Audio - ovládání softwaru pro zpracování a editace zvuku - 2. část + zvukové normy
Sound Forge - edit
Klávesové zkratky (shortcuts)
zpět (undo) = ctrl + z
vpřed (redo) = ctrl + shift + z
horizontální zoom = scroll na myši + ctrl
vertikální zoom = scroll na myši + alt
Odebrání neoznačené části zleva i zprava = ctrl + t
Nahrát = ctrl + r
Prostorové uspořádání v nahrávce, synchronizace s obrazem a další
Prostorové uspořádání v nahrávce
Synchronizace s obrazem
a) při snímání - klapka/linka/TC
b) v postprodukci - nasazení dle synchronizačního postupu při snímání/na klapku/OMF/AAF/TC
Výběr z programů na postprodukci (sound design): Pro Tools/Cubase/Nuendo/SoundForge/Reaper/Audacity/Sonic Visualiser/Izotope
Výběr z plug-inů a VST: iZotope, Waves, Oxford
Formáty digitálního zvuku
Bezztrátové (nekomprimované): wav, bwf, aiff, alac, flac
Ztrátové (komprimované): mp3, ogg, aac, m4a
Analog/digitál
Analog - spojitá norma či signál
Digitál - nespojitá, diskrétní norma, funguje na základě numerické reprezentace
Normy na zvuk u televize a rozhlasu
ČT norma pro zvuk a jeho hlasitost (zkráceno, plné znění včetně požadavků na zvukovou dramaturgii [i obraz] a další paramaterty v IS)
Úrovňově
musí být zvukový signál zpracován v souladu s doporučením EBU R 128.
Přípustné parametry platné a měřené v celé stopáži pořadu jsou: Hladina
hlasitosti (Programme Loudness) -23.0+/-1.0 LUFS, Dynamický rozsah
(Loudness Range) < 25 LU, maximální přípustná špičková úroveň signálu
(Maximum True Peak Level) < -3.0 dBTP.
Rozhlasová norma
zatím neexistuje, sepsáno na základě telefonické konzultace s vedoucím
technického oddělení, telefon: 221 553 252/1. Jedná se tedy spíše o
doporučení.
Ideální vlastnosti záznamu: linear wav PCM stereo,
16/24 bitů, 48kHz (v případě potřeby zvládnou i samplovací frekvenci
44.1kHz a 32kHz),
Pro zpravodajství a reportáže stačí mp3 128kb/s.
Doporučené úrovně hlasitosti v digitálu:
Srovnání
analogové a digitální úrovně pro představu /nebudete pravděpodobně
potřebovat, viz obrázek na začátku druhé kapitoly/: v 0dbU analogových =
-15 digitálních dBFS
100% trvalé hlasitosti, chápejme jako průměr (zvukaři někdy říkávají modulace): -9dBFS s občasnými špičkami do -6 dBFS.
V
digitální doméně 6dB jako headroom mezi špičkami signálu a absolutní 0
pro případ, kdyby nastala nějaká krátkodobá špička vlivem trasy nebo
čehokoli dalšího. Tedy ještě jednou opakuji, že maximum hlasitosti pro
ČRo je -6dBFS.
ČRo odmítně pouze nekvalitní mp3 nebo sníženou bitovou hloubku (pod 16 bitů neberou).
Zadání úkolu
Bude upřesněno a vysvětleno v semináři a zveřejněno zde a v organizačních pokynech.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pojmy,
které lze hledat pro další samostudium v postprodukci: měřáky (meters),
rta (real time analyzer) multiband peak limiter / level maximizer
plugin a další.
V případě dotazů se obraťte na mě, kolegyně a
kolegy. Také internet, youtube a knihy jsou plné informací, tutoriálů a
dalších užitečných poznatků a rad.