Video žurnalistika
Týden 12
Téma:
Ty internety
Sociální
sítě - budoucnost zpravodajství?: vizuální exploze; IG, FB, TW -
rozdílná publika, rozdílný styl, rozdílné odezvy; klíčové
první vteřiny; statistiky sledovanosti zpráv na sítích;
bulvarizace, šoky, exkluzivita, virální řetězce; lajky a hluboká
témata; "publicistické" seriály; stories vs. příspěvky
Televize vs. sociální sítě
- televize jednosměrná, málo interaktivní, vázaná vysílacím schématem - lineární, tzv. appointment TV
- sociální sítě interaktivní, vždy a všude dostupné, oblíbené
- uživatelé vždy o krok napřed před novináři
- vizuální exploze, hodně barev, hodně pohybu, hodně emocí
- uživatelé jsou přesyceni a hodně si vybírají
Sociální sítě
- nejsou všechny stejné, každá umí něco jiného lépe než ty ostatní
- pro práci novinářů jsou nedocenitelné
- každá síť nabízí jinou možnost zapojení, láká jiné publikum
- dokážete identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých sítí?
- jak byste to využili pro práci videožurnalistů?
Bulvárek?
- sociálním sítím sluší (spolu s infotainmentem)
- nejúspěšnější příspěvek na FB Události Brno za rok 2021: https://www.facebook.com/watch/?v=1132667897156649
- odklon od hard news (politika, ekonomika) k soft news (lidské příběhy, celebrity, zajímavosti)
- personalizace zpráv (pan Novák a paní Novotná)
- barvy, grafiky, hudba, emoce – emoji
- nehledáme souvislosti, neanalyzujeme, hledáme skandály a šokující podružnosti
- věrný popis reality ustupuje vytvoření atraktivního příběhu
Virálek?
- sdílení je jednou z hlavních vlastností sociálních sítí, jedním z hlavních principů
- lidi se obecně rádi sdílejí o to, co jim přijde zajímavé, co je rozčílí, potěší...
- na sociálních sítích dělají fanoušci vaši práci za vás – dobré příspěvky šíří dál sami
Snižování vkusu?
- typicky diskutované u soukromých médií
- na sociálních sítích ale i ta veřejnoprávní často používají podobnou rétoriku
- žene nás touha po množství lajků a komentářů
- socky jsou médium pro volný čas
- anebo máme lidem i tady vnucovat zahraniční politiku, ekonomiku...?
Publicistické seriály pro sociální sítě
- tvorba vlastního obsahu jen pro sítě
- prostor pro MoJo
- většinou velmi sledované
Strážci tradic - draní peří, FB Události Brno 21. 11. 2020