Politické myšlení křesťanského středověku Jiří Baroš Tradice politického myšlení 1 Hlavní témata přednášky Tradice politického myšlení 2 § Od počátků křesťanství k dílu Aurelia Augustina § § Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 3 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 4 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin O počátcích církve Tradice politického myšlení 5 § postava Mesiáše v židovství a křesťanství § vztah Ježíše k politické autoritě: Mt 22, 15-22 § sv. Pavel a politická autorita: Řím 13, 1-7 § § poslušnost dvojí autoritě: Boží a pozemská obec Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 6 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin Nový pojem společenství Tradice politického myšlení 7 § druhý příchod Krista § církev jako společenství, čistší a s vyšším cílem § solidarita a silný pojem členství § § mystické tělo Kristovo Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 8 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin Církev jako politický řád Tradice politického myšlení 9 § politický řád v. církevní společenství § politizace církve (hierarchie, autorita, poslušnost) § jednota a diverzita v církvi: kritika puristů § § konflikty uvnitř církve: stran víry a organizace Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 10 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin Apologetika a patristika Tradice politického myšlení 11 § hájit křesťanství před pohanskými vzdělanci § § promýšlet život církve § § patristika a politika: vláda, vlastnictví či otroctví vznikají kvůli hříchu § Origenes, Tertulián, Eusebius, Ambrož Od počátku křesťanství k dílu Aurelia Augustina Tradice politického myšlení 12 § O počátcích církve § Nový pojem společenství § Církev jako politický řád § Apologetika a patristika § Augustin Augustin Tradice politického myšlení 13 § Křesťanství jako občanské náboženství? § Obec Boží a obec pozemská I-III § O státu I-II § Náboženství a filosofie I-II Augustin Tradice politického myšlení 14 § Křesťanství jako občanské náboženství? § Obec Boží a obec pozemská I-III § O státu I-II § Náboženství a filosofie I-II Křesťanství jako občanské náboženství? Tradice politického myšlení 15 § moc jako nástroj prosazování zájmů církve, nebo se spíše stát nástrojem politiky? § Augustin: v čem je identita církve? § Boží a pozemská obec Augustin Tradice politického myšlení 16 § Křesťanství jako občanské náboženství? § Obec Boží a obec pozemská I-III § O státu I-II § Náboženství a filosofie I-II Obec Boží a obec pozemská I Tradice politického myšlení 17 § člověk patří svou přirozenosti do dvou řádů § § výklad lidských dějin: svár dvou obcí § § myšlenka predestinace Obec Boží a obec pozemská II Tradice politického myšlení 18 § pozemská obec není politickou společností, stejně jako Boží obec církví § § dvojí občanství: dualismus dvou obcí § § v čem spočívá řád? Ordo amoris. Obec Boží a obec pozemská III Tradice politického myšlení 19 § kdy je politická společnost dobrá? § § křesťan jako poutník (užívá plody pozemské obce, ale…) § § milost a přirozenost Augustin Tradice politického myšlení 20 § Křesťanství jako občanské náboženství? § Obec Boží a obec pozemská I-III § O státu I-II § Náboženství a filosofie I-II O státu I Tradice politického myšlení 21 § je Řím opravdovým státem? § § polemika proti Ciceronovi § § stát jako loupeživá banda § § křesťanský stát (absolutní standard spravedlnosti) O státu II Tradice politického myšlení 22 § minimální definice státu a lidu § § stát přináší pozemský mír § § pozemský a nebeský mír Augustin Tradice politického myšlení 23 § Křesťanství jako občanské náboženství? § Obec Boží a obec pozemská I-III § O státu I-II § Náboženství a filosofie I-II Náboženství a filosofie I Tradice politického myšlení 24 § Tři druhy pohanské teologie (Varro): 1, mýtická 2, přirozená 3, občanská § polyteismus v. monoteismus § myšlenka stvoření § filosof a křesťan Náboženství a filosofie II Tradice politického myšlení 25 § křesťanství a filosofie § § filosofie a teologie § věčný a lidský zákon Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 26 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 27 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Přes temné věky po renesanci 12. století Tradice politického myšlení 28 § 3 pohledy středověkých teologů na vládu: 1, křesťanský vládce 2, zkažená tyranie 3, spolupráce lidí dobré vůle § § karolínská renesance § renesance 12. století Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 29 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Papežské nároky na plnost moci Tradice politického myšlení 30 § plenitudo potestatis § § ratione peccati § § Řehoř VII.: Dictatus papae § § Bonifác VIII.: Unam sanctam Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 31 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Jazyk náboženství a jazyk politiky Tradice politického myšlení 32 § migrace pojmu mystické tělo Kristovo § § objev Aristotela § § spory duchovní a časné moci vedou k revitalizaci politického myšlení Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 33 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Tomáš Akvinský Tradice politického myšlení 34 § Biblická víra a filosofie § Antropologie a etika § Akvinského pojetí politiky § Akvinského pojetí zákona Tomáš Akvinský Tradice politického myšlení 35 § Biblická víra a filosofie § Antropologie a etika § Akvinského pojetí politiky § Akvinského pojetí zákona Biblická víra a filosofie Tradice politického myšlení 36 § integrace Aristotela § odlišnost křesťanství od židovství a islámu § vztah filosofie a teologie § milost předpokládá přirozenost Tomáš Akvinský Tradice politického myšlení 37 § Biblická víra a filosofie § Antropologie a etika § Akvinského pojetí politiky § Akvinského pojetí zákona Antropologie a etika Tradice politického myšlení 38 § hierarchie jsoucen a účelnost § co je člověk? § přirozenost člověka: přirozené náklonnosti a základní dobra Tomáš Akvinský Tradice politického myšlení 39 § Biblická víra a filosofie § Antropologie a etika § Akvinského pojetí politiky § Akvinského pojetí zákona Akvinského pojetí politiky Tradice politického myšlení 40 § člověk přirozeně společenským živočichem § § pojem společnosti a státu § § účel vládnutí § § koncepce vlastnictví, spravedlivé války a vztahu duchovní a časné moci Tomáš Akvinský Tradice politického myšlení 41 § Biblická víra a filosofie § Antropologie a etika § Akvinského pojetí politiky § Akvinského pojetí zákona Akvinského pojetí zákona Tradice politického myšlení 42 Co je zákon? § pravidlo rozumu § § směřované ke společnému dobru § § vytvořené autoritou § § řádně vyhlášené Akvinského pojetí zákona Tradice politického myšlení 43 § věčný zákon § § přirozený zákon § § pozitivní (lidský) zákon § § zjevený zákon Akvinského pojetí zákona Tradice politického myšlení 44 Aplikace obecné definice zákona: - na pozitivní zákon - na přirozený zákon - Co je společné dobro? - soukromé vs. společné dobro - vztah části a celku - determinatio Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 45 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu Tradice politického myšlení 46 § Marsilius z Padovy: Defensor pacis: lid a vládce, papež a obecný koncil § § spor o františkánskou chudobu § § Vilém z Occamu: koncepce duchovní moci, čím je vládce vázán?, svoboda diskuse v církvi Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 47 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Konciliaristické hnutí Tradice politického myšlení 48 § velké západní schizma a autorita koncilu § § korporace a její hlava § § různé proudy konciliarismu Období středověku a dílo Tomáše Akvinského Tradice politického myšlení 49 § Přes temné věky po renesanci 12. století § Papežské nároky na plnost moci § Jazyk náboženství a jazyk politiky § Akvinský § Marsilius z Padovy a Vilém z Occamu § Konciliaristické hnutí § Španělská scholastika Španělská scholastika Tradice politického myšlení 50 § zámořské objevy a práva amerických Indiánů § § právo národů § § doktrína spravedlivé války