Video žurnalistika

Týden 4

Téma:

Zvuk - točení rozhovorů, ruchy, namlouvání.

Rozhovor - základ zpravodajství i publicistiky: typy rozhovorů a jejich specifika; rozdíly mezi zpravodajstvím a publicistikou; slyšitelné vs. skryté otázky; trocha psychologie - jak připravit respondenta; rešerše - základ rozhovoru; klubko novinářů vs. samostatný rozhovor; jak vybrat "ty dvě věty, co potřebujeme"


Ve zvuku máme:

  • synchrony - rozhovory
  • ruchy - přirozené zvuky prostředí
  • komentáře - asynchrony

Rozhovor - základ zpravodajství i publicistiky: typy rozhovorů a jejich specifika; rozdíly mezi zpravodajstvím a publicistikou; slyšitelné vs. skryté otázky; trocha psychologie - jak připravit respondenta; rešerše - základ rozhovoru; klubko novinářů vs. samostatný rozhovor

Rozhovor je rozmluva dvou nebo více lidí. Jeden klade otázky, druhý (ostatní) odpovídá (odpovídají).

Bavíme se o rozhovorech zpravodajských a publicistických. Bez velkého rozdílu mezi televizí a webem.

Rozhovor je jedna z nejsilnějších věcí, jaké v televizi můžou být. K publiku mluví přímo lidi, kterých se zprávy týkají, přímo aktéři příběhů, ne neutrální novináři, kteří příběhy jenom převypravují. Zprávy jsou díky tomu důvěryhodnější a autoritativnější.

S rozhovory je potřeba dobře zacházet, aby mezi komentáře (asynchrony) dobře zapadaly. Komentáře proto píšeme k rozhovorům. V komentářích jsou fakta, v synchronech pocity, zážitky, emoce.

Novinář musí být co nejvíc nestranný - ke všem přistupovat stejně, všem dát prostor pro odpovědi, i když s nimi nesouhlasí. Osobní zájmy, preference, přesvědčení musí stranou. Dáváme publiku možnost udělat si vlastní názor, ten náš je nezajímá.