Adobe Systems 1 Jak prodat sloníka: vytváření výzkumné zprávy 2 ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude? ̶O tom, jak napsat dobrou metodologickou část ZZ ̶O tom, jak pracovat s programem Atlas.ti Adobe Systems 3 Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Účel: Popis a vysvětlení základních kroků výzkumu a odpověď na základních otázky čtenáře/ky: ̶Co? Co je předmětem vašeho výzkumu (jaké je téma) ̶Proč? Proč něco takového zkoumat? Definice výzkumného problému a výzkumné otázky ̶Jak? Jakou techniku jste pro realizaci výzkumu použili? Proč právě tuto? „Na kom“ jste výzkum provedli? Jak jste účastníky získali? Nakládali jste s nimi korektně a eticky? ̶Vhodná část pro „začátek psaní“ (byť se bude třeba později zkracovat). Adobe Systems 4 ̶Proč FG (ne dotazník, rozhovor, přehledová studie) a jak to vypadalo? ̶Kolik jich bylo? ̶Kdy byly realizovány? ̶Jak dlouho trvala? ̶Kolik účastníků/ic a realizátorů/ek? ̶Jak byli realizátorky/ři kompetentní? ̶Jak byla zajištěna etika Infosouhlas Školení Schválení etickou komisí Nakládání s daty a proces anonymizace (vysvětlení i pro čtenáře) ̶Incentivy (jaké a jak předány)? ̶ Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Proč zkoumat něco takového? ̶Legitimizace na odborném základě ̶Legitimizace na „praktickém“ základě ̶ Adobe Systems 5 ̶Na co jste se ptali? ̶Jak vypadal (zhruba) scénář/témata? Byl pilotován? ̶Možné přiložit jako přílohu ̶Možné se odkazovat na otázku poznámkou pod čarou, nadpisy, parafrází v textu ̶Vznikl nějaký sekundární obsah (obrázky, fotografie,…), k čemu sloužil a jak by použit? ̶ ̶ ̶ Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Cílová skupina ̶O koho šlo a proč zrovna tato? Alternativně: Proč zrovna tato/tyto lokality? Proč zrovna tato nebo tyto instituce? ̶Měnilo se nějak vzorkování v průběhu? ̶Kde se (všechny) FG odehrály? ̶Jak jste je získaly/i? ̶Jaké mají základní charakteristiky? Adobe Systems 6 Obecně Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶Analýza: ̶Čím aplikovaněji výzkum, tím odlehčenější a „polidštěnější“ ̶Co byl váš datový materiál (poznámky + nahrávka->přepis) Jakou techniku jste použili? Jak jste přepis realizovali? ̶Jakou jste použili metodu analýzy a proč? Odkud se bere Proč je vhodná ̶Pokud metoda vyžaduje, vysvětlete „epistemologický baťůžek“ ̶Jaký byl analytický postup Kroky analýzy a proces přetváření dat do výsledků S jakými kategoriemi analýza pracuje a je třeba je znát? (teoretická saturace apod.) Adobe Systems 7 Checklist Metodologická („technická“) část výzkumné zprávy ̶ Adobe Systems 8 FG v kombinaci s jinými technikami (triangulace) ̶FG jsou velmi vhodné pro výzkum používající smíšené metody (mixed-methods) ̶Je třeba vysvětlit, jaká je role FG ̶Hlavní metoda a výzkum (ostatní servisní) ̶Vedlejší metoda a výzkum (FG servisní) ̶Jak budou prezentovány výsledky ̶Samostatné studie ̶Jeden celek ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 9 FG v kombinaci s jinými technikami (triangulace) ̶Dotazníkové šetření (survey): ̶Proč bylo třeba doplnit (došetření nejasností, prohloubení, pilotáž nástroje) ̶Jak dopadlo ̶Experiment: ̶Proč bylo potřeba doplnit (došetření nejasností, pilotáž podnětů, ověření funkčnosti prostředí, ověření vazby proměnných) ̶Jak dopadlo ̶Rozhovor ̶Proč bylo potřeba doplnit (došetření nejasností, prohloubení bodových zjištění, doplnění skupinové dynamiky individuálním jevům) ̶Jak dopadlo ̶ ̶ Adobe Systems 10 Úvod do práce s programem Atlas.ti Adobe Systems 11 Atlas.ti ̶Software pro kvalitativní (částečně i kvantitativní) analýzu dat. ̶PC Studia 5.27 ̶