ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Video – představení techniky a nastavení

Technika

Spoustu toho už o obraze víme a známe z lekcí fotografování. Přicházíme do druhého levelu, kdy obraz rozpohybujeme. A to pro nás znamená několik změn. Zatímco u focení nevadí, když některé věci necháte na přístroji a zvolíte třeba automatické ostření, u videa na tyto funkce zapomeňte. Všechno si budeme nastavovat ručně. Pokud bychom totiž nechali ostření, clonu, nastavení bílé – zkrátka základní parametry – na automatu, budou se nám během natáčení měnit. Foťák se bude neustále snažit doostřit, takže bude obraz rozostřovat, při každém sebemenším pohybu se bude otevírat a zavírat clona a bílá vznikne jako průměr celého políčka, na kterém můžeme mít tolik druhů světla, že nám z něj vylezou postavy s fialovou kůží.

Stav baterie a místo na úložišti
Po zapnutí je potřeba zkontrolovat hlavně dvě věci, pamatujete? Stav dobití baterky a místo na kartě. Máte v zásobě náhradní? 





Pár obecných tipů pro efektivní točení

  • Používejte stativ. Ruce se vám třesou. Jestli jste tomu nevěřili u fotografie, u videa konečně pochopíte. Nemáte-li stativ nebo pohybujete-li se ve stísněném prostoru, kam ho nedostanete, improvizujte. Opřete foťák o stěnu, o stůl, o rameno kolegy.
  • Záběr – tedy jednolitý celek od okamžiku, kdy spustíte nahrávání, po okamžik, kdy nahrávání vypnete – točte dostatečně dlouhý. Dejte mu vždy aspoň 10 vteřin. To neznamená, že celou tuto dobu použijete. Jde naopak o to, abyste si pak ve střižně mohli vybrat nejhezčí pasáž. Točíte-li nějakou akci nebo rozhovor, dejte jim „polštář“ dopředu i dozadu. 3 vteřiny bohatě stačí.
  • Záběr má mít jednu myšlenku. 1 záběr = 1 akce nebo 1 promluva. Necpěte všechno do jednoho záběru. Budete je skládat za sebe, stříhat. Příliš dlouhý záběr (pokud pro to není dramatický důvod) je nudný.
  • Točíme zpravodajství, ne hollywoodský biják. Zobrazujeme realitu, neuzpůsobujeme si ji. Ale točíme ji způsobem, který je stejně poutavý, jako by to hollywoodský biják byl.
  • Věci a děje zachycujeme neobvyklým, neotřelým způsobem. Hledáme nové úhly pohledu na ně. Diváky nezaujme pohled, který znají. Vymýšlejte triky. Schovávejte foťák do skříní, sypejte na něj (zakrytý plexisklem) mouku. Upoutejte je!
  • Natočte si záběry, které nejspíš nepoužijete. Pro případ, že byste je náhodou použít potřebovali. A ještě jednou trochu jinak: Nepočítejte s tím, že použijete každý záběr, který natočíte. Při střihu oceníte tzv. prostřihy – obecnější záběry, které se nevážou k ničemu konkrétnímu, ale přiblíží atmosféru a umožní vám zamaskovat střih v něčí promluvě nebo nějakou chybku, které jste se dopustili.