ZDROJOVÉ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI: FINANCOVÁNÍ BEZPEČNOSTI II 12 Ekonomika obrany a bezpečnosti CÍL seznámit se s metodami a nástroji financování odvětví bezpečnosti a obrany ve specifických situacích vysvětlit důvody a nástroje kontroly vojenských výdajů v systému mezinárodní bezpečnosti 2 Ekonomikaobranyabezpečnosti ⌖ OSNOVA: Vojenské výdaje Metody financování výdajů na bezpečnost a obranu ⚫ daně ⚫ dluh ⚫ znehodnocení měny ⚫ měnový kurs Mezinárodní srovnatelnost výdajů na obranu a bezpečnost Ekonomikaobranyabezpečnosti Klíčová slova: dluh, úroková míra, státní pokladniční poukázky, státní dluhopisy, dluhopisový program, princip subsidiarity, inflace, parity kupní síly (PPP), měnový kurs, mezinárodní srovnatelnost vojenských výdajů. 3 DOPORUČENÁ LITERATURA HITCH, Ch., J., McKEAN, R., N. The Economics of Defense in the Nuclear Age. 1st ed. Santa Monica: RAND, 1960. (http://www.rand.org/pubs/reports/R346.html) FUČÍK, Josef. K významu českých zemí pro vznik stálé habsburské armády. Historie a vojenství. 2000, roč. 49, č. 2, s. 335-344 Armáda a národ. 1.vyd. Praha: Národní rada československá, 1938. KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1. Aufl. München: Bernard&Grafe, 1982. ISBN 3-7637-5405-9. Ekonomikaobranyabezpečnosti 4 válečný poklad = zásoba platebních prostředků pro vedení války válečná daň = mimořádná daň sloužící k úhradě potřeb války „K vedení války jsou potřeba tři věci: peníze, peníze a ještě jednou peníze.“ Gian Giacomo Trivulzio VOJENSKÉ VÝDAJE Ekonomikaobranyabezpečnosti 5 Funkce veřejné finance vojenské výdaje vojenské výdaje vojenské výdaje (obrana) (expediční nasazení: útočná operace) (expediční nasazení: neútočná operace) • alokační veřejný statek národní obrana/obrana státu/vnější bezpečnost destrukce protivníkovi veřejné politiky (omezení volby veřejné politiky) destrukce protivníkovi ekonomiky (zatížení náklady války) nástup do alokační funkce veřejných financí státu v místě nasazení (zpravidla vnitřní bezpečnost) • distribuční (branná povinnost) - • stabilizační podpora domácího vojensko- průmyslového komplexu podpora domácího vojensko- průmyslového komplexu podpora (domácího) vojensko- průmyslového komplexu ÚČINKY VOJENSKÝCH VÝDAJŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 6 Forma: ⚫ fondové (soustředění prostředků pro účel, určeny zdroje příjmů) ⚫ rozpočtové (přerozdělení všech příjmů a alokování bez ohledu na pojmenování příjmů) Zdroje: ⚫ uvalení povinnosti platit (daň) ⚫ prodej majetku ⚫ zadlužení ⚫ inflace (tisk peněz, znehodnocení hodnoty peněz) FINANCOVÁNÍ VOJENSKÝCH VÝDAJŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 7 VOJENSKÉ A STÁTNÍ VÝDAJE DŮLEŽITÝCH ZEMÍ II. SVĚTOVÉ VÁLKY V LETECH 1940 A 1944 vojenské výdaje vzrůst státní výdaje vzrůst USA (mld. USD) 1940 1944 % 1940 1944 % 2,2 87,4 3 972 9,0 94,9 1 054 Velká Británie (mld. L) 1938 1944 1938 1944 0,34 4,73 1 350 0,94 5,25 558 Japonsko (mld. Y) 1938 1944 1938 1944 5,9 73,5 1 245 8,0 93,3 1 166 Německo (mld. RM) 1938-39 1943-44 1938-39 1943-44 17,2 99,4 577 31,8 149,4 470 SSSR (mld. R) 1940 1944 1940 1944 56,8 137,8 242 174,4 264,0 151 pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 38 Ekonomikaobranyabezpečnosti 8 NĚMECKÉ VÁLEČNÉ FINANCE VE II. SVĚTOVÉ VÁLCE (KONEČNÝ ÚČET) Domácí zdroje 563,0 mld. RM 85,1% daně a cla 184,8 mld. RM 27,5% dluh: 378,2 mld. RM 57,6% - dlouhodobé půjčky 66,5 mld. RM - dl. a střednědobé pokladční poukázky 77,0 mld. RM - krátkodobé neúročené pokladníční poukázky 104,0 mld. RM - říšská výměna 130,0 mld. RM - ostatní 9,7 mld. RM Zahraniční zdroje 100,0 mld. RM 14,9% - kontribuce 66,0 mld. RM - clearingový dluh 25,2 mld. RM - hotovostní úvěry 3,0 mld. RM - zlaté rezervy 0,7 mld. RM - ostatní 5,1 mld. RM pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 38 Ekonomikaobranyabezpečnosti 9 SOCIÁLNÍ ZÁTĚŽ VLIVEM VÁLKY V SRN V LETECH 1949 AŽ 1956 (V MIL. DM) pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 59. Ekonomikaobranyabezpečnosti 10 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 1956 péče o oběti války 1 906 2 655 3 316 3 234 3 169 3 060 3 452 3 947 odškodnění válečných zajatců - - - - - 65 198 618 pomoc v důsledku války 812 810 505 585 1 009 880 1 139 1 205 přesídlení 6 15 50 205 35 29 27 28 zab. propuštěných zaměstnanců státu (vč. Wehrmachtu) 243 433 553 806 961 1 075 1 139 1 261 ostatní zátěže v důsledku války 109 93 175 143 - - - závazné vyrovnání zátěží 957 1 801 2 410 2 496 3 447 4 296 3 948 3 746 celkem 4 033 5 807 7 069 7 469 8 621 9 405 9 903 10 805 v % národního důchodu 6,3 7,8 7,8 7,4 7,9 8,0 7,4 7,4 pramen: FUČÍK, Josef. K významu českých zemí pro vznik stálé habsburské armády. Historie a vojenství. 2000, roč. 49, č. 2, s. 335-344. 0 500 000 1 000 000 1 500 000 2 000 000 2 500 000 3 000 000 3 500 000 1657 1661 1665 1669 1673 1677 1681 1685 1689 1693 1697 1701 1705 1709 1713 1717 1721 1725 1729 1733 1737 quantum militare daň na válku s Turky ČESKÝ PŘÍSPĚVEK HABSBURSKÉ MONARCHII Ekonomikaobranyabezpečnosti 11 pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard&Grafe, 1982. ISBN 3– 7637–5405–9. S. 49-50. ŘÍŠSKÝ ROZPOČET A ŘÍŠSKÝ DLUH V ROZPOČTOVÝCH LETECH 1933/34 AŽ 1944/1945 (V MLD. RM) 1933/34 1934/35 1935/36 1936/37 1937/38 1938/39 1939/40 1940/41 1941/42 1942/43 1943/44 1944/45 Výdaje celkem 8,1 10,4 12,8 15,8 20,1 31,8 52,1 78,0 101,9 128,6 153,0 171,3 Wehrmacht 1,9 1,9 4,0 5,8 8,2 18,4 32,3 58,1 75,6 96,9 117,9 128,4 Obživa rodin - - - - - - NA NA 4,8 5,5 6,5 8,1 Úroky z dluhu 0,2 0,2 0,3 0,4 0,9 1,3 1,9 2,8 4,2 5,9 6,6 10,5 Umořování dluhu 0,3 0,4 0,4 0,7 0,7 1,0 1,3 1,7 1,9 2,1 1,8 2,8 Transfery zemím a obcím 1,8 2,2 2,6 2,6 2,8 2,6 2,6 2,6 3,0 3,7 7,9 8,3 Příjmy celkem 7,8 10,0 12,8 16,0 20,1 28,8 39,5 57,6 75,0 91,6 96,2 89,7 Daně a cla: 6,9 8,3 9,7 11,6 14,0 18,2 24,2 27,5 32,3 42,7 38,0 37,5 a) daně z příjmů 1,5 2,1 3,1 4,3 5,6 7,8 11,8 14,2 18,6 21,0 21,3 22,1 b) spotřební daně 1,7 2,1 2,2 2,3 2,5 2,8 4,4 5,6 6,2 6,2 5,9 5,2 c) daň z obratu 1,5 1,9 2,0 2,4 2,8 3,4 3,7 3,9 4,1 4,2 4,2 3,8 Válečné příspěvky od zemí a obcí - - - - - - 0,8 1,4 1,4 1,6 2,0 2,5 Příjmy z dluhů 0,1 - 2,1 2,2 3,1 7,5 6,6 18,5 22,9 22,0 28,4 21,0 Ostatní (obsazená území) - - - - - - - 6,1 12,2 18,9 20,3 23,6 Saldo -0,3 -0,4 0,0 0,2 0,0 -3,0 -12,6 -20,4 -26,9 -37,0 -56,8 -81,6 Kumulované saldo -1,9 -2,3 -2,3 -2,1 -2,1 -5,1 -17,6 -38,0 -64,9 - 101,9 - 158,7 - 240,3 12 Ekonomikaobranyabezpečnosti PŘIJMY TŘETÍ ŘÍŠE, MLD. RM 13 -100 -90 -80 -70 -60 -50 -40 -30 -20 -10 0 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 1933/34 1934/35 1935/36 1936/37 1937/38 1938/39 1939/40 1940/41 1941/42 1942/43 1943/44 1944/45 Other (annexed teritories) Income from debts War contribution from regions Tax revenues balance Příjmy Daňové příjmy -100 -90 -80 -70 -60 -50 -40 -30 -20 -10 0 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 1933/34 1934/35 1935/36 1936/37 1937/38 1938/39 1939/40 1940/41 1941/42 1942/43 1943/44 1944/45 c) turnover tax b) consumption taxes a) income taxes balance pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 38 DLUHOVÉ FINANCOVÁNÍ tuzemské a zahraniční zdroje přímé: půjčka od jiného státu zprostředkované: ⚫ finanční trh (krátkodobé/do 12 měsíců cenné papíry – pokladniční poukázky) ⚫ trh cenných papírů (střednědobé, dlouhodobé cenné papíry – obligace) Ekonomikaobranyabezpečnosti 14 DLUH TZV. III. ŘÍŠE (MLD. RM) 1933/341934/35 1935/36 1936/371937/38 1938/39 1939/40 1940/411941/42 1942/43 1943/44 1944/45 I. CELKEM 11,8 12,5 14,4 16,1 19,1 30,7 47,9 86,0 137,7 195,6 273,4 379,8 Starý dluh (před 1.4.1924) 4,2 4,0 3,8 3,7 3,5 3,4 3,2 2,9 2,7 2,6 2,4 2,1 Nový dluh 7,6 8,5 10,6 12,4 15,6 27,4 44,7 83,1 135,0 193,0 271,0 377,7 zahraniční zadlužení 2,0 1,8 1,7 1,4 1,3 1,3 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2 1,3 domácí zadlužení: 5,5 6,8 8,9 11,0 14,3 26,1 43,5 81,9 133,8 191,9 269,8 376,4 a) dlouhodobé a střednědobé 3,6 4,4 6,0 8,6 12,0 19,6 25,5 43,7 66,9 88,4 115,6 135,4 b) krátkodobé 1,9 2,4 2,9 2,4 2,3 6,5 18,0 38,2 66,9 103,5 154,2 241,0 - pokladniční poukázky 1,5 2,0 2,4 2,0 1,9 6,1 11,3 21,3 35,1 57,5 88,9 102,7 - říšské směnky 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 6,5 14,9 26,0 37,3 61,2 116,0 II. ostatní dluhy 2,6 1,8 1,4 0,9 0,6 0,2 4,2 3,7 4,4 2,1 1,9 2,0 III. Oběh Mefo-směny - - 4,9 9,3 12,0 11,9 11,4 10,8 10,1 9,5 8,8 8,1 pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard&Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 45-50. Ekonomikaobranyabezpečnosti 15 THE THIRD REICH´S DOMESTIC DEBT, RM BN 0 50 100 150 200 250 300 350 400 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1933/34 1934/35 1935/36 1936/37 1937/38 1938/39 1939/40 1940/41 1941/42 1942/43 1943/44 1944/45 Bonds treasury bills Reich bill s of exchange Total 16 source: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.ed. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 38 HODNOTA NĚMECKÉHO DLUHU (MLD. M, RM, DM) 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 1914 1915 1916 1917 1918 1919 1925 1939 1940 1941 1942 1943 1944 1945 1950 Měnováreforma Měnováreforma pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1.Aufl. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 60. Ekonomikaobranyabezpečnosti 17 3MĚSÍČNÍ PRIBOR/DENNÍ (V %) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 05.01.1993 05.01.1994 05.01.1995 05.01.1996 05.01.1997 05.01.1998 05.01.1999 05.01.2000 05.01.2001 05.01.2002 05.01.2003 05.01.2004 05.01.2005 05.01.2006 05.01.2007 05.01.2008 05.01.2009 05.01.2010 05.01.2011 05.01.2012 05.01.2013 05.01.2014 05.01.2015 05.01.2016 05.01.2017 05.01.2018 05.01.2019 05.01.2020 05.01.2021 05.01.2022 05.01.2023 Ekonomikaobranyabezpečnosti 18 Pramen: Fixing úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit – PRIBOR. Praha, ČNB. Dostupné na https://www.cnb.cz/cs/financni-trhy/penezni-trh/pribor/fixing-urokovych-sazeb-na-mezibankovnim-trhu-depozit- pribor/index.html CHOVÁNÍ TRHU V ČR (CZK M) Ekonomikaobranyabezpečnosti 19 0 10 000 20 000 30 000 40 000 50 000 60 000 70 000 20.02.1992 20.02.1995 20.02.1998 20.02.2001 20.02.2004 20.02.2007 20.02.2010 20.02.2013 20.02.2016 20.02.2019 poptáváno prodáno 0 10000 20000 30000 40000 50000 60000 70000 20.02.92 20.02.95 20.02.98 20.02.01 20.02.04 20.02.07 20.02.10 20.02.13 20.02.16 20.02.19 nabízeno prodáno pokladniční poukázky státní dluhopisy MEZINÁRODNÍ RATING (MOODY´S) Ekonomikaobranyabezpečnosti 20 Aaa (Prime) – SWE Aa1, Aa2, Aa3 (High grade) – CZE od 2019 A1, A2, A3 (Upper medium grade) – CZE do 2019 Baa1, Baa2, Baa3 (Lower medium grade) Ba1, Ba2, Ba3 (Non-investment grade speculative) B1, B2, B3 (Highly speculative) Caa1 (Substantial risks) Caa2 (Extremely speculative) Caa3, Ca (In default with little prospect for recovery) C (In default) -1,0 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 7,0 8,0 2005 2010 2015 2020 2025 STIBOR (SWE) PRIBOR (CZE) Mezibankovní sazby (3měsíční), % p.a. VÝVOJ A STRUKTURA STÁTNÍHO DLUHU (MLD. KČ, % HDP) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 %HDP mld.Kč Domácí dluh Zahraniční dluh Podíl dluhu na HDP Ekonomikaobranyabezpečnosti 21 Pramen: Struktura a vývoj státního dluhu. Praha, Ministerstvo financí. Dostupné na https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/rizeni-statniho-dluhu/statistiky/struktura-a-vyvoj-statnihodluhu; Hlavní makroekonomické ukazatele. Praha, ČSÚ. Dostupné na https://csu.gov.cz/produkty/hmu_cr. ÚROKOVÉ NÁKLADY OBSLUHY ČESKÉHO STÁTNÍHO DLUHU (MLD. KČ) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Domácí dluh Zahraniční dluh Ekonomikaobranyabezpečnosti 22 VÝVOJ A STRUKTURA DOMÁCÍHO STÁTNÍHO DLUHU ČR (MLD. KČ) 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 Ostatní zdroje Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy Spořicí státní dluhopisy Státní pokladniční poukázky Ekonomikaobranyabezpečnosti 23 Pramen: Struktura a vývoj státního dluhu. Praha, Ministerstvo financí. Dostupné na https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/rizeni-statniho-dluhu/statistiky/struktura-a-vyvoj-statniho- dluhu. VÝVOJ A STRUKTURA ČESKÉHO STÁTNÍHO DLUHU (MLD. KČ) Ekonomikaobranyabezpečnosti 24 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 01.01.1993 01.01.1997 01.01.2001 01.01.2005 01.01.2009 01.01.2013 01.01.2017 01.01.2021  Direct Credits  Other Savings government bonds Floating rate notes foreign Floating rate notes domestic Foreign bond issues  T-Bonds  T-Bills 3MĚSÍČNÍ PRIBOR (%), SPP A DLUHOPISY (MLD. KČ) 0 5 10 15 20 25 30 35 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 01.01.1993 01.01.1994 01.01.1995 01.01.1996 01.01.1997 01.01.1998 01.01.1999 01.01.2000 01.01.2001 01.01.2002 01.01.2003 01.01.2004 01.01.2005 01.01.2006 01.01.2007 01.01.2008 01.01.2009 01.01.2010 01.01.2011 01.01.2012 01.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016 01.01.2017 01.01.2018 01.01.2019 01.01.2020 01.01.2021 01.01.2022 01.01.2023 01.01.2024 střednědobé a dlouhodobé dluhopisy státní pokladniční poukázky 3měsíční PRIBOR Ekonomikaobranyabezpečnosti 25 USA: PRŮMĚRNÝ ÚROK 3MĚSÍČNÍCH POKLADNIČNÍCH POUKÁZEK A VELIKOST STÁTNÍHO DLUHU 0 2 4 6 8 10 12 14 16 0 20 40 60 80 100 120 140 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 úrok(%) %HDP dluh jako % HDP pokladniční poukázky Ekonomikaobranyabezpečnosti 26 PENÍZE prostředek směny, zúčtovací jednotka, uchovatel hodnoty komoditní, papírové, bankovní pravé (drahý kov), neplnohodnotné (obsah kovu neodpovídá nominální hodnotě), nepravé (nominální hodnota jako symbol): bankovky, státovky (nucený oběh), bankovní peníze (účet) Ekonomikaobranyabezpečnosti 27 KVANTITATIVNÝ POVAHA PENĚZ měření inflace (kažení měny): ⚫ ceny zboží ⚫ mzdy ⚫ množství peněz v oběhu (obsah drahého kovu) Fisherova (transakční/kvantitativní) rovnice: ⚫ M.V = P.Q M… množství peněz v oběhu V… oběžná rychlost peněz P… cenová hladina Q… množství směňované produkce Ekonomikaobranyabezpečnosti 28 CENA 1 KG CHLEBA V ČESKOSLOVENSKU (K/KČ/KČS) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1914 1924 1928 1932 1936 1946 1950 1954 1958 1962 1966 1970 1974 1978 1982 Ekonomikaobranyabezpečnosti 29 PRŮMĚRNÁ CENA 1 KG CHLEBA/0,5 L LAHVOVÉHO PIVA V ČR (KČS/KČ) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 1960 1964 1968 1972 1976 1980 1984 1988 1992 1996 2000 2004 2008 2012 2016 2020 Ekonomikaobranyabezpečnosti 30 0,5 l = 185 kcal 100 g = 234 kcal SPOTŘEBA PIVA A CHLEBA V ČR (HL/KG NA OSOBU A ROK) 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 1948 1958 1968 1978 1988 1998 2008 2018 1948 19531957 1968 1975 1989 2003 2013 Ekonomikaobranyabezpečnosti 31 2023 Pramen: Spotřeba potravin: 1948–2022. Praha, ČSÚ. Dostupné https://csu.gov.cz/produkty/spotreba-potravin-1948-2022 PRŮMĚRNÝ TÝDENNÍ PLAT VYBRANÝCH SKUPIN ZAMĚSTNANCŮ ŠKODOVÝCH ZÁVODŮ V LETECH 1914 AŽ1918 (V K) pramen: EISENHAMMER Miroslav. Mzdová hladina zaměstnanců Škodových závodů v Plzni v době první světové války. Historie a vojenství. 2000, roč. 49, s…. Ekonomikaobranyabezpečnosti 32 1914 1915 1916 1917 1918 zbrojovka 151 139 216 296 munička - 170 203 283 slévárna 102 158 178 226 ocelárna 90 152 175 224 kovárna děl 160 147 150 212 úřednici 262 277 283 327 322 úředníci (základ) 219 226 234 237 244 VÁLEČNÁ INFLACE V ČESKOSLOVENSKU pramen: VENCOVSKÝ, František. Mnichov 1938 - počátek měnové a finanční devastace české ekonomiky. Finance a úvěr. 1998, roč. 48, č. 9, s. 533-54 Ekonomikaobranyabezpečnosti 33 žiro vklady stav k hotovost u NBČM celkem domácností 31.12.1939 12,3 1,1 13,4 33,8 31.12.1940 13,2 1,6 14,8 33,9 31.12.1941 16,4 2,8 19,2 38,7 31.12.1942 22,5 1,7 24,2 47,5 31.12.1943 36,1 3,2 39,3 58,7 31.12.1944 48,3 6,4 54,7 79,8 30.4.1945 56,0 17,9 73,9 MĚNOVÉ KURSY, PARITA KUPNÍ SÍLY A VÝZBROJNÍ PROJEKTY V ČR V LETECH 1993–2020 Ekonomikaobranyabezpečnosti 34 13,0 15,0 17,0 19,0 21,0 23,0 25,0 27,0 29,0 31,0 33,0 35,0 37,0 39,0 41,0 01.01.1993 01.01.1994 01.01.1995 01.01.1996 01.01.1997 01.01.1998 01.01.1999 01.01.2000 01.01.2001 01.01.2002 01.01.2003 01.01.2004 01.01.2005 01.01.2006 01.01.2007 01.01.2008 01.01.2009 01.01.2010 01.01.2011 01.01.2012 01.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016 01.01.2017 01.01.2018 01.01.2019 CZK/1 USD CZK/1 USD v PPP CZK/1 EUR Metodika OSN (nástroj kontroly zbrojení) ⚫ Světová banka (sociální rozvoj) NATO (nástroj kontroly plnění závazků) SIPRI (nástroj kontroly zbrojení) MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ Ekonomikaobranyabezpečnosti 35 VOJENSKÉ/NÁKLADY VÝDAJE PODLE OSN výdaje kategorie síly ústředí jiné CELKEM pozemní, vzdušné správa, velení civilní obrana mandatorní 1. provozní náklady A osobní náklady - vojáci základní služby - ostatní vojenské osoby, vč. záloh - civilní zaměstnanci B provoz a údržba nemandatorn í diskrekční 2. nákup a výstavba C nákup - druhy techniky D výstavba 3. výzkum a vývoj Ekonomikaobranyabezpečnosti 36 VÝDAJE NA VYZBROJOVÁNÍ (MIL. BFR, NGL, RM) 0 2 000 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000 14 000 16 000 18 000 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 Belgie Nizozemsko Německo pramen: KÖLLNER, L. Militär und Finanzen. 1. Aufl. München: Bernard a Grafe, 1982. ISBN 3–7637–5405–9. S. 59; Truppendienst. 1996, Nr. 1 Ekonomikaobranyabezpečnosti 37 ČESKÉ A SLOVENSKÉ BOJOVÉ LETECTVO (DATA OSN, KOSE) 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 náklady na 1 boj. vrtulník/letoun CZE náklady na 1 boj. vrtulník/letoun SVK boj. vrtulníků a letounů CZE boj. vrtulníků a letounů SVK pořizování L-159 pronájem JAS-39 Gripen C/D, vyřazení MiG-21 Ekonomikaobranyabezpečnosti 38 Slovensko nabídlo Česku k ochraně státu své tři migy (MfD 29. 9. 2012) BRATISLAVA Slovenským pilotům zbývají poslední tři bojeschopné stíhačky MiG 29. Přesto Bratislava učinila Praze nabídku: Pokud se nedohodnete se Švédy na pronájmu gripenů, mohli by slovenští letci střežit i české nebe. Ačkoliv oficiální čísla říkají, že Slovensko disponuje deseti frontovými stíhači MiG 29, realita je skromnější. Létají jen tři. Přesto nyní Slováci nabídli Česku, že se postarají i o ochranu jeho vzdušného prostoru… Ekonomikaobranyabezpečnosti 39 SHRNUTÍ 1. Nejtypičtějším příkladem dodatečné potřeby peněz v případě mimořádné situace je odvětví obrany, vojenské výdaje jsou však dnes předmětem mezinárodní kontroly zbrojení. 2. Dodatečné prostředky fiskální expanze pro potřeby bezpečnosti lze získat zdaněním, prodejem majetku, nebo zadlužením. 3. Z hlediska potřeby splatit dluh je zadlužení státu kombinováno s inflací, která přerozděluje hodnotu od věřitele k dlužníkovi. 4. Neúměrné zadlužení státu podkopává soukromé hospodářství, nebo investoři preferují státní dluhopisy před investicemi do podnikání. Dochází k tzv. vytěsňování. 40 Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY Na internetových stránkách MFČR vyhledejte část věnovanou dluhové statistice. Je dluh ČR podle Vás velký, anebo malý? Odpověď zdůvodněte. Významnou položkou státního rozpočtu ČR jsou náklady obsluhy dluhu. Za jakých podmínek budou růst/klesat, bude-li se měnit fiskální a měnová politika? – Co to bude znamenat pro výdaje na obranu a bezpečnost? Jakým způsobem do financování státu zasahuje inflace? Co znamená pro bezpečnost České republiky vzrůstající podíl držitelů českého dluhu ze zahraničí? 41 Ekonomikaobranyabezpečnosti ?