Evoluční psychologie a lidská sexualita: co chtějí muži a co ženy a proč? PSYb1710 Psychologie sexuality Lukas Blinka 2 Nevěra ̶ Nevěra se velmi často vyskytuje u pair-bonding druhů (které jsou ale u savců méně časté). ̶ S nevěrou se pojí poměrně značné riziko – např. ohrožuje původní vztah, ohrožuje reputaci. Zvlášť silná rizika jsou u žen – např. nechtěné těhotenství, fyzické riziko ̶ Přesto je nevěra univerzálně přítomná a to i žen (ačkoliv je častější u mužů) – ochota riskovat předpokládá nějaký „zisk“ ̶ U mužů je zisk poměrně jasný (i když i tady je to komplikovanější) – maximalizovat reprodukční potenciál s poměrně nižším rizikem nutnosti se pak starat (viz. Parental investment theory) 3 Nevěra u žen – vysvětlující modely ̶ Dual-mating – ženy hledají dobré geny pro rozmnožování ale rodičovské dovednosti pro výchovu. Změna preferencí vlastností partnera v období ovulace. Vlivný model v 80. letech ale nepodařil se replikovat. Riziko stereotypní interpretace, že všechny ženy jsou nevěrné a jen se čeká na vhodného samce (viz. současná manosféra). ̶ Mate-switching – ženy se angažují v nevěře pokud jsou nespokojené v původním vztahu (čímž se snižuje síla rizika z provalení nevěry) a jako strategii jak z původního vztahu odejít. Riziko strereotypní interpretace, že pokud jsou ženy ve vztahu spokojené, k nevěře nedojde. 4 Nevěra u ženy – vysvětlující modely ̶ Back-up mating – „pro jistotu“, co kdyby se s původním partnerem něco stalo (diverzifikace zdroje) ̶ Immediate benefits – okamžitý (sociální) zisk (status, ochrana,…) ̶ Multiple investors – získat zdroje od více otců ̶ Paternity confusion – zmatení otcovství – kdokoliv může být otcem, např. pro bezpečí potomka ̶ Sperm competition – získat lepší geny zapojením další úrovně výběru (spermatická kompetice) ̶ Offspring heterogenity – snižování rizika skrze větší genové variability ̶ Revenge – pomsta nevěrnému (či jinak nespolupracujícímu) partnerovi ̶ Information acquisiton – otestovat si, jak si žena ještě stojí na sňatečném trhu 5 Sexual strategies theory (David Buss) ̶ Jsou lidé primárně monogamní nebo promiskuitní? Dle sexual strategies theory ani jedno – máme širokou kapacitu pro různé strategie dle situace. ̶ Dlouhodobé vs krátkodobé „mating“ strategie ̶ U dlouhodobé (pair-bonding) strategie je rodičovská investice rovnoměrněji distribuována – viz slidy dále ̶ Krátkodobé na první pohled jsou výhodnější pro muže a taky u nich častější – větší reprodukční úspěch bez nutnosti další investice (ale větší vnitropohlavní kompetice a relativně málo mužů je takto úspěšných!) ̶ I pro ženy mohou být krátkodobé strategie výhodné - např. větší (genová) variabilita potomků, přístup k „dobrým genům“, rychlejší přístup ke zdrojům, pojistka pro případ ztráty partnera ̶ Dlouhodobé strategie nadhodnocují psychické a sociální vlastnosti, krátkodobé zase fyzické vlastnosti 6 ̶ Nejvýznamnější specifikum lidské sexuality – ženy mají skrytou ovulaci: Muži nemají jasný signál kdy žena může otěhotnět a tedy nemohou časově omezeně aktivovat chování (dvoření se partnerce, odrazování ostatních nápadníků, hlídání partnerky od ostatních potenciálních nápadníků apod.) ̶ Jedno z řešení tohoto problému je: preference dlouhodobého svazku 7 Dlouhodobý svazek – proč by jej vůbec muži chtěli? ̶ Protože to chtějí ženy – výhodu má muž s ochotou se dlouhodobě dělit o zdroje. Muž, který ochotný je, má vyšší cenu na „sňatečním trhu“ ̶ Protože si tím sám zvětší výběr – pokud má „žádanou komoditu“, přenáší se částečně vnitropohlavní soutěž na ženy ̶ Zvýšení šance, že je skutečně otcem potomka (mama's baby, papa's maybe) ̶ Zvýšení šance, že potomek přežije a bude prosperovat (fyzické i sociální zabezpečení) ̶ Zvýšení vlastního sociálního statusu 8 Mužská preference ̶ Skrytá ovulace zásadně mění podstatu a dynamiku chování – u šimpanzů jde o to „uspět v danou chvíli“ tj. 1) poznat, kdy samice ovuluje a 2) získat v tu chvíli přístup k sexu ̶ U mužů jde o to detekovat, která žena má co největší reprodukční hodnotu ̶ Reprodukční hodnota: pravděpodobný počet dětí, které se v budoucnu narodí ženě daného věku (tj. prospektivní ukazatel) ̶ Neplést s fertilitou: počet narozených potomků dané ženě (retrospektivní ukazatel) ̶ Jak by mohl muž rodu homo poznat reprodukční hodnotu ženy? Mužské preference by měly odrážet detekovatelné signály reprodukční hodnoty 9 Mužská preference - věk ̶ Reprodukční hodnota u žen prudce klesá po 20 roku věku, u mužů jen pozvolna po 30 roku ̶ Muži jakéhokoliv věku a jakékoliv kultury preferují ženy cca 17-22. Čím starší muži, tím mladší ženy chtějí (u adolescentů naopak). Největší věková diskrepance u polygynních kultur, nejmenší u rovnostářských kultur ̶ Např. muži dávají tím dražší dárky čím mladší potenciální partnerka je; obličeje ve věku pozdní adolescence si muži prohlížejí nejdéle 10 Kenrick, D. T., & Keefe, R. C. (1992). Age preferences in mates reflect sex differences in human reproductive strategies. Behavioral and Brain Sciences, 15(1), 75-91. 11 https://zpravy.aktualne.cz/domaci/data-laska-v-datech/r~1965bf84e27f11ed8b4e0cc47ab5f122/ 12 Mužská preference - obličej ̶ Univerzálně atraktivní znaky: ̶ Husté a bohaté vlasy (mladší ženy je mají delší, plnější a světlejší) ̶ Čistá a zdravá pleť (u mladších se víc prokrvuje a je bez vrásek) ̶ Obličejová feminita - plné rty, spíše větší oči, menší brada, výše postavené lícní kosti, plus vyšší hlas. Vyšší hladina estrogenu ̶ Obličejová symetrie a obličejová průměrnost ̶ Tyto znaky pozitivně korelují s nižším věkem ženy, vyšší mírou estrogenu, celkovým zdravím. Vystavení těmto obličejům pozitivně koreluje s množstvím dopaminu vyplaveném v nuclesu accumbens u mužů 13 Mužská preference - tělo ̶ Univerzální preference o něco delších nohou než je průměr v dané populaci ̶ Štíhlost (BMI) variuje – v chudších společnostech preference pro silnější postavu, v bohatších pro štíhlejší. Variace je velká i mezi skupinami v rámci jedné kultury ̶ Muži inklinují k preferenci průměrného BMI, ženy samy si myslí, že muži preferují podprůměrné BMI ̶ Jednoznačná preference poměru .70 mezi boky a pasem (WHR – waist-hip ratio). Pas u žen obsahuje o 40% více tuku než boky mužů. Štíhlý pas koreluje s množstvím estrogenu ̶ Playboy confirmation – BMI a velikost prsou atd. se u playmate měnilo dle období/vkusu (cca každou dekádu), poměr .70 boky/pas byl ale konstantní ̶ Velikost a tvar prsou: 1) znak věku 2) částečný signál množství pohlavního hormonu a tedy plodnosti 3) větší prsa preferované pro krátkodobé pářící strategie 14 Nejistota otcovství ̶ Prakticky nemožné ženu „uhlídat“ (právě kvůli skryté ovulaci) ̶ Manželství jako řešení – větší prostor pro „dozor“ (sociální efekt, psychologický efekt v poznání charakteru partnerky), možnost opakovaných souloží ̶ Mužská preference – ženina cudnost, předmanželská nedotknutost a manželská věrnost ̶ Nejsilnější prediktor ženské sexuální zdrženlivosti v manželství je předmanželská zdrženlivost – významným znakem je panenství (tj. ženská sexualita jako výraz svobody a rovnoprávnosti; ale i jako znak, že ženská sexualita je více učená a závislá na kontextu; i jako výraz starších evolučních tlaků) ̶ Mužům na panenství obecně záleží (dřív a v tradičních společnostech stále záleží velmi, v rovnostářských společnostech jen málo) zatímco ženám na panictví nezáleží prakticky vůbec 15 Mužská preference ̶ Preference je jedna věc a dostat co bych chtěl věc druhá. Naplnit své preference mají zejména stojící výše v hierarchii. „Nejsilnější prediktor ženské atraktivity je sociální postavení jejího muže“ ̶ „hlad“ po naplnění preferencí do značné míry závisí na hladině testosteronu u muže – ta je ale značně kontextově ovlivnitelná ̶ Mít hodně testosteronu je nevýhodné – negativní vliv na rodičovské chování a negativní vliv na vlastní zdraví ̶ Muži v dlouhodobém svazku mají nižší hladinu testosteronu než svobodní. Nejnižší mají muži ve svazku s malými dětmi. ̶ Testosteron se ale zvýší rychle v kontextu nového potenciálního partnera – vysvětlení např. příležitostné nevěry či větší tendence riskovat v přítomnosti potenciálních partnerek (box, zápasy,…) 16 Ženská preference ̶ Ženy investují do potomků nesrovnatelně víc a potomkem i více riskují. Měly by být tedy vybíravější. ̶ Manželství ale přináší novou dynamiku – muži jsou donuceni investovat víc než by jinak dělali a tak i oni jsou vybíravější ̶ Ženská vybíravost je ale více závislá na konkrétním kulturním a ekologickém kontextu – obecně se jedná o „zdroje“- jaké to ale přesně jsou je částečně fluidní 17 Ženská preference - zdroje ̶ Ekonomický zdroj – pro ženy je dobrý ekonomický výhled partnerství cca 2x důležitější než u mužů (např. US ženy očekávají, že jejich muž bude příjmem od 70. percentilu výš) ̶ Nejčastější strategie mužů na seznamkách – ukazovat atributy majetku ̶ Sociální status a prestiž – v původních společenstvích byl soc. status důležitější než čistý majetek. Prestiž je měna volně směnitelná na cokoliv dalšího ̶ Muži ve sporu zpravidla verbálně útočí na sociální postavení soka „je to looser!“ ̶ Ženy se nejčastjěi snaží vdávat nahoru v sociální struktuře, a dokonce o to více, čím samy mají zdrojů dost. ̶ Vyšší věk – značně koreluje s množství zdrojů, které muž má. V řadě tradičních společností se mohli usadit a mít rodinu muži výrazně starší ̶ Muži nejen musí mít zdroje, ale hlavně musí vyjádřit ochotu se o ně dlouhodobě dělit 18 Ženská preference – fyzické atributy ̶ U všech primátů jsou samci větší a silnější než samice a samice tak čelí tlaku samčí agresivity a fyzické dominance. U šimpanzů to samice vzdaly, u bonobů samice vytvořily dominantní sesterstvo, u paviánů samice „preferují“ samce kteří je chrání před ostatními ̶ Ženy preferují muže s určitými fyzickými atributy ale zároveň s klidnou povahou. Systematicky jsou preferovaní muži nad 180cm a s V tvarem horní poloviny těla. Např. muži překvapivě často lžou na seznamkách o své výšce (muži obecně lžou na seznamkách významně více než ženy) ̶ Mužské tělo je snadno odhadnutelné z hlediska své síly – důležité pro ženy i pro soky (naproti tomu je velmi obtížné odhadnou fyzickou sílu ženy z tvaru jejího těla) ̶ Preference symetrického obličeje (znak zdraví a „dobrých genů“) ̶ Preference výraznější čelisti - proč? Může za to testosteron, ale trochu jinak ;) 19 20 21 Ženská preference – psychické vlastnosti ̶ Vyjádření lásky a závazku – závisí na množství dopaminu, „láska“ a „zamilovanost“ má stejný mechanismus a efekt jako závislosti ̶ Ochota investovat do dětí – interest in infants test – délka zírání na mimino a změny v mimice korelují s následnou preferencí žen o takového muže ̶ Humor – ženy preferují smysl pro humor u mužů, muži preferují receptivitu na humor u žen. Humor vyjadřuje mírnou formu agrese, dominance 22 ̶ Účelem sexu není jen reprodukce! ̶ Záleží na kontextu – záleží na ekologické situaci, socioekonomickém statusu, vnímané vlastní atraktivitě a pozice v rámci sociální struktury ̶ Skutečné rozdíly v preferencích u mužů a žen jsou minimální za běžných okolností. Obě pohlaví chtějí v zásadě totéž (zdravý/á; dobré geny; atraktivní v rámci dané kultury; sociálně a ekonomicky dobře postavený/á; vyjadřující náklonost, věrnost, aktivitu, stabilitu, inteligenci, smysl pro humor, oddanost) ̶ Požadované vlastnosti nejsou izolované – spíše tvoří vzájemně propojenou síť, kdy má každá vlastnost jinou váhu. Druhého hodnotíme jako celek – jeho/její vlastnosti přijmeme či odmítneme jako celek ̶ Rozdíly mezi pohlavími se zesilují když musíme dělat kompromisy (např. vlivem prostředí, nedostatku zdrojů, nedostatku vhodných partnerů)