Adobe Systems 1 Úvod do metodologie BSSb1101 Úvod do Bezpečnostních a strategických studií, 23. 10. 2024 Lucie Konečná Adobe Systems 2 Cíle přednášky ̶Základní metodologické termíny ̶Seznámit se s tím, co je to metodologie ̶Jak vypadá vědecká práce a její výzkumný rámec ̶Co jsou to kvalitativní a kvantitativní metody Adobe Systems 3 Základní metodologické termíny ̶Proměnná - charakteristika, znak, který může mít různé hodnoty. (Variabilita proměnných značí, že zkoumané objekty/fenomény mohou mít různé hodnoty sledovaných vlastností.). Co je to závislá a nezávislá proměnná? ̶ ̶ Adobe Systems 4 Základní metodologické termíny ̶Nezávislá proměnná – předpokládaná příčina (faktory, které ovlivňují závislou proměnnou). ̶Závislá proměnná – předpokládaný následek. ̶Nominální, ordinální a kardinální proměnné. ̶Kauzalita – příčinná souvislost/vztah. ̶Korelace – shoda/souvislost, vzájemný vztah mezi dvěma náhodnými procesy nebo náhodnými veličinami. ̶ Adobe Systems 5 Základní metodologické termíny ̶Vzorek - skupina jednotek, které skutečně pozorujeme/zkoumáme. ̶Populace - (základní soubor) = soubor jednotek, o němž předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. ̶Validita – platnost, akurátně vystihuje realitu (měřím to, co skutečně měřit chci). ̶Reliabilita – spolehlivost, při opakovaných měřeních dostávám stejné (dostatečně podobné) výsledky. ̶Pilotní studie a předvýzkum. Adobe Systems 6 Co je to metodologie? ̶Metodologie je věda o teoriích vědeckých metod; Zabývá se: ̶Formulací problému ̶Všestrannými analýzami problému ̶Tvorbou teorií a metodou řešení problému ̶Formulováním a ověřováním hypotéz ̶Prezentováním výsledků řešení problému ̶Formulováním nových poznatků ̶Vědecká metoda je základní nástroj, způsob, ucelený postup, kterým realizujeme objektivní zkoumání daného problému, tak abychom dosáhli výzkumného cíle. ̶Dělení vědeckých metod – kvantitativní vs. kvalitativní; empirické, teoretické vs. smíšené výzkumy. ̶ ̶ Adobe Systems 7 Jak vypadá výzkum? – Proces vědecké práce 1.Identifikace výzkumné oblasti/výzkumného tématu 2.Rešerše dosavadního výzkumu 3.Rámování problému 4.Stanovení výzkumných cílů a otázek (případně hypotéz) 5.Sběr dat a podkladů 6.Analýza dat a podkladů 7.Zpracování publikace (výstupu) 8.Publikace 9.Recepce ̶ Adobe Systems 8 1. Identifikace výzkumného tématu ̶Téma je pouze širší sféra, v jejímž rámci se výzkumník pohybuje. ̶ ̶Výběr tématu (Silbergh): ̶Jaký kurz vás bavil během studia? ̶Inspirace v mimoškolní aktivitě ̶Máte představu o své budoucí kariéře? ̶Kontakt s jinými osobami ̶Možné žánry Van Evera: ̶Deskripce ̶Predikce ̶Formulace teorie ̶Testování teorie. ̶ Adobe Systems 9 2. Rešerše dosavadního výzkumu ̶Primární rešerše v internetových vyhledávačích, v knihovních databázích, diskusích v bezpečnostní komunitě apod. ̶Základní zjištění a utřídění dosavadního stavu výzkumu. ̶Zmapování výzkumného pole a uvedení problému do kontextu. ̶Nalezení vhodných specifických polí pro vlastní výzkum. ̶ Adobe Systems 10 3. Rámování problému ̶Základní určení rámce výzkumu: ̶Tematické, časové, prostorové vymezení ̶Účel výzkumu (Explorace, popis, explanace a predikce) ̶Kvalitativní/kvantitativní přístup ̶Koncepty, teorie a metody (Případová studie/komparativní studie) ̶Teorie: Množina tvrzení, jež společně popisují a vysvětlují určitý fenomén, jeho příčiny nebo důsledky. ̶Konceptualizace vs. Operacionalizace. ̶Konceptualizace – zachycení prvků do pojmových konceptů. ̶Operacionalizace – převod konceptů do měřitelných pojmů a kategorií. ̶Metody – základní nástroj a strategický rámec, propojení mezi teorií a empirií. Adobe Systems 11 Ad 3 Konceptualizace a operacionalizace ̶Operacionalizace? ̶Volební úspěch ̶Inteligence ̶Životní úspěch ̶Bezpečnost Adobe Systems 12 Operacionalizace bezpečnosti ̶Co je to bezpečnost? Adobe Systems 13 Ad 3 Základní metody Kvalitativní metody Kvantitativní metody Případová studie Strukturované pozorování Komparativní případová studie Experiment Etnografická analýza Regresní analýza Kvalitativní obsahová analýza Obsahová analýza Zakotvená teorie Analýza oficiálních statistik Adobe Systems 14 4. Stanovení výzkumných cílů a otázek ̶Cíl výzkumu by měl vymezit to, k čemu výzkum směřuje a čeho hodláme dosáhnout. ̶Výzkumnou otázkou se ptáme na konkrétní výzkumný problém, který chceme objasnit; výzkumné otázky mohou být hlavní a „vedlejší“ (též nazývané obecné a specifické). ̶Hypotéza je obecný výrok, který vyslovuje tvrzení o vztahu dvou či více proměnných, tedy dvou či více jevů v realitě (následně testována). ̶Tři základní druhy otázek: Co? Jak? Proč? ̶Hierarchie konceptů (Punch): 1. Výzkumná oblast 2. Výzkumné téma 3. Všeobecné výzkumné otázky 4. Specifické výzkumné otázky 5. Otázky při sběru dat ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 15 4. Stanovení výzkumných cílů a otázek Adobe Systems 16 4. Stanovení výzkumných cílů a otázek Adobe Systems 17 5. Sběr dat ̶Důležitý je přesný a jasný popis. ̶Způsob získávání – terénní výzkum, elektronické zdroje, sekundární analýza. ̶Příklady technik: ̶Dotazník – míra standardizace, strukturovanosti ̶Pozorování – skryté, otevřené, zúčastněné, nezúčastněné ̶Analýza dokumentů – jaký typ dokumentů, odkud je budete čerpat (zdroj) Adobe Systems 18 6. Analýza dat ̶Racionální proces, práce se získanými daty. ̶Cíle: ̶Najít odpovědi na otázky ̶Potvrdit / zamítnout hypotézy ̶Porovnávání proměnných, hledání vzorců a pravidelností, analýza a syntéza. ̶Vyloučení zdánlivých vztahů. ̶Triangulace: strategie a přístup, který pomáhá získat komplexní náhled na zkoumaný jev. Ověření validity pomocí dvou a více zdrojů, metod, experimentů apod. A)Triangulace metod B)Triangulace zdrojů C)Triangulace teorií D)Triangulace výzkumníků ̶ Adobe Systems 19 7. Zpracování výstupu ̶Jeden autor/více autorů (hlavní/další). ̶Vytvoření osnovy (vhodná logická struktura). ̶Volba odpovídajícího stylu a žánru publikace. ̶Odpovídající grafika a doplňky (grafy, tabulky, fotografie). ̶Jasná formulace závěrů (odpovědi na výzkumné otázky). ̶Potenciálně formulace abstraktu a klíčových slov. ̶Dodržování příslušných citačních norem (jeden styl). ̶ Adobe Systems 20 7. Zpracování výstupu – struktura textu příklady Adobe Systems 21 8. Publikace ̶Nalezení vhodné platformy pro publikaci (daná/volitelná) – dané jsou např. i seminární/bakalářské práce, volitelný je časopis (nicméně je třeba najít tematicky odpovídající). ̶Publikace může být diskutována v průběhu zpracování na odborných fórech (některé konferenční papery). ̶Peer-review proces (recenzenti, posuzovatelé apod.), na univerzitě hodnocení od vyučujícího. ̶Hlavní formy publikací ve vědecké sféře: ̶Odborné knihy (monografie) ̶Články v odborných časopisech ̶Sborníky ̶Konferenční vystoupení a abstrakty ̶Výzkumné zprávy ̶Učební a popularizační výstupy ̶ Adobe Systems 22 9. Recepce ̶Sledování ohlasů na publikaci (recenze, citace). ̶Představení publikace a diskuse na odborných fórech (konference apod.). ̶Popularizace výstupů pro širší veřejnost (rozhovory pro média apod. a sledování ohlasů). ̶Sledování dopadů ve výuce (sylaby apod.). ̶Sledování dopadů v praxi. ̶Využití a kontrola zjištění při dalším vlastním výzkumu. ̶ Adobe Systems 23 Jak vypadá výzkum? – Proces vědecké práce 1.Identifikace výzkumné oblasti/výzkumného tématu 2.Rešerše dosavadního výzkumu 3.Rámování problému 4.Stanovení výzkumných cílů a otázek (případně hypotéz) 5.Sběr dat a podkladů 6.Analýza dat a podkladů 7.Zpracování publikace (výstupu) 8.Publikace 9.Recepce ̶ Adobe Systems 24 Základní části výzkumu dle Maxwella (2008) ̶ Qualitative research design: An interactive approach ̶ Adobe Systems 25 Kvalitativní a kvantitativní výzkum ̶ Induktivní vs. Deduktivní logika ̶ Adobe Systems 26 Kvalitativní a kvantitativní výzkum ̶Kvantitativní výzkum zahrnuje numerickou analýzu vztahu mezi proměnnými. Kvalitativní výzkum zahrnuje slovní popis skutečných životních situací. ̶Kolik lidí si něco myslí vs. co si lidé myslí. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 27 Základy kvalitativního výzkumu ̶Cílem je „porozumění“ lidem v sociálních situacích. ̶V porovnání s kvantitativním výzkumem je zobecnitelnost mnohem menší, někdy dokonce žádná. ̶Analýza – má dlouhodobý charakter (provádí se pomocí delšího intenzivního kontaktu s terénem, se situací jedince, skupiny apod.). ̶Zkoumání mnoha aspektů u mála objektů. ̶Výsledky mohou být ovlivněny výzkumníkem. ̶Výhody a nevýhody? ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 28 Základy kvantitativního výzkumu ̶Hlavním cílem je ověřování platnosti teorií pomocí testování z těchto teorií vyvozených hypotéz. ̶Zobecňování na celou populaci, popř. jinou vybranou sociální skupinu. ̶Analýza – standardizovaná, často velmi rychlá, reduktivní zkoumání. ̶Zkoumání několika aspektů u mnoha objektů. ̶Výsledky jsou relativně nezávislé na výzkumníkovi. ̶Výhody a nevýhody? ̶ ̶ Adobe Systems 29 Rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem Adobe Systems 30 Nejčastější druhy kvalitativního výzkumu ̶Jednopřípadová studie ̶Komparativní případová studie ̶Zakotvená teorie ̶Etnografie ̶Obsahová analýza ̶Biografie ̶Diskurzivní analýza Adobe Systems 31 Jednopřípadová studie ̶Případ je dostatečně ohraničený aspekt historické epizody či dostatečně ohraničená historická epizoda sama o sobě. ̶Případová studie je detailní analýzou případu, který byl zvolen jako objekt výzkumu. Jejím cílem je poskytnout hluboké porozumění nebo příčinné vysvětlení vybraného případu. Musí zohlednit celkový kontext události či objektu (sociální, politický, historický), fenoménu či děje a musí zároveň poskytnout komplexní obrázek – musí být zahrnuto co největší množství proměnných. ̶Deskriptivní (popis) x instrumentální případové studie (přínos pro teorii). ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 32 Komparativní případová studie ̶Zkoumáme dva nebo několik případů a provádíme jejich srovnávací analýzu. ̶Časová řada, uzavřené univerzum, průřezová studie, pooled analýza. ̶Tři druhy cílů podle Druláka (2008) a)Souběžný výklad teorie (metoda shody a rozdílu) b)Makrokauzalní analýza (metoda shody a rozdílu) c)Kontrast kontextů (klasická komparativní případová studie) ̶ ̶ Adobe Systems 33 ̶Jaké jsou důvody nízké občanské participace v Rusku a bývalé NDR? ̶John Stuart Mill ji charakterizoval následovně: „Pokud dvě nebo více instancí zkoumaného jevu mají pouze jednu společnou okolnost, pak ta okolnost, ve které se všechny instance shodují, je příčinou (nebo důsledkem) daného jevu.“ ̶Výzkum Marc Howard 2003. ̶ ̶ Metoda shody a rozdílu - (Komparativní případová studie) Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 34 ̶Jaké jsou příčiny použití násilí při rozpadu Jugoslávie? ̶Mill ji shrnul takto: „Pokud se instance, ve které se zkoumaný jev vyskytne, a instance, ve které se nevyskytne, shodují ve všech okolnostech kromě jediné, která se vyskytuje v první instanci, potom pouze ta okolnost, v níž se obě instance liší, je důsledkem nebo příčinou nebo nezbytnou součástí příčiny toho jevu.“ ̶Výzkum Valerie Bunceová 1999. ̶Srovnání tří komunistických federací. ̶ ̶ Metoda shody a rozdílu - (Komparativní případová studie) Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 35 Děkuji za pozornost ̶