Video žurnalistika

Standup

  • synchronní část příspěvku, kdy k divákům promlouvá přímo autor/autorka příspěvku
  • dívá se a mluví přímo do kamery – vstupuje lidem do obýváku (kuchyně, ložnice, tramvaje, čekárny u lékaře...)

Druhy standupů (pro ty, kdo rádi škatulkují)

  • úvodní (používá se vzácně, obličej redaktorky nastřižený hned na obličej moderátorky vypadá jako střihová chyba, navíc se může stát, že režie pustí zvuk o trochu později a může vám ustřihnout první slova) x prostřední (největí prostor pro vaši kreativitu) x závěrečný (odhláška - podpis)
  • statický x akční (v pohybu nebo s rekvizitou)
  • komentující dění (demonstranti právě vtrhli na radnici) x doplňující informace (nový územní plán město chystá už dvacet let a pořád ho nemá dotažený) x vysvětlující (na jedné straně stojí majitelé domů, kteří nechtějí pod okny rušnou silnici, na straně druhé radnice, která potřebuje ulevit jiné rušné silnici o kilometr dál) x spojující dvě nesourodé části reportáže (zatímco v Havířově musí řidiči s úsekovým měřením rychlosti počítat už několik let, Brno ho teprve testuje na prvním místě)
  • čistě informační x emocionální (prožitky redaktora-redaktorky z místa, které jinak nejde přenést)
  • zpravodajský (krátký, informační) x publicistický

Publicistický standup

  • nikdy to není čistě „postav se“
  • akce, pohyb
  • redaktor/redaktorka se zapojuje do děje – něco zkouší, něco prožívá, něco předvádí
  • delší a nápaditější

Takhle ne!

Při točení standupu je vesměs zákaz:

  • nudy a pasivity (před cedulí, před nějakým domem, před televizí, protože dál nestihneme dojet, před bílou zdí)
  • vyjmenovávání jmen, čísel, údajů - možná si to zapamatujete, ale divák to nejspíš nepobere; můžete si pomoct grafikou, která se občas ke standupu přidává, ale i tak by tvrdých údajů mělo být minimum
  • sehrávání scének s okolím - jsme zpravodajství/publicistika, jde o zachycení reálného života, není to hraný film; v ČT je dokonce zákaz stavět se do pozic, ve kterých by redaktor v reálném životě nemohl být - třeba sednout si za volant sanitky
  • chrlení slov rychleji, než je vůbec možné poslouchat. možná toho chcete říct hodně a víte, že času je málo, ale... míň srozumitelných vět je lepší než nepochytitelné vyčerpávající informace

Pár specifik standupu

  • je zvláštní vidět se v televizi, je potřeba si na to zvyknout (natrénovat si to)
  • někdy máme jen jednu šanci ho natočit, jindy můžeme točit nadvacetkrát
  • pište si zapamatovatelné standupy nebo klidně jen myšlenky, které chcete předat, a pak je řekněte vlastními slovy; dlouhé naučené proslovy s komplikovanými formulacemi vypadají nepřirozeně
  • způsob identifikace diváka s televizí - navazujte kontakt s diváky, vtahujte je do děje, neříkejte prázdné věty
  • standup patří do každé reportáže, ukažte, že jste na ní pracovali vy a ne někdo jiný