Adobe Systems Zápatí prezentace 1 Započtový test ̶3 termíny ve zkouškovém období ̶Předtermín??? ̶Obsah: ̶Znalost pojmů a teorie pojící se s deskriptivní analýzou kvantidat ̶12 otázek: 2 otevřené, 10 uzavřených ̶25 minut ̶Online - odpovědník v ISu --> možnost vyplňovat odkudkoliv, ale pouze v zadaném čase ̶Kritéria ̶60 % správně ̶Možnost dvou opravných termínů ̶ ̶ Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantitativních dat 2 Lže statistika? ANEB JAK REPORTOVAT DATA A NEKAZIT SOCIOLOGŮM POVĚST Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 3 Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 4 Nejčastější chyby při interpretaci výzkumů v médiích 1.Záměna ankety se seriózním výzkumem 2.Zobecnění výsledků výzkumu z konkrétní cílové skupiny na běžnou populaci (či širší cílovou skupinu) 3.Interpretace výsledků nad rámec zjišťovaných údajů 4.Nepřesná interpretace znění otázky (či variant odpovědí) 5.Neúplné sdělení (Důvěra ve veřejného činitele „X“ klesla; ale klesla v rámci statistické chyby a zároveň je důvěra v něj stále nejvyšší v porovnání s ostatními veřejnými činiteli) 6.Srovnávání výsledků metodicky nesrovnatelných výzkumů (jiný vzorek, jiná metoda – např. anketa versus kvótní sběr) 7.Uvedení výsledků výzkumu bez zdroje (kdo a jak realizoval…) 8.Použití časově zastaralých či věcně překonaných dat 9.Neověření si původu výzkumu, solidnosti realizátora ̶ Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 5 Výzkumná zpráva ̶Většinou směsice textů, tabulek a grafů ̶Obecně platí: ̶Pište srozumitelně ̶Preferujte psaní v 1. osobě (autorský plurál vědecká komunita nerada vidí, pokud je autorem jen jeden člověk) ̶Tabulky a grafy určitě uvádějte – jednak tím ušetříte místo, jednak je to přehlednější ̶Do textu ideálně nepište, to co je v tabulce a naopak – je to zbytečné dublování obsahu ̶Účelem textové části je INTERPRETOVAT à TRENDY, GENERALIZACE, ASOCIACE ̶Další doporučení najdete zde ̶ Adobe Systems 6 Příklad reportu z praxe Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Zápatí prezentace MACEK, Jakub, Alena MACKOVÁ, Kateřina ŠKAŘUPOVÁ a Lenka WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ. Stará a nová média v každodennosti českých publik (výzkumná zpráva). Brno: Masarykova univerzita, 2015. 24 s. Obsah obrázku text, interiér Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 7 ̶ Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 8 Jak zapisovat výsledky ̶Minimum objektivity vyžaduje vždy alespoň jedno srovnání ̶když uvádíme nějaká čísla, vždy musíme zjistit, k čemu se vztahují a co je ten celek (absolutní čísla) ̶ ̶ ̶ ̶ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 9 Grafy Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 10 ̶ Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 11 ̶ Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 12 ̶ Obsah obrázku osoba, žena, monitor, mobilní telefon Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 13 ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Zdroj: O složitém jednoduše – populárně naučná příručka Českého statistického úřadu Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 14 Shrnutí grafů ̶Histogram – distribuce hodnot ( Histogram je na první pohled podobný normálnímu sloupcovému grafu, na rozdíl od něj ale sloupce nepředstavují konkrétní hodnoty, ale právě intervaly hodnot. Histogram tedy použijeme v situaci, když na horizontální ose máme příliš mnoho hodnot a zobrazování každé jednotlivé z nich v grafu by nedávalo smysl.) ̶Sloupcový graf – nejvíce univerzální, ideální pro porovnání četností ̶Koláčový graf/sloupcový poměrový – zajímá nás poměr mezi hodnotami ̶Krabičkový graf (box plot) – distribuce hodnot s důrazem na odlehlé a střední hodnoty ̶Čárový graf – trendy, časové řady ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Příklady správného použití jednotlivých typů grafů Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Náležitosti grafů ̶Nadpis ̶Procenta od 0 do 100 ̶Často se nedodržuje ̶Legenda ̶Popisky ̶Celkové N ̶v případě procent takové N, ke kterým jsou vztažená jednotlivá procenta ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Zobrazení dat z tabulek v grafu ̶Někdy si chceme rozložení dvou proměnných ukázat graficky. Máme 2 možnosti: ̶ ̶Jedná se o dvě kategorické položky a/nebo chceme jen základní sloupcový graf Analyze → Crosstabs → Display clustered bar charts ̶Nejedná se o dvě kategorické položky a/nebo chceme jiný druh grafu Graphs → Chart builder ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Clustered bar chart Analyze → Crosstabs → Display clustered bar charts Adobe Systems Zápatí prezentace 19 Clustered bar chart s procenty Jak ten graf udělat? ̶Graphs → Chart builder ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 20 Sem přetáhneme proměnné, které chceme v grafu ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 21 KLIK ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Procenta se vypočítají podle kategorií, které jsou na X-ose Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Zde si můžeme vybrat z několika druhů procent 1.Grand total - % hodnoty k celému datasetu 2.Total for each X-axis category – % vzhledem k hodnotám proměnné na ose X (v našem případě pohlaví) 3.Total for each legend category - % vzledem k hodnotám proměnné v legendě (v našem případě education) Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Jak graf upravit? Double click na graf v Outputu → Chart editor Adobe Systems Zápatí prezentace 25 Options → můžete upravit Title atd. Double click na osu → Scale → nastavte 0 - 100 Click na bars → Elements → Show data labels Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Grafy v Excelu Crosstabs → Vzdělání + Pohlaví Copy → Excel → Vložit (Přizpůsobit formátování) → Označit data → Vložit graf Adobe Systems Zápatí prezentace 27 Grafy v Excelu Crosstabs → Důvěra v novináře + pohlaví Copy → Excel → Vložit (Přizpůsobit formátování) → Označit data → Vložit graf Adobe Systems Kde hledat výzkumné zprávy? ̶Sdružení SIMAR - https://simar.cz/ ̶Neziskovka, která sdružuje výzkumné agentury, jež se zavázaly k dodržování etických a profesních standardů ̶Přehled aktuálních členů SIMAR ̶CONFESS Research s.r.o. ̶CVVM - akademický partner (při AV) ̶Data Collect s.r.o. ̶IPSOS s.r.o. ̶Kantar CZ s.r.o. ̶MEDIAN s.r.o. ̶Nielsen Admosphere a.s. ̶NMS Market Research s.r.o. ̶SC&C s.r.o. ̶STEM/MARK a.s. ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Výzkumné instituce a úřady ̶Katedry žurnalistiky (Brno, Praha, Olomouc), sociologie, psychologie ̶Výzkumné instituty – IRTIS, IVDMR, IKSŽ ̶Český statistický úřad Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 30 Kam mrknout dál, pokud mě data baví? ̶Last week tonight a věda – jak interpretovat a nebýt za blbce ̶Slepé skvrny od Daniela Prokopa (bývalého šéfa výzkumu v Medianu) – o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti ̶O složitém jednoduše – populárně naučná příručka Českého statistického úřadu John Oliver in Last Week Tonight with John Oliver (2014) Adobe Systems Deskriptivní analýza kvantidat 31