Adobe Systems Úvod do BSS 1 Role státu v bezpečnosti, její vývoj a problematika vládnutí 11. 12. 2024 BSSb1101 Úvod do bezpečnostních a strategických studií Jan KLEINER jkleiner@mail.muni.cz Adobe Systems Úvod do BSS 2 Outline Obsah obrázku snímek obrazovky, kruh, text, Grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 3 Povinná literatura I ·Lessnoff, Michael. 1990. The social contract theory. New York University Press, 1990, 50-67 (kap. 2). à SCT Thomase Hobbese. ·Bell, Steven a Andrew Hindmoore. 2009. Rethinking Governance: The Centrality of the State in Modern Society. Cambridge University Press, 1-18 (kap. 1). à Popis state-centric relational approach k vládnutí (governance) a kritika přístupu založeném na centralitě společnosti. à Modes of governance. ·Lake, David A. 2008. “The State and International Relations.” In The Oxford Handbook of International Relations, ed. Christian Reus-Smit a Duncan Snidal, 41-61 (kap. 2), Oxford University Press. à Kritika státocentrismu. Adobe Systems Úvod do BSS 4 Povinná literatura II ·Ansell, Christopher a Torfing, Jacob. 2022. „Introduction to the Handbook on Theories of Governance.“ In Hanbook on Theories of Governance, editováno Ansell, Christopher a Torfing, Jacob, s. 1-16. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. à Intro ke governance theory. ·Jessop, Bob. 2022. „State Theory.“ In Hanbook on Theories of Governance, editováno Ansell, Christopher a Torfing, Jacob, s. 77-88. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. à State theory. Adobe Systems 5 Stát a jeho role v bezpečnostní politice Úvod do BSS Obsah obrázku osoba, lidé, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 6 Co je stát? Lidské číslo dřeva Adobe Systems Úvod do BSS 7 Co je stát? ̶Suverenita – má nejvyšší autoritu nad svým územím a lidem à žádný jiný stát nemůže do jeho vnitřních záležitostí zasahovat. ̶Jaké jsou výjimky? ̶Platí i pro kyberprostor (koncept cyber sovereignty). ̶Jak je kyberprostor spjatý se suverenitou a teritoriem? ̶Teritorium – ohraničené území uznané ostatními státy. ̶Vláda – stát má vládu, která odpovídá za tvorbu a vynucování zákonů, poskytování a přerozdělování veřejných statků a přebytku (public surpluss) a reprezentuje stát navenek. ̶Populace – občané daného státu podléhající jeho zákonům, moci a čerpající jeho výhody. Adobe Systems Úvod do BSS 8 Stát a státní moc (Vandergeest a Peluso, 1995) ̶Politická organizace - nárokuje si a udržuje monopol na legitimní použití fyzické síly na vymezeném území. ̶Státní moc, odvozená od tohoto monopolu, je vykonávána prostřednictvím mechanismů řízení, které zahrnují legislativu, výkon práva a soudní procesy. ̶ ̶Monopol síly definuje svrchovanost státu nad jeho územím a lidmi na ně à země, vzduch a voda (Vuniqi a Riza, 2019) + kybernetická suverenita (Corn a Taylor, 2017). ̶ Obsah obrázku černobílá, zeď, zrcadlo, budova Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 9 Stát v rámci bezpečnostní teorie (Eichler, 2009) ̶Vládnoucí elity jako nejdůležitější, ale ne jediný aktér bezpečnostní politiky. ̶Jednotlivec, stát, národ, společenství, společnost, systém jako referenční objekt. ̶Činitelé zastupují národ, ale ne 100% - kompromisy, SOPs, byrokracie, model vládního vyjednávání apod. ̶Na mezinárodní scéně – „noví“ činitelé bezpečnostní politiky: mezinárodní (mezivládní) organizace – OSN, NATO, EU. ̶Nástup nestátních aktérů s velkou mocí – Hamás, Hizballáh – platí stále? Adobe Systems Úvod do BSS 10 Moc/síla - power ̶Weber (1922: 156): „schopnost jedince [entity] vnutit jiným svou vůli i přes jejich odpor“. ̶Důležitá role legitimity. ̶ ̶Foucault (1980): moc není jen v rukou entit, ale je pevně včleněná do sociálních struktur, vědění a každodenních interakcí à mocenské vztahy jsou úplně všude od partnerské interakce pro globální dynamiku. ̶ ̶Resource-based přístup (Bachrach a Baratz, 1953): moc jako statek, který může být získán, kontrolován a vyměňován à tím pádem i zdroj konfliktů. Adobe Systems Úvod do BSS 11 Jak jsme se dostali do stavu, ve kterém je stát dominantní aktér? Adobe Systems Social Consequences of the Thirty Years' War: Was it Worth it? | Ancient Origins Úvod do BSS 12 Vestfálský mír (1648) (Croxton, 1999) ̶Třicetiletá válka – jeden z nejkrvavějších konfliktů v Evropě. ̶Ustanovení suverenity à ale žádná explicitní zmínka ve smlouvách z Münsteru a Osnabrücku, ̶+ rovnosti a nevměšování. ̶+ sekularita. Adobe Systems Úvod do BSS 13 Společenská smlouva (Lessnoff, 1990) ̶Model (D´Agostino a kol., 2021): decision-makeři vytváří a deliberují pravidla pro lidi, kteří se jimi mají řídit. Aby pravidla fungovala, musí pro ně být sdílené důvody mezi těmito skupinami a musí být ospravedlněná. ̶SCT říká a vysvětluje, že je racionální vzdát se části svých svobod pro zisk jiných svobod. ̶Hobbesův „state of nature“ (16. – 17. stol. – občanská válka v Anglii, protestanské rebelie apod.) ̶à napojení (distributivní) spravedlnosti, morality, bezpečnosti apod. ̶Aktéři: stát (suverén) + občané (lid) + relativně nově soukromý sektor. Adobe Systems Stát jako zdroj hrozeb I (Buzan, 1983) Úvod do BSS 14 ̶Faktory: ̶Anarchie v mezinárodním systému. ̶Kompetitivní podstata států. ̶Expanzionistické tendence. ̶Vojenské schopnosti. What Ukraine needs to win the war - Atlantic Council Adobe Systems Úvod do BSS 15 Stát jako zdroj hrozeb II ̶+ státní terorismus ̶+ represe vůči vlastnímu obyvatelstvu, marginalizace skupin (např. katolíci v Severním Irsku). ̶+ rozpad státu jako zdroj hrozeb dovnitř i navenek. ̶à Double-edged vztah mezi státem a bezpečností jednotlivce. ̶ Reliable no more? The current state of the Syrian armed forces - Atlantic Council Adobe Systems 16 Nástroje vládnutí Úvod do BSS Obsah obrázku osoba, lidé, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 17 Možná kategorizace na ose: paternalismus vs. autonomie ̶Stát má možnost své obyvatele kontrolovat a ovlivňovat skrze policy tools (další slide) a obecně se může pohybovat na škále paternalismus (large state) vs. autonomie (minimalist state) (osobní svoboda). ̶ ̶Nanny state index – myslíte, že je ČR paternalistickým státem, či nikoliv? ̶ ̶Měl by být stát paternalistický co se týče kyberbezpečnosti? Proč? ̶ Obsah obrázku váha Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 18 Carrots, sticks, and sermons (Bemelmans-Videc a kol., 1998) ̶Politika = „kdo dostane co, kdy, a jak“ (Laswell, 1936). ̶K jejímu uskutečňování slouží policy tools – carrots (motivace), sticks (trestání, represe), sermons (infromační působení). ̶à obecně: governance ̶+ Další modes of governance (Bell a Hindmoore, 2009): hierarchie, přesvědčování, trhy, community engagement. ̶ Carrot and Stick – SMITH Adobe Systems 19 Nestátní aktéři jako vyzyvatelé státní moci Obsah obrázku kruh, zrcadlo, umění, světlo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 20 Nestátní aktéři (Josselin a Wallace, 2000) ̶Obecně: subjekty, které se účastní mezinárodních vztahů prostřednictvím interakcí s vládními orgány, jinými nestátními subjekty a mezinárodními organizacemi, aniž by byly oficiální vládou nebo státem. ̶ ̶3 indikátory: „[1] organizace zcela, nebo zásadně autonomní na vládě a jejím financování, které vychází z občanské společnosti, tržních sil, nebo politických impulzů za hranicí státní kontroly nebo direkce; [2] operující nebo účastnící se sítí, které přesahují hranice jednoho státu – tedy účastnící se nadnárodních vztahů…; [3] chovající se způsoby, které mají politické důsledky v jednom nebo více státech nebo v rámci mezinárodních institucí – buď jako primární cíl nebo jako aspekt jejich aktivit“ (Josselin a Wallace, 2000, s. 3-4). ̶ Adobe Systems Úvod do BSS 21 Typy nestátních aktérů (Josselin a Wallace, 2000) ̶Základní dělení: násilní (teroristé, guerilla apod.) vs. nenásilní (NGOs, environmentální skupiny, kulturní organizace apod.) ̶ ̶ ̶Nevládní organizace: organizace které usilují o sociální, humanitární a politické změny (např. Amnesty International). ̶Nadnárodní korporace (MNC): velké společnosti působící za hranicemi které ovlivňují hospodářskou politiku (např. Shell, Microsoft). ̶Teroristické skupiny: organizace, které využívají násilí k dosažení politických cílů a ovlivňují bezpečnostní politiku na celém světě (např. ISIS). ̶Mezinárodní média: vydavatelství, která utvářejí veřejné mínění a tok informací napříč zeměmi (např. BBC, CNN). Adobe Systems Úvod do BSS 22 Vliv a mechanismy: NSAs jako doplněk ke státní moci (Josselin a Wallace, 2000) ̶Mechanismy vlivu: ̶Lobbing a propagace: přímá interakce s politickými představiteli a fóry. ̶Veřejné kampaně: využití médií a veřejných akcí k formování názorů a nátlaku na vládu. ̶Partnerství: spolupráce s vládami a dalšími organizacemi při realizaci projektů. ̶Příklady vlivu: ̶Nevládní organizace: kampaně za lidská práva a environmentální standardy. ̶Nadnárodní korporace: lobbování za příznivé obchodní podmínky a právní předpisy. Adobe Systems Úvod do BSS 23 Výzvy a kritika (Josselin a Wallace, 2000) ̶Odpovědnost (accountability): otázky týkající se toho, koho nestátní subjekty zastupují, čí zájmy hájí a komu a jak jsou za své jednání odpovědné. ̶Legitimita: obavy o demokratickou legitimitu vlivu nestátních subjektů na veřejnou politiku. ̶Dopad na státní suverenitu: otázky týkající se oslabení tradičních pravomocí státu v souvislosti s činností nestátních subjektů (viz další slidy). Adobe Systems Úvod do BSS 24 Nestátní aktéři vs. stát z pohledu vybraných teorií (MVZ) I ̶Neorealismus: stát jako primární aktér, ale uznává roli těch nestátních (kteří jsou ale sekundární) (Jalal, 2021). ̶ ̶Liberalismus: nestátní aktéři jako nadnárodní korporace, NGOs a další hrají klíčovou roli v při podpoře spolupráce a míru prostřednictvím ekonomické, globální interdependence (Charountaki, 2018). ̶ ̶Konstruktivismus: Zdůrazňuje význam sociálních konstruktů, jako jsou normy, identita a kulturní faktory v mezinárodních vztazích. Nestátní aktéři přispívají k utváření těchto konstruktů, které ovlivňují chování států a mezinárodní dění (Jalal, 2021). ̶ à agentocentrický (neorealismus, liberalismus) a/nebo strukturalistický (konstruktivismus) pohled à Adobe Systems Nestátní aktéři vs. stát z pohledu vybraných teorií (MVZ) II Úvod do BSS 25 ̶Teorie strukturace - zdůrazňuje dualitu struktury a jednání v sociálních systémech. Předpokládá, že sociální struktury jsou konstituovány lidským jednáním (agent-centric) a zároveň jsou samotným prostředím této konstituce (struktury) (Giddens, 1984). Obsah obrázku černobílá, interiér, zeď, velké Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 26 Outsourcing násilí (Cork, 2000) ̶PMCs nabízejí levnější služby, než jaké mohou poskytovat vlády pro vojenské operace. ̶Po studené válce – trend nárůstu privatizace bezpečnosti - zpochybňuje tradiční představu, že státy mají monopol na legitimní použití násilí. ̶Propojení s korporacemi (MNCs) – obrací se na PMCs, aby chránily své ekonomické zájmy v zahraničí, zejména v nestabilních regionech – nebudují ale svoje kapacity, protože se primárně zaměřují na maximalizaci zisku. ̶ALE: nemusí nutně znamenat nahrazení státních armád - spíše partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem. Adobe Systems Úvod do BSS 27 Autonomní násilní NSAs (Tokdemir a Akcinaroglu, 2022). Obsah obrázku Pozemní vozidlo, vozidlo, silnice, kolo Popis byl vytvořen automaticky ̶Násilní nestátní aktéři nemusí být nutně jen násilní à AVNSA představují významnou výzvu pro existenci a legitimitu států a využívají strategie, které přesahují rámec násilí, aby oslabily státy a získaly loajalitu lidí à kombinace s IN a COIN: hearts and minds. Adobe Systems Úvod do BSS 28 Nadnárodní organizovaný zločin (Galeotti, 2000) ̶Globalizace + technologie + měnící se role států à rozšíření nadnárodního organizovaného zločinu. ̶ ̶Organizovaný zločin může narušovat suverenitu státu tím, že korumpuje úředníky, zpochybňuje státní monopol na násilí a vytváří nestabilitu prostřednictvím nezákonného obchodu a násilí. ̶ ̶V některých "kriminalizovaných" státech jsou politické elity podřízeny zločineckým zájmům nebo s nimi splynuly a utvářejí zahraniční politiku tak, aby vyhovovala zločineckým záměrům – fenomén state capture. ̶ ̶Zločinecké skupiny se často spojují s teroristickými/povstaleckými skupinami a poskytují jim finanční prostředky a logistiku výměnou za přístup k trasám, diasporám atd. Adobe Systems Úvod do BSS 29 Diaspory (Ostegaard-Nielsen, 2000). ̶Nadnárodní komunity - udržují ekonomické, sociální, politické a emocionální vazby se svou vlastí nebo jinými segmenty diaspory. ̶Opět globalizace + technologie + ekonomické propojení. ̶Nástroje: ̶přímé ovlivňování dění ve vlasti prostřednictvím ekonomických/politických prostředků; ̶lobbování u hostitelských vlád, aby prosazovaly určitou politiku ve své vlasti; ̶hledání podpory/ochrany v zahraničí; ̶mobilizace za sebeurčení nebo proti režimu v domovině. ̶Diaspory zpochybňují představy o teritoriální ohraničenosti "politického" tím, že udržují nadstátní loajalitu. Adobe Systems Úvod do BSS 30 Náboženská (islamistická) hnutí (Dalacoura, 2000) ̶Vytvářejí sociální, kulturní, teroristické a kriminální vazby obcházející vlády. ̶Jejich vzniku napomohly faktory jako selhání arabského nacionalismu po roce 1967, ekonomické krize podkopávající legitimitu státu a íránská revoluce v roce 1979 à strukturalistický pohled. ̶ Státy čelí islamistické výzvě tím, že tato hnutí zadržují (Západ), kooptují nebo formují (Írán) v souladu se svými zájmy. Adobe Systems Úvod do BSS 31 NSAs v kyberprostoru (Sigholm, 2013) ̶Charakteristiky: asymetrie, absence atribuce, nízké vstupní náklady, právní nejednoznačnost a účinnost při šíření zpráv a narativů. ̶Opět vyzyvatelé i doplněk státu – zapojení se do jeho kybernetických operací (v jeho prospěch). ̶Hacktivisté (politická/společenská změna, Anonymous), patriotičtí hackeři (podpora „svého“ státu), kybermilice (podobně jako armáda, ale nejsou podporovaní státem), rouge malware authors (jednotlivci/skupiny, ekonomický zisk), organizovaní kyberzločinci, nestátní aktéři. ̶Koncept „sdílené suverenity“ – tech + stát (Bitas, 2022) Obsah obrázku osoba, lidé, bublina, noc Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 32 Ekonomická suverenita (Davis, 2009) Obsah obrázku ulice, budova, mlha, osoba Popis byl vytvořen automaticky ̶Ekonomické aktivity nestátních ozbrojených aktérů, jako jsou soukromé bezpečnostní firmy, gangy a mafie, vytváří alternativní mocenské a ekonomické sítě. ̶Napoleoni (2011) upozorňuje na propojení globálních ekonomických praktik s financováním a šířením teroristických sítí a nekalých ekonomických aktivit à stínová ekonomika. ̶od 7 až 8 % HDP v zemích s vysokou mírou regulace a ekonomickou stabilitou až po více než 60 % v zemích s vysokou mírou korupce a slabým právním systémem (Medina a Schneider, 2018). ̶Ve stínové ekonomice figurují i státy! – např. britské daňové ráje. ̶Rozvojové banky jako významní nestátní aktéři (Bull s Bøas, 2003). Adobe Systems Úvod do BSS 33 Stínová ekonomika - prediktory (Medina a Schneider, 2018) ̶Vyšší daňové a pojistné zatížení má tendenci tlačit více ekonomických aktivit do šedé ekonomiky, protože jednotlivci a podniky se snaží snížit své daňové povinnosti. ̶Špatná kvalita institucí a vysoká míra korupce mohou zvýšit rozsah stínové ekonomiky. Efektivní, transparentní a odpovědné instituce mají tendenci odrazovat od aktivit v šedé ekonomice. ̶Přísné regulace, zejména v oblasti trhu práce nebo obchodu, mohou motivovat jednotlivce a podniky k neformální činnosti, aby se vyhnuly nákladům a omezením, které tyto regulace přinášejí. ̶Nekvalitní a nedostatečné veřejné služby mohou snížit výhody spojené s formálními ekonomickými aktivitami a vytlačit více aktivit do stínového sektoru. ̶Vyšší daňová morálka, kdy jednotlivci cítí morální povinnost platit daně, je spojena s menší šedou ekonomikou. Efektivní veřejné služby zlepšují daňovou morálku. ̶Vyšší míra nezaměstnanosti a nižší celkový hospodářský růst mohou zvýšit stínovou ekonomiku, protože lidé hledají alternativní způsoby výdělku mimo formální sektor. ̶Ekonomiky s vyšším využíváním hotovosti mají tendenci mít větší stínovou ekonomiku, protože hotovostní transakce je obtížnější sledovat a regulovat. ̶ ̶ Adobe Systems Úvod do BSS 34 Válka proti teroru a její dopady (Napoleoni, 2011) ̶Přímé náklady. ̶Nepřímé náklady - dlouhodobé závazky na obnovu válkou zničených regionů, podpora spojeneckých vlád, zvýšené pojistné, zvýšená bezpečnostní opatření ve veřejném i soukromém sektoru, narušení světového obchodu + spillover effect. ̶Změna globálních ekonomických priorit a toků investic. ̶Náklady obětované příležitosti – protiteroristická opatření místo zdravotnictví apod. ̶Dlouhodobá narušení ekonomik – vč. snížení efektivity globálních trhů ̶Dluhy. Obsah obrázku obloha, venku, voda, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 35 Veřejné zdraví a bezpečnost (Lemard-Marlow a Wilt, 2017) ̶V regionech s vysokou mírou násilí hrají nestátní aktéři klíčovou roli na různých úrovních správy (od národní po komunitní) a mohou zde posilovat sociální a ekonomický rozvoj. ̶ ̶Zapojení do systému veřejného zdraví à i pozitivní přispění nad rámec tradičních bezpečnostních rolí tam, kde stát toto nedokáže. Obsah obrázku plavecký bazén, obloha, voda, bazén Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Úvod do BSS 36 Reference I ̶Bachrach, P., a Baratz, M. S. (1953). Two faces of power. The American Political Science Review, 47(3), 641-662. ̶Bell, S. a Hindmoore, A. (2009). Rethinking Governance: The Centrality of the State in Modern Society. Cambridge University Press ̶Bemelmans-Videc, M.-L., Rist, R. C., a Vedung, E. 1998. Carrots, Sticks & Sermons: Policy Instruments and Their Evaluation. In Carrots, Sticks and Sermons: Policy Instruments and Their Evaluation. Transaction Publishers. ̶Bitas, B. (2022). Finding Equilibrium Amid the Deep Disruption of the “Geopolitical Metaverse”: Implications for the Sino-US Relationship and ASEAN. China and the World. https://doi.org/10.1142/s2591729322300014. ̶Bull, B., & Bøas, M. (2003). Multilateral Development Banks as Regionalising Actors: The Asian Development Bank and the Inter-American Development Bank. New Political Economy, 8, 245 - 261. https://doi.org/10.1080/13563460307176. ̶Buzan, B. (1983). People, States, and Fear. Polity Press. ̶Charountaki, M. (2018). State and non-state interactions in International Relations: an alternative theoretical outlook. British Journal of Middle Eastern Studies, 45, 528 - 542. https://doi.org/10.1080/13530194.2018.1430530. ̶Cocker, Ch. (2000). Outsourcing war. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 189-202). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Corn, G., & Taylor, R. (2017). Sovereignty in the Age of Cyber. AJIL Unbound, 111, 207 - 212. https://doi.org/10.1017/aju.2017.57. ̶Croxton, Derek. (1999). The Peace of Westphalia of 1648 and the Origins of Sovereignty, The International History Review, 21(3) 569-591, DOI: 10.1080/07075332.1999.9640869 ̶D´Agostino, F., Gaus, G., a Thrasher, J. (2021). Contemporary Approaches to the Social Contract. https://plato.stanford.edu/archives/win2021/entries/contractarianism-contemporary/ ̶Davis, D. (2009). Non-State Armed Actors, New Imagined Communities, and Shifting Patterns of Sovereignty and Insecurity in the Modern World. Contemporary Security Policy, 30, 221 - 245. https://doi.org/10.1080/13523260903059757. ̶ Adobe Systems Reference 37 Reference II ̶Eichler, Jan. (2009). Mezinárodní bezpečnost v době globalizace. Praha: Portál. ̶Ezrow, N. (2017). Global Politics and Violent Non-State Actors. Londýn: SAGE Publications Inc, Part III (kap. 6-10). ̶Galeotti, M. (2000). Underworld and Upperworld: Transnational Organized Crime and Global Society. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 203-217). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Giddens, A. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Polity Press. ̶Jalal, H. (2021). Theoretical approaches towards the steps of non-state actors in world politics: global para-diplomacy of the Iraqi Kurdistan (KRI). International Relations, 23-33. https://doi.org/10.7256/2454-0641.2021.1.34461. ̶Josselin, D., a Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 1-20). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Lemard-Marlow, G., & Wilt, R. (2017). Global Governance and the Role of Non-state Actors in Improving the Social and Economic Development of Growing Economies: A Conceptual Approach Using a Global Public Health Framework on Violence Prevention. Civil Society: The Engine for Economic and Social Well-Being. https://doi.org/10.1007/978-3-319-89872-8_11. ̶Lessnoff, M. 1990. Social Contract Theory. New York University Press. ̶ Adobe Systems Úvod do BSS 38 Reference III ̶Medina, L., & Schneider, F. (2018). Shadow Economies Around the World: What Did We Learn Over the Last 20 Years? IMF Working Paper, WP/18/17. International Monetary Fund. ̶Napoleoni, L. (2011). Terrorism and the economy: How the war on terror is bankrupting the world. Seven Stories Press. ̶Ostegaard-Nielsen, E. (2000). Diasporas in World Politics. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 189-202). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Sigholm, J. (2013). Non-state actors in cyberspace operations. Journal of Military Studies, 4(1), 1-37. ̶Trinn, C., a Wencker, T. (2021). Integrating the quantitative research on the onset and incidence of violent intrastate conflicts. International Studies Review, 23(1). ̶Tokdemir, E., & Akcinaroglu, S. (2022). State and non-state actors in world politics. In Handbook of Research Methods in International Relations (pp. 167-182). Edward Elgar Publishing. ̶Vandergeest, P., & Peluso, N. (1995). Territorialization and state power in Thailand. Theory and Society, 24, 385-426. https://doi.org/10.1007/BF00993352. ̶Vuniqi, D., & Riza, A. (2019). Independence, Sovereignty, Preponderance – The Prevalence and the Territorial Expansion of State Power. PRIZREN SOCIAL SCIENCE JOURNAL. https://doi.org/10.2139/SSRN.2374615. ̶Weber, Max. 1922. The theory of social and economic organization. Free Press. ̶Williams, P. 2008. Violent Non State Actors and National and International Security. Zürich: International Relations and Security Networks. s. 4 – 18. ̶ ̶ Adobe Systems Úvod do BSS 39 Děkuji za pozornost! ̶ ̶ ̶Dotazy? (jkleiner@mail.muni.cz) ̶