy^zW^dne °ddÄ psycLtňckou ^fře£ena^v^»SAo* jf£ Wo9enrt,S.deptesWní^ ^ P*vtih\«h pochopí, iexw^o adn o/g^ose^ endogenní, kteté na ne ze OP*. Tenv *och\mické <^J&^£S** Srřo,a^e?°o;eo o kominuum jedné, j****' pfobW° aAi nek° něco nepříznivého, na f°JLu8\, mU» -wta*a, P°* eSi, mé P» nějaké době píe\de. Ne ne* qm, la ^es snižují nebo vůbec w** • c»m zěvisí, co s\ budete 102 životní SÁM SOBĚ DOSPĚLA, DÍTĚTE 0* něhož Äre* ___ příběh vyprávíte. Když je to drama, z n<^h ábíte ^ vyplynout pouze tragický konec, tak to si P^^^o^^to je '"tohle >ňV* ®te/n?,Sř*/a v&*?& M dalňU ,Pr°stLn* Vřes ^ zbl^snt'^^ *ých an^C^é,a In?6 «loúho«°3od^ ^Pot**^)0aernípm°^ost ^°do°é Působící psychické hWo*hof*r^ Můžete na to f mo?'8^^^^^^ dopřát si cheml* te « Za^°Vch^Uj př'oěhnk ráč,: M^ete se však V předchozí* au»c'' hru: chcete nějaký úplné Jak se zbavit nezvaných hostů n*0 oc S0p Poslední problém, poslední konflikt, zranění nebo nem srdce bezprostředně vždy jeví jako nejzávažnější. Ale ruku den.T^ kolik takových šrámů jste už od života utržili? Jisté ne j ^ buCje ani tomu poslednímu v řadě nedejte příležitost. Co kay ^ ^ar právě ta poslední kapka, po které se vám začne ^ jŕe-výběžků nervových buněk? O to nestojíte ani v nejrne^ Takže si zavzpomínejte. Kdy se vám ve vaší živo gt§gtí? přihodila nějaká nepříjemnost, kterouiste prožívali jako ^s Nevadí, že kontury už smazal čas. Ze ty příběhy jsou' P^^t emočně indiferentní. Jako byste nerozlišovali, zda se t ^ ^g přihodila vám, nebo jste to četli v nějakém románu, z. (a t0 váš kamarád ve čtvrté třídě? Někdo na vás žaloval a "®velkou pravda, trest vás však neminul a vy jste to vnímali ja -nespravedlnost? V šestnácti vám zlomila srdce osoba °P sG pohlaví, do níž jste se bláznivě zamiloval? Hledej te, o ^ ^ najde. Nevadí, že už si ani nevzpomenete, jak se vlas ^ jmenovali. Stačí, když si pamatujete nějakou prezdivKu n Pr«ÍBĚH SVÉHO ŽIVOTA 103 Vt°mto Dřít,CkX,2nak (dlouhá blondýna z tanečních). Záznam si i0* vží/P ade udeMte písemně. Zapište si na každý řádek ? °ě čím JT^n° (nebo znak) toh0' kdo vám ub,,žil' a ve,mi J^Ovjj sj. ■ Az budete mít na seznamu alespoň pět položek, h reá,|e dnľreCtete' U každého řádku se zastavte. Pamatujete t dr»ě dotkl S' rozumově vzpomínáte, že se vás to tehdy k' 'ak jsou Ji'A,e ten pocit bo,esti je už v nenávratnu. Vychutnej- LSte)nosti Vaši dřívěiší traPiči iedno- Po tomto Prožitku iisté 0 v diáři Hxdh,edu a bacené pálčivosti jméno ékrtněte - tak i nfcn onľv>krtávate splněný úkol. Pokud ještě něco z nepří- d!t0 v,astnš 2by^°' můžete ce,ýtext řádku P°řádně zacmárat-Š^n° ^Vrov Sf),něný uko1 " s tím citovým zraněním jste se již * dce jeho"A nyní si d0 seznamu PřiPište posledního p teb°u stein^ °ln Vám necnoe jít z mysli. Řekněte si: "Nakládám rt,r°Ceduru m?**08 Předohozími, kteří mi ublížili." A škrtněte ho. uho, dnuľ^ete několikrát opakovat. I pár dnů za sebou. Tak u Steine m r* ne2aber©. n ľé nemaľí k etG postuP°vat i v případě nepříjemných událostí, ľt°stí- ^eré i^ľnkrétního strůjce. Pak napíšete seznam nepříjem-ině> jako koš* dávno úsPěšně Překonali, a naložíte s nimi h ^cheite x2 byl ten seznam osobně adresný. >U??ní se k u vo,ný Průběh. Žádná "silná vůle", žádné sau?inkUje tím - Že už to musí nastat- vám neP°múže- Hra ^f^^kvapení dr,v' cím méně to budete na osudu vymáhat. sícs a léta^ 2Í,Stíte'že co vám dříve trva,° dnv a nebo možná Us SteJného éf Lnyní 2v,ádnout minimálně o řád dřív. hnHadňuÍf Po7V muŽGte dosáhnout i jinými postupy, které čo °ut i pro tóx11 převyPrávěn« příběhu. Můžete se ovšem roz-V?H svěřit sJ h U antidePresivy, zde bychom ovšem doporu-auni c°si bouř6 rUkou zkušeneho psychiatra. JestW se ve vás rneV Se stí*li o t Vy*adřuÍe výrazný nesouhlas, že nabádáme \\ď\, nt0r°ÍMho r nCvÍá,ními toxikomany, tak vězte, že to je hlas H°diče ve vás. Celá tato kniha je sice o tom, jak 104 sám sobě dospělým, DřTETEW °y SÍ Člověk m Ki náZ0 a ^cHtejl pom3iP°"?oc/sám, ale jsou situace, kdy je ""J n.f °o dokáženaPř« [• následně i s tělem P'°váÄ' ekcní analýz .Ľ*™n° ' 'nternisté. Sice neužívají termín" JJLj 26 Sa" FÄs^P^iff •amí.míuvfo tomtéž. Tým W^JJ, *nfarktu nebo 26 osobn»eti jejich pacientů Kg Po enciáiníkiienX°2ko.vé mrtvicí> mai'' 'adu podobných g «°'-dé, weřf mají nj*!odde'ení označili jakolidi W^JfJ stan" 9 °*«Sř na-Spěch- Jsou ProduW,Vní' Ä stanovují si vysoké rnľ, Požadavky. Jsou perfekcionis^ 5J*i se bavitNedovl a Práce 'e pro "ě va'™ N* 5 kon'cků mimo svoľn^" ľe,axovat °ez Pocitů viny. Mají £J ^obycejně ^"^d Odpočívat znamená vypnout a to * Potřebují mítsvuľden "L ,íou mi,ov"íky systému a řádu. f*J ze to jde K^fnovaný. Většinou si toho ale naber^ £kostř, že zase ne^tóH St,hnout Neus^ "ojují s časem. T£ Ä6 ft hluboký smysl, fl; zce4 Nefao si uděiaP/ d niozno všechny - Francie a ItáHf dovn, "adměrný sponona dovo|enou nějaký velmi zdravý, lec Patni ľá pr°měnr v Z n6bo 'fnak tvořivý program - pak se ten s ľ kÍlom^uľS?,U dřín^ P« níž je nutné denně uděL n/ma,ovat třilafcSľ ř,,onietrů uplavat, dvě hodiny hrát pos/n,, Jľ ob,'bou dělaií y- Něco Př°ce pro své zdraví musí rádio a aLneko,fk véc'' najednou - u jídla čtou, Potomkům. Neum Ol"Ä stihn°u dávat moudrá ponaučení "nym naslouchat - činí tak vždycky na půl 105 lionem a «»B^fRSd s **sernTo Ve P'° ^ ^ 1* Wtóh permanens Z*o pta^J^ W* u sebe. O to vice í** Pw Sri *e Än^nu feUty. tide, Vdeii "Ä&fcaso^íoné ^f«°;tíeba^ Pohyby. Nesnášej0- jsoo • zdtx^ na* nebo dopíavni zácpa v^^dé^u.^' ,sou IPjg t0, c° "chovanou" «"^«^«Ä+ » ^W«** Po«ebu\í - aby H«n «**Ln ^Konri- TaKo0d\cern- Je . \sou dobři, pttrt, ptacovA'^J^eW» RO zní vyrovnával . piebu»eW^e° bX0 n*** d W» chováni iaskavébo Rodifc^ oe^c neustá\e museu dokazovat, bv ia^ svete. *evěí\\i. Kdyby se tneV^c^ve vne^ a nemusett by bo Vaecovn» JIŽNÍMU A K SOBĚ 107 ^Jásce k bližnímu a k sobě ií rutyrri VjnaŠ' ku,tuře velmi důležitou pozici. Zejména láska ftt°bětí- Neoh motlvem a prapríčinou lidského štěstí, tragédií lr ^ i soc^8-Uie_,i cit zvaný ,áska eroticko-sexuální prvky, je udľUnérnu to x vysoce ceněn. Ale pozor - mluví se o lásce i é se slu* -Gku či ,idem' zat''mco sebeláska je kategorií, ke lSárY> sobě "y C'0Vtk raděÍ' nehlásí. Málem aby se bál snad ebevaií MPKPľSt,t' 2e se ma rád a dejme tomu si občas i sám !e' to ie Dnľ r jakznámo sebechvála páchne. A vůbec, chválit n fc'nf přen krok k usnutí na vavřínech. V tomto ohledu se t betyčnVchSUdky' PřecJávané nám Rodičem v nás, rozvinuly do t °ufalost j/°2měru- Mít rád sám sebe? To je tedy pěkná rTlnými a T> y si neco takového mohla dovolit bytost s tak j°P°váilivosti n' Sk,°ny' jak0 ie č,ovek? To by byla pěkná fetovat De' ,ídl však mame mi,ovat a 2 ,askv se Jim 2J*i stejně iaJme t0mu ie mateřskou povinností obětovat se pro občan se má k °VÍnn0Stí manžela(lky) obětovat se partnerovi. ,nUrTl' PotaŽm V i ' ?řeba 23 vá,ky obětovat ostatním spr'- —-y . PredpokiáH Stl" Je to tak trocnu s podivem, nebol S" Íako my Sa^at' že ostatní lidé jsou stejnou nádobou 1 Sd ne8i^S^lLpř?cl8uclel<. že člověk sám sebe vlastně moc i 'žní své jako '' pnkázání nám doporučuje, abychom milovali :e2,'š Kristus n Sama'tj- nik0,i víc- zřeJmě co nepotřeboval Mot|vace jejich va,i ,lní' a t0 zeJ™éna mocní tohoto světa. Po,epšit, C(U nabadání, že jsme v podstatě špatní, musíme se nab'ledni. Zien*6''6136 učiníme maximální obětí pro druhé, je Podstavě vlád • Se mame totlž tak' abychom lépe odpovídali Verit- budou Náprava tkvř v to™. že si občané budou méně Mocnými. TudífT,efší na sociálních normách, definovaných 2 budou lépe ovladatelní. Jen na okraj - Ježíš SÁM SOBÉ DOSPELÝM, P" -oval. fDV' Kristus nebyl v dějinách lidstva jediný, kdo d°^* do#a L0|| chom sebe a své bližní měli ve stejné lásce. K16 ísteCh, aC myslitelů v různých dobách a na různých n vycházeli ze zcela odlišných pojetí světa. - s0 m^f' Je to s námi skutečně tak na pováženou, * seb0,a nt0 málem bát sebe sama? Nezasloužíme si ani troc sd(jí ter protože v nás není kousíček dobra? Pokud neJ^aSytH P,, názor, má sebemrskačskou náladu a dosud se^n šeChn°"' chozích verzí destruktivních her typu "Pryč a pryč \e éti po&] může si zahrát následující hru. Kdo má ovšem v P světě, m trpkosti a blokování všeho pozitivního, co je v nas by hru vynechat a přeskočit kus dál. sem nemožný 7i. -jak W Stačí zodpovědět si jedinou otázku. Například ve ses mohl mít rád(a), když jsi tak nemožný(á)? K^* můžete třeba: neumíš anglicky, okna máš od a léto je na krku, jsi tlustý(á), wd*'* bavit, neumíš odpočívá* * časem, n«»1' •"as od podzimu nemytá *3ft^ neumíš nakláda] kapat ľľVílf takové ro*WmJZ™16' dostatečně se 8Í Ä fiÍd^ftÔ 8 Ä? f adr» v4m bude S*°Ä tr0"e. ierfc^hy, poft Pro vaše prozívá- vás taľo tC.na WT&8^oioSľS?*101* *d* se chcete do í^á^í>'e. Jeden rí0mseívá^na sebe a,ší> budete Z KdyžV^°^ní efekt však pro * tak í °ec^ a pustíte^ iednom ía/,?/ ved/e sebe 8UŽN"MUAKS0Bě 109 6n'ft)SwAP cň*' ^eré si člověk může způsobit prostým ave mysli. w, obrých« C a,iiste * $eb ý večer ^kdv- kolik dobra každodenně uděláte? Což si tak *iiľU ^nechlro 1 inventuru pozitivních skutků, které jste za »W tomu Fr !^emys,íme tím, že budete počítat činy, hodné Neľ iř 1 se 2 Assisj- Ani nemusí iřt 0 skutky hrdinské- cin ^'to však bv!i x eré by někd0 mohl označit za maličkosti. Po reální kví ^'n' kteľy' 'e v rozP°ru s etikou, nebo dokonce d0K ,é rodině 7 f třeba ukradnete pro švagra stěrače, byť je Má/' kdV ie nrl ' že Je ten dobrý muž nemuže sehnat již od u6s 11 Pochybn 0 uzmul jemu, tak tohle dobrý skutek není. atera y nosti, co lze zaevidovat jako pozitivní čin, držte se ^eive,i °črNPer0berte CG,ý den od okamžiku, kdy jste ráno s9rÝ; mi m^te te H°meňte ani rnaličkosti nebo skutečnosti, nad eaľ°*reÍmé enci mávnout rukou, protože je považujete za a sJ^M že istV,n^°Stl'Jako dobrÝ skutek sj múžete kuPřík,adu i vč nu> včas- Vsta,i včas' nacnysta,i íste dětem snídani f^orS přiáJ» Po ,StG Se opravili do P^ce a skutečně jste tam káľľ radV, ač t °h,i jSte ko,egovi s úkolem, s nímž si nevěděl « sví061* den isľmáte v náP,ni Práce- Ještě jst,e mu TřÍ'í ne? d°rní. p0 J tev Pracovali podle svého ne\\epé\ho veóomi d0K^Pomně|j p ftô domu jste nakoupili a vůbec na nic jste TiláH ^'něné . ÍSte si hrá,i s dět™. četli jste jim atp. Pozor na nech *nce Pres # nevyzadané služby. Převedete-li slepého ..r!e|' dobný J,rekvent°vanou tfižovatku, když on tam vůbec y>Mobr°" ľaLkutekto není- ' rrn^lní hSľv iste sj z dneška vzpomněli, jsou jen banaW-Den života obyčejného člověka? ZaórzXel To se 110 SÁM SOBĚ DOSPĚLÝM, DÍTĚTEM I R° zase dostal ke slovu ten nespokojený, poněkud nadť_0V a mentoruj.cí vychovatel v nás. Ta horší část rodičovské" >. trestajíc, kazdy byť jen domnělý prohřešek, leč ponech^ bez povš.mnuti vše, co by stálo za pochvalu. To FJLý samozřejmost, ze třeba někdo plní své povinnosti, je g a, k druhým, tak co! Není to samozřejmost. Jen nejsme **** pLnľnnH-ebeľrÍzmatem ,oho dobrého, co se nám pod^ S ľ C.Mnás se s ob,ibou zamořuje na to, co Jsn**,, AAh" n6b0 pokazili- či neměli udělat a na to jsg» cas udelalL Nenechte se jim zmást. Nenechte se jím zatla** ° nic nľnľ,K P°S,0ÍÍ' že na vás ™°h° dobrého ba možnájg ho stľ,Íe'-K mn0hé' Jen 'ste v situ*ei člověka, který z f*g* Ľľľ ♦ .° SVitu V8touP" do jeskyně. Nezbývá, n*ž » Lu n!h h' f10 ChVÍIÍ t,vá- Takže se nevzdávejte, když si zp** ku nebudete s to na nic vzpomenout. Jen si klidně zopa^1 otázku co dobrého jste dnes udělali. . Ne „rJl1 ua *° udelat si záznam dobrých počinů písemné-? a onomŮ 9 ľ*" další dobrý ľkutek, tj. vyhověli ná* rstľn£ľ ľ Snf ™ Rodiči v eobě, kterému tímto dokážete. Z? e ľotľ! 3 P!lSpíŠ prot°- že °"° ee na to dobře dívá, kgg ůnů mľ. k3 b"ém- Mate"li 2a den na seznamu deset dobrg odměn, J% naStat čas °dP'ety. Tou je v našem pnp«J Soň' h k6 t0 být cokoli- c° v*s potěš či pohladí vaš. nebtiľ^ ° n°St' kterou si ««* říkajíc dopřejete navíc, sorchu £Z 9TU- Pr° někoh° ie *o pamlsek, jiný uvítá teplou S nebo kouPel- Může to být četba, poslech hudby nemáte^' ?eba h°dina spánku navíc. Netvrďte, že na o CS »f nr-ľ č'°Věk má vždV ěas na věci, na které si jej udělá. Mľ,ľľS 23 cel°denní konání dobra odměnu zasloužíte! hm 7ÍhlSe ?ebe°dměňováním potíže, můžete si zkusit další iľn^/'J,' °VŠem můžete, i když žádné problémy nemáte. Je prijemná. Nazvali jsme ji: iifevta*budout*a» e^°sVe^ Popsanou fcMLta něčeho moc \e » pebo ^efl*> *Jj»t» <*. ^aonouz nvceboz«^ Pa* * ?ft. CoX tfn* cestoK xěiKélogw Poníom^°f\Vu S* Pad0A ta» to a tou pM a ffio, pud*J 0a f«* Mmpřeženeme Ln***^¥» ^ Měmostt, za\\mco ose» bv „ám zawnc° ^oi^' KdviSavamWaxouzacoo R *V °^ to & ono p* neudě\a\,^ ^0^.* pus^oohtN. i.Coimuzeto' ^ ,e v> oC»na Gaknto\erne n^enty zahnět. 112 SÄM SOBÉ DOSPELÝM, DÍTĚTEM noa*" života. Nyní to zkušen ne 2 P^dchozího textu, tak ze Živow.■•■■, * tltcKlSÍ Zamysle,e se nad «""■ '° byste si t*U P*J být mSřem f by byl° možné realizovat.Takže přáA a seľi nvt6nm kouPat se" a*d- Napoprvé vám a'espoň S °ľ, "epoleze z krku- Zopakujte ji v prvním W» VšímeÍ*a si svých pocitů, když * 'aze to proh,áš " byl dominantním prožitkem úzkost. Z človeka se kdesi ve ttt!!*° 2 c.nlupaté deky, hlas má stažený. Možná oopak js ľÄ Skrítek' Werý říka: "Nehraj tu hloupé hry. Nechte skli TlKdybyS radě'f udělal(a) tohleto a tamhle »1 zopakujte co ?, si kaPe Pe|yněk kam chce. Nahlas » doluramenrtrľkraľsehrK-POStaV,e Se' naPřimte Pateř' ^ te. Můžete sě n. 6 hloubeji nadechněte a pomalu vydechne-Třeba na obľohn e*** na něco pěkného, co máte rádi. obraz květin,, SV6,la města' Wera oknem, nebo na už by to meto Znovu.nanlas řekněte: "Zasloužím si..." Teď i v tamco^£Tíä* Jak ve vašen. prožitku, tak pocítíľe uvoľne ' 6a EST ľ-SVé "Zaa'oužím si..." tak dlouho, až opravdu vľže s ľozľsta * Ä" bUde patřit člověku' Mery Hru lze aooln ľ nľS?1 ^2dyť * si to Přece ^sloužíte! můžete svéS,P k'Í'"1 rŮ2nych P°můcek. Tak například Potíte a zaměřftp J "a ma9netofon. Když si nahrávku budete asi ořXLf e?,-n? Pozoravání, jak vaše dikce zní, k vám bude DromS .V?tŠ-Ínou Pří'emně. P'"°™ na konci ouoe promlouvat úplně jiný člověk. Klidnější, jistý si svou K BUŽNlMU A K SOBĚ , ue si také stoupnout před e, ,a mohou použít v-deonaWávK») To P 0 ,ie dívat ^**»», když říkáte své ^^představítelné°b málem P*očiié, člověku dělá zP°čátk"Ä možná SP^V Zavám« 5* «t» v takové situac NJ*N k,á slep.ce ^ k ^^.stioké zátiší. Budete vypadat lak f(|cat .?odN^ e 1"**» oblevit stín čertíka, který bud To máš z jak0 C{L pr0pacný, úzkostný, tak tady w dost 5» •bys konečně umyl(a) * "fjy si P?e^ si " I* í* Nenechte se tím od(^tľ"Zes,ouZ,^fte si P°dob'-V jedné sekvenci opakuj ZaS,oUz.tek „i 5*o. dokud vám to nebude neprg£ k užitku^3" několik ^*her nechat, když vám zrovnaný kujte h^ p 0 den a bude-li se vám ^^e op*** pfávo. ÍJ* Tak dlouho, až budete sarr* Ä * t0 má* Pj» ľ sv00 Nizovat své přání. Až vám *^££ho PoC^'bude bavit-S?* 1'ného (« jistoty v hlase, prH*jn vás hra bu s| ^ fikáte) se kýžený stav projev. t.m, z 6)oveK má P^ sern J* to vw^ S nnynání, ze i *W » doStanete ■* ^ °bčqsv|^tně stav projeví i t,m, . ■»ufeľ Pohrát |ľ, P°znán'. že i dospělý člověk im., \rs u 'éto h Sl ,0 zas,ouží. Když se dostanete až sem, ^ech*6 s větí- Setrvat Jen měnit "objednávky". Nikdy "Zašlou™ počtem zakázek. Nemůžete chtít najednou '.'terévám'msi■■"nástedovanétíístránkovýmseznamem ?S0c( r,"60- Tenrľ avot d,uží' se mine účinkem. Žádejte vždy jen *e Port ^ rád , ' dosfanete, chtějte další. Ne proto, že S|V or °bf1é pos, vavce- Což by možná potvrdili ti, kteří verí, *'•••' ie*'"6 se rad- Py 'sou sch°pny vyvolat pozitivní ezoterické iSL^ně ľ? 2cela zemního vysvětlení. Hra "Zasloužím L>Cnépostoľ« ó náročný p°sttjP' iehož cítem ,e změnit > é". kl?' °o smľ' osto'e k sobě a k tomu, na co máte právo, Nit n da zrné 00 nesmfte a co musíte, abyste byli "dobří ^fe a?- To h '6 těžká a Poma,á Nelze ch,ít všecnn0 ^ yste byli jako někdo, kdo se rozhodl, že si za 114 sAm sobě dospělým, dítětem i "°dlre dohrou POSt^ SO,idní PKbytek. Buď za tu dobu Mľ!;^* blanou boudu, čímž se utvrdív neděnTaTV\£'0toí° ani P°řádný dum "eumí, utvrdí v ľom aľľľ StáleJeš,ě u k°Panf základů, čímž se ope ^ obľazném nlnľľ0^' neboť ™ "ic nejde od ruky. VJJJ Kdvľ^ľ P ladu ie absurdita obdobného počínání nabily Suše dľvC °bd°bnym 2Pus°bem nakládáme s obsahy jj m«5 doS^?' 2610 nefun9"ie. Takže budete-li chtít^S hm%«.ľ -? t0 )en ke zk'amání. Pokud byste zanevřeliJ*" n však retné m ť"" neby,° by*> *aa tak velké neštěstí. Hro*£ možnosti í nebezPečí. že zanevřete sami na sebe, na nemožn t^0'!"?6 růs,u- že «' Potvrdíte, jak jste <, a bidete 1V ^ 8 medvědí al"žba. Takže raději chtějte rt* vnítřní zmľnV3^1'- Že dos,a"ata hodně. Práce na J*JJ šoúdl'S ****** čas" Nabo to můžeme vzít Z Do tfetÄ m°? je Ve'ká Ctnost Kd0 si P°čká',en 86 "tedy soěcheiľJ* ľU2eme obra« ke klasikům "Festina leňte", »g tato n?i ^aľ' řr8VÍ hodně stara finské přísloví. Pokud **f nebo sľ S 6 1aVÍt' nech,e )'■ Buď si nemusíte hrát vubeC nebo si muzete vybrat něco jiného ,íí hru Je ľí Z'ÍStÍt'Íak ÍS,e "možni"'můžema várn nabídn°Ut CoprožrVám kd«* ' Kt,y* «e mi daří? . se mi daří? ÄTdíbTL^161 d° minulosti. Vraťte se ve vzpomín-boom Třeba šil lľ Vam dařil°-kdy ista měli tak říkajíc osobn studľní orofetľ' ^y JS,e byli sťastně zamilovaní. Nebo jste meli ASTÍ Či jiné usPěchy- Nazáleží zdaleka na tom, o něco čooc«nľeHhy byly socia'ně hodnoceny, tj. zda šlo počtľor^ášľn" Kd!kd-° (naPř- Přiia" ^s na školu, kde pomer poctu pnhlášenych k přijatým byl 50 : 1). Nemuselo jít zdaleka ^ * K SOBĚ 115 W*0 *6f* istln*éh°*ale Povedlo se vám něco pro vás důležité-fy^ně a touzi,i- V této situaci se člověk cítí uvolněně, se^stf. Poku f8 rád> Má DOCit-že ie Před ním svět otevřer,ých ! Svět ctoTx Se do tét0 dobY vrátit a vybavit si, jak jste v ní 3 Pro^e prožíva,i- pak si vzpomeňte, jak jste tenkrát % J Pravě n* a. rea9°vali na běžné životní svízele. Že jste kte t , bn°sti I, f A,e mě,i' ienže )ste )e bra,i Íako neP°dstat" něj ?ké obrate0 émové s»tuace, které vyzývají k řešení, což ^ou ,k°u D07vrUky realizovali. Neboť když člověk prožívá pro d° druhnřo'!n,U věc>tak dr°bnó ž«votní události se dostačí ,a%Jt^ Tedy I*™* kam patří. Když prožíváte Po dr»ete *T • nez,omí Polámaný mlýnek na kávu. Buď se °&r»Cestě na S'ukoávu můžete nakrásně kupovat mletou, nebo y- Kdv? UZku s mi|ovanou bytostí dáte mlýnek do Nř?^6' ie Že k6 dozvíte» že i© neopravitelný, první, co vás Se. 1 nový 'kj? brzV budete mít novou domácnost a do té přece cítící Přesná 0rT1,ýnek- čímž máte 0Pravněný dojem, že život Wme d°bře 1 P°xd,e vašich Podstav. To se pak člověk má rád, v?'1? men* m dost energie na to' aby Si P°radil se svym kS? tak bvk^M1 vVe vzpomínkách do doby, kdy tomu u vás nikrt Vas buď ?2na varn do vašich úvah zase proskočí čertík, DnuVne*ažiii ,presvědčovat, že něco takového jste vy přece irn m<2nw* CKVz nevíte, \afcz podoby P v«*>o « ?5 »■ Nto to ««*». ^ W \e. t°JSw» °> e**>Q >t * to tok \edtvoducVvé _ox *J?^**3p^ tfe*. X*, * budíte se n<>** K>*Va.te metete totéz.^ z„».e0 vú» s°o ^6» ^ v ^ 4to vněm ^V'**^e^^ 0>^eW^ ^WutouecepV nevzaté ^anof J>^cof>\oO; na negativní, na »J se daí>; S^oo^rt^o^<*od s HěW p\nou Wavu VoY\o, o wadtv a^°"_ P°v «Q& fctak s\ atogance po* d&voo_ vrW» j,**** Woie v mvstenfc&cn T^^ld^B< SpěchaW za ^\^°^^oW> wweMiNy v&m\\, tefc sp« v se 118 a-,. ^ S08É VŘELÝM, DÍTĚTEM I BODiČBM CoPa« měli 'é2 £ tak Pod'ážděná> ^a/y obdive ?ys,et "a wkn. } a obratem «o zapomněli. "ecbce zdržS,ň S°bě' ienh?'^ Re<*Pt, /ak to zase tak okoušet násteJ, • "ebo «' chcp T'edat! KdVŽ aa nékd0 S,edu''o'techniku- d°Přát ještě navíc) může Jak ukazuje nám,,-» ^ na zed-^t^népřfeiov,- aa malován 6 J'm t^^\vefdávno, že malufli ffi* Povahy °S ?ndě,ú- 4hazí f^3 'a P^ávě opačná. ,Mu.2e'a si jí Certi- a tudtf „ °no' ie íso" *° by*»° Zpuaobie časově^* ?er* "urst» n 2* P'afř steÍ"á . U/adnoduššL ároČněíá'' ShLt™*0 "de ,u*a" Ten druhý svém životě k Var,anty sta* vyberfe si. P^ání bylo v kaee£n ^dním tématem o \ Hoňte >e<í"°»° barvu svycn > » ?ožnéh0 S0 f y'° by dobré, aby vaše a'a mohou č,"' ?k,°n zemské "°J°cnnik°u Mě nezměníte P^Jistotuop^ °veka notně DoÍTřÍky- Mnohé maličkosti, ™ v bWě &^e vědět všechno -dedkem ze »»»vyčkat, co se Vno Wu\e. Ptoč, vxev^e- ^ * *° \ako s\\tt\ \e\ao\em zv ln/0^a' .V^au^'í aviatiky zo SiJ8 ^ rozhodli pro generální ÚW.di svo..; NA da«í postupy. Je věcí vašeho ^*°dn^'n|dk0,ik bičovali veci, Ktere ;>«•'• ~ ci mohli ovent, ze to "í'te skromní Ä es^I - sve »>n^o M se na vasetn ?^ J*** as\ vas metoda f*\\ tnW\l ne Vder)^ opet . • alftT Sl zmaPovat, kde ehe*0 Předlh ie raděÍi Postupné. 'a Zepte\te se sam\ **^\2*^na», \e «eba«^\ tfáV, Abyste se v tom \épe vy postopn perské podAe tematických okvuho Pí roann» v voVného vztefty* de\\, . *__eM i rodíce^ SÁM SOBĚ DOSPĚLÝM, DrTETtw času atp. Pak probírejte jeden okruh po druhém a á|en£jší si k němu nápady, co byste v něm v blízké ci vz zazna-budoucnosti chtěli mít. Moc o tom nepřemýšlej*®'^ ^ menejte si, co vás napadá. Zapište i věci, kt ate|-budou připadat hloupé či bláznivé nebo i nerea" ^eia né. Popisujte absolutně ideální situaci, která oy nastat. Dopřejte si skutečně vše, co byste neK°> geC. mít. Pak se zasněte do svého báječného života v ném světě. záznamy Až vás snění přestane bavit, vezměte si sve * ^ ^ a svého Dospělého a trochu je proberte. Vybert ^Q deset až dvacet životních cílů, které považujete pr ftu za nejsmysluplnější a které nejsou zcela mimo ^$ (můžete vybrat i takové, které se vám sice nym P zdají nedosažitelné, ale jsou na světě mozné- H'v t0 je řadu lidí, kteří těchto hodnot v životě dosáhli). ^"íftoVat pak rozdělit na cíle, které byste chtěli začít "•gľSt co hned, a na ty pro budoucno - tam můžete ještě 0 ' chcete za pět let, co za deset, atp. Je to vize a.nej z který musíte za každou cenu splnit, takže pocrtejte ta že vaše dlouhodobé cíle se mohou v průběhu & měnit. Nebo spíš musí, protože svět i vy se stále> m také. Počítejte s tím, že své dlouhodobé cíle cas oa předěláte. v . . 0(0 Vyberte si jeden z cílů, který teď a nyní povazuje*bh sebe za nejdůležitější. Pokuste se popsat no p možno jednou větou. Musí být formulována y Pr'T°"ám čase, tak jako by cíle bylo již dosaženo (freM. doma pořádek.) Lepší je formulace pozitivní (teoy ' ^ co od života chcete, ne to, co nechcete). Pa* P' otěže své fantazii. Neuškodí využít stavu rei ■ Představujte si, že už se to všechno, co si prejeie, SÁM SOBĚ DOSPĚLÝM, DÍTĚTEM ř^ú 1 tát^é n£?réP°važujete pro set* «2J a "ala fa0*** VZ s»ýtě možné, tj. **> tet co?0t/cno lchte» začít uskutečňovat ml0"* seTí spočítejte st!*, °>o2 *a nSS" * c/7i° Uhod°°é cíle čas odČ**> kl vě*ou t Pokus?? a W považujete VJ 4o, co si přejete, děje- 6K8U^MUAKSOBÉ 121 ru Vahu- stoProcentní úspěšnost Ale na 75 % už připadá ^Vejte a/e Vz Se vam něco nevyvede, nevadí. Zkusíte to příště. etlyia hra M020r' aby se tato hra nezvrhla v pravý opak. Aby to e°ePt neúv- m nernozný...", protože u mě ani tento zaručený ° Sebelés % ule Pr°č ° toni píšeme zrovna v kapitole, která je Sebou oř C v Ta i'e totiž podmínkou, abyste věřili, že máte před ^síouŽíteř ren°U P°2Ítívní budoucnost. Vždyť vy si to přece