Design a nástroje veřejných politik Josef Horňáček VPLn4513 Tvorba a implementace VP Politický subsystém •Celek - společenský systém složený ze subsystémů (kulturní právní, ekonomický a politický). •Politický subsystém zahrnuje mezinárodní, národní a společenské aktéry a instituce působící přímo nebo nepřímo v politické oblasti. •Koncept je založen na pozorování zájmových/nátlakových skupin, parlamentních výborů a vládních agentur v USA (železný trojúhelník), které se střetávají a spolupracují v řešení legislativních a regulativních opatřeních. •Vznik politické sítě. Policy design/design veřejných politik •Koordinační úsilí (identifikace problémů, formulace cílů, návrh variant, výběr optimální varianty, implementace) •Vynalézání řešení •Kolektivní aktéři •Stát, trh, občanský sektor •Reflexivita, zpětná vazba, sebekorigující systémy •Příklady: G.I.Bill, EEO, Right to Buy •Nevyhovující postupy (pokus/omyl, ad/hoc, politický trik) • Policy design v praxi •Tradiční způsoby řešení jsou stále méně účinné •Tržně orientované reformy •New public management •Governance: ovládání systémů a procesů (ne lidí a jeich rodin). •Strategie, inovace a kreativita (inovation labs, policy hubs,experimental labs, community planing). •Zapojení klientů a uživatelů do procesu designu •Nové typy intervencí založených na efektivitě a snadné implementaci (např. reforma psychiatrické péče). • Politicko ekonomický kontext METAINSTITUCE •Kapitalismus: Tržně orientovaná ekonomika a zároveň systém produkce a směny. Výrobní prostředky/kapitál jsou soustředěny v rukou relativně malého zlomku populace. Soukromé vlastnictví výrobních prostředků. •Liberalismus: uznání přednostního postavení jednotlivce ve společnosti. Jedinci jsou přiznána nezcizitelná práva, včetně práva na vlastnictví a možnosti uzavírat soukromé smlouvy. Stát má reziduální postavení. •Demokracie: systém politického rozhodování zahrnující strukturovaný každodenní kontroly státu prostřednictvím pravidelně volených orgánů. Vláda je odpovědná parlamentu na základě výsledků voleb. Politicko ekonomické struktury a veřejná politika •Organizované společenské skupiny vystupují jako aktéři veřejné politiky a soutěží s jinými aktéry. •Mnohonásobná závislost ve vztahu aktérů a státu i aktérů mezi sebou. Problém politické autonomie a politické kapacity, rozsáhlá autonomie může snižovat kapacitu politiky řešit společenské problémy. „Embedded autonomy“. •Silní organizovaní aktéři mohou efektivněji vyjednávat, aniž by museli klást nerealistické požadavky v zájmu vlastní existence. • Aktéři VP •Volení političtí představitelé •Úředníci/byrokracie •Politické strany •Nátlakové skupiny •Think tanky a výzkumné organizace •Masové sdělovací prostředky •Akademičtí experti a konzultanti • Nástroje veřejné politiky •Politický design je těsně asociován s nástroji VP. •Identifikace nástrojů vzhledem k cílům VP, vlastním přednostem a omezením, kulturním podmínkám a organizačnímu prostředí. •Decentralizace, deregulace, privatizace, tržní segmentace, globalizace, nové informační technologie. •Nutnost kombinace nástrojů VP (policy packages, policy mix, portfolio). •Delegace politických kompetencí na experty: zdroj konfuzí mezi aktéry. •Expertiza vs. vyjednávání mezi aktéry. • Implementace nástrojů VP •Definice nástrojů VP: metody, jejichž prostřednictvím vlády usilují o dosažení politických cílů. •Mezinárodní organizace (EU, ILO, OSN) •Národní vláda a její agentury (kompetenční zákon) •Kraje •Statutární města (a jejich městské části) •Obce (obce 3. stupně) Typy nástrojů VP (1) •Dotace •Garance (půček) •Smluvní kontrakty •Granty •Ekonomické regulace •Sociální služby •Pojištění (např. zdravotní a důchodové) •Daně (a daňová osvobození) •Vouchery • Typy nástrojů VP (2) •Povaha aktivit (přímá finanční podpora, poskytování zboží a služeb, právní ochrana, restrikce a sankce) •Struktura poskytování služeb (delivery service) přímá (vláda a její agentury) a nepřímá (NGOs) •Stupeň centralizace služeb (např. MPSV – ÚP ČR – KRP ÚP – KOP ÚP). •Stupeň (automatické) nárokovosti (např. příspěvek na bydlení) nebo způsobilosti k čerpání • • • Typy nástrojů VP (3) • • •Legislativní a právní nástroje (zákony, vyhlášky, úřední nařízení, soudní praxe) •Přímá podpora dodávkou služeb nebo zboží •Finance (finanční transfery, vládní granty, kontrakty, kompenzace a refundace nákladů, operace na finančním trhu) •Daně •Ekonomická opatření (daně, přímé podpory např. v zemědělství) •Přesvědčování (kampaně, bonusy, incentivy, poskytování licencí, mediace) • • • Děkuji za pozornost •Dotazy a náměty? •