Video žurnalistika

Záběry a trocha teorie

Záběr

  • základní jednotka jakéhokoli stříhaného video žánru
  • ucelený úsek děje, má začátek a má konec
  • něco se v něm ideálně děje
  • má jednu myšlenku
  • děj se dá rozkouskovat do sekvencí záběrů

Velikosti záběrů

  • různé druhy záběrů nesou různé významy
  • velký celek a celek ukotvují příběh do prostoru
  • polocelek je hlavní velikost záběru pro akci, když se něco děje
  • polodetail je ideální na zpravodajské rozhovory s respondenty
  • detaily a velké detaily nesou emoce, používají se i pro intimnější publicistické rozhovory

Střídání záběrů a osa

  • tři hlavní velikosti záběrů střídáme, tím vzniká dynamika
  • pravidlo osy - akce i rozmluvy osob točíme z jedné strany osy (představíme si nad hlavami mluvících čáru - osu a tu nesmíme s kamerou překročit, můžeme se pohybovat kdekoliv na jedné straně osy, ale překročit ji - na to bychom museli mít dobrý důvod a vypomoct si krajním záběrem: celkem nebo detailem)

Délka záběrů

ve zpravodajství mívají jen 3-5 vteřin, pokud to není třeba jízda nebo jiný speciální záběr

rozhovory a standupy na 10-20 vteřin

v publicistice bývají delší, protože můžou být zajímavější, může se v nich víc odehrávat

Výrazové možnosti

  • statický záběr - nebojte se jich, jsou autoritativní, děj se může odehrávat v nich, vyhledávejte děj, který můžete v záběru ukázat
  • švenk - panorama - přejezdy zleva doprava a naopak, můžou dobře přiblížit nějaké prostředí, ale používejte je zřídka, jen jako "rozhlížení" se po okolí; podobně zřídka užívejte zvedáky - záběr zdola nahoru nebo shora dolů, zase jedině jako rozhlídnutí, ne jako dodání jakéhosi umělého pohybu do jinak mrtvého prostředí; mobil zvládá velice špatně
  • trafo - zoom - ještě víc zřídka používejte trafování, zatímco otočit hlavou zleva doprava člověk může, přiblížit si prostředí nemůže, zoom je velice nepřirozený, technika typu mobil to navíc absolutně nezvládá
  • přeostření - naopak vždycky osvěží, nebojte se pohrát si s prvním a druhým plánem (něco v popředí, něco jiného v pozadí - a vy přeostříte mezi nimi), ale s naší kapesní technikou zase problém
  • chůze/jízda - nebo třeba jízda výtahem nebo jakýkoliv pohyb kamery, oživí, ozvláštní, ale taky nenadužívat - pro všecko musí být nějaké opodstatnění
  • drony a netradiční pohledy z výšky (hloubky) - další skvělá věc
  • triky - natočené gopro nebo mobilem někde v šuplíku, pod vodou apod. skvělé, neobvyklé, upoutá
  • první a druhý plán - něco se děje v popředí, ale něco zajímavého se odehrává i v pozadí nebo naopak (například na fotce z Comic-Conu asi nepřekvapí postava z Hvězdných válek, která je ostrá a je tím hlavním, co si z fotky odnášíme; zajímavý doplněk k ní je ale v popředí rozostřená matka kolébající mimino)

Spolupráce redaktorka-kameraman

Předáváte, co vidíte - oba dva - své prožitky a pocity, svou zkušenost. Vedete diváka tam, kde se něco děje. Něco vidíte vy, něco kameraman. Říkejte si to navzájem, řekněte kameramanovi, co chcete za záběry, ať na ně nezapomene. Nechte si říct, co jemu připadne zajímavé. A koukejte se, co točí, je to vaše týmová práce.