ANALYTICKÝSEMINÁŘ ZMEDIÁLNÍETIKY–TEORIE CMTF UPOL 2021 | JAN MOTAL | WWW.MEDIALNIETIKA.CZ EXPRESIVNĚ- EVOKATIVNÍ ÚROVEŇSOUDŮ HENRYAIKEN, 1962 – NEJNIŽŠÍ ÚROVEŇ (EXPRESIVNĚEVOKATIVNÍ – MORÁLNÍ – ETICKÝ – POSTETICKÝ / LIDSKÝ); ÚSTUP K OTÁZCE PRÁVA De fi nice dilematu Hodnoty Loajality Principy “THE POTTER BOX” CHRISTIANS ETAL., 2016 POTTERŮV ROZHODOVACÍ MODEL 1. EMPIRICKÁ DEFINICE – co nejpřesnější popis dilematu, všechna důležitá fakta, empirická de fi nice situace, identi fi kace aktérů 2. IDENTIFIKACE HODNOT – identi fi kace všech hodnot, které mohou být důležité (nejen reportéra, ale i ostatních aktérů), vyjasnění kon fl iktu mezi různými hodnotami (např. soukromí vs. veřejný zájem) různých typů (udržení pořádku vs. pravda) – zde se většinou v praxi uvažovaní zastaví a nedosáhne tak morální úrovně 3. ETICKÉ PRINCIPY – umožňuje vyřešit kon fl ikty mezi hodnotami, identi fi kujeme principy (normativní perspektiva – “co má být” – např. kantovský imperativ pravdivosti, angažovanost etiky péče apod.) 4. LOAJALITY – závazky, zodpovědnost vůči aktérům, “pro koho to činíme” (např. veřejnost, oběti, zdroje informací, trh, publikum…); zde můžeme rozlišit, který princip je důležitější 5. formulace ÚSUDKU anebo fi remní/veřejné POLITIKY Empirická de fi nice Identi fi kace hodnot Volba loajalit Přihlášení se k etickým principům konkrétní úsudek 
 nebo politika zpětná vazba model je cyklický 
 jde o organický celek propojující empirii, hodnoty, principy a zodpovědnosti CLYDE KLUCKHOHN, 1951 – “KLASICKÁTEORIE”; GEIST, 2000 HODNOTA • Hodnota je něco charakteristického (představa, pojetí, chápání něčeho), co je explicitně nebo implicitně jak pro jedince tak pro nějakou skupinu žádoucí a co ovlivňuje výběr dostupných způsobů, prostředků nebo cílů jednání • Hodnoty nejsou pouze individuální, ale (především) sociální • Lze je dělit podle určitých kritérií – pozitivní, negativní, přímé, nepřímé (podle toho, zda přímo uspokojují naše tužby, nebo toto uspokojení pouze zprostředkují), estetické, morální, logické… Vývojem se mohou hodnoty přesouvat (z nepřímých se stávají přímé apod.) • hodnoty nejsou konstituovány individuálně, ale převážně sociálně • jsou subjektivně považovány za vlastnosti objektů, ale objektivně žádnou vlastnost nemají • jsou vztahové – vyjadřují náš vztah k předmětu, mezi námi a společností, mezi společností a jejím hodnotovým systémem (referenční systém) • hodnoty získáváme během socializačního procesu (sebeutváření osobnosti) interiorizací VZTAHOVOSTHODNOT CHRISTIANS ETAL., 2016 PŘÍKLADYHODNOTV MEDIÁLNÍ PRAXI • profesní hodnoty: blízkost, aktuálnost, kon fl ikt, lidský zájem, zábava, novost, bezprostřednost, nezávislost, nestrannost, objektivita, watchdog… • morální hodnoty: pravdivost, lidskost, spravedlnost (férovost), čestnost, nenásilí… • sociokulturní hodnoty: tvrdá práce, energie, šetrnost, rodina… • logické hodnoty: konzistence, kompetence, vědění… • estetické hodnoty: harmonie, potěšení, imaginativnost… C. G. CHRISTIANS ETAL., 2016, P. 21. “NAŠE HODNOTYNEJSOU NIKDYČISTÉ. MÁME SKLON KTOMU JE BRÁNITATYPICKY RACIONALIZUJEME NAŠE JEDNÁNÍ,KDYŽ JE S NIMI V ROZPORU.PROFESNÍ HODNOTY JSOU VYRYTYV MOCI.” • etické teorie založené na ctnosti • etické teorie založené na povinnosti • etické teorie založené na užitečnosti • etické teorie založené na právech • etické teorie založené na lásce PĚTHLAVNÍCH DRUHŮ ETICKÝCH PRINCIPŮ LOUIS HODGES • ctnostné jednání je umírněné čili má správnou míru – nearitmetická středovost • fronésis (x teorie, x technika) – znalost účelů a prostředků, jak jich dosáhnout (správný čas, správný způsob, správný motiv a správný cíl) • zaměřenost spíše na charakter (druhá přirozenost) než jednání samo • v žurnalistice: vyváženost, spravedlnost, rovnost v poskytnutí prostoru; hledání středu mezi extrémy • existují i situace, kdy je třeba vyváženost porušit – extrémní útisk vyžaduje extrémní odpor; jsou vlastnosti, které střed nemají (závist atd.) I ETIKA CTNOSTI PLATÓN (KARDINÁLNÍ CTNOSTI),ARISTOTELÉS,TOMÁŠ AKVINSKÝ, ALASDAIR MACINTYRE… • lidská výjimečnost není založena na původu, ale jeho charakteru (ťün-c’ = ušlechtilý člověk) • pět ctností konfuciánství: lidskost (žen – 仁), správnost (i – 義), patřičnost – řádnost (li – 禮), moudrost (či – 智) a důvěryhodnost (sin – 信) (formulovány později) • de fi nice středovosti: čung (中) – vyváženost a jung (庸) harmonie; dilema se řeší nebinárně, integrací obou možností • žen (仁) – lidskost, láska k bližnímu a péče (jako o děti), starost o druhé (“aby rostl člověk, musí růst společenství”), vzájemnost (v konfuciánství hierarchie rodiny) I ETIKA CTNOSTI KCHUNG-FU-C’ (KONFUCIUS) • kategorický imperativ – žádoucí je takové jednání, jež se může stát obecným zákonem (ne zlaté pravidlo!) • kritériem je racionální univerzalita (zavazující všechny inteligibilní bytosti) – kategorický (nepodmíněný) charakter dává člověku jistotu jednání nezávisle na okolnostech • autonomie – heteronomie (nezávislost úsudku) a lidská důstojnost • deontologie – William David Ross, prima facie povinnosti: věrnost, náprava, vděčnost, spravedlnost, bene fi cence, nonmale fi cence, sebezdokonalování II POVINNOST IMMANUEL KANT,W. D. ROSS • cílem je předcházet bolesti (pain) a zvyšovat potěšení (pleasure); cílem je šťastná společnost (summum bonum) • původní podoba hedonistického kalkulu (Bentham) rozšířena Millem o kvalitativní kritérium • ve vztahu k médiím je utilitarismus sice rozšířený, ale velmi problematický – měření účinků médií; klasickým problémem je navíc jak srovnat hodnotu různých životů III UŽITEK JEREMY BENTHAM,J. S. MILL • “spravedlnost jako férovost” je ústřední koncept; egalitářská teorie: a) princip svobody, b) nerovnosti přijatelné pouze ve spojení s postaveními přístupným všem (princip rovnosti šancí), pokud prospějí nejméně zvýhodněným (princip diference) • “závoj nevědomosti” (veil of ignorance) – rozhodujme, jako bychom byli v “původním stavu” – nevěděli, jaké postavení nám v budoucím uspořádání připadne; dohlížíme od etnicity, věku, vzdělání, majetku apod. IV PRÁVA JOHN RAWLS • “Miluj bližního svého jako sám sebe” (Mt 22,39); “Dilige et quod vis fac” (Miluj a čiň, co chceš – sv. Augustin) • přikázání lásky odráží božskou podstatu (ὁ θεòς ἀγάπη ἐστίν, Bůh je láska – 1 Jn 4,16) • agapé (αγαπη, caritas), pečující láska, vzájemná láska (i Boha k lidem), činy péče o ty, kteří potřebují • starost o slabé, sociálně vyloučené, marginalizované, nemocné, ohrožené, oběti • lidskost – cílem je dobrobytí druhých lidí, angažování v dobru společnosti FRANCESCO DE MURA,JEŽÍŠ UZDRAVUJE SLEPCE, ITÁLIE 1750-1780 V LÁSKA ŽIDO-KŘESŤANSKÁ ETIKA • etika péče navazuje na feministickou kritiku morálky nezávislosti (deontologie, utilitarismus) – Carol Gilligan ukazuje, že morální vývoj nesměřuje pouze k nezávislosti, ale i k připoutání (žena, matka) • Held – Etika péče – musíme poznat, co druhý potřebuje, vychází z univerzální zkušenosti péče mateřství; základem porozumění druhému jsou emoce (sympatie, empatie, citlivost atd.); nehledá univerzální ani nestranná řešení; odmítá tradiční rozdělení soukromého a veřejného; chápe člověka ve vztahu, nikoliv jako autonomní bytost • relační etika (Noddings) – péče zakořeněná v receptivitě, vnímavosti – ten, kdo pečuje (one-caring), musí mít o druhého zájem, ten o něhož je pečováno (cared-for), musí na péči odpovídat; snažíme se druhému lépe porozumět (pohlcení – engrossment), být ponořeni do jeho potřeb V LÁSKA VIRGINA HELD, NEL NODDINGS ANALYTICKÝPROCES JE DŮLEŽITÝ: 
 K PRINCIPU JETŘEBA DOJÍTROZBOREM, 
 NIKOLIVVÝROKEM AUTORITY! Empirická de fi nice Identi fi kace hodnot Volba loajalit Přihlášení se k etickým principům konkrétní úsudek 
 nebo politika zpětná vazba model je cyklický 
 jde o organický celek propojující empirii, hodnoty, principy a zodpovědnosti