Kompozice
Zlatý řez a pravidlo třetin
základní kompoziční pravidlo
obraz svisle i vodorovně rozdělíme na třetiny, v průsečících těchto čar se nachází zlatý řez
hlavní motiv se snažíme umisťovat právě do zlatého řezu, tedy posunout jej od středu směrem k jednomu ze čtyř průsečíků
jako nejvhodnější je obecně považován pravý dolní průsečík (vychází to z toho, že čteme zleva doprava a shora dolů)
Při fotografování portrétů ale hlavy fotografovaných umísťovat do horních průsečíků, ať nad sebou nemají moc prázdného místa!!
pokud do zlatého řezu umisťujeme osobu, obvykle se snažíme, aby její pohled směřoval spíše "dovnitř" fotografie (tzn. bude obličejem i postojem mírně či více natočená tam, kde je před ní více prostoru k druhé straně obrazu)
do opačné třetiny je někdy vhodné umístit vedlejší motiv dokreslující scénu - dosáhneme tak vyváženého obrazu a „3D“ dojmu
dělení obrazu na třetiny využijeme např. také při umisťování horizontu do obrazu (umístění horizontu do středu se obvykle považuje za chybu)
Středová kompozice
běžně nevhodná (je statická, banální)
existují ale situace, kdy se hodí (především široké celkové pohledy na architekturu - zdůrazní symetričnost staveb, působí důstojně)
pokud se využívá, vyžaduje promyšlené zacházení (filmy Wese Andersona!)
Dojem 3D ve 2D
hlavní motiv nestojí sám o sobě v prázdném prostoru - je umístěn v nějakém pozadí, ale nesmí se v něm ztrácet, např. u portrétované osoby nefotíme jen tak "u zdi", ale portrétovaného postavíme do vhodného prostoru a s pomocí nízké hloubky ostrosti pozadí rozostříme a posílíme tím důležitost portrétovaného v obraze (fotografie má dva plány - hlavní motiv a pozadí)
pro zvýraznění hloubky prostoru můžeme přidat třetí plán - objekt či osobu do popředí, takto jsou komponovány klasické záběry rozhovoru dvou osob ve filmu točené přes rameno - jedné z osob vidíme do tváře a v popředí máme rozostřené rameno a kousek hlavy osoby, s níž portrétovaný mluví
využívejte vodící linie - diagonály, s-křivky, které "vedou" divákovo oko ve fotografii směrem k hlavnímu motivu nebo směrem po prostoru
Chyby, kterých se vyvarujte
předměty, které lidem "rostou" z hlavy (dávejte si pozor, abyste nefotili člověka, když přesně za ním je sloup nebo jiný objekt - ve fotografii se obraz "slije")
lidé uříznutí v kloubech (pokud hrany fotografie protínají kolena, zápěstí nebo jiné klouby, nepůsobí to dobře)
padající horizont (zkontrolujte si, že máte horizontální linii v obraze vodorovnou se spodní hranou fotografie)
rušivé prvky v obraze (dávejte si pozor, abyste do fotografie nezahrnuli něco, co na sebe může strhávat pozornost - např. ošklivé topení u portrétu, snažte se držet kompozici "čistou")
nelichotivé podhledy (pozor, abyste někomu nezáměrně nevytvořili dvě brady navíc)
nevhodné nadhledy (děti, zvířata, postavy, které sedí, se snažte fotit na úrovni očí, aby fotografie působily přirozeně)
vhodné nadhledy - mírný nadhled Vám naopak pomůže při fotografování silnější osoby. Pokud ji vyfotíte z nadhledu, často na výsledné fotografii vypadá o pár kilogramů nižší.