Video žurnalistika
Představení sociálních sítí
zdroje:
https://datareportal.com/reports/digital-2023-czechia
https://datareportal.com/reports/digital-2023-slovakia
https://www.go4insight.com/post/ko%C4%BEko-slov%C3%A1kov-je-na-soci%C3%A1lnych-sie%C5%A5ach
- dlouhodobě nejrozšířenější sociální síť v ČR, cca 4,8 milionu uživatelů (SR 2,5 milionu)
- síť pro emoce a vztahy
- největší dosah, počty uživatelů meziročně klesly
- obsahy bez omezení – texty, obrázky a fotky, videa, live
- nejširší možnost interakce s publikem, okamžitý feedback
- možné využití k rešerším a hledání témat
- druhá nejrozšířenější sociální síť v ČR, 3,35 milionu uživatelů (SR 1,45 milionu)
- jen foto a video
- doporučování, budování závisti... ale taky budování důvěry
- doprovodné texty krátké – nejde je hned vidět, na delší texty potřeba nalákat první větou
- 1,4 milionu uživatelů v ČR (385 000 na Slovensku) - v ČR meziročně narostl zásah o 78 %
- omezený počet znaků u zprávy – dřív 140, teď 280
- texty, obrázky a fotky, videa, live
- okamžité informování – prohlášení a oznámení, ale taky real time reporting
- kvůli TW politici nechtějí chodit do televize
- retweet – k šíření informace pomáhají ostatní uživatelé
- rychlý feed – některé informace je lepší zopakovat
- zprávy mají obličej – nevydává je médium, ale jednotliví redaktoři/redaktorky
- vyhledávání pomocí hashtagů
- jiné publikum než FB a IG - odbornější
Youtube
- využívá přes 8 milionů lidí v ČR (4,16 milionu obyvatel SR) – ale... je to odhad podle dosahu reklamy
- videa, live
- pro média složitější využití kvůli copyrightu
- ale – největší možnost vytvořit něco virálního, co se dá sdílet na ostatních sítích
TikTok
- využívá přes 1,95 milionů lidí v ČR starších 18 let
- meziroční nárůst o 34 %
- videa
- rychlejší tempo, volnější styl
- profily ČT momentálně uspané - bezpečnostní riziko
Společné znaky
- interaktivita – okamžitá zpětná vazba od publika
- kontakt publika s tvůrci je přímý
- hned poznáte sílu tématu
- hned zjistíte, když se dopustíte chyby
- důraz na obraz – ideálně pohyblivý
- obsah okamžitě zveřejněný, nečekáte na vysílání
- na webu a na sociálních sítích uplatníte, co se nevejde do vysílání
- přemýšlejte o žánrech – video má smysl, jen když jsou dobré obrázky, když je dobrý jen zvuk, volte podcast
- překlopit příspěvek z televize celý na socky nemá smysl, socky mají jinou logiku, jiné publikum
- i když... někdy překvapí (jako tento dost úspěšný příspěvek)