Video žurnalistika

Představení sociálních sítí

zdroje:

https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/02/nejvetsimi-socialnimi-sitemi-v-cesku-zustavaji-youtube-a-facebook/

https://datareportal.com/reports/digital-2023-czechia

https://datareportal.com/reports/digital-2023-slovakia

https://www.go4insight.com/post/ko%C4%BEko-slov%C3%A1kov-je-na-soci%C3%A1lnych-sie%C5%A5ach

Facebook

  • dlouhodobě nejrozšířenější sociální síť v ČR, cca 4,8 milionu uživatelů (SR 2,5 milionu)
  • síť pro emoce a vztahy
  • největší dosah, počty uživatelů meziročně klesly
  • obsahy bez omezení – texty, obrázky a fotky, videa, live
  • nejširší možnost interakce s publikem, okamžitý feedback
  • možné využití k rešerším a hledání témat

Instagram

  • druhá nejrozšířenější sociální síť v ČR, 3,35 milionu uživatelů (SR 1,45 milionu)
  • jen foto a video
  • doporučování, budování závisti... ale taky budování důvěry
  • doprovodné texty krátké – nejde je hned vidět, na delší texty potřeba nalákat první větou

Twitter

  • 1,4 milionu uživatelů v ČR (385 000 na Slovensku) - v ČR meziročně narostl zásah o 78 %
  • omezený počet znaků u zprávy – dřív 140, teď 280
  • texty, obrázky a fotky, videa, live
  • okamžité informování – prohlášení a oznámení, ale taky real time reporting
  • kvůli TW politici nechtějí chodit do televize
  • retweet – k šíření informace pomáhají ostatní uživatelé
  • rychlý feed – některé informace je lepší zopakovat
  • zprávy mají obličej – nevydává je médium, ale jednotliví redaktoři/redaktorky
  • vyhledávání pomocí hashtagů
  • jiné publikum než FB a IG - odbornější

Youtube

  • využívá přes 8 milionů lidí v ČR (4,16 milionu obyvatel SR) – ale... je to odhad podle dosahu reklamy
  • videa, live
  • pro média složitější využití kvůli copyrightu
  • ale – největší možnost vytvořit něco virálního, co se dá sdílet na ostatních sítích

TikTok

  • využívá přes 1,95 milionů lidí v ČR starších 18 let
  • meziroční nárůst o 34 %
  • videa
  • rychlejší tempo, volnější styl
  • profily ČT momentálně uspané - bezpečnostní riziko

Společné znaky

  • interaktivita – okamžitá zpětná vazba od publika
  • kontakt publika s tvůrci je přímý
  • hned poznáte sílu tématu
  • hned zjistíte, když se dopustíte chyby
  • důraz na obraz – ideálně pohyblivý
  • obsah okamžitě zveřejněný, nečekáte na vysílání
  • na webu a na sociálních sítích uplatníte, co se nevejde do vysílání
  • přemýšlejte o žánrech – video má smysl, jen když jsou dobré obrázky, když je dobrý jen zvuk, volte podcast
  • překlopit příspěvek z televize celý na socky nemá smysl, socky mají jinou logiku, jiné publikum
  • i když... někdy překvapí (jako tento dost úspěšný příspěvek)