HODNOCENÍ SFA 2024 Zadání: Analyzovat bezpečnostní prostředí ČR s výhledem do roku 2040 (identifikovat klíčové nositele změny, ohodnotit jejich dopady a míru nejistoty) – východiskem BS ČR (kriticky přejímat) – hodnocení 3 body Z nejvýznamnějších dvou nejistot vytvořit matici alternativních budoucností: 2 body Vymezit, popsat a pojmenovat stavy světa pro formulování doporučení pro nastavení bezpečnostní politiky státu: 3 body Posoudit dopady alternativních budoucností na bezpečnostní politiku státu: 4 body Formulovat soubor doporučení pro adaptaci bezpečnostní politiky státu (udržení její relevantnosti a zajištění zdrojové udržitelnosti) – hodnocení 4 body Stanovení indikátorů změny (slabé signály): 2 body STRATEGICKÁ FORESIGHT ANALÝZA BUDOUCNOST ČESKÉHO BEZPEČNOSTNÍHO PROSTŘEDÍ 2039 BANÍK - MUTLOVÁ - STRYK 462 320 - 520 570 - 483 836 CELKEM 17 bodů Trochu kostrbatý úvod z pohledu jazyka i sdělení. Bezpečnostní prostředí ovlivňuje nejen bezpečnost, ale i prosperitu našeho státu a jeho spojenců!! Metodologie mohla být rozpracována více – celkem jsme pracovali s postupem o deseti bodech. Analýza bezpečnostního prostředí ČR s výhledem do roku 2040 je realistická, využití sektorové analýzy je přehledné a logické. Klíčové nejistoty lze považovat opravdu za zásadní – jen u globální války bych doporučil spíše uvažovat o globálním soupeření, které se v krajních polohách udrží v nějaké studené podobě nebo eventuálně druhé krajní poloze přeroste v konflikt. – hodnocení 3 body Z nejvýznamnějších dvou nejistot vytvořit matici alternativních budoucností: 2 body Alternativní budoucnosti jsou popsány poměrně realisticky. V případě bílého scénáře se jeví tento popis až přliš optimistický. Do všechbudoucností jsou promítnuty všechny hybné síly a pohled je komplexní. Zajímavé je upozornění na černé labutě – zde by mohlo být uvedeno i více možností např. Vznik pandemie či přírodní katastrofy 3 body Dopady alternativních budoucností na bezpečnostní politiku státu v podobě doporučení po jednotlivých sektorech jsou logické, v zásadě nevnímám odchylku od stávajícího přístupu k bezpečnostní politice státu – sektorový přístup je dostatečně komplexní – chybí mi jen nějaký nový nápad přístup, který by nás posunul k vyšší bezpečnosti i prosperitě nad rámec dnešních úvah. 7. bodů Stanovení indikátorů změny inovativní, komplexní, otázkou je zda se jedná pouze o slabé signály, spíše by byly měřeny a potvrzovány trendy vývoje v prostředí. 2 body Bezpečnost ČR do roku 2040 Petr Tomek (509844) Barbora Nezníková (488851) Jozef Tábora (532695) Viktor Penc (510029) Jakub Škrabal (242552) Ivan Kružík (565640) CELKEM 15 bodů Úvod představuje dobrý vstup do problematiky Naznačena je i metodologie – spíše okrajově, jinak chybí Analýza bezpečnostního prostředí ČR s využitím sektorové analýzy je komplexní. V ekonomickém a technologickém sektoru se objevují stejné hybné síly – ekonomická bezpečnost a technologická samostatnost. V environmentální oblasti je klimatická změna a zemědělská produkce hybnými silami, dle mého názoru je potřebné za zásadní hybnou sílu považovat transformaci k ekologicky nezatěžující energetice a průmyslové výrobě – green deal a jeho dopady Hodnocení 2 body Velmi zajímavé analytické posouzení hybných sil. Identifikace nejvýznamnějších nejistot odpovídá jak z pohledu dopadů, tak i nejistoty – mezinárodní organizace jsou zatíženy celou řadou negativních tendencí a jejich soudržnost a funkčnost není samozřejmostí. Rovněž vývoj v oblasti mezinárodního práva a dodržování těchto norem ze strany států je nejisté. Hodnocení 2 body Alternativní budoucnosti jsou popsány poměrně realisticky. V případě pozitivního scénáře se jeví tento popis až příliš optimistický . Dle mého názoru se může pozitivně vyvíjet spolupráce v rámci NATO a EU, ale to neznamená, že svět bude spolupracovat, protože stále bude probíhat soupeření mezi globálními mocnostmi, stále zde bude hybridní působení. Nevěřím, že by OSN začalo plnit plnohodnotně svoji funkci. Do budoucností nejsou promítnuty všechny hybné síly např. zemědělskou produkci jsem v popisu nezaznamenal. 3 body Dopady alternativních budoucností na bezpečnostní politiku státu jsou racionální. Jen si nemyslím, že je na programu dne nějaká zásadní specializace armád v rámci NATO. Ve scénářích, kdy dochází k erozi kolektivní obrany je potřebné ještě důrazněji upozornit na rizika pro obranu státu v soupeřícím světě, dopady ekonomické i sociální by byly zásadní. V dopadech nejsou promítnuty ostatní hybné síly! Doporučení by mohla být komplexnější. Spolupráce v rámci V4 je a bude problematická. Bilaterální relaci zaměřit především na které státy? Já bych doporučil Německo (ekonomika) USA (obrana). Hodnocení 6 bodů Stanovení indikátorů změny je inovativní a komplexní. Mohlo by to fungovat. 2 body Strategic foresight: Bezpečnostní situace v ČR do roku 2040 Česáková Karolína Chytil Jan Oubělický Richard Pavlisová Michaela Polický Lukáš Šimeček Vojtěch Strategic foresight: Bezpečnostní situace v ČR do roku 2040 Brno 2024 (519875) (520091) (519950) (520321) (520494) (520101) CELKEM 17 bodů Vstup do analýzy velmi komplexně hodnotí vývojové tendence v bezpečnostním prostředí ČR – velmi pěkné Chybí mi metodologie zpracování práce Analýza bezpečnostního prostředí ČR je komplexní a zahrnuje veškeré hybné síly a výzvy, kterým ČR a její spojenci čelí. Hodnocení 2 body Logické posouzení hybných sil a jejich polarizace. Lehce bych polemizoval s výběrem nejvýznamnějších nejistot. Vývoj vztahu s RF nevnímám úplně jako nejistotu – RF je přímou hrozbou a dlouho tak zůstane. U druhé nejistoty je otázka jejich dopadů – zda jsou opravdu tak fundamentální (personální obsazení složek prostě nějaké vždycky bude). Hodnocení 2 body Alternativní budoucnosti jsou popsány komplexně – trochu se nám z nich vytrácí klimatická změna. 3 body Nejsilnější částí práce jsou dopady alternativních budoucností na bezpečnostní politiku státu a kritické posouzení BS ČR a doporučení pro její novelizaci, aby odrážela lépe vývoj prostředí (podcenění hybridních hrozeb, potřeba silnější strategické komunikace a celá řada dalších podnětů). Důraz na silné NATO a EU, ČR sama nic nezmůže v tomto světě, a přitom kladete důraz na posilování vlastních schopností. To se mi opravdu líbí. Hodnocení 8 bodů Stanovení indikátorů změny je vysoce inovativní a komplexní – klobouk dolů, hodně práce v tom. 2 body Bezpečnostní budoucnost ČR (Strategic foresight analysis) Barbora Jamrišková; Ivana Švalecová; Jakub Šeliga; Natálie Vrbinčíková; Vít Švestka CELKEM 16 bodů Stručná metodologie shrnuje základní kroky řešení Strukturovaný přístup (STEEP) k analýze prostředí je velmi pěkný a i po obsahové stránce je velmi vybalancovaný. Pěkné je shrnutí hodnocení nejistot – u některých nejistot chybí jednoznačné vymezení míry nejistoty a dopadů (u většiny to tak uvedeno je) Hodnocení 3 body Logické posouzení hybných sil a jejich polarizace. Výběr nejvýznamnějších nejistot je adekvátní (ekonomika a mezinárodní spojenectví mají zásadní dopady na ČR) Hodnocení 2 body Alternativní budoucnosti jsou popsány po nejvýznamnějších nejistotách, vytrácejí se ale tím ty ostatní hybné síly – scénáře tak nejsou úplně komplexní. 2 body Dopady alternativních budoucností na bezpečnostní politiku státu jsou velmi dobře strukturované a doporučení pro budoucí zaměření BS ČR jsou komplexní. U migrace bych jen uvedl, že není migrace jako migrace, odlišné kulturní okruhy jsou jen obtížně pokud vůbec integrovatelné – možná se vyřeší demografie, ale ve dlouhodobém pohledu vzniknou vysoká rizika – příkladů je k dispozici velmi mnoho. Hodnocení 7 bodů Stanovení indikátorů změny je odpovídající – realistické. 2 body