Tvorba veřejných politik Josef Horňáček VPLn4513 Tvorba a implementace VP Obsah •Nastavení agendy •Politická moc a vliv na politickou agendu •Proces definování problému •Aktéři a jejich moc a zájmy v procesu nastavování agendy a definování problémy Politická agenda •Jde o soubory problémů, porozumění příčinám, symboly, řešení a další prvky, které jsou centrem zájmu veřejnosti a vládních úředníků (Birkland 2007) •Obsahují formulované, řešené, případně odkládané soubory sociálních problémů a způsob, jak je jim rozuměno a jak o nich aktéři komunikují, •Promítají se do nich dlouhodobé záměry a aktuální politické preference, •Jsou střetem veřejných a skupinových zájmů, a proto jsou jednotlivými aktéry neustále přehodnocovány (z důvodu měnících se potřeb a zájmů, stavu poznání či mimo-racionálních vlivů). • Nastavení agendy •Proces získávání a pozbývání veřejné pozornosti u jednotlivých případů veřejného zájmu, které mají vliv na jednání různých skupin a veřejných aktérů. •Návrh opatření, která by měla být uskutečněna •Předložení konkrétního plánu nebo opatření k veřejné diskusi. •Universum agendy (viz Birkland, s 261) •Systematická agenda – návrh možných opatření •Institucionální agenda – zakotvení opatření v institucích •Rozhodovací agenda realizace opatření v konkrétních podmínkách Politická moc a politická agenda •Politická síla a vliv aktérů (skupiny, aktéři, stakeholdeři, participanti) •Moc, autorita, politické aktivity, nátlak (presure groups). •Organizování opoziční politické aktivity, politická hnutí,odpor/resistence, přímá akce. Proces nastolování agendy • •(1) existuje soubor veřejných problémů, (2) aktuální politicko-mocenské konstelace, (3) realizované veřejné politiky, (4) potenciální aktéři a (5) možnosti volby •POLITIČTÍ AKTIVISTÉ [policy enterpreneurs] (zvolení zástupci, úředníci, lobbisté, akademici, novináři) se snaží, aby se ostatní aktéři ztotožnili a prosazovali shodné politické ideje, které jsou v průběhu let pěstovány a propojovány v názorových a politických komunitách (Kingdon 1984) •Součástí úspěšně nastolené agendy jsou tzv. OKNA PŘÍLEŽITOSTÍ, kterých musí političtí aktivisté využít, dokud se nezavřou (Birkland 2004) •Při nastolování agendy jsou důležité tři subsystémy, mezi kterými existuje hustá síť vztahů (Dearing a Rogers 1996), v nichž jakýkoliv pohyb může vyvolat změnu: VEŘEJNOST (formuje veřejné agendy), POLITIKA (formuluje politické agendy) a MÉDIA (jsou brána v potaz veřejností a politiky) • Pluralistická vs. Elitářská teorie •Pluralistické teorie předpokládají, že existuje množství skupin, které soutěží v otevřeném politickém systému v otevřené soutěži. (Hamilton, Madison) •Elitářská teorie předpokládá, že mezi skupinami obyvatel se tvorba politiky soustředí do rukou nejmocnějších, nejbohatších a nejvzdělanějších elit. (Paretto, Michels) •Existence soutěživého řádu (Merton) Proces definování problému •Problém: společensky formulovaný a konstruovaný jev, který by měl být řešen veřejnými nástroji (chudoba, epidemie, doprava, kriminalita, nedostatek bytů, péče o seniory, vzdělání, integrace migrantů, životní prostředí…). •Řešení prostřednictvím regulací, nařízení, zákonů a opatření, které mají povahu veřejných statků. •Veřejný statek: statky a služby, které jsou nedělitelné a nevýlučné, nelze je dělit na části, pokud jsou poskytnuty jedinci, jsou dostupné všem členům společnosti. Strategické aspekty definice problému •Zdroj problému a jeho příčiny •Rozsah problému •Dopad problému •Indikátory problému (pozorovatelné/měřitelné). •Klíčové události (focusing events) a jejich reflexe •Symboly •Narativy (causal stories) Členění problému • •Uvědomění si obtížné situace a identifikace problému. •Definování a pozorování problému: role zkušenosti. •Tvorba a rozvoj hypotéz a posun od známého k neznámému. •Kritická kontrola prvků reflexe a přeměna znalostí z neověřených na ověřené. •Experimentální potvrzení (verifikace domnělé myšlenky). • Reflexe problému •Reflexe: schopnost uvědomění, fixování myšlenek, seriózní úvahy •Nutnost poznání struktury, podstaty a povahy reflexe •Rozpor mezi „odborností“ a „školními znalostmi“ •Absence konkrétně formulované teorie • Aktéři VP •Volení političtí představitelé •Úředníci/byrokracie •Politické strany •Nátlakové skupiny •Think tanky a výzkumné organizace •Masové sdělovací prostředky •Akademičtí experti a konzultanti • Skupiny a jejich moc ve VP •Politické symboly •Monopolizace politiky (privilegované postavení politických stran) •Koalice skupin •Překonávání mocenského deficitu (okno příležitostí) •Konfliktní linie •Trvalost politických opatření • Děkuji za pozornost •Dotazy a náměty? •