VPLb1154 - SYLABUS „Sebeřízení a time management“ Vyučující: Mgr. Ing. Eliška Vondráčková Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. Období: podzim 2023 Doba a místo konání: čtvrtek 8:00 - 9:40, U42 Ukončení: zkouška Kontakt na vyučujícího: eliska.vondrackova@centrum.cz Podmínky nutné k ukončení předmětu 1. minimálně 9 x účast na semináři, 2. do určeného data zpracovat v rozsahu ½ normostrany textu ✓ témata, která student považuje v daném semináři za nejdůležitější, nejvíce ho zajímají a co od nich očekává - do 28. 9. 2023 ✓ vlastní cíl, kterého chce student ve vztahu k sebeřízení a řízení času dosáhnout - do 8. 10. 2023 ✓ jaké kroky při dosahování vlastního stanoveného cíle za uplynulý měsíc udělali - do 5. 11. 2023 ✓ zhodnocení toho, jak se studentovi podařilo vlastní cíl naplnit a jaký nejbližší krok chtějí v jeho naplnění udělat - do 17. 12. 2023 Zkouška: Písemný test Přehled témat: Porozumění sobě a druhým 1. Úvodní seminář - emoční inteligence, time managment a koučovací přístup – 21. 9. – on- line Připojení na seminář https://is.muni.cz/auth/go/online-vyuka-4o1wko Emoční inteligence je velmi důležitá funkční oblast osobnosti člověka. Představuje soubor schopností a dovedností, které nám pomáhají emoce nejen zvládat, ale ještě jich využívat k co největšímu osobnímu a pracovnímu prospěchu. S ní souvisí schopnost motivovat sám sebe, efektivně využívat čas a sám sebe řídit způsobem, který jedinci umožní dosáhnout svých osobních cílů. Cíl: • Uvědomit si souvislost mezi emoční inteligencí, efektivním využíváním času a schopností sebeřízení. • Zadání prvního úkolu, organizace celého semestru. Povinná literatura: SCHULZE, Ralf a Richard D. ROBERTS. Emoční inteligence. Přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-229-4. str. 53 – 71 NAKONEČNÝ, Milan. 2000. Lidské emoce. Academia. Praha. Str. 191 – 192 2. Práce s vlastními emocemi – 5. 10. Ten, kdo pracuje s lidmi, chce druhým lidem pomáhat ať už v oblasti tělesné nebo psychické, musí především rozumět sobě a znát sám sebe. Potřebuje znát své přání, potřeby, silná a slabá místa. Musí také rozumět svým emocích, dokázat je rozlišovat a pracovat s nimi. Cíl: • Role emocí ve vlastním životě • Vliv emocí na vlastní jednání a rozhodování • Nástroje k celoživotnímu rozvoji EI • Uvědomit si úroveň vlastní EI Povinná literatura: NAKONEČNÝ, Milan. 2000. Lidské emoce. Academia. Praha. Str. 7 – 28 3. Motivace a sebedůvěra – 12. 10. Schopnost zvládat širokou škálu pracovních úkolů, znát vlastní priority a rozumět vlastní vnitřní motivaci je důležité pro úspěšné zvládnutí životních rolí. Práce často nepřináší okamžitý efekt úměrný míře nasazení a úsílí pracovníků na různých pracovních pozicích. Předpokladem pro efektivní práci, stabilní pracovní výkon a vlastní psychohygienu pracovníka je vysoká míra sebedůvěry, sebejistoty, vnitřní motivace a schopnosti neustálého rozvoje. Cíl: • Poznat vlastní cyklus ulpívání v malé sebedůvěře • Nalézt možnosti posílení vlastní sebedůvěry • Porozumět vlastní motivaci pro práci v pomáhající profesi • Rozvoj vnitřní motivace Povinná literatura: CAPPONI, V., NOVÁK, T. 1993. Sám sobě dospělým, dítětem i rodičem. Grada. Praha. str. 95 – 122 Praško 28 – 29, 57-69 4. Schopnost porozumění emocím druhých – 19. 10. Jedním z předpokladů úspěšného zvládání pracovních úkolů i osobního života je schopnost vyznat se v lidech. Jde o jednu z nejužitečnějších dovedností, která člověku usnadní život, umožní mu uspět v práci a pomůže mu zvládat i náročné situace v osobním a pracovním životě. Tato schopnost jako součást emoční inteligence není pevně daná, ale lze ji celoživotně rozvíjet. Cíl: • Vlastní postoje, názory a předsudky • Interpretace významu emocí ve vztazích Povinná literatura: WILDING, Ch., 2010. Emoční inteligence. Praha. Grada. Str. 154 - 170 5. Emočně náročná komunikace – 26. 10. V pracovním i osobním životě se člověk často setkávají s řadou situací, které jsou z pohledu komunikace náročné. Jednotliví lidé vidí konkrétní věc ze svého úhlu pohledu a jsou zahlceni vlastními, často negativními emocemi s danou situací spojenými. Pak se i běžné situace mohou změnit v konfliktní a mohou se zdát neřešitelné. Cíl: • Porozumět komunikačnímu procesu a šumům, které komunikaci mezi lidmi narušují. • Naučit se základní komunikační techniky, které lze v emočně vypjatých situacích efektivně využít. Povinná literatura: WILDING, Ch., 2010. Emoční inteligence. Praha. Grada. Str. 171 - 188 BAUM, Tanja. 2009. Umění přátelského řešení konfliktů. Praha. Portál. Str. 81 – 101 SCHULZ von THUN, Friedemann. 2005. Jak spolu komunikujeme. Grada. Praha. str. 19 – 50 Doporučená literatura k bloku Porozumění sobě a druhým GOLEMAN, Daniel. 1997. Emoční inteligence. Columbus. Praha. HASSON, G. 2015. Emoční inteligence. Grada. Praha. Efektivní využívání času 6. Úvod do time managmentu a příčin prokrastinace – 2. 11. Schopnost efektivně řídit a organizovat svůj čas, plánovat, stanovovat si svoje cíle, využívat časových rezerv a zvládat vše, co člověk považuje ve svém životě za důležité je pro každodenní snahu o skloubení pracovního a osobního života více než důležitá. Cíl: • Teorie time managmentu, podstata a význam time managementu, jeho vývoj, jednotlivé generace • Základní východiska time managmentu • Analýza času Povinná literatura: KRUSE, Kevin. Moderní Time managment. 2015. Praha: Grada. str. 14 - 29 7. Vlastní životní vize – 9. 11. Schopnost smysluplně využívat čas souvisí s tím, jak jasnou představu má člověk o své životní vizi. Bez jasného cíle není jasná cesta, člověk není schopen vytrvat, překonávat překážky a často má tendenci měnit své dílčí cíle dle okamžité chuti, momentálního zájmu. Cíl: • Uvědomit si význam životní vize • Poznat nástroje pro vytvoření osobní vize Povinná literatura: STRITZELBERGER, Reinhold. 2014. Tajemství sebemotivace. Praha. Grada. str. 71 - 84 LUDWIG, Petr. 2013. Konec prokrastinace. Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno. Jan Melvil Publishing. Str. 45 - 92 8. Práce s cíli – 16. 11. Na základě vytvořené osobní vize je možné stanovit osobní cíle na jednotlivých úrovních – od cílů životních až po operativní, každodenní cíle. Díky ní je také člověk schopen rozlišit to, co je v každodenním programu důležité, co lze delegovat a co odložit. Cíl: • Zjistit vlastní nejčastější chyby v plánování času • Naučit se s vymezeným časem pracovat podle svých životních priorit. Povinná literatura: KNOBLAUCH, Jörg a kolektiv autorů. 2012. Time management - Mějte svůj čas pod kontrolou. Praha, Grada. str. 12 – 22 STRITZELBERGER, Reinhold. 2014. Tajemství sebemotivace. Praha. Grada. str. 85 - 97 9. Nástroje TM – 23. 11. Pro zvládání každodenních úkolů a naplňování osobní vize existují osvědčení principy a postupy. Jejich znalost a schopnost využití v praxi usnadní plnění konkrétních úkolů i celkové naplnění osobní vize. Cíl: • Poznat a naučit se používat některé nástroje time managmentu (Paretovo pravidlo, Einshoverův princip, efektivní práce s mailem, kontrolní seznamy…), • Optimalizace režimu studia a duševní práce Povinná literatura: KNOBLAUCH, Jörg a kolektiv autorů. Time management - Mějte svůj čas pod kontrolou. 2012. Praha, Grada. str. 22 – 32, 43 - 58 KRUSE, Kevin. Moderní Time managment. 2015. Praha: Grada. str. 79 - 96 10. Prokrastinace – 30. 11. Chronické odkládání plnění povinností a úkolů bývá zdrojem následného stresu, pocitu viny a ztrátu produktivity. Tlak na výkon, množství příležitostí a informací může být příčinou neschopnosti skutečně úkoly řešit a cílevědomě postupovat třeba i ke vzdálenému cíli. Cíl: • Pochopit příčiny chorobného odkládání Povinná literatura: NEENAN, Michael. PALMER, Stephen. 2015. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Motiv Press. Brno. Str. 33 - 50 KRUSE, Kevin. Moderní Time managment. 2015. Praha. Grada. 39 - 46 Doporučená literatura k bloku Efektivní využívání času PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas : time management IV. generace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 259 s. LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace. 2013. Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing. Koučovací přístup ve vlastním rozvoji 11. Koučink, sebekoučink a jeho místo v praxi – 7. 12. Při podpoře pracovníků v pomáhajících profesích má své pevné místo supervize. Jiná, ale stejně přínosná podpora externího nebo interního odborníka je v dnešní době často zmiňovaný proces – koučink. Jeho podstatou je pomoci člověku odstranit bariéry a využít svůj vnitřní potenciál v osobním i pracovním životě. Cíl: • Porozumět rozdílu mezi koučinkem, poradenstvím a supervizí • Naučit se základy koučovacího přístupu Povinná literatura: HABERLEITNER, E. 2009. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi, Praha. str. 17 – 34 BOBEK, M., PĚNIŠKA, P. 2008. Práce s lidmi, Brno, NC publishing, str. 200 - 227 12. Sebekoučink v každodenní praxi – 14. 12. Schopnost sám sebe vést a posilovat svoji sebedůvěru je pro jakoukoli pracovní pozici velmi důležitá. Sebekoučovací techniky mohou pomoci v každodenní práci i v dlouhodobějším rozvoji jak pracovního, tak osobního života. Cíl: • Poznat a vyzkoušet si několik sebekoučovacích technik využitelných v praxi. Povinná literatura: SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. 2012. Životní koučování a sebekoučování, Praha, Grada. str. 31 - 34 Doporučená literatura k bloku Koučovací přístup ve vlastním rozvoji NEENAN, Michael. PALMER, Stephen. 2015. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Motiv Press. Brno. Kreditová zátěž v předmětu Sebeřízení a time management aktivita zátěž Počet kreditů Přímá výuka 13 setkání (25 hodin) 1 Povinná četba v češtině 375 stran textu 1,5 Praktické úkoly čtyři písemné sebereflexe 0,5 Závěrečná zkouška Písemná závěrečná zkouška 1