Sociální poznávání Jan Šerek Sociální psychologie I 29. 10. 2024 Sociální poznávání (social cognition) Dvojice procesů • Automatické – neuvědomované, nezáměrné, mimovolné, bez námahy • Záměrné (kontrolované) – uvědomované, řízené, vyžadují kognitivní úsilí Kahneman používá metaforu o Systému 1 a Systému 2 Automatická tvorba mentálních reprezentací • Kategorizace – hledání řádu v sociálním světě prostřednictvím slučování jednotlivých prvků do kategorií • Zjednodušující, ale užitečná • Schémata – kognitivní struktury vytvořené na základě předpřipravených znalostí o okolním světě • Organizované • Ovlivňují, čeho si povšimneme, jak to interpretujeme, co si zapamatujeme a co vyvozujeme • Mentální zkratky: kognitivní heuristiky (Daniel Kahneman & Amos Tversky) • Nástroje, které nám pomáhají dospět k nějakému úsudku rychle a efektivně • Často ovšem za cenu určité chyby v usuzování Jaká je role záměrných procesů? • Dual processing model • Continuum model of impression formation • Dissociation model of stereotyping • Ironic processes model of mental control Dual processing model Marilynn Brewer Dva typy zpracování: • Data-driven • Theory-driven (kategorické) Používáme jednu z těchto strategií v návaznosti na charakter dat – nedůležitá a jasná data vedou ke kategorickému (theory-driven) zpracování, důležitá a méně jednoznačná data k data-driven zpracování Continuum model of impression formation Susan Fiske & Steven Neuberg Kategorické zpracování je vždy výchozím typem zpracování Máme … 1) znalost o příslušnosti k určité kategorii 2) znalost o individuálních charakteristikách Continuum model of impression formation Dissociation model of stereotyping Patricia Devine Dissociation model of stereotyping Ironic processes model of mental control Daniel Wegner Ironic processes model of mental control Kognitivní heuristiky Nástroje, které nám pomáhají dospět k nějakému úsudku rychle a efektivně – často ovšem za cenu určité chyby v usuzování Jaký obor na FSS podle vás studuje student na obrázku? Heuristika reprezentativnosti Příliš se spoléháme na to, že někdo (něco) splňuje charakteristiky, které pokládáme za typické pro danou skupinu. Vnímaná reprezentativnost nás však svádí k ignorování základních faktů, jako je například pravděpodobnost. Desetkrát hodíme kostkou. Která z následujících řad čísel pravděpodobněji padne? A) 1 1 1 1 1 6 6 6 6 6 B) 6 2 3 1 1 5 4 6 5 4 Pracujete v pedagogicko-psychologické poradně. Přichází za vámi na vyšetření osmiletý chlapec, kterého poslala jeho třídní učitelka s následujícím popisem: Při vyučování nedokáže ani chvíli v klidu posedět. Hraje si se školními pomůckami a baví se se spolužáky v lavici. Často vykřikuje a ruší tím výuku. Obvykle se tyto příznaky během školního dne zhoršují. Navíc má výrazně podprůměrný prospěch. Občas sice dokáže ve vyučování pohotově zareagovat, ale nikdy neumí soustředěně pracovat a naučit se souvislejší množství probírané látky. Jak byste diagnostikovali chlapcovy potíže? Heuristika reprezentativnosti Další příklad – „typické“ vlastnosti různých sociálních skupin Když se podíváte na mě, vašeho vyučujícího, jak tu teď před vámi stojím, je podle vás pravděpodobnější, že dostanu srdeční, nebo žlučníkový záchvat? • srdeční záchvat • žlučníkový záchvat Které dvě věci by se podle vás mohly zlepšit v kavárně v suterénu fakulty? A jak moc jste obecně s touto kavárnou spokojeni? vůbec r r r r r r r zcela 1 2 3 4 5 6 7 Kterých deset věcí by se podle vás mohlo zlepšit v kavárně v suterénu fakulty? A jak moc jste obecně s touto kavárnou spokojeni? vůbec r r r r r r r zcela 1 2 3 4 5 6 7 Následuje seznam několika jmen Lenka Frantová Dominik Hašek Nikola Černá Markéta Dlouhá Karel Roden Ludmila Götzová Petr Fiala Irena Ondříčková Tomáš Kroutil Cyril Höschl Adam Kotrba Karel Gott Pavla Hálková Sylvie Kovářová Dagmar Janků Josef Plch Eva Ondrová Alena Holoubková Mikuláš Diviš Jiří Menzel Anna Valentová Mezi jmény bylo více: • mužů • žen • stejný počet muži 10 ženy 11 Heuristika dostupnosti Máme tendenci přeceňovat význam věcí, které se nám snadněji vybavují. Heuristika dostupnosti Některé věci se vybavují snadněji, protože například • jsou lépe představitelné • jsou nápadnější • byly podané jako první („primacy effect“) a poslední („recency effect“) • jsou negativní („negativity bias“) Heuristika dostupnosti vysvětluje fenomén tzv. iluzorní korelace („illusory correlation“) Příklady: • možnosti psychologické diagnostiky na základě kreseb • přeceňování negativních jevů u určitých sociálních skupin Heuristika dostupnosti vysvětluje fenomén tzv. iluzorní korelace („illusory correlation“) Příklady: • možnosti psychologické diagnostiky na základě kreseb • přeceňování negativních jevů u určitých sociálních skupin Představte si dva spolubydlící Adama a Bedřicha. Adam studuje na FSS sociologii a Bedřich politologii. Shodou okolností se oba zapíší na zkoušku ve stejný den – Adamova začíná v 10:00, Bedřichova v 10:30. Rozhodnou se proto jít ráno na fakultu společně. Protože bydlí v Bystrci, vyrazí s dostatečným předstihem. Na půli cesty (kdesi v Komíně) se však rozbije tramvaj. Adam s Bedřichem musí čekat na náhradní autobusovou dopravu. Ta však nabere obrovské zpoždění kvůli stavebním pracím na velkém městském okruhu. Adam s Bedřichem proto dorazí na fakultu se zpožděním v 10:35. Obě zkoušky již začaly bez nich a oni je budou muset absolvovat v opravném termínu. Kdo z nich bude v tu chvíli podle vás více naštvaný? • Adam • Bedřich Kontrafaktuální myšlení Za určitých okolností máme sklon zabývat se možným vývojem minulých událostí, které sice nenastaly (odporují tomu, co se skutečně událo), ale teoreticky by nastat mohly. Tato tendence ovlivňuje naše usuzování či emoce. Kontrafaktuální myšlení Co jej spouští? • událost téměř nastala • událost nastala kvůli neobvyklým okolnostem • podrobně známe přecházející okolnosti • bylo by snadné události zabránit • událost má překvapivé důsledky • událost je negativní Kontrafaktuální myšlení v této souvislosti se hovoří o tzv. „simulation heuristic“ určité (výše popsané) okolnosti v nás spouštějí tendenci „simulovat si“ domněle pravděpodobné alternativní scénáře, které ovlivňují naše aktuální usuzování či emoce František má permanentku na hokejové zápasy Komety Brno. Má na stadionu předplacené konkrétní místo. Scénář A: Ve středu šel na hokej, seděl na svém obvyklém místě a dostal odraženým pukem do hlavy. Scénář B: Ve středu šel na hokej. Na jeho obvyklém místě však bylo rozlité pivo. Pořadatelé se Františkovi omluvili a nabídli mu stejně hodnotné místo jinde na stadionu. Sedl si proto na toto místo a během hry dostal odraženým pukem do hlavy. Jak vysoké odškodnění by měl klub Františkovi zaplatit? Antonín si kopil za 20 korun los. Scénář A: Týden před slosováním si řekl, že stejně nemá šanci vyhrát. Los proto vyměnil se svým synovcem za čokoládu. Scénář B: Hodinu před slosováním si řekl, že stejně nemá šanci vyhrát. Los proto vyměnil se svým synovcem za čokoládu. Los byl vítězný a synovec vyhrál milión korun. Jak moc je Antonín naštvaný? Kontrafaktuální myšlení Další příklady • vyrovnávání se s tragickými událostmi • stříbrná vs. bronzová medaile Další příklad … Kolik procent studentů podle vašeho odhadu nezvládne v prvním termínu bakalářskou státní závěrečnou zkoušku na oboru psychologie? • méně než 5 % • více než 5 % Zkuste si tipnout přesné číslo: jaké je procento neúspěšných studentů? ______ % Kolik procent studentů podle vašeho odhadu nezvládne v prvním termínu bakalářskou státní závěrečnou zkoušku na oboru psychologie? • méně než 30 % • více než 30 % Zkuste si tipnout přesné číslo: jaké je procento neúspěšných studentů? ______ % Zakotvení a přizpůsobení V hodně situacích se naše usuzování spoléhá na jakýsi výchozí bod, okolo nějž se následně odehrává. Tento výchozí bod však může být člověku vnucen např. formulací otázky či širším kontextem. Oprostit své uvažování od tohoto výchozího bodu je poměrně obtížné. Další příklad … sprostý prosazující sebe sama kritický soustředěný všímavý pracovitý společenský společenský pracovitý všímavý soustředěný kritický prosazující sebe sama sprostý Ohodnoťte daného člověka na škále 1 (velmi nesympatický) – 10 (velmi sympatický) sprostý prosazující sebe sama kritický soustředěný všímavý pracovitý společenský Zakotvení a přizpůsobení Příklady • očekávání vůči druhým • marketing Kognitivní heuristiky • Heuristika reprezentativnosti • Heuristika dostupnosti • Kontrafaktuální myšlení • Zakotvení a přizpůsobení Kognitivní heuristiky • Overconfidence barrier – tendence mít přehnaně vysokou důvěru ve své úsudky a výkony • Overprecision – přeceňování vlastní přesnosti • Overplacement – přeceňování vlastního výkonu oproti ostatním • Overestimation – přeceňování vlastních schopností • Planning fallacy Kognitivní heuristiky • False consensus – přeceňování toho, jak moc jsou naše názory, přesvědčení, preference, hodnoty či zvyky normální a typické i mezi ostatními lidmi Kritický pohled na klasický přístup k heuristikám Základní předpoklad: očekávání na základě racionálního modelu versus empiricky pozorovatelné odchylky Heuristiky někdy vedou k přesnějšímu vnímání a efektivnějšímu jednání než záměrná snaha o racionalitu Kritický pohled na klasický přístup k heuristikám Kritika: • chybí přesná a falzifikovatelná definice celého procesu • heuristika dostupnosti • hodnocení rizik: často se nerozlišuje a explicitně neměří kognitivní dostupnost (vybavení) jako takové versus například mediální pokrytí • alternativní interpretace – např. jak vysvětlit některá egocentrická zkreslení (např. přeceňování vlastního přínosu pro skupinu): důsledek jednoduchosti vybavení, nebo tendence k sebe-konzistenci? • zakotvení a přizpůsobení • jaký je přesný mechanismus (co jej odlišuje od vágního primingu) • chybí důkazy, že lidé skutečně pracují s dimenzemi a updatují na nich hodnoty