ZDROJOVÉ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI: FINANCOVÁNÍ BEZPEČNOSTI I 11 Ekonomika obrany a bezpečnosti CÍL vysvětlit mechanismus financování odvětví obrany a bezpečnosti v ČR seznámit se rozsahem a způsobem financování vnitřní a vnější bezpečnosti ČR 2 Ekonomikaobranyabezpečnosti ⌖ OSNOVA: veřejné finance a státní rozpočet rozpočtový cyklus, priority a plánování Ekonomikaobranyabezpečnosti Klíčová slova: veřejné prostředky, majetek, veřejné příjmy a výdaje, funkce veřejných financí, vojenské výdaje (rozpočty), státní pokladna, rozpočtový cyklus, přebytek/deficit, čerpání výdajů, fiskální federalismus, daň výkaznictví vojenských výdajů. 3 DOPORUČENÁ LITERATURA KLÍMA Ladislav. Klasifikace výdajů na obranu v mezinárodním systému strategického plánování obrany. Vojenské rozhledy. 1994. roč. 2, č. 5. s. 37- 50. PERNICA Bohuslav. Rozpočtová politika české vlády ve věcech vnitřní a vnější bezpečnosti po roce 1998. Vojenské rozhledy, 2011, roč. 20, č. 3, s. 66-75. vyhl. č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů Armáda a národ. 1.vyd. Praha: Národní rada československá, 1938. Ekonomikaobranyabezpečnosti 4 Veřejné finance představují příjmy a výdaje státu soustředěné veřejnými rozpočty a fondy. Příjmy vznikají zdaněním příjmů, transakcí a majetku; zpoplatněním činnosti veřejných orgánů a prodejem majetku včetně cenných papírů. Výdaje slouží k financování veřejných statků a služeb. VEŘEJNÉ FINANCE A JEJICH FUNKCE Ekonomikaobranyabezpečnosti 5 1. ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ 2. PRŮMYSLOVÁ A OSTATNÍ ODVĚTVÍ 3. SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO 4. SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA 5. BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA • Obrana • Civilní připravenost na krizové stavy • Bezpečnost a veřejný pořádek • Právní ochrana • Požární ochrana a integrovaný záchranný systém 6. VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY Ekonomikaobranyabezpečnosti ODVĚTVOVÉ/FUNKČNÍ TŘÍDĚNÍ VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU 6 STÁTNÍ ROZPOČET: ODVĚTVOVÁ STRUKTURA V LETECH 1999 A 2023 Ekonomikaobranyabezpečnosti 3% 15% 22% 40% 11% 9% ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ PRŮMYSLOVÁ A OSTATNÍ ODVĚTVÍ SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY 3% 11% 24% 43% 10% 9% 643,11 mld. Kč 1999 pramen: MF ČR (ARIS/UFIS/Monitor) – čerpání rozpočtu 2 202,64 mld. Kč 2023 7 STÁTNÍ ROZPOČET: ODVĚTVOVÁ STRUKTURA OD ROKU 1997 0 500 1000 1500 2000 2500 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 mld.Kč VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO PRŮMYSLOVÁ A OSTATNÍ ODVĚTVÍ ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ pramen: MF ČR (ARIS/UFIS)/Monitor Ekonomikaobranyabezpečnosti 8 TŘÍDĚNÍ ROZPOČTOVÝCH VÝDAJŮ odvětvové (funkční) – makroekonomický pohled odpovědnostní (kapitolní) – institucionální (organizační) pohled (kontrola toků) druhové (ekonomické) – manažerský pohled konsolidační (pohyb peněz uvnitř veřejného sektoru) – účetní pohled zdrojové, doplňkové programové – manažerský pohled účelové strukturální transferové Ekonomikaobranyabezpečnosti 9 Alokační – přidělení prostředků na daný účel/funkcí státu (priority) Distribuční – přerozdělení v příjmech a bohatství jednotlivců Stabilizační – podpora ekonomiky FUNKCE VEŘEJNÝCH FINANCÍ Ekonomikaobranyabezpečnosti 10 PODÍL SKUTEČNÝCH VÝDAJŮ NA OBRANU ČSSR JAKO PODÍL NA NÁRODNÍM DŮCHODU 6,0% 6,5% 7,0% 7,5% 8,0% 8,5% 9,0% 1961 1966 1971 1976 1981 1986 Ekonomikaobranyabezpečnosti 11 STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY (MLD. KČ) 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 HDP (3. revize) 60 % HDP dluh státní rozpočet Ekonomikaobranyabezpečnosti 12 pramen: MFČR/Monitor ROZPOČET NA OBRANU A BEZPEČNOST Ekonomikaobranyabezpečnosti 13 Působnost Složka Dohled Poslanecké sněmovny kap. bezpečnostnísbory Ministerstvo financí Celní správa ČR rozpočtový výbor (podvýbor pro daně, cla a loterie) 312 Ministerstvo spravedlnosti Vězeňská služba ČR výbor pro obranu (podvýbor pro vězeňství) 336 Ministerstvo vnitra Policie ČR výbor pro bezpečnost (podvýbor pro reformu Policie ČR) 314 Hasičský záchranný sbor ČR výbor pro bezpečnost (podvýbor pro integrovaný záchranný systém) 314 Úřad pro zahraniční styky a informace - 314 vláda (předseda vlády) Bezpečnostní informační služba stálá komise pro kontrolu činnosti Bezpečnostní informační služby 305 Generální inspekce bezpečnostních sborů stálá komise pro kontrolu činnosti Generální inspekce bezpečnostních sborů 376 ROZPOČET NA OBRANU A BEZPEČNOST Ekonomikaobranyabezpečnosti 14 Působnost Složka Dohled Poslanecké sněmovny kap. ozbrojenésíly Ministerstvo obrany Vojenské zpravodajství stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství 307 Armáda ČR Vojenská policie výbor pro obranu (podvýbor pro strategické koncepce a reformu AČR) 307 prezident Vojenská kancelář prezidenta republiky Hradní stráž - 307 softpower vláda (předseda) Správa státních hmotných rezerv Hospodářský výbor 374 vláda (předseda) Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost Stálá komise pro kontrolu činnosti Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost 378 Ministerstvo financí Všeobecná pokladní správa Hospodářský výbor 398 ODVĚTVOVÉ TŘÍDĚNÍ VÝDAJŮ KAPITOL MINISTERSTVA OBRANY, VNITRA, FINANCÍ A SPRAVEDLNOSTI 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ministerstvo obrany Ministerstvo vnitra Ministerstvo financí Ministerstvo spravedlnosti 6 5 4 3 2 1 Ekonomikaobranyabezpečnosti 15 VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR NA OBRANU A BEZPEČNOST V LETECH 2001–2023 (MLD. KČ) 0 500 1000 1500 2000 2500 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 výdajestátníhorozpočtu výdajekapitolstátníhorozpočtu MO ČR: vojenská obrana Bezpečnostní informační služba NÚKIB Generální inspekce bezpečnostních sborů MF ČR: Celní správa ČR MS ČR: Generální ředitelství Vězeňské služby MV ČR: požární ochrana MV ČR: bezpečnost a veřejný pořádek SSHR státní rozpočet 16 Ekonomikaobranybezpečnosti NATIONAL SECURITY AND LEGAL PROTECTION IN 1999 AND 2023, CZK M 17 Defence Civil protection Order and public security State of law Fire service Defence Civil protection Order and public security State of law Fire service data source: Ministry of Finance (ARIS/UFIS)/Monitor Ekonomikaobranyabezpečnosti NATIONAL SECURITY AND LEGAL PROTECTION SINCE 1999, CZK M 0 50 000 100 000 150 000 200 000 250 000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Defence Civil protection Order and public security State of law Fire service 18 data source: Ministry of Finance (ARIS/UFIS)/Monitor ROZPOČTOVÝ CYKLUS A ROZPOČTOVÉ PRIORITY příprava vládního návrhu zákona o státním rozpočtu schvalování/projednávání hospodaření (plnění) – rozpočtový rok vyhodnocení (zpráva MF ČR, státní závěrečný účet) Ekonomikaobranyabezpečnosti 19 DEFICIT AND CASH-FLOW (A BALANCE) 20 -600 -500 -400 -300 -200 -100 0 100 200 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 deficit (in fact) deficit (planned) data source: Ministry of Finance (ARIS/UFIS)/Monitor Ekonomikaobranyabezpečnosti POKLADNÍ PLNĚNÍ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR (MLD. KČ) -200 -100 0 100 200 300 400 1Q/2001 1Q/2002 1Q/2003 1Q/2004 1Q/2005 1Q/2006 1Q/2007 1Q/2008 1Q/2009 1Q/2010 1Q/2011 1Q/2012 1Q/2013 1Q/2014 1Q/2015 1Q/2016 příjem výdej saldo Ekonomikaobranyabezpečnosti 21 HDP A PLNĚNÍ STÁTNÍHO ROZPOČTU V ČR (MLD. KČ) 0 200 400 600 800 1 000 1 200 1 400 1 600 0 50 100 150 200 250 01.01.2001 01.11.2001 01.09.2002 01.07.2003 01.05.2004 01.03.2005 01.01.2006 01.11.2006 01.09.2007 01.07.2008 01.05.2009 01.03.2010 01.01.2011 01.11.2011 01.09.2012 01.07.2013 01.05.2014 01.03.2015 01.01.2016 01.11.2016 01.09.2017 01.07.2018 01.05.2019 01.03.2020 výdaje HDP Ekonomikaobranyabezpečnosti 22 POKLADNÍ PLNĚNÍ ROZPOČTU MINISTERSTVA OBRANY ČR (MLD. KČ) Ekonomikaobranyabezpečnosti 23 0 5 10 15 20 25 30 35 1Q/2001 1Q/2002 1Q/2003 1Q/2004 1Q/2005 1Q/2006 1Q/2007 1Q/2008 1Q/2009 1Q/2010 1Q/2011 1Q/2012 1Q/2013 1Q/2014 1Q/2015 1Q/2016 1Q/2017 1Q/2018 1Q/2019 POKLADNÍ PLNĚNÍ ROZPOČTU MINISTERSTVA OBRANY ČR (MLD. KČ) 0 5 10 15 20 25 31.03.1996 31.03.1997 31.03.1998 31.03.1999 31.03.2000 31.03.2001 31.03.2002 31.03.2003 31.03.2004 31.03.2005 31.03.2006 31.03.2007 31.03.2008 31.03.2009 31.03.2010 31.03.2011 31.03.2012 31.03.2013 31.03.2014 31.03.2015 31.03.2016 31.03.2017 31.03.2018 31.03.2019 31.03.2020 kapitálové výdaje běžné výdaje Ekonomikaobranyabezpečnosti 24 VYMETÁNÍ ROZPOČTU MINISTERSTVA OBRANY ČR V POSLEDNÍM ČTVRTLETÍ ROZPOČTOVÉHO ROKU V LETECH 1996–2016 0 33 66 99 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 1Q/1996 1Q/1997 1Q/1998 1Q/1999 1Q/2000 1Q/2001 1Q/2002 1Q/2003 1Q/2004 1Q/2005 1Q/2006 1Q/2007 1Q/2008 1Q/2009 1Q/2010 1Q/2011 1Q/2012 1Q/2013 1Q/2014 1Q/2015 1Q/2016 % mld.Kč běžné výdaje běžné výdaje Q4 Dzvoník Perutka Tejnil Vítek 0 33 66 99 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 1Q/1996 1Q/1997 1Q/1998 1Q/1999 1Q/2000 1Q/2001 1Q/2002 1Q/2003 1Q/2004 1Q/2005 1Q/2006 1Q/2007 1Q/2008 1Q/2009 1Q/2010 1Q/2011 1Q/2012 1Q/2013 1Q/2014 1Q/2015 1Q/2016 % mld.Kč kapitálové výdaje kapitálové výdaje Q4 Dzvoník Perutka Tejnil Vítek Ekonomikaobranyabezpečnosti 25 VÝDAJOVÝ RÁMEC REFORMY OZBROJENÝCH SIL OD ROKU 2004 (MLD. KČ) 35 45 55 65 75 85 95 105 115 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 utraceno plánováno krok 1 krok 2 BKO K2025 26 K2030 Data: Návrh státního závěrečného účtu státního rozpočtu ČR – kapitola 307, Ministerstvo obrany. 2005– 2021. Praha: Ministerstvo obrany. * 2004-2014 mohlo MO využívat prostředky získané prodejem nadbytečného majetku ODHADOVANÁ VÝŠE VÝDAJŮ ROZPOČTU KAPITOLY MO V LETECH 2012 AŽ 2020 (V MLD. KČ) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Kapitálové výdaje (schopnosti) - ostatní Kapitálové výdaje (schopnosti) - vzdušné síly Kapitálové výdaje (schopnosti) - pozemní síly Bežné výdaje Mandatorní výdaje odhadovaná výše rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany linie poměrového alokačního pravidla linie požadovaného skutečného průběhu alokace Ekonomikaobranyabezpečnosti 27 poptávka politický program politická soutěž (volby) vláda bezpečnostní legislativa programové prohlášení veřejné finance milník t = 0t = 1 až 4t = 2 až 4 STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ Ekonomikaobranyabezpečnosti 28 BEZPEČNOSTNÍ/VOJENSKÁ POLITIKA A ROZPOČTOVÉ PRIORITY Hrozba/riziko určuje strukturu a preference pro bezpečnostní instituce v bezpečnostním systému Preference se odrážejí ve struktuře výdajů na bezpečnost a obranu Ekonomikaobranyabezpečnosti 29 VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ BEZPEČNOST Vnější bezpečnost – vše, co je spojeno s vnějším napadením toho, co se má chránit a bránit podle ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Vnitřní bezpečnost – vše ostatní, co není ochranou a obranou před vnějším napadením Ekonomikaobranyabezpečnosti 30 usnesení vlády České republiky: datum číslo název 26. 3. 1997 177 k Národní obranné strategii České republiky 17. 2. 1999 123 k Bezpečnostní strategii České republiky 29. 3. 1999 257 k Vojenské strategii České republiky 21. 1. 2001 80 o Bezpečnostní strategii České republiky 29. 4. 2002 438 o Vojenské strategii České republiky 10. 12. 2003 1254 k novelizaci Bezpečnostní strategie České republiky 9. 6. 2004 578 o Vojenské strategii České republiky 23. 7. 2008 907 Vojenská strategie České republiky 8. 9. 2011 665 Bezpečnostní strategie České republiky 26. 9. 2012 699 Obranná strategie České republiky 4. 2. 2015 79 o Bezpečnostní strategii České republiky 2015 13. 3. 2017 194 o aktualizaci Obranné strategie České republiky pramen: www.vlada.cz BEZPEČNOSTNÍ A VOJENSKÉ/OBRANNÉ STRATEGIE PO ROCE 1997 Ekonomikaobranyabezpečnosti 31 ČESKÉ VLÁDY A JEJICH BEZPEČNOSTNÍ A VOJENSKÉ/OBRANNÉ STRATEGIE PO ROCE 1997 pramen: www.vlada.cz Ekonomikaobranyabezpečnosti 32 středo- pravicové vlády (Klaus Tošovský) levicová vláda (Zeman) středo-levicové vlády (Špidla, Gross, Paroubek) středo-pravicové vlády (Topolánek, Fischer) 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Obrana (vnější bezpečnost) 26.3. 29.3. 29.4. 9.6. 23.7. Ostatní (vnitřní bezpečnost) 17.2. 22.1. 11.12 pravicová vláda (Nečas) středo-levicová vláda (Sobotka) populistická vláda (Babiš) pravicová vláda (Fiala) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Obrana (vnější bezpečnost) 26.9. 13.3 Ostatní (vnitřní bezpečnost) 8.9. 4.2. VÝDAJE NA VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ BEZPEČNOST Bezpečnost státu a právní ochrana: ⚫ A: obrana ⚫ B: civilní připravenost na krizové stavy ⚫ C: bezpečnost a veřejný pořádek ⚫ D: právní ochrana ⚫ E: požární ochrana a integrovaný záchranný systém ⚫ vnější bezpečnost = A ⚫ vnitřní bezpečnost = B + C + E Ekonomikaobranyabezpečnosti 33 VOJENSKÉ VÝDAJE ČR BEZPEČNOST A PRÁVNÍ OCHRANU V LETECH 1999–2023 (V MLD. KČ) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém pramen: MFČR/ARISweb Ekonomikaobranyabezpečnosti 34 pramen: www.vlada.cz, vlastní výpočet BEZPEČNOSTNÍ A VOJENSKÉ/OBRANNÉ STRATEGIE PO ROCE 1997 A VÝDAJE NA BEZPEČNOST (V %) Ekonomikaobranyabezpečnosti 35 středo- pravicové vlády (Klaus Tošovský) levicová vláda (Zeman) středo-levicové vlády (Špidla, Gross, Paroubek) středo-pravicové vlády (Topolánek, Fischer) 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Obrana (vnější bezpečnost) 26.3. 29.3. 29.4. 9.6. 23.7. Ostatní (vnitřní bezpečnost) 17.2. 22.1. 11.12 vnější bezpečnost 41,0 45,3 46,9 44,6 40,5 43,4 43,8 41,1 41,8 42,7 41,4 37,0 40,3 36,3 vnitřní bezpečnost 43,7 39,6 37,5 39,9 40,4 40,7 39,9 41,4 41,1 41,8 42,4 45,1 42,6 45,9 PODÍL VÝDAJŮ NA VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ BEZPEČNOST V LETECH 1999–2023 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Obrana Ekonomikaobranyabezpečnosti 36 FISKÁLNÍ A MĚNOVÁ EXPANZE stát (národní hospodářství) fiskální politika (vláda) měnová politika (centrální vláda) daňová politika (daňový systém) majetková strategie (držení/prodej/pronájem): - nemovitý majetek (území, pozemky, stavby) - movitý majetek - finanční majetek (majetkové účasti a pohledávky) vzácné kovy (zlato) dluhová strategie (obsluha dluhu) (monetizace dluhu) tisk peněz (státovky/nucený oběh) devizová politika (měnový kurs) Ekonomikaobranyabezpečnosti 37 SHRNUTÍ 1. Univerzálním zdrojem k činnosti bezpečnostních institucí jsou peníze, za které lze získat personál a kapitál. 2. Ty se v ČR člení podle odvětví do šesti základních skupin odrážející funkce státu. Existují však také další kritéria pro jejich klasifikaci, např. kapitolní a druhové třídění. 3. Pokud jde o peníze, všechny funkce státu si konkurují, jsou to však politici, kdo rozhodují v rámci veřejné volby rozhodují o alokací veřejných financí v rámci rozpočtového cyklu. 4. Veřejné finance mají alokační, distribuční a stabilizační funkci. Mimořádná událost si však většinou vyžaduje získání dodatečných finančních prostředků cestou fiskální nebo monetární expanze. 38 Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY Co vyjadřují proporce výdajů mezi jednotlivými odvětvími? Jaká je role odborných orgánů Poslanecké sněmovny v kontrole složek hard power? Jaká je role strategických dokumentů ve financování funkcí českého státu? Jakými zdroji lze zajistit fiskální expanzi? 39 Ekonomikaobranyabezpečnosti ?