Životní hodnoty starověkých civilizací a environmentální krize (zimní semestr 2024) Charakteristika kursu: - povinně volitelný - ukončení kursu: zápočet - předpoklady úspěšného ukončení: přednesení referátu/prezentace nebo zpracování seminární práce (esej v rozsahu 3 až 5 stran nebo recenze v rozsahu 2 až 3 strany) Vyučující: Doc. PhDr. Lubor Kysučan, Ph.D. Anotace: Civilizační krize v lidské historii jsou projevem narušení ustáleného souboru hodnot, udržujících společnost v rovnováze. Cílem semináře je představit základní životní hodnoty starověkých civilizací na úrovni individuální i společenské a odpovědět na otázku, nakolik dobové společenské zřízení bylo s danými hodnotami v souladu a nakolik mohou hodnoty starověkých civilizací inspirovat současné hledání cest k trvalé udržitelnosti. Zvláštní pozornost bude věnována environmentální etice starověkého člověka, významu skromnosti v dobových etických kodexech, jejímu dobrovolnému praktikování v životě jednotlivce i společnosti a otázce, nakolik tyto hodnoty byly s to zamezit environmentálním krizím a kolapsům, které zasáhly řadu starověkých civilizací. Základem práce v semináři bude analýza dobových literárních pramenů z oblasti mytologie, náboženství, filozofie a práva a společná diskuse vyučujících a studentů nad těmito prameny. Výuka bude doplněna filmovými projekcemi. Obsah kursu: 1/ Civilizační krize v lidské historii a paralely se soudobou "globální krizí". Krize hodnot jako projev a důsledek civilizačních změn 2/ Nejstarší starověké státy a jejich úkoly vůči obyvatelstvu – základní charakteristika společenského zřízení ve státech starověkého Egypta, Mezopotámie, Malé Asie, Palestiny, Indie a Číny. 3/ Duchovní svět starověké společnosti a její hodnoty – svoboda, spravedlnost, autorita, humanita, stát. 4/ Sociální vztahy a ideologie skromnosti a uměřenosti ve světle náboženství starověkého Egypta a Předního východu – paralela staroegyptských, mezopotamských a starozákonních etických představ, právní ochrana sociálně slabých, etické hodnocení skromnosti a štědrosti. 5/ Východní náboženství a jejich myšlenkový svět – člověk, společnost a příroda v pojetí hinduismu, buddhismu, taoismu a islámu, dobrovolná skromnost jako součást duchovní cesty. 6/ Židovsko-křesťanský etický ideál a jeho význam pro evropskou civilizaci – osobní skromnost a štědrost vůči chudým jako základ židovsko-křesťanské etiky, "environmentální hřích" židovsko-křesťanské civilizace. 7/ Antická společnost a její instituce – řecký a římský právní řád a jeho souvislost s vyšším řádem garantovaným bohy, řecká polis a římská republika jako první pokusy o občanskou společnost. 8/ Antická etika a její proměny – starořecká aristokratická morálka, polis, její hodnotový svět a sociální úkoly, míra věcí jako základní postulát antické etiky. 9/ Helénismus – vznik univerzalistické kosmopolitní etiky, změněný obraz světa. 10/ Etika skromnosti ve světle antické mytologie, náboženství a filozofie – ideální způsob života podle řeckého náboženství a filozofie (presokratikové, Sókratés, Platón, Aristotelés, stoicismus, epikurejismus, novoplatonismus). 11/ Environmentální problémy starověkých civilizací: Nejstarší říční civilizace (srovnání Egypt – Mezopotámie). Environmentální migrace v historii (starověký Přední východ, předkolumbovské civilizace). Přírodní katastrofy a jejich vliv na vývoj starověkých civilizací. Environmentální problémy starověkého Řecka a Říma (odlesňování, degradace půdy, život ve městech). 12/ Archetyp zlatého věku – idealizace minulosti, bukolský ideál, "vita primitiva", hledání harmonie ve vztahu k přírodě a ve společnosti, nejstarší sociální utopie. 13/ Duchovní svět pozdní antiky – hodnotová krize antické společnosti, nová religiozita. 14/ Setkání antické společnosti s hodnotovým světem "barbarů". 15/ Mezi starověkem a 21.stoletím – hledání "univerzálních hodnot" v historii, paralely mezi mentalitou antického a postmoderního člověka. Literatura: a/ základní Duchovní prameny života. Stvoření světa ve starých mýtech a náboženstvích. Praha: Vyšehrad 1997. Eliade, M. Posvátné a profánní. Praha: Křesťanská akademie 1994. Krejčí, J. Lidský úděl a jeho proměnlivá tvář. Duchovní základy civilizační plurality. Praha: Karolinum 1996. Librová, H. Je judaismus a křesťanství arogantní vůči přírodě? In: Dialog Evropa XXI, 1993/2, s. 21-25. Zlomky předsokratovských myslitelů. Vybral a přeložil Karel Hrdina. Česká akademie věd a umění, Praha 1944. b/ doporučená Diamond, J. Kolaps. Proč společnosti zanikají a přežívají. Praha: Academia, 2008. Goldsmith, E. Náboženství stabilní společnosti. In: Sedmá generace, 2000/7, s. 4-7. Hadot, P. Plótinos čili prostota pohledu. Praha: Oikumené 1993. Novotný, F. Řečtí filozofové a mystici. Praha: Společnost přátel antické kultury 1926. Písně pastvin a lesů. Praha: Svoboda 1977. Platón, Ústava. Přeložil Radislav Hošek. Praha: Svoboda 1993. Religion and Conservation. New Delhi: World Wide Fund for Nature-India. Full Circle 1999. Sociální studia č.2. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity – ročník XLVI, řada sociálně-vědná, G 39. Toynbee, A. Hellenism - The History of Civilization. London: Oxford University Press 1966. Vernant, J.P. Počátky řeckého myšlení. Praha: Oikumené 1995. Vidman, L. Od Olympu k Pantheonu. Praha: Vyšehrad 1986.