Kritika pojmu a další myšlenkové proudy a autoři/autorky TJ Demos: Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today, 2017 Kapitalocén (původně kulturní ekolog Andreas Malm a sociolog Jason Moore) Donna Haraway: Staying with the Trouble, 2016 Chthulucén: důležitá je symbióza mezi všemi živými i neživými entitami na Zemi "jsme ekosystémy genomů, partnerství (kin), komunit, částečně strávených večeří" "být jedním znamená vždy stát se mnohými" "zůstávat s problémem" "vytváření příbuzenství a přátelství (making kin) na jiném než genealogickém základě companion species natureculture (přírodokultura) Bruno Latour: Facing Gaia. Eight Lectures on the New Climatic Regime, 2017 New Climatic Regime navazuje na Jamese Lovelocka a jeho (původní) koncept Gaia základní otázka: What will replace the old ways of looking at Nature? teorie sítě aktérů - aktérství (agence/agency) rozšiřováno z lidí i mimolidi: mikroby, sloni,  stroje, kameny... žádný aktér či vztah není významnější Tzv. spekulativní obrat ve filozofii (nový materialismus, objektově orientovaná ontologie atd.) u nás např. Václav Janoščík Posthumanismus – Rosi Braidotti: Posthuman feminism, 2017 kritické znovupřemýšlení hodnot - rovnost, tolerance, spravedlnost etické a politické otázky neuznává hierarchické dualismy - rozdělení (člověk x příroda atd..), překračování hranic i Donna Haraway - Manifest kyborgů (1985) - vyšlo z části i v čj. When Species Meet jinakost podobnost a kooperace mezi lidskými a mimolidskými entitami relativizace nadřazenosti lidí kritika antropocentrického humanismu trailer - “We need other kinds of stories” Zvířata (mimolidská zvířata) v současném umění 17. října 14:00-17:40 Struktura dnešní přednášky 1. část 14:00-14:45 historie, proměny vztahu člověk-​zvíře, neantropocentrické  terény (teorie) 2. část 14:55-15:40 příklady uměleckých děl (zvířata "volně" žijící, zvířata  domestikovaná) 3. část 15:50-16:35 příklady uměleckých děl (zvířata domestikovaná a zvířata  "na pomezí") 16:35-17:10 pauza a přesun do galerie Off Format,  Gorkého 84 https://en.mapy.cz/s/gadovezudu  17:10-17:40 návštava výstavy Svět sa čenžnul Proč mluvit o zvířatech v současném umění? děje se spousta environmentálních událostí, která  mají na zvířata přímý dopad ve 20. století se (v evropo-​americkém světe)  objevila řada lidí, kteří začali zkoumat zvířata jako  taková, jejich chování a jak lidská činnost ovlivňuje  jejich životy etologie, zoologie, psychologie.. na přelomu 80./90. let bývá zasazován tzv. Animal  Turn antropologie, pak i v umění 21. století - neatropocentrické uvažování a jeho  bohatost Denisa Langrová: Adheze, video, 2020 Jak byla zvířata zobrazována v evropo-​americké kultuře? zvíře jako symbol, ilustrace doprovázející lidské příběhy zvíře jako objekt, artefakt - ke zkoumání, k  porovnávání s člověkem, vzdělanost, ale i  dokázání mocenských pozic Leverianská sbírka byla přírodovědná  a etnografická sbírka, kterou  shromáždil Ashton Lever. z cest kapitána Jamese Cooka,  založena v roce 1775 základ muzejních expozic zvíře jako kontroverze zvíře zabité přímo pro  umění Damien Hirst: Fyzická  nemožnost smrti v  mysli někoho žijícího,  1991 Jaké myšlenkové zázemí toto tvořilo? zjednodušeně: člověk má navrch nad vším, je pánem tvorstva už Aistoteles mluví o zvířatech - zmiňuje důležitost jejich pohybu, staví  je ale níž, než člověka křesťanství - Bůh stvořil člověka, aby "hlídal" ostatní živé tvory sv. František - výjimka osvícenství - Descartes - zvířata jsou mechanické stroje modernismus a kapitalismus- zvíře je bráno jen jako objekt, jako  pracující stroj, který má sloužit lidstvu. Máme omluvenku na jejich  vykořisťování Co se tedy stalo? Kde se vzala větší citlivost vůči zvířatům? etologie - Konrad Lorenz,  Jane Goodall - šimpanzi používají nástroje! neantropocentrické terény Temple Grandin On Visual Thinking and Animal Behavior a situovanosti Co se tedy stalo v umění? Animal Turn - přelom 80./90. let  zvíře není jen objekt, není jen kýč, není tu jen pro  lidstvo Steve Baker - teoretik umění 1993 2000 2013 Příklad proměny - živá zvířata v galerii Jannis Kounellis 12 koní, 1969 Helena a Newton Harrisonovi Portable Fish Farm:  Survival Peace, 1971 Joseph Beuys I like America and America Likes Me, 1974 Carsten Höller, Rosemarie Trockel House for Pigs and People, Documenta X, 1997 Ester Krumbachová, 2022, Dům umění města Brna Lone Wolf, 2024, Praha Karpuchina Gallery https://www.facebook.com/watch/?​v=817233696986877 Andreas Greiner: Every fly is a Piece of Art, 2012 https://www.andreasgreiner.com/works/every-​ fly-​is-​a-​piece-​of-​art/  Několik příkladů z českého nedávného umění půjdeme lehce po lince: zvířata ve "volné" přírodě, zvířata domestikovaná, zvířata "na  pomezí" snaží se o neantropocentrický přístup zvíře není jen symbol, stafáž pro lidský příběh. Je spolutvůrce Některé otázky, které si umělci a umělkyně pokládají: Jak můžeme zvířata re-​prezentovat, aniž bychom je objektifikovali? Otázka "řeči" a "hlasu": jak dát prostor (hlas) někomu, kdo nemluví stejnou řečí  a tak, abychom se k nim nestavěli podřadně? Otázka etologie - jak můžeme pravdivě zvířata poznávat a jak toto poznání  předávat dál? Otázka welfaru a práv zvířat - jak se “mají” zvířata v galerii? A mají v ní být? Otázka bioetiky a tzv. nekropolitiky - jak a zda vystavovat živá / mrtvá zvířata?  Můžeme využívat jejich mrtvá těla pro umění? Jak to dělají? Co znamená neantropocentrický příběh? komplexnější pojetí: research based art - poznatky z přírodních věd,  etologie, filozofie, psychologie. Ale i z vlastní praxe - např. práce na  farmách, v záchranných stanicích pro živočichy určitá míra multidisciplinarity zviditelňuje to, co je jinak pro naše oko v běžném "provozu"  neviditelné - vizuální záznamy zvuku, specifické záběry, práce s historií vykládá příběh - na pomezí dokumentu a fikce boří hranice/dualismus mezi člověkem/zvířetem - na základě  podobností např. těla, tělesné projevy hybridita, monstrozita, někdo, stojící "na pomezí" (chiméra) nestaví před diváctvo příme odpovědi, spíš otázky, rozkrývá témata -  divačka/divák si z toho vezme emoci, přístup, informaci, zážitek motiv hry David Přílučík Olga Karlíková  (1923-2004) od 60. let kresby /  záznamy zvuků a  posléze i pohybu  ptactva (i jiných  zvířat - kuňkání žab  či zvuky velryb) video zde Jana Doležalová (1981) pomníky vyhynulým druhům - Red list drobné intervence v lese - přeměna posedu  na krmelec Prázdná nika (2014) prostor, který zůstane, pokud některé  živočišné nebo rostlinné druhy vyhynou ambivaletní gesto mezi člověkem a  Vakovlkem tasmánským: 1) Člověk svými destruktivními  zásahy do přírodního prostředí  způsobuje vyhynutí jiného druhu  - „gesto ničitele“. 2) Člověk usilující o nápravu  vlastních chyb (snahy o oživení  genomu vyhynulých zvířat) -  „gesto tvůrce“. Eva Koťátková Moje tělo není ostrov (2022) rozhovor s kurátorkou Sandrou Patron Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilo lehčí (bienále v Benátkách 2024) Účastníci a účastnice: Eva Koťátková s kurátorkou Hanou  Janečkovou, ve spolupráci s Himali Singh Soin, David Soin  Tappeser (Hylozoic/Desires), Gesturing Towards Decolonial  Futures a kolektivy dětí a seniorů vernissage TV -​performance článek na Seznam zprávy čerpá z historie československých akvizic zvířat ze zemí globálního  Jihu a zkoumá příběh skutečné žirafy jménem Lenka ze současných  ekologických a dekoloniálních perspektiv. Skrze imaginaci tak  buduje prostor pro nové způsoby promýšlení vztahu k přírodě.  "vytváření kolektivního těla jako místa sdílení a vyprávění příběhů" "zkoumá způsoby, jak se setkáváme se zvířaty, díváme se na ně a  učíme se o nich" "a současně kritizuje hierarchie, násilí i vytěžování přírody, které je  často součástí těchto procesů" Eva Koťátková Prostřednictvím kritické institucionální praxe v současném umění se zabývá: alternativními vzdělávacími modely ztělesněnou participací způsoby, jak se vztahujeme k přírodě umělkyně, pedagožka a aktivistka čerpá inspiraci ze hry, osobní a ztělesněné  paměti, radikální imaginace s přesahem do budoucnosti, sociálních utopií a  praktik péče a hledá stavební kameny lepších světů.  Je spoluzakladatelkou Institutu úzkosti a časopisu Krunýř a angažuje se v několika  vzdělávacích projektech, jako jsou Škola imaginace a Futuropolis. Hana Janečková výzkumnice a kurátorka zabývající se politikou těla, ekologií, kritickým  kurátorstvím a dekoloniálním feminismem v nedávném a současném umění Působí jako odborná asistentka se zaměřením na současné umění na Akademii  výtvarných umění v Praze (AVU). kniha ZOO Index (2024) Terezie Štindlová - grafička a umělkyně webová stránka a kniha Člověk a zvíře pod jednou střechou Galerie Entrance, Praha, 2022 kurátorka: Tereza Jindrová Ondřej Brody, Anežka Horová,  Denisa Langrová, Marie Lukáčová,  Karolína Matušková a Lucie  Zelmanová, David Přílučík,  Vladimíra Večeřová David Přílučík, Ondřej Brody Karolína Matušková a Lucie Zelmanová David Přílučík F0-​F5 Plemeno (2022) medailonek z CJCH tady video Denisa Langrová Elementární tendence soudržnictví a vazeb,  2021 13 minut, dokufikce video zde (11:43) Miroslava Večeřová a Pavel Příkaský Isotonic song, 2019 trailer inspirace: Ursula Le Guin Fotograf Gallery Praha Jitka Hanzlová koně Vladimír Turner - Wild Wild horses blog projektu Kniha Dotek zvířete (2021) sborník textů - esejů, rozhovorů,  povídka, komix, vizuální esej,  fotografie editorky Hana Janečková a Eva  Koťátková vychází z projektu Institutu úzkosti,  výzkum od roku 2018 Daniela a Linda Dostálkovy shuld haue be buryed, aftir my lyf naturel expired II, 2021 LES - společenství pro pěstování, teorii a umění od 2019 Luční a lesní pozemek v obci Hnátnice,  Orlické hory kurátorka Edith Jeřábková + umělkyně Zuzana  Blochová, Barbora Kleinhamplová, Eva  Koťátková pořádání letních lesních sympozií Uprchlá, našel skrýš, stále uniká - zvířecí zpravodajství reportáž z výstavy  Ostrava - PLATO Gallery Kdyby městská zvířata mohla odpovědět na otázku,  jak se jim v Ostravě žije, co bychom se dozvěděli? dvacet šest nových děl, a to především díky  rezidencím DUNA collective: Piglet, Adaptus X, 2019 Pierre Huyghe (1962) Untitled (The Human Mask), 2014 Zoodrama, 2010 Patricia Piccinnini (1965) The Young Family,  2002 The Bond (2016) Denisa Langrová a Jana Chmelařová Chimerix, 2023 V lednu 2022 bylo prasečí srdce poprvé transplantováno do těla člověka. Tento  významný medicínský milník se stal Janě Chmelařové a Denise Langrové  východiskem pro mezidruhovou sci-​fi spekulaci, v níž se chimérizují fakta a fikce,  stejně jako lidské a mimo-​lidské entity. Nápadně nerovnoměrná distribuce  bohatství dosud nedokázala zajistit odpovídající rozdělení zdraví a štěstí. Nové  xenotransplantační techniky to ale možná brzy změní, zvlášť pokud se naplní  očekávání spojená s transplantací vědomí. Je možné, že nesmrtelnost pak bude  konečně na prodej. A stejně tak se nedá vyloučit, že procesy chimerizace  povedou k nepředvídatelným důsledkům. Radixxx, 2022 Jaká je pozice jedince/ dvojice v boji proti klimatické hrozbě a za klimatickou  spravedlnost? Snímek odráží marnost, paralýzu a absurditu individuálního boje,  ale i sílu přátelství. Dystopické sci-​fi do světa, v němž aktéři zažívají naplno  důsledky klimatické změny. Rok 23 Marie+Jana+Denisa 2023 https://www.youtube.com/watch?​ v=bT3KOHv_R8Q&t=128s&ab_channel=DenisaLangrov%C3%A1 23 to free, svet po převratu. po tom co se tíha veskere kapitalisticke oprese stala  neúnosná a všichni lidé, kteří byli deformování diktatem prace do zombies, i všechny  ryby jež byly zajaty jako rukojmí přírody, tedy i nás samotných, začali křičets mozkem  poničeným slunečními paprsky přizíváme své vzpoudružstvo, se kterým jsme v  minulém světě trávily čas jen nekončícími snahami o zlepšení světa nebo vzdáleni,  izolováni kazdy se svým rohlikem, ktery i kdyz se skutalel ze stolu na zem, musely jsme  ho sníst, protože na dalsi nemame nyní tvoříme svět, který postrádá všechny tóny úzkostí i šedi. zároveň však nastoluje  nové výzvy nikdo nám zde neříká jak by umění mělo vypadat ale v první řadě, je důležité aby pro  nás bylo zábavné, stejně jako veškerá jiná práce pro kohokoliv jiného. trávíme čas  radostí ze všeho co děléme. vztahy a hierarchie, at uz mezilidské tak i mezidruhové které jsme předtím formovaly  čeká řada velkých reforem. ale napříč tomu, že slunce svítí dál naše třetí oči, které uz si  užívají pohled bez dopingu psychofarmak, nyni nepotrebuji černé brýle  Proto jsme toto výzvu schopny přijmout a naší zbraní je naivita Příští týden: Rostliny, stromy, tradice a léčení + mezi 16:30-17:30 návštěva výstavy Smazat hranice  času - Galerie TIC - komentovaná prohlídka s Ivanou  Hrončekovou