ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Kompozice

Zlatý řez a pravidlo třetin


  • základní kompoziční pravidlo

  • obraz svisle i vodorovně rozdělíme na třetiny, v průsečících těchto čar se nachází zlatý řez

  • hlavní motiv se snažíme umisťovat právě do zlatého řezu, tedy posunout jej od středu směrem k jednomu ze čtyř průsečíků

  • jako nejvhodnější je obecně považován pravý dolní průsečík (vychází to z toho, že čteme zleva doprava a shora dolů)

  • Při fotografování portrétů ale hlavy fotografovaných  umísťovat do horních průsečíků, ať nad sebou nemají moc prázdného místa!!


  • pokud do zlatého řezu umisťujeme osobu, obvykle se snažíme, aby její pohled směřoval spíše "dovnitř" fotografie (tzn. bude obličejem i postojem mírně či více natočená tam, kde je před ní více prostoru k druhé straně obrazu)


  • do opačné třetiny je někdy vhodné umístit vedlejší motiv dokreslující scénu - dosáhneme tak vyváženého obrazu a 3D“ dojmu

  • dělení obrazu na třetiny využijeme např. také při umisťování horizontu do obrazu (umístění horizontu do středu se obvykle považuje za chybu)

Středová kompozice


  • běžně nevhodná (je statická, banální)

  • existují ale situace, kdy se hodí (především široké celkové pohledy na architekturu - zdůrazní symetričnost staveb, působí důstojně)

  • pokud se využívá, vyžaduje promyšlené zacházení (filmy Wese Andersona!)



Dojem 3D ve 2D


  • hlavní motiv nestojí sám o sobě v prázdném prostoru - je umístěn v nějakém pozadí, ale nesmí se v něm ztrácet, např. u portrétované osoby nefotíme jen tak "u zdi", ale portrétovaného postavíme do vhodného prostoru a s pomocí nízké hloubky ostrosti pozadí rozostříme a posílíme tím důležitost portrétovaného v obraze (fotografie má dva plány - hlavní motiv a pozadí)

  • pro zvýraznění hloubky prostoru můžeme přidat třetí plán - objekt či osobu do popředí, takto jsou komponovány klasické záběry rozhovoru dvou osob ve filmu točené přes rameno - jedné z osob vidíme do tváře a v popředí máme rozostřené rameno a kousek hlavy osoby, s níž portrétovaný mluví


  • využívejte vodící linie - diagonály, s-křivky, které "vedou" divákovo oko ve fotografii směrem k hlavnímu motivu nebo směrem po prostoru



Chyby, kterých se vyvarujte

  • předměty, které lidem "rostou" z hlavy (dávejte si pozor, abyste nefotili člověka, když přesně za ním je sloup nebo jiný objekt - ve fotografii se obraz "slije")


  • lidé uříznutí v kloubech (pokud hrany fotografie protínají kolena, zápěstí nebo jiné klouby, nepůsobí to dobře)


  • padající horizont (zkontrolujte si, že máte horizontální linii v obraze vodorovnou se spodní hranou fotografie)


  • rušivé prvky v obraze (dávejte si pozor, abyste do fotografie nezahrnuli něco, co na sebe může strhávat pozornost - např. ošklivé topení u portrétu, snažte se držet kompozici "čistou")

  • nelichotivé podhledy (pozor, abyste někomu nezáměrně nevytvořili dvě brady navíc)

  • nevhodné nadhledy (děti, zvířata, postavy, které sedí, se snažte fotit na úrovni očí, aby fotografie působily přirozeně)

  • vhodné nadhledy - mírný nadhled Vám naopak pomůže při fotografování silnější osoby. Pokud ji vyfotíte z nadhledu, často na výsledné fotografii vypadá o pár kilogramů nižší.