Live
Živý vstup
- adrenalin, pokazit se může cokoliv
- možnost zprostředkovat událost přímo z místa dění a právě v okamžiku vysílání
- absolutní autenticita, autor je na místě a je součástí děje
- vás nemine v žádné redakci
- ČT Brno - dnes kvůli koronaviru 2 stálé vstupovací štáby s batohem
Živý vstup je ideální...
- když se něco děje a vyvíjí
- když vystihne atmosféru lépe než reportáž
- když není čas na repky
- když oživí vysílání
Struktura
- studio + otázka(y)
- odpověď(i) z místa
Akce...
Možnosti vstupování
- telefonát
- SNG = Satellite News Gathering
- batoh
- aplikace
Telefonát
- jste na místě dění, ale nedorazila přenosová technika nebo už potřebujete vstoupit, ale na místo teprve jedete
- ideálně z místa dění (ruchy)
- divák slyší hlas redaktora/redaktorky, ale vidí ilustrační, dříve natočené nebo archivní záběry
výhody: - není vás vidět, odpovědi můžete sepsat a přečíst – ovšem jako byste mluvili z hlavy
- nezáleží, kde jste a jak vypadáte
- potřebujete jen akusticky dobrý prostor
nevýhody: - není vidět, o čem mluvíte, ilustrační obrázky jsou často úplně mimo
- technické problémy – signál, baterka
- hlasu v telefonu je rozumět hůř než normálně mluvícímu člověku
- ozvěna sebe sama v telefonu
- chybí bezprostřednost
Živě s obrazem - obecně
- redaktor/redaktorka chystá studio i otázky
- vybrat dobré místo pro vstup a namyslet si odpovědi
- nemůžeme je číst, nesmíme si je memorovat
- ideální jsou odrážky (jména, čísla, citace)
- zase platí: mluvíme tak, jak se mluví
- je potřeba se dobře domluvit na podkresových záběrech, obzvlášť když mají být ilustrační nebo archivní, stane se, že režie občas trochu poplete obrázky (Luboš Dostál mluví o odvozu munice z Vrbětic do obce Květná na Pardubicku, režie pouští záběry z Květné zahrady v Kroměříži)
- může z toho být taky ostuda - průšvih, používaný dezinformačními weby jako důkaz, že Česká televize lže...
https://hodoninsky.denik.cz/zpravy_region/k-ukrajine-dali-fotku-z-mikulcic-po-tornadu-chybu-ceske-televize-lide-kritizuji.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Živě přes SNG
- nejkvalitnější, nejnáročnější na přípravu
- zázemí přenosového vozu, včetně techniků
- zodpovědnosti rozděleny mezi více lidí
Živě přes batoh
- technické zajištění je jen na kameramanovi
- ale - možný pohyb, otáčení, dostupnost – stačí jen LTE
Tohle je vstup z Baťova mrakodrapu ve Zlíně. Pro SNG by to znamenalo vytáhnout kabel mnoho pater po schodech, parkovat na chodníku před vchodem a kdovíco ještě. S batohem - bez kabelu, bez problému. Navíc díky batohu mohli vstupovat do Prahy, za 10 minut posílat živě tiskovku a pak za dalších 10 minut vstupovat přes brněnskou režii.
Živě přes aplikace
- kvalitativně nesrovnatelně horší
- televize neustále zkouší nové a nové
- dobré na rychlý vstup z aktuálky, jinak ne
- osvědčily se pro vstupy hostů kvůli koronaviru
- používají se na sociálních sítích
Jak na hezký live?
- od aktuálního k obecnému, background na konec
- nádech události (i když se tam nic neděje)
- vysvětlete, co se kolem vás děje – hlavně když není vidět zdroje hluku, který jde slyšet
- uveďte diváka na místo (proč jste zrovna tam?)
- domluva s režií ohledně podkresů a synchronů
- domluva s kameramanem, co budete dělat
Jak se chovat při živáku?
- zachovat klid
- mít všechny informace, říkat jen to, co víme
- názornost, vysvětlení
- nemá smysl vykládat hodně údajů, například čísel, třeba... (Z12, 7. 5. 2021, od 3:32)
- mluvit srozumitelně a jasně, vyzařovat nadšení
- být připravení dříve, než jsme v boďáku
- odpovídat na otázky
- natrénovat začátek první odpovědi, ale víc ne!
- namyslet si silný závěr
Když máte zapnutý mikrofon v ruce, dávejte pozor na jazyk. Malá chyba režie a váš zvuk teče třeba do vysílání s obrazem nicnetušící redaktorky, která zve diváky na zajímavou podívanou... V archivu vysílání je to opravené. Začátek na 8:39.
Jindy vás zase zradí okolí... Některé vlivy ale prostě neodfiltrujete... Od 45:38:
A proč nemáte živáky trénovat dopředu? A ještě hůř, proč nemáte trénovat otázky a odpovědi s hostem, kterého máte zpovídat? Protože pak to může dopadnout takto (hostka měla pocit, že pořád ještě trénují...). Začíná na 1:49:51.
Někdy je živák v pohodě, připravený i provedený hezky, jen se spiknou okolnosti - třeba vám do záběru vjede šalina s obří reklamou. Taky máte neodbytnou chuť koupit si Volvo? Na 37:54.
Když se čerti žení... Zasněžená redaktorka, host i kamera. Od 21:37.
Někdy to prostě nedokážete říct. A víte, že ticho je průšvih, ale prostě ty myšlenky nedokážete formulovat:
Vyčerpání. Po celodenním vstupování v míň než ideálním počasí jste zkrátka vyčerpaní.
Taky po celodenním vstupování, navíc na mrazu. Některá slova můžou vypadnout. Od 7:41:
Fanoušci, obzvláště pod různými vlivy... Začátek na 21:10:
Ještě jedni fanoušci, ti známější...
Pamětní deska pro Hrabala a k tomu happening nahoře bez. Vstup začíná na 1:03:10, nečekaný obrat nastane na 1:09:55.
Řezníček vs. Bee. Začíná na 28:22.
Fanoušci... zase...
Bacha na čerty! Události v regionech (Ostrava), 5. 12. 2022, přeskočte na 0:55:
Bacha na herce ;-) Překvápko na závěr vstupu do Studia 6 najdete na 5:45.
Zaskočilo... Studio 6, 27. 1. 2023, od 2:16:40.
Vy už jděte taky... ČT24 23. 11. 2021, ke konci - nutno zesílit zvuk.
Požár ubytovny, naštěstí bez stativu. Studio ČT24, živě ve 13:11...
"To je zajímavý, začít ostřit, když už jste živě venku..." Studio 6, 19. 4. 2023, od 10:26
Akusticky náročné prostředí, Studio 6, 27. 10. 2023 od 2:23:00