Adobe Systems Výzkum volební účasti Jakub Jusko Adobe Systems 2 Volební účast „Volení jako nejběžnější a nejdůležitější akt občana v demokracii“ Aldrich 1993 „Jeden z nejdůležitějších indikátorů demokratické výkonnosti (performance)“ Powell 1982 „Důležitý faktor volebních výsledků“ Adobe Systems 3 Volebná účasť Ilustrace „Map of 2020 USA presidential elections results“ ze služby Stock | Adobe Stock Adobe Systems 4 Volebná účasť Vote Leave: Official Brexit campaign referred to police over breaches of electoral law | Politics News | Sky News Adobe Systems 5 Zdroj: Fisher et al. 2018 Adobe Systems 6 Zdroj: Cancela a Geys 2016 Adobe Systems 7 Náhled na problematiku •Spor o tom, jestli vysoká VÚ je důležitá: - JE (např. Lijphart 1997) vs. NEMUSÍ (např. Rosema 2007) • •Práce s individuální i marko-úrovní, data založené od cross-sectional po longitudálne surveys, od big-data po experimentální metody • •Volební účast a volení jedna z nejzkoumanějších oblastí politického chování => jinými slovy – mnoho výzkumu Adobe Systems 8 Mýty a fakta voleb(né účasti) Nutné filtrování Adobe Systems 9 Náhled na problematiku •Zkoumání: 1) Jestli se volí (jaká je vysoká účast a proč), 2) Jak se volí (determinanty volby konkrétní strany) •Nedostatek konsenzu v rámci vědecké komunity na „jádře modelu“ VÚ -> mnoho faktorů a teorií, ne vždy platí • •Můžou pomoct meta-analýzy VÚ (např. Geys 2006, Smets a Van Ham 2013, Cancela a Geys 2016, Stockemer 2017) • • • Adobe Systems 10 Dvě odvětví studií o VÚ 1) Studie na individuální úrovni Které osobní charakteristiky mezi voliči jich odlišují v tom, aby šli volit? • • 2) Makro-level studie • Jak kontext, v kterém se volby uskutečňují, ovlivňuje VÚ? Adobe Systems 11 1) Studie na individuální úrovni jak měřit? Adobe Systems 12 Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, číslo Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, číslo, písmo Automaticky generovaný popis Adobe Systems 13 Studie na individuální úrovni A) The resource model 1) B) Model racionální volby 1) C) Mobilizační model 1) D)Socializačně-psychologický model Adobe Systems 14 The Perfect Lesson by pittmans1 on emaze Adobe Systems 15 A) Model socio-ekonomického statusu (SES, the resource model) •Participace je akt řízený individuálními prostředky (čas, peníze, skills) • •Osoby, které pracují, mají vyšší příjem a vyšší SES mají větší šanci na širší spektrum prostředků • •Osoby s nízkým SES mají menší šanci na participaci, protože: -neumí ustát náklady na volení (jak volit, registrování) -potřeba koncentrace na vlastní materiální blaho nezvyšuje občanský zájem a tím i zájem o politiku • Adobe Systems 16 A) Model socio-ekonomického statusu (SES, the resource model) •Věk (+): mladí voliči nemají jasno v jejich politických zájmech, dospělí častěji přijímají společenské normy, změny v společenských sítích (skupinách) •Vzdělaní (+): přispívá k zdrojům -> proxy sociální třídy a skills jeden z nejsilnějších prediktorů, paradox zvyšující vzdělanosti (a nezvyšující se účasti) •Příjem (+): malé no signifikantní efekty Adobe Systems 17 Adobe Systems 18 A) Model socio-ekonomického statusu (SES, the resource model) •Rezidenční stabilita (+): větší ukotvení občanů v komunitě -> silnější komunitní vazby -> lepší znalost místních (politických) záležitostí • •Region (-): možné velké rozdíly v rámci krajiny (jako kontrolní proměnná) Adobe Systems 19 A) Model socio-ekonomického statusu (SES, the resource model) •Méně „úspěšné“ proměnné: -gender - -rasa - -občanství -manželský status – víc angažovaný partner, větší snaha o “dobré občanství“ vs. méně volného času Adobe Systems 20 Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 21 Roll Safe, the Guy-Tapping-Head Meme, Explained Adobe Systems 22 B) Model racionální volby •Zaměřuje se na „kalkul volení“ voliče, který by měl volit, když benefity převáží nad náklady volby R = PB - C •Volič by měl volit, když PB > C • •Modifikovaná verze: R = PB – C + D • • Adobe Systems 23 •Občanská povinnost (D) (+): „v demokracii je morální povinnost každého voliče jít k volbám“, „potřebné na zachovaní demokracie“, „nesplnění = provinění“ • •Instrumentální benefity (B) (+): zaujímá mě, kdo vyhrál volby, osobní prospěch z vítězství • •Náklady (C) (-): čas na volbu, jak „těžké“ je jít volit (méně úspěšné) B) Model racionální volby Adobe Systems 24 Funny Businessman Smile Cash Bonus Money Stock Image - Image of joke, goofy: 17685007 Funny Photo Of Three Young People Making Silly Faces Stock Photo, Picture and Royalty Free Image. Image 7526828. Funny Family Bright T-shirts On White Stock Photo 111733481 | Shutterstock Silly grandma making funny faces at the camera Adobe Systems 25 Pr) Blais et al. (2000): The calculus of voting: An empirical test B) Model racionální volby Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis Adobe Systems 26 Pr) Blais et al. (2000): The calculus of voting: An empirical test B) Model racionální volby Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis Adobe Systems 27 Pr) Blais et al. (2000): The calculus of voting: An empirical test B) Model racionální volby Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis Adobe Systems 28 •Rozdíly spojené s věkem v rámci C -> dospělost -> výsledky -> sociální sítě -> kapacita pol.znalosti + skills -> náklady na zisk informací -> korelace s věkem • • •Rozšíření B) vysvětlení o behaviorální složku => volení je HABITUÁLNÍ = volení v prvých volbách usnadňuje volení v následujících volbách, čím je VÚ pravděpodobnější (více jak věk a vzdělání) • •Důležité hlavně u mladých (prvovoliči) -> změna v chování je silnější -> snowball efekt na dlouhodobé politické chování (a opačně) • • • • B) Model racionální volby a věk Zdroj: Cravens 2020 Adobe Systems 29 •Rozdíly spojené s věkem v rámci C -> dospělost -> výsledky -> sociální sítě -> kapacita pol.znalosti + skills -> náklady na zisk informací -> korelace s věkem • • •Rozšíření B) vysvětlení o behaviorální složku => volení je HABITUÁLNÍ = volení v prvých volbách usnadňuje volení v následujících volbách, čím je VÚ pravděpodobnější (více jak věk a vzdělání) • •Důležité hlavně u mladých (prvovoliči) -> změna v chování je silnější -> snowball efekt na dlouhodobé politické chování (a opačně) • • • • B) Model racionální volby a věk Adobe Systems 30 Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://open.spotify.com/episode/1k7ofXS8KOle5Gj1Ov40Cj?si=9afe4de336ac4559 https://open.spotify.com/episode/2DSphgsZ7iXDXxycJRRwd4?si=034d4e2cf3d542f8 Adobe Systems 31 Get Out The Vote Block Party | Calendar | University of Nevada, Las Vegas Adobe Systems 32 C) Mobilizační model •Někdy brán v rámci modelu racionální volby • •Politické strany a organizace absorbují část nákladů na participaci (C) poskytováním informací o stranách, kandidátech, politickém procese aby C nepřevážilo B • •Břemeno participace je na organizacích, které mobilizují racionálně „deaktivovanou“ veřejnost Adobe Systems 33 • •Stranická + nestranická mobilizace (GOTV) (+): zpravidla silnější efekt stranické mobilizace • •Vystavení se médiím (+): -Politické zprávy vedou k vyšší míře politické informovanosti -Čtení novin, televize, rádio, pozitivní účinek na VÚ (zvýšení množství obsahu ale per se nezvýší VÚ) C) Mobilizační model Adobe Systems 34 Př.) Green et al. 2013 - Field Experiments and the Study of Voter Turnout Způsoby: •door to door => navýšení 2,54 p.b. •telefonáty => navýšení 0,16-1,94 p.b. •direct mail + letáky nechané u dverí => navýšení 1 p.b. •Nepersonální techniky přinášejí slabší efekty • Argumenty: •sociálny nátlak, poděkovaní, těsnost voleb, občanská povinnost... C) Mobilizační model Adobe Systems 35 D) Socializačně-psychologický model S •Formativní část života mezi dětstvím a dospělostí je všeobecně považována za klíčovou periodu zisku základu politických postojů a chování • •Důležitá role rodičů, učitelů, školy, médií,… •Méně úspěšné: vzdělání rodičů a SES; politická diskuse • Adobe Systems 36 D) Socializačně-psychologický model P •Více kognitivní charakteristiky, vcelku úspěšné • •Zájem o politiku, politická znalost (+) => mají fungovat jako resources, snižují C • •Personální preference asociované se stranickou identifikací, ideologií (+) => mají fungovat jako benefity (radost z aktu volení) • •Méně úspěšné: kognitivní znalosti, důvěra v instituce, spokojnost s demokracii, důvěra v jiné,… • • • Adobe Systems 37 D) Socializačně-psychologický model Obrázok, na ktorom je text, písmo, snímka obrazovky, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 38 2) Studie na makro-úrovni Adobe Systems 39 A) Institucionální proměnné •Povinné volení (+): -Země, kde občané mají zákonem stanovenou povinnost jít volit mají vyšší VÚ - -„jenom“ poloviční efekt v případe neuplatnění sankce, nebo částečné sankce (oproti plným sankcím) • • •Důležitost voleb (+): -Čím důležitější volby (silnější zastupitelské těleso), tím silnější stimul participace - Adobe Systems 40 Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, rad, písmo Automaticky generovaný popis Adobe Systems 41 Obrázok, na ktorom je mapa Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je mapa Automaticky generovaný popis Adobe Systems 42 Jiné: •Volební systém (PR+, FPTP-): argumentačně zvládnuté ALE jenom minorita případů (hlavně zvýšením případů o krajiny mimo západní EUR) • •Snížení věku na volení (-): těžké na měření (není mnoho mimo hranice 18 let) • •Jedna komora, volení ve volný den, lehčí způsob volení: nejasné závěry A) Institucionální proměnné Adobe Systems 43 B) Socio-ekonomické proměnné • •Velikost populace (-): menší země mají homogennější obyvatelstvo, bližší vztahy mezi sebou a zástupci (možná pocit vyššího P?) • Jiné: •Ekonomický rozvoj krajiny (+): dlouhodobý i krátkodobý, spojené s argumentem věku a vzdělaní ALE nejasné závěry •Hustota obyvatelstva (-), korupce (-): málo případů • • Adobe Systems 44 C) Politické a stranické proměnné •Těsnost voleb (+): -souvisí s P v rámci racionálního modelu - -čím je menší mezera mezi dvěma hlavními kandidáty/stranami -> vyšší šance, že hlas občana se bude počítat => těsné volby přivolávají mediální pokrytí a více stranické mobilizace - -Blais (2020) funguje vs. Stockemer (2017) ne Adobe Systems 45 C) Politické a stranické proměnné Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, list Automaticky generovaný popis Adobe Systems 46 Méně úspěšné: •Počet stran (+): čím víc stran soutěží, tím víc možností na výběr mají voliči + lepší mobilizace -> spíše bude reflektovat jejich názor vs. Víc stran značí komplikovanější systém na pochopení (nutných víc info) + koaliční vládnutí C) Politické a stranické proměnné Adobe Systems 47 Současný výzkum volební účasti Adobe Systems 48 Just. Stop. Talking. Adobe Systems 49 Současný výzkum Ksiazkiewicz a Erol 2022 - Too tired to vote: A multi-national comparison of election turnout with sleep preferences and behaviors •Analýza 9 zemí (Finland, Greece, Ireland, Mexico, the Netherlands, New Zealand, the Philippines, Russia, and South Korea), dotazníky • •Existuje asociace mezi spánkem, chronotypem a VÚ? • •„those who sleep too little or too much are less likely to vote“ • •Ranní chronotyp – vyšší VÚ (ale ne vždy) • Adobe Systems 50 Současný výzkum Adobe Systems 51 •Všeobecné zdraví: -20 EU zemí -> snížení VÚ (0.48 pp.) -Švédsko -> snížení VÚ ALE zvýšení v jiných formách (kontakt, protest) - •Zasažení v každodenních aktivitách: -20 EU zemí -> snížení VÚ ALE zvýšení v jiných formách (boycott, petice, kontakt) -USA – znevýhodnění 5.7 pp. turnout gap - •Deprese: -USA (mediována vzdělaním and partisanship) - Adobe Systems 52 Personal state Obrázok, na ktorom je rad, diagram, text, písmo Automaticky generovaný popis Obrázok, na ktorom je text, snímka obrazovky, písmo, dokument Automaticky generovaný popis Adobe Systems 53 Současný výzkum: jak zvýšit volební účast •Hlasování v nepřítomnosti preferováno lidmi se znevýhodněním (Kincart, 2023) •Předplacené poštovné +1.1 až +1.3 • •Otevření víc volebních místností (v zahraničí): Lotyšsko • •Změna lokace volební místnosti: Los Angeles a California's 2003 gubernatorial recall volba -> -1.8 pp. • •Automatická registrace-> + 2.1 pp. • •All-mail-volení: Colorado -> +8 pp. (mladí, méně vzdělaní, ne-bíle rasy) X Symbol - Free shapes icons X Symbol - Free shapes icons Obrázok, na ktorom je text, písmo, biely Automaticky generovaný popis Adobe Systems 54 Výzvy do budoucna •Výzkum poskytl nové prediktory VÚ (korupce, počasí, etnická frakcionalizace...) a lepší techniky modelovaní • 1)Nutné brát výzkum kontextuálně (v rámci regiónů, zemí) a brát kontexty do úvahy 2) 2)Nutná lepší komparace různých úrovní analýzy (lokální – regionální – národní) i mezi krajinami 3) 3)Snaha o lepší „uchopení“ a měření proměnných (hlavně ZP TURNOUT) – TURNOUT jako: a)% registrovaných voličů b)% voličů oprávněných volit (na základě věku) -> ne nutně náš problém Adobe Systems 55 Not sure if higher voter turnout this election Or all my friends are just getting older - Not sure if higher voter turnout this election Or all my friends are just getting older Futurama Fry Adobe Systems 56 Literatúra •Adman, P. (2020). Does poor health cause political passivity even in a Scandinavian welfare state? Investigating the impact of self-rated health using Swedish panel data. Electoral Studies, 65, 102110. •Aldrich, J. H. (1993). Rational choice and turnout. American journal of political science, 246-278. •Blais, A. (2006). What affects voter turnout?. Annu. Rev. Polit. Sci., 9, 111-125. •Blais, A., Young, R., & Lapp, M. (2000). The calculus of voting: An empirical test. European Journal of Political Research, 37(2), 181-201. •Bonica, A., Grumbach, J. M., Hill, C., & Jefferson, H. (2021). All-mail voting in Colorado increases turnout and reduces turnout inequality. Electoral studies, 72, 102363. •Burns, N., Schlozman, K. L., & Verba, S. (2021). The private roots of public action. Harvard University Press. •Cancela, J., & Geys, B. (2016). Explaining voter turnout: A meta-analysis of national and subnational elections. Electoral Studies, 42, 264-275. •Downs, A. (1957). An economic theory of democracy. •Fisher, J., Fieldhouse, E., Franklin, M. N., Gibson, R., Cantijoch, M., & Wlezien, C. (Eds.). (2018). The Routledge handbook of elections, voting behavior and public opinion (pp. 280-292). London: Routledge. •Geys, B. (2006). Explaining voter turnout: A review of aggregate-level research. Electoral studies, 25(4), 637-663. •Gomez, B. T., Hansford, T. G., & Krause, G. A. (2007). The Republicans should pray for rain: Weather, turnout, and voting in US presidential elections. The Journal of Politics, 69(3), 649-663. •Green, D. P., McGrath, M. C., & Aronow, P. M. (2013). Field experiments and the study of voter turnout. Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 23(1), 27-48. •Kincart, S. (2023). Addressing the Voter Turnout Gap Between Disabled and Non-Disabled Voters. Hinckley Journal of Politics, 24. •Ksiazkiewicz, A., & Erol, F. (2022). Too tired to vote: A multi-national comparison of election turnout with sleep preferences and behaviors. Electoral Studies, 78, 102491. •Langenkamp, A. (2021). Lonely hearts, empty booths? The relationship between loneliness, reported voting behavior and voting as civic duty. Social science quarterly, 102(4), 1239-1254. •Ojeda, C. (2015). Depression and political participation. Social Science Quarterly, 96(5), 1226-1243. •Lijphart, A. (1997). Unequal participation: Democracy's unresolved dilemma presidential address, American Political Science Association, 1996. American political science review, 91(1), 1-14. •Pettigrew, S. (2021). The downstream consequences of long waits: How lines at the precinct depress future turnout. Electoral studies, 71, 102188. •Powell, G. B. (1982). Contemporary democracies. Harvard University Press. •Reire, G. (2021). Opening of new election polling stations: the effect on turnout and diaspora voting patterns. Economic Science for Rural Development (Latvia), (55). •Riker, W. H., & Ordeshook, P. C. (1968). A Theory of the Calculus of Voting. American political science review, 62(1), 25-42. •Rosema, M. (2007). Low turnout: Threat to democracy or blessing in disguise? Consequences of citizens' varying tendencies to vote. Electoral Studies, 26(3), 612-623. •Smets, K., & Van Ham, C. (2013). The embarrassment of riches? A meta-analysis of individual-level research on voter turnout. Electoral studies, 32(2), 344-359. •Stockemer, D. (2017). What affects voter turnout? A review article/meta-analysis of aggregate research. Government and Opposition, 52(4), 698-722. •Stockemer, D., & Wigginton, M. (2018). Fair weather voters: do Canadians stay at home when the weather is bad?. International journal of biometeorology, 62(6), 1027-1037. •Yin, J., Willi, T., & Leemann, L. (2021). Prepaid postage using pre-stamped envelopes to affect turnout costs. Electoral Studies, 74, 102405. •