Adobe Systems doc. Ing. Gabriela Vaceková, PhD. Podzim 2023 VPLn8805 Ekonomika sociálního státu 07. 10. 2023 Adobe Systems Cíle předmětu ̶objasnit vztah mezi ekonomickými a sociálními cíli a dalšími důležitými aspekty fungování sociálního státu; ̶naučit studenty aplikaci konceptů ekonomické teorie v oblasti sociální politiky tam, kde je to potřebné; ̶vysvětlit principy a možnosti financování různých oblastí sociálního státu, jejich výhody a nevýhody; ̶diskutovat komplexně soubor efektů sociálního státu (makroekonomické, mikroekonomické, redistributivní a interní efekty) stejně jako faktory, jež tyto efekty podmiňují; ̶upozornit na současné problémy v ekonomice sociálního státu v různých zemích a na způsoby jak jsou řešeny. Adobe Systems Úvod do studia ekonomiky sociálního státu Adobe Systems Základní ekonomické otázky (Stiglitz, 2000) ̶Jak vláda ovlivňuje ekonomiku? ̶Co by měla vláda dělat? ̶Proč jsou některé hospodářské činnosti prováděny ve veřejném sektoru a jiné v soukromém sektoru? ̶Měla by vláda dělat víc, než dělá aktuálně, nebo méně? ̶Měla by vláda změnit to, co dělá a jak to dělá? Adobe Systems Adobe Systems STÁT NEMÁ ŽÁDNE VLASTNÍ PENÍZE Adobe Systems Funkce státu ̶DISKUSE ̶… ̶… ̶… ̶ 04267F29-A5BA-4A9A-89CD-4624FBD46B42 Adobe Systems Typy vládních aktivit ̶PRODUKCE statků a služeb ̶REGULACE a subvencování soukromé produkce ̶NÁKUP statků a služeb ̶REDISTRIBUCE příjmu ̶ ̶… + transferové platby Adobe Systems Vláda BY MOHLA dělat nejrůznější věci Může například poskytnout každému MP3 přehrávač nebo poskytnout každému občanovi bezplatnou dovolenou ve wellness. ALE: Jaké problémy by mohly nastat, kdyby vláda rozšířila svou působnost tímto směrem? Adobe Systems Vládní regulace Vláda ukládá v ekonomice mnoho pravidel - například předpisy o bezpečnosti na pracovišti. Ale některé činnosti stále nejsou regulovány. ̶Proč neregulovat v každé problémové oblasti? ̶Co by se stalo, kdyby vláda rozhodla, že všechna nová vozidla vyrobená v danem státě musí být žlutá, protože žlutá auta jsou pro ostatní řidiče snazší vidět? ̶Jaké problémy by to přineslo? Adobe Systems Ekonomická role vlády ̶Aby byla zajištěna a podporována hospodářská i politická svoboda, má vláda v ekonomických záležitostech omezenú úlohu. ̶V tržní ekonomice většinu hospodářských rozhodnutí činí jednotliví kupující a prodávající, nikoli vláda. ̶ ̶Úloha vlády v ekonomice přesto není triviální. Adobe Systems (1)poskytuje právní a sociální rámec, ve kterém ekonomika funguje, (2)udržuje hospodářskou soutěž na trhu, (3)poskytuje veřejné statky a služby, (4)přerozděluje příjmy, (5)koriguje externality, (6)podniká určité kroky ke stabilizaci ekonomiky. Ekonomické funkce vlády Adobe Systems Otázky ̶Proč vlastně stát existuje? ̶Proč vláda zastává funkce, které zastává, a proč produkuje právě to, co produkuje? ̶Existuje logický a jasně formulovaný argument, kterým lze („vědecky“) vysvětlit důvody existence státu? Anebo musí být funkce státu odůvodněny (pouze) ideologicky? Adobe Systems Vývoj pohledu na úlohu státu ̶Proč stát ? – hledání optimálního stavu mezi ekonomickou efektivností (Pareto) a distribuční spravedlností: ̶Existence veřejného zájmu (Strecková, Potůček, Ochrana) ̶Neoklasická ekonomie (Smith, Stiglitz, Malý, Nemec) ̶Ultraliberalismus (Kinkor) ̶Rakouská škola (Rothbard) ̶Co má dělat? Do jaké míry má zasahovat, má-li zasahovat? ̶Proč bývají státní zásahy neefektivní? ̶ Cíle optimálního stavu ekonomiky, selhání a fiskální funkce Cíle Tržní selhání Fiskální funkce Efektivnost Mikroekonomická selhání při alokaci (veřejné statky, externality, nedokonalá konkurence, neúplná informovanost) Alokační Stabilita Makroekonomická selhání při zabezpečení makroekonomických agregátů Stabilizační Spravedlnost Mimoekonomická „selhání“ při zabezpečení spravedlnosti (plus statky pod ochranou) Redistribuční Adobe Systems Funkce veřejného sektoru ̶Regulační – vytvořit právní stát, shoda všech ekonomických škol ̶Alokační – rozhodování o alokaci (umístění) veřejných výdajů (objem a struktura) ̶Stabilizační – ovlivňování makro agregátů, má být? (např. M.Friedman versus J.M. Keynes) ̶Redistribuční (hledání kompromisu mezi efektivností a rovností) Adobe Systems Redistribuční funkce ̶Distribuce (rozdělení) důchodu a bohatství ve společnosti provedená trhem nemusí být přijatelná pro všechny členy společnosti ̶Redistribuce = vládou provedené přerozdělení důchodů již jednou rozdělených trhem s cílem dosáhnout stavu, který společnost považuje za spravedlivý ̶Měření rozdělení důchodů a bohatství ve společnosti: Lorenzova křivka a Giniho koeficient Lorenzova křivka – re(distribuční) křivka měří rozdělení bohatství ve společnosti Adobe Systems Co je spravedlnost? ̶Aristoteles: ̶Základní vlastností spravedlnosti je rovnost – „každému, co jeho jest“ ̶Platon (Ústava): ̶Spravedlnost jako osobní morální vlastnost jedince a základní vlastnost společenských vztahů ̶Navrhuje vznik politiky jako činnosti, jejímž smyslem je garantovat spravedlnost ̶Stejně jako se člověk bude stávat moudřejším (lepším, ctnostnějším), bude se rozvíjet dokonalá, spravedlivá společnost ̶Marx: ̶Práce jako garant rovnosti; práce zakrývá přirozené individuální rozdíly mezi lidmi (intelektuální a fyzické schopnosti), potřeby lidí zdrojem jediného objektivního principu rozdělování=>“každému dle jeho schopností, každému dle jeho potřeb“ ̶Hayek, Frideman: ̶Základní hodnotou sociální spravedlnosti je svoboda, kterou nesmí nic omezovat (např. distribuce) ̶Daně vnímány jako krádež ̶Stát může zasahovat pouze pokud někdo něco získal neprávem ̶Pareto ̶Spravedlnost = rovnost mezního užitku ̶(re)distribuce připouštěna ̶Rawls: ̶Spravedlnost = férovost, fairness ̶Nemusí být rovnost, ale nerovnosti musí být uspořádány ̶ ̶ ̶ Specifika veřejných financí Veřejné vs. Soukromé finance VEFI – specifické vztahy a operace probíhající mezi autoritami (úřady, organizace) veřejné správy a ostatními subjekty (občané, firmy, neziskové organizace,…) Funkce VEFI: Alokační – Jaké veřejné statky a v jakém množství bude produkováno nebo poskytováno z financováno soustavou veřejných rozpočtu? Redistribuční – Kterým skupinám a v jakém množství budou odebírány zdroje a kterým skupinám a v jakém množství budou veřejné zdroje redistribuovány. Stabilizační – Ovlivňování hospodářského cyklu. Principy VEFI: Nenávratnost Nedobrovolnost Neekvivalence Fiskální federalismus Vícestupňové uspořádání rozpočtové soustavy příslušné země. Existuje objektivně bez ohledu na formu státu a veřejnou správu Definován byl v USA, ale uplatňuje se i na unitární státy. Problémy vertikální a horizontální struktury veřejných rozpočtů. Stupeň fiskální centralizace státu, transfery mezi veřejnými rozpočty a vazby mezi rozpočty navzájem. Rozdělení fiskálních funkcí, rozdělení pravomocí v získávání daňových příjmů a daňovém určení vybraných výnosů. Fiskální federalismus FF by měl splňovat zásady Decentralizace (příjmů, výdaj, kompetencí) Subsidiarity (EU) = co nejblíže k občanovi. Ale pozor na fragmentaci VEFI A co funkce VEFI? V ČR je tedy systém samospráv a ty mají dvě působnosti Vlastní působnost (zřizování škol, výstavba na svém území,…) Přenesená působnost (OP, stavební úřady, matrika,…) Modely: Centralizovaný + operativnost + vyrovnávání nežádoucích rozdílů + úspory z rozsahu - nezájem na vlastním hospodaření - korupce, „silné lokty“ Decentralizovaný vlastní iniciativa při zajišťování zdrojů + motivace + spravedlnost - polarizace regionů - obtížná koordinace - správní náklady Kombinovaný Státní rozpočet Peněžní fond (úsc = decentralizovaný pf) Bilance příjmů a výdajů Finanční plán Právní dokument - zákon Nástroj veřejných politik Nástroj kontroly Ekonomický vztah Rozpočtově-finanční orgány: Ministerstvo financí (orgán exekutivy) Územně finanční orgány Celní orgány Správci kapitol ČSSZ Zdravotní pojišťovny Finanční útvary úsc, DSO Jiné Rozpočtový proces SR Realizace SR Následná kontrola NKÚ Zákon o SR Parlament Schválený státní závěrečný účet Vláda ČNB Návrh SR a střednědobého výhledu Ministerstvo financí Návrh státního závěrečného účtu Obce Kraje Státní fondy Podkladyý a výhled Správci kapitol (ministerstva, ústřední orgány Následná kontrola Průběžná kontrola Kontrola Adobe Systems Rozpočtové zásady SR ̶Úplnosti a jednotnosti ̶Reálnosti a pravdivosti ̶Vyrovnanosti (vliv politického přístupu keynesiánci a neoklasici, ale!) ̶Transparentnosti a publicity ̶Každoročního sestavování a schvalování rozpočtu (jinak rozpočtové provizorium) ̶Efektivnosti a hospodárnosti (státní závěrečný účet, kontrolní orgány - NKÚ, střednědobé nebo dlouhodobé rámce) ̶Přednosti výdajů před příjmy ̶jiné ̶ Fiskální nerovnováha Krátkodobá – deficit Nesoulad mezi rozpočtovými příjmy a výdaji. Dlouhodobá – dluh Zjednodušeně řečeno je to kumulace všech dosavadních rozpočtových deficitů. Nebo: Souhrn pohledávek ekonomických subjektů vůči státu. Je fiskální nerovnováha problém? Kdy ano a kdy ne? Adobe Systems „Žádná země nedokáže mít zároveň anglosaské daně, skandinávské výdaje a balkánskou korupci.“ Filko et al., 2016 Adobe Systems Nejlepší z možných světů ̶Úspěšné země 21. století s nejvyšší kvalitou života se liší velikostí státu, ale jedno mají společné: efektivní veřejnou správu zaměřenou na dosahování výsledků. ̶Nemohou si dovolit luxus masivního obcházení placení daní, a proto kromě jejich účinného vybírání občanům nabízejí kvalitní a efektivní veřejné služby. ̶Hledají nejvyšší hodnotu (užitek) pro své občany, tedy nejlepší způsoby získávání a vynakládání veřejných zdrojů nebo regulace chování lidí a firem. Adobe Systems Efektivnost „Ve veřejném sektoru objektivně působí tendence k neefektivnosti, což ještě neznamená, že veřejný sektor musí být sám osobě neefektivní.“ (Y. Strecková) ̶Alokační efektivnost ̶Produkční efektivnost Adobe Systems Co si konkrétně představíte pod pojmem neefektivnost fungování veřejného sektoru? Můžete uvést některé reálné příklady? Adobe Systems Příčiny tendence VS k neefektivnosti ̶neziskový charakter veřejného sektoru (absence kritéria zisku) ̶obtížně vyjádřitelný užitek ̶zprostředkovanost vztahu „užitná hodnota – plátce“ ̶slabá nebo žádná konkurence ̶ostatní – jaké? Adobe Systems Které selhání vlády znáte? Co z nich vyplývá pro možnosti státních zásahů? Adobe Systems Selhání vlády ̶Omezené informace. ̶Omezená možnost kontrolovat, resp. řídit reakce soukromého sektoru. ̶Omezená kontrola nad byrokratickým aparátem. ̶Omezení vyplývající z podstaty politického procesu, kterým se formuluje vůle státu, jeho politika. Adobe Systems Štefan Kišš, Útvar hodnoty za peniaze Adobe Systems Filozofická změna ̶„kdo neokrádá stát, okrádá vlastní rodinu“ „ze společného krev neteče“ ̶Je potřebné zdůrazňovat principy, které by měli být samozřejmostí. ̶Alibistickou formulku „v souladu so zákonem“ by mělo nahradit „byla to nejlepší z možností“ následované srozumitelnými argumenty - proč. ̶Mělo by být samozřejmostí, že se zákon neporušil, diskuse by se měla soustředit na to, zda byl zvolený přístup s největším užitkem pro občany. Adobe Systems Potřebujeme zvýšit hodnotu za peníze ̶Ekonomicky hodnotit všechna rozhodnutí veřejného sektoru - provázku, investice, politiky a regulaci ̶Předběžně (exante) vládnou agenturou I následně (expost) nezávislou agenturou ̶Na úrovni jednotlivých vyšších projektů/rozhodnutí, ale pravidelně i celé výdavkové obálky (revize výdavků) ̶Klást důraz na výsledky (programové rozpočtovaní) ̶Porovnávat se vůči nejlepším doma i v zahraničí, veřejně, transparentně ̶Potřebujeme konsolidovat veřejné finance, často ani nevíme, které rozhodnutí zvyšují blahobyt. Adobe Systems Koncept VFM (“value-for-money”) Šebo & Vaceková, 2011 Adobe Systems Value-for-Money vs. Value for Many Adobe Systems Společenský dopad a návratnost investicí ̶“[p]ractical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist” (Keynes, 1965:383) ̶Při hodnocení efektivnosti výdajových programů se těžiště sice pomalu, ale jistě přesouvá od hodnocení vstupů a výstupů k měření dopadů a společenského přínosu poskytovaných veřejných služeb. ̶viz např. Barman, 2007; Lynch-Cerullo & Cooney, 2011; Moore, 2013; Maier et al., 2015 Adobe Systems Impact – a fuzzy term! Co vůbec znamená „dopad“? Maximalizace sociálních dopadů!? 40 metód? 200 metód? úspěch = dopad? dopad bez úspechu?! Řazení podle dopadů? Je SROI-analýza analýzou nákladů a úžitků? Impact Value Chain OR Adobe Systems Social Return on Investment (SROI) ̶Nástroje k měření nefinančních hodnot vznikaly v USA již od 80. let 20. století, a to především k měření dopadu služeb, jež byly hrazeny státem, aby mohly být porovnávány se službami poskytovanými soukromým sektorem (Krátký, 2012). ̶ V současnosti je jednou z nejpoužívanějších metod SROI analýza. ̶Jedná se o Analýzu společenské návratnosti investic, ve které není determinován pouze finanční zisk, ale hodnotí činnosti organizace vyčíslením ekonomických, sociálních i environmentálních nákladů a přínosů. ̶První studie zohledňující nefinanční dopady organizace, jež je v souladu se standardy SROI analýzy, byla zpracována v USA (Coastal Enterprises Inc. 1) roku 1996. OR Die New Economics Foundation (NEF) ist eine unabhängige britische Denkfabrik, die 1986 von den Anführern von The Other Economic Summit (TOES) gegründet wurde.[1] James Robertson, ein britischer Wirtschaftswissenschaftler, und Alison Pritchard, ein Mitglied des Rates der Schumacher Society, wirkten mit beim Aufbau von The Other Economic Summit und gründeten zusammen die NEF. Erklärter Zweck der Organisation ist es, die Lebensqualität zu verbessern, indem Innovationen erarbeitet werden sollen, die die Menschen und den Planeten Erde an erste Stelle rücken: vorherrschende Doktrinen auf den Gebieten von Wirtschaft, Umwelt und sozialen Fragen - so etwa Vorstellungen über das Wachstum in der modernen Ökonomie[3] - sollen dabei der Kritik unterzogen werden. Happy Planet Index: Vereinfacht gesagt wird die Anzahl der erwarteten „glücklichen Lebensjahre“ (auf Englisch „Happy Life Expectancy“), also die durchschnittliche Lebenserwartung multipliziert mit der Lebenszufriedenheit, die wiederum eine Kombination von subjektiv eingeschätzten Werten und objektiv erhobenen Fakten ist[1][2], durch den Ökologischen Fußabdruck dividiert. REDF: gemeinnützige Stiftung, die in soziale Organisationen investiert. Ursprünglich: Fonds zur Wirtschaftshilfe für Obdachlose in der San Francisco Bay Area Grenzen des REDF Modells: REDF misst den sozialen Impact, den eine Organisation generiert nur über Kosteneinsparungen für die Gesellschaft u. vernachlässigt damit den zusätzlichen Nutzen vieler Stakeholder. SROI-Wert ist abhängig vom Ausmaß das Sozialsystems und der Leistungsfähigkeit eines Staates (Entwicklungsländer?) Besonders für Projekte geeignet, die auf Bedarfe/Bedürfnisse fokussieren auf die auch der Sozialstaat ausgerichtet ist und die Personen aus der Zielgruppe dazu verhelfen, weniger staatliche Leistungen in Anspruch zu nehmen (z.B. Wiedereintritt in 1.Arbeitsmarkt) Adobe Systems SROI – Logická matice Projekt, Program, Organizace, Institut Výkon (=Output) Stakeholder A Výkon (=Output) Stakeholder B Výkon (=Output) … Dopady Stakeholder A Dopady Stakeholder B Dopady … Dopady v € Stakeholder A Dopady v € Stakeholder B Dopady v € … Investice v € Suma dopadov v € všetci Stakeholder identifikace, kvantifikace monetarizace EP Adobe Systems Proč využívat SROI? EP Quelle: Schober, C./Rauscher O. (2014): „Was ist Impact? Gesellschaftliche Wirkungen von (Nonprofit) Organisationen. Von der Identifikation über die Bewertung bis zu unterschiedlichen Analyseformen.“, Working Paper, NPO&SE Kompetenzzentrum WU Wien. Download: http://www.wu.ac.at/npo/competence/forschungsthemen/impact_gesellschaftliche_wirkungen_von_nonprofi t_organisationen.pdf Impact Box OR Adobe Systems Impact Value Chain Výstupy/ Hrubý dopad Mrtvá váha Čistý dopad Textové pole: = = - Vstupy (zdroje) Aktivity Výstupy EP Stakeholder Betrachtung = Analyse erfolg pro Stakeholder etc. Adobe Systems Představte si …. … hoři Vám dům, … hoří chemický park, … a nepřijedou hasiči … je hromadná dopravní nehoda, … jsou záplavy, … OR Adobe Systems Děkuji za pozornost